1 kk nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Hena*79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

*Hena*79

Vieras
Mitenköhän saisi 1 kk vauvan nukkumaan yksin, vai onko vielä edes tarkoituskaan? Jos pojan nostaa omaan sänkyyn tai vaunukoppaan, niin 5-10 min jälkeen alkaa huuto. Mutta kantoliinassa tai meidän sängyssä kainalossa nukkuu vaikka kuinka pitkään. Voinko siis antaa hänen nukkua vieressä, vai onko vieroittaminen omaan sänkyyn myöhemmin vaikeaa?
Tämä sylissä ja vieressä nukuttaminen on vähentänyt itkuja ja vatsanpuruja huomattavasti, syöttövälit ovat pidentyneet lähes kolmeen tuntiin ja muutenkin poitsu vaikuttaa tyytyväiseltä.
Äiti ja iskäkin saavat yöt paremmin nukuttua!
Oman äitini mielestä pitäisi vaan nukuttaa omassa sängyssä.

Kokeneempien neuvoja kaipailen, esikoinen kun on kyseessä..

Teet just niinku teidän perheelle ja sinulle itsellesi sopii, äläkä kuuntele muita.

Vieressä nukkuminen on mitä parhainta läheisyyttä ja jos kaikkien "vointi" paranee sillä niin mikä ettei. Luonnollisesti mitä isommaksi tulee, sitä vaikeampaa saattaa olla omaan sänkyyn opetteleminen mutta jos vieressä nukkuja ei teitä haittaan niin mikäs siinä. Ystäväni oli vakaasti esikoisen aikaan päättänyt että lapsi nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa mutta ensimmäisen yön jälkeen vauva siirtyi vanhempien väliin ja nukkuu siellä edelleen, nyt 1,5v.

Itse taasen olen herkkäuninen ja tiedän etten saa nukuttua jos lapsi on vieressä ja muutenkin olen nin "jääräpää" että haluan opettaa omaan sänkyyn. Meillä myös nyt toinen lapsi ja kyllähän se on ollut vähän hankalaa välillä se omaan sänkyyn jääminen. Nyt tosin onnistuu jo paremmin, kun meilläkin ikää reilu 1kk. Sinnikästä yrittämistä. Syöttöä, rauhoittelua ja sänkyyn...sitä rataa tehtiin esikoisenkin kanssa ja onnistui. Meillä tämä toinen nukkuu nyt vatsallaan yöt ja tuntuu että se rauhoittaa öitä, pierut ja röyhtät pääsee pois paremmin eikä saa sohittua käsillään, mihin havahtuis sitten unesta hereille. Oon tehny kopan myös aika "tiiviiksi" eli pienet peittorullat kopan reunoilla pienentämässä koppaa ja peiton laitan vielä tavallaan pussiksi osin jalkojen alle että tulis turvallinen olo. Pieni vauva usein kammoaa avaria paikkoja joten "pesämainen" asumus auttoi meillä ainakin esikoiselle jolle omaan sänkyyn jääminen oli jos mahdollista vielä kovempi pala.

Mutta siis tee kuten teidän perheelle parhaiten sopii.

Meillä oli sama tilanne, joten annettiin nukkua vieressä, mutta viikoittain aina kuitenkin kokeiltiin omaan sänkyyn jäämistä. 4kk täytettyään tyttö jäikin yhtenä iltana tyytyväisenä omaan sänkyyn ja siitä asti on omassa sängyssä nukkunut. Koskaan ei ole jäänyt sinne huutamaan vaan itsekseen nukahtaa edelleen ja nyt on ikää 8kk.
Tosin yöllä ei koskaan syötetty vieressä vaan aina noustiin ruokailemaan ja mentiin välillä jopa toiseen huoneeseen, eli sängyssä syöminen ei ole meillä ollut tapana, en tiedä onko sillä ollut vaikutusta.. Minä olen kuullut jostain, että ennen 6kk vauva on suht helppo opettaa nukkumaan omassa aängyssä, mutta sen jälkeen voi olla hankalaa.. Mene ja tiedä, mutta noin pienen vauvan äidille on todella tärkeää, että saa nukuttua hyvin, joten oman jaksamistasi ajatellen anna nukkua vieressä vaan jonkun aikaa tai vaikka kauankin aikaa..

Yhteistyössä