1.lapsi, sektio/alatiesynnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tammimami80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tammimami80

Vieras
1. lapsi tulossa ja perätilassa, nyt rv 38. Äidit, joiden esikoinen syntynyt perätilassa, oletteko valinnut synnytystavaksi sektion vai alatiesynnytyksen? Miten meni? Itselleni tulossa painoarvion mukaan n.3500g lapsi, eli ei mikään hirveän iso. Lantiokuvat otettu, ja huomenna kuulen niiden tuloksen. Alatiesynnytys pelottaa, olen varmaan kuullut liikaa kauhujuttuja, mutta liittyyhän sektioonkin riskinsä. Lääkäri ja neuvolan kätilö ovat sitä mieltä, että alatiesynnytys olisi paras vaihtoehto. Jos olisikin vaikka toinen lapsi tulossa, niin sitten ilman muuta alakautta yrittäisin. Mielipide synnytystavasta vaihtelee suunnilleen tunnin välein, tää on niin hankala päätös! Joten kertokaahan äidit synnytystarinoita, kumman tavan sitten olettekin valinneet, kiitos!

synnytin ekan lapseni, perätilaisen, sektiolla koska röntgenissä ilmeni ahtautta (vain perätilaa silmällä pitäen). Olisin valinnut alatiesynnytyksen, koska siihen tosiaankin kannustettiin ja ystäväni synnytti perätilavauvan alateitse muutamaa viikkoa aiemmin kuulemma 'tosi helposti', mutta tämä ei sitten ollutkaan mahdollista. Omasta mielestäni sektio meni hyvin ja oli helpohko, tosin onhan sitä aika kipeä ja kykenemätön liikkumaan/hoitamaan lasta vähän aikaa leikkauksen jälkeen verrattuna alatiesynnytykseen. Hieman pelotti etukäteen koska iso toimenpide kaikkine riskeineen. Nyt odotan toista 31+0 ja epäilen taas perätilaa.. toivottavasti vielä kääntyy. Haluttais kokea se alatiesynnytyskin..

Mulla ei ole kokemusta, mutta kommentoin silti... Itse en suostuisi synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa. Jännittää sen verran jo tämä oikein päinkin tuleva... Nyt rv37. Toki tiedän, että jos tilanne olisi se, että vauva olisi perätilassa ja mietittävä olisi, niin tilanne voisi olla eri, mutta nyt tuntuu tältä.

Mullakaan ei ole oikeasti kokemusta, mutta... Mulla epäiltiin perätilaa rv 36 paikkeilla, ja sen viikon aikana ennen kuin pääsin ultraan asian tarkistuttamaan olin jo päättänyt että ehdottomasti sektio jos vauva tosiaan on perätilassa. No, epäily osoittautui vääräksi, eli normaali alatiesynnytys tuli. Mutta en siis ensisynnyttäjänä olisi missään nimessä uskaltanut synnyttää alateitse perätilavauvaa. Vaikka olen kuullut ihan hyviäkin kokemuksia.

Ystäväni valitsi perätilassa olevalle esikoisvauvalleen alatiesynnytyksen. Vauva syntyi 3 viikkoa etuajassa ja painoi alle 3 kg. Synnytyksessä ystäväni häntäluu napsahti poikki ja hän sai niin pahat vauriot 'peräänsä', etteivät ne parantuneet edes ajan kanssa. Puolentoista vuoden kuluttua synnytyksestä hän kävi korjausleikkauksessa, jonka jälkeen vasta alkoi parantumaan.

Tämän kokemuksen kuultuani, en suostuisi synnyttämään yhtäkään perätilaista vauvaa alakautta. Kaksi kertaa normaalin alatiesynnytyksen kokemana voin sanoa, että siinäkin olin kovilla ponnistusvaiheessa.

Itse en synnyttäisi perätilaista esikoista (enkä varmaan kakkosta tai kolmostakaan..). Mulla on molemmat lapset olleet perätilassa raskauden loppuvaiheessa. Onneksi molemmat saatiin käännettyä. Molemmista myös sanoin, että en aio perätilassa synnyttää elleivät käänny.

Sektio luvattiinkin alustavasti kun ensimmäinen kääntöyritys epäonnistui kakkosesta. TAYS:ssa on kai linja, ettei kukaan joudu perätilaista synnyttämään vasten tahtoaan. Kyllä se kuitenkin ylimääräisen tsempin vaatii äidiltäkin. Ja on se eri, tuleeko se vauva sieltä kaksikerroin vain pää edellä yksinkerroin, vaikka lääkäri mulle kerran sanoi, että sama se on miten päin se sieltä tulee.. :o

Esikoinen syntyi kääntämisestä huolimatta kiireellisellä sektiolla, koska oli kietoutunut napanuoraansa niin pahasti että synnytyksen edistyminen pysähtyi kun olin 7cm auki. Lieneekö sitten kääntämisen seurausta, sitä ei tietenkään kukaan osaa sanoa..

Painoarvioita myös minun vauvoille tehtiin. Niistä voi sanoa, että ne arviot voivat olla mitä tahansa. Mulla esim viikon sisällä saatiin painoarviot, joissa oli 700g eroa. Tuskin vauva oli sen verran painoa kerryttänyt viikossa. Ihan viimeisinä päivinä vielä tehtiin arvio ja syntyessään vauva oli yli puoli kiloa painavampia. Eli ne ovat vain arvioita, todellakin.

Kakkosen synnytin normaalisti ("vahinkoluomuna!") alateitse ja se oli upea kokemus. Kaiken kaikkiaan synnytän mieluummin alakautta kuin sektiolla molemmat kokeneena. Ellei siis vauva ole perätilassa..

Perätilasynnytyksessä saa kuitenkin normaalia synnytystä enemmän tukea henkilökunnalta, että se hyvä siinä on. Lääkäri on kai koko ajan paikalla ja synnytyksen etenemistä seurataan muutenkin tosi tarkkaan. Se lohdutuksen sanaksi ;)

Minä olen miettinyt kans tätä, vaikka ei ihan vielä ajankohtainen olekaan. Nyt rv28 ja perätilassa ollaan. Minä kyllä enemmän olisin omalla kohdalla kallistumassa alatiesynnytykseen kuitenkin, jos lääkärit arvioisivat että lantiosta mahtuu. Olen lueskellut niin paljon sektion riskeistä, etten siihen ihan herkästi haluaisi.

Hui... täällä ollaan vasta viikoilla 22, mutta koska potkut tuntuvat todella alhaalla, uskoisin vauvan olevan perätilassa. Aiemmin ei näin ole ollut (3 raskautta takana).
Pelottaa kovin, mitä sitten jos vauva ei käännykään. Mitä silloin voi tehdä? Onko mitään kotikonsteja joilla kääntymistä voisi kokeilla auttaa? Millä viikolla kääntyminen pitäisi viimeistään olla? Millä tavalla kääntymistä sairaalassa autetaan etukäteen?
Anteeksi ehkä hassut kysymykset, mutta ennen ei ole vastaavaa ollut vaan vauvat ovat kuin oppikirjan mukaan olleet oikein päin kun aika on.

Hei! Mun mielestä 3500 grammainen vauva on kyllä isohko perätilassa synnytettäväksi. Perätilasynnytyksessä vauvan pää ei ehdi muotoutua synnytyskanavassa ja saattaa jäädä siitä jumiin. Itse synnytin ensimmäiseni sektiolla viikolla 37+6 perätilan vuoksi ja painoa vauvalla oli jo silloin 3640 g. Mitkä olivat tulokset röntgenistä? Siinähän nimenomaan verrataan lantion mittojasi vauvan päähän ja muihin mittoihin, joten sen perusteella sinun on varmasti helpompi tehdä päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirkku32:
Hui... täällä ollaan vasta viikoilla 22, mutta koska potkut tuntuvat todella alhaalla, uskoisin vauvan olevan perätilassa. Aiemmin ei näin ole ollut (3 raskautta takana).
Pelottaa kovin, mitä sitten jos vauva ei käännykään. Mitä silloin voi tehdä? Onko mitään kotikonsteja joilla kääntymistä voisi kokeilla auttaa? Millä viikolla kääntyminen pitäisi viimeistään olla? Millä tavalla kääntymistä sairaalassa autetaan etukäteen?
Anteeksi ehkä hassut kysymykset, mutta ennen ei ole vastaavaa ollut vaan vauvat ovat kuin oppikirjan mukaan olleet oikein päin kun aika on.

No älä nyt vielä asiasta huolehdi. On _tosi todennäköistä_, että vauvasi kääntyy vielä. Monilla se tuossa vaiheessa onkin miten päin sattuu. Vauvallahan on tuossa vaiheessa vielä hyvin tilaa kääntyillä vaikka silloin tällöin. Turhaa huolta.

Lääkärissä käytiin, ja alatiesynnytykseen päädyttiin. Lääkärin mukaan lantiossa on reilusti tilaa syntyä, joten luotan hänen mielipiteeseensä. Sanoi, että jos vielä alkaa epäilyttää, niin suunnitelmaa voi muuttaa. Nyt ainakin ratkaisu tuntuu oikealta, sillä olen nyt kun olen sektion riskejä ja huonoja puolia tutkinut, niin huonolta sekin vaihtoehto tuntuu. Synnytyksessä on mukana 2 lääkäriä + kätilöt, joten täytyy vaan luottaa olevansa ammattilaisten käsissä! Sais vaan ruveta vauva syntyyn, ettei kovin isoks kasvais!

ap on jo varmaan synnyttänyt?
Halusin kuitenkin osallistua vielä keskusteluun. Esikoinen syntyi sektiolla juuri perätilan vuoksi. Perätila selvisi vasta niin myöhään ettei kääntämistä voitu edes yrittää, mutta lantio kuvattiin, ja sen mukaan tilaa syntyä olisi hyvin. Päädyttiin siten sellaiseen, että jos synnytys käynnistyy, niin yritetään alakautta ja muuten sektiolla. 42 viikkoa tultua täyteen päädyttiin sektioon, koska perätilaa ei haluttu käynnistää. Hyvä niin, koska lapsi oli iso (muutamaa päivää aiemmin tehty kokoarvio heitti 700 g!) eli lähes 4,5 kg. Leikkaava lääkäri sanoi, ettei olisi varmasti tullut alakautta... Nyt odotan toista, ja hieman kyllä toivoisin sektiota. Saa nähdä miten käy...

Yhteistyössä