1.luokalla ja yksin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin uskaltaako 7-vuotiasta jättää tunniksi yksin kotiin? Koskaan ei ole ollut yksin kotona. Tarttis oikeesti saada liikuntaharrastus alkamaan (kävely). Mukaan en voi ottaa, koska ei osaa pyörällä vielä niin hyvin ajaa ja ketään ei ole joka vahtisi sen aikaa. Talvella muutenkaan voi pyörällä ajaa sit myöhemmin.

Taustalla on vielä lievä ADHD ja tiedän, että vois pärjätä, mutta pärjääkö. Joskus se eteen tulee vielä, mutta...

Ja onhan se lapsesta niin kiinni tiedän senkin.

No itsestä voin sanoa että olin joskus yksin kotona jo tuon ikäisenä. Tokalla luokalla olin yksin joka päivä koulun jälkeen kotona, tai koiran kans mut silti.:) Se on todella lapsesta kiinni.

No mun mielestä ekaluokkalaisen voi ihan hyvin jättää tunniksi yksin kotiin. Itse olin tuon ikäisenä jo päivittäin muutaman tunnin yksin kotona, kun tulin koulusta.

Se on niin lapsesta kii, sun pitää itte miettiä osaako olla sen tunnin itsekseen ja haluuko laps olla? Meillä ekaluokkalainen oli viime vuonna kotona itsekseenkin aamulla ennen kouluun lähtöä 1-2h ja esim: kauppareissujen ajan, kun ei mukaankaan suostunut ja hyvin meni.

Kyllä voisi harjoitella.Saahan puhelimella kiinni kuitenkin.Eihän lenkille ole pakko lähteä tosi kauas.Pörräilee aluksi lähettyvillä,että pääsee vaikka 5minuutissa kotiin jos hätä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mietin uskaltaako 7-vuotiasta jättää tunniksi yksin kotiin? Koskaan ei ole ollut yksin kotona. Tarttis oikeesti saada liikuntaharrastus alkamaan (kävely). Mukaan en voi ottaa, koska ei osaa pyörällä vielä niin hyvin ajaa ja ketään ei ole joka vahtisi sen aikaa. Talvella muutenkaan voi pyörällä ajaa sit myöhemmin.

Taustalla on vielä lievä ADHD ja tiedän, että vois pärjätä, mutta pärjääkö. Joskus se eteen tulee vielä, mutta...

Ja onhan se lapsesta niin kiinni tiedän senkin.

Omani kulkee edelläni potkulaudalla ja hyvin käypi reipas lenkkeily.

Itse varmaan lapsesi tunnet. Voithan kokeilla ensin lyhyempää aikaa. Huomasikohan kukaan vastaajista ottaa huomioon sitä, että lapsella adhd. Se saattaa vaikuttaa siihen, että kuinka järkevästi pystyy toimimaan.

Pakkohan se harjoittelu on joskus aloitettava, täällä ei ainakaan enää tokan keväällä saa iltapäivähoitoakaan, vaan silloin on tultava tyhjään kotiin. Mun lapsi on ekalla ja tosi reipas, osaa olla yksin kotona. Mutta kaverin lapsi, joka on samanikäinen on tosi arka ja yksinoloa vasta harjoittelevat. Onko lapsi itse halukas jäämään yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Koko päivänhän tuollanen pärjää. helposti. Riippuu tietty siitä, että onko koko elämän kaikki kannettu nenän eteen vai osaako olla omatoiminen

Niin pärjää vaikka on adhd? Onko kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Koko päivänhän tuollanen pärjää. helposti. Riippuu tietty siitä, että onko koko elämän kaikki kannettu nenän eteen vai osaako olla omatoiminen

Ai että koko päivän??:( En jätä omaani koko päiväksi yksin, korkeintaan tunniksi. Ja on omatoiminen mutta ei sen takia tarvitse yksin olla! Enkä ymmärrä miksi 7 vuotiaan pitäisi itsenäistyä liian aikaisin, kerkiää kyllä myöhemminkin!

Lapsi on kyllä halukas jäämään kun asiasta on joskus keskusteltu. Osaa olla omatoiminen, mutta se pelottaa mitä keksii sillä aikaa.

Ja puhelin totta kai alkuun, että voi vaikka ite soittaa oman mielenrauhan vuoksi vaikka toisella ei mitään hätää oliskaan.

Kyllä keskiverto ekaluokkalainen pärjää tunnin yksin kevyesti. Antaa vaan ohjeet mitä kuuluis tehdä tai ei saa tehdä. En täysin ymmärrä mikä siinä on, kun toisaalta vaaditaan jo ekaluokkalaisilta itsearviointia yms. koulussa, ja omaan kotiin ei vois jättää hetkeksikään?

Kun mä aikanaan alotin koulun, oli ihan tavallista, että lapset oli kotona iltapäivät yksin siihen asti kun vanhemmat tuli kotiin. Ihan ekaluokan alussa en vissiin jatkuvasti ollut, mutta kolmannella jo olin, ja hoidin myös kouluun lähdöt monesti yksin. Matkaa oli kävellen kolmisen kilsaa, melko turvallinen reitti.

Tunti on oikeesti pieni aika. Siinä ehtii tehdä läksyjä tai kattoa lastenohjelmia telkasta, ei paljon muuta. Toki sinäkin aikana voi sattua jotain, mutta ekaluokkalainen osaa jo toimia hätätilanteissakin, jos on opastettu.

Se on niin lapsesta kiinni. Tuttavapiirissä parikin ekaluokkalaista, joista toista en uskaltais (eikä kyllä siis lapsen vanhemmatkaan) jättää yksin kun koskaan ei tiedä mitä keksii. Toiset taas voi jättää ihan hyvin. Nykyisin tietty vielä helpottaa tää kännykkäaikakausi, kun tosiaan voi soittaa vaikka välillä että kaikki on varmasti ok.

Meillä oli eskarilainen pari tuntia yksin kotona, kun olin piskin kanssa lenkillä. Ihan hyvin pärjäsi. Ekaöluokkalaisena pärjäsi pari kolme tuntia siihen asti, kun isosiskonsa tuli koulusta. Adhd:tä ei ole diagnosoitu, Add kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä oli eskarilainen pari tuntia yksin kotona, kun olin piskin kanssa lenkillä. Ihan hyvin pärjäsi. Ekaöluokkalaisena pärjäsi pari kolme tuntia siihen asti, kun isosiskonsa tuli koulusta. Adhd:tä ei ole diagnosoitu, Add kylläkin.

Meillä kans tollanen vilivilperi, joku vika kumminkin, saadaan vammaistukea.

Alkuperäinen kirjoittaja tessun tassu:
Mä en t osta vilemoonista ikinä hakenutkaan mitään esikoisesta taas saatiin vammaistukea. Tai sairaan lapsen hoitotukihan se siihen aikaan oli.

Mä muuten just laitoin avauksen diagnoosin purkamisesta. En väitä, etteikö junnulla olisi ollut add, mutta onko se sillä vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja tessun tassu:
Mä en t osta vilemoonista ikinä hakenutkaan mitään esikoisesta taas saatiin vammaistukea. Tai sairaan lapsen hoitotukihan se siihen aikaan oli.

Mä muuten just laitoin avauksen diagnoosin purkamisesta. En väitä, etteikö junnulla olisi ollut add, mutta onko se sillä vielä?

Meillä lapsella on ainkin samat tuntomerkit, mitä netios lukee, mut kukan ei oo puhunut mkistään mitään, siis adhd vai miten se meni. Vammaistuki on kuitenkin tulluy noin vuoden. Päiväkodis pyydettiin eilen ekaa kertaa pojalle vaippoja.Puolipäivähoidol, pärjäs ilman (ennen kesää)

Yhteistyössä