1.synnytys- käynnistys-> sektio... voiko toisella kertaa käynnistys onnistua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poikkis

Vieras
Eka siis käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi, jumittui kohdunsuu 4cm, joten ei käynnistynyt kunnolla (cytotec + oksitosiini tippa oli käytössä) ja päätyi kiireelliseen sektioon rv 42+3. Nyt toinen raskaus taas pulmatilanteessa, kun vauva on mitä ilmeisemmin iso, enkä itse haluaisi sitä odotella enää yliajalle, koska esikoinenkin oli 4,5kg. Eikä lääkärikään yliajalle menoa suositellut. Nyt on rv 38+3.

Onko ketään, jolla uusi käynnistys olisi ensinnäkin tehty edellinen kun on ollut sektio ja onko se onnistunut, onko siis synnytys oikeasti käynnistynyt? Jännittää kohdun kestävyys, kun on kerran leikattu. Monen vuorokauden supistelu "rääkkäys", ilman varsinaista edistymistä ei myöskään houkuttele. Voinkohan potilaana kuinka paljon vaikuttaa siihen, milloin haluan stopin käynnistykselle ja tahtoa sektion?

Kaikki lääkärit eivät pidä käynnistystä sektion jälkeen turvallisena. Ja itse ainakin näin niin paljon kirjavia mielipiteitä asiasta, että en todellakaan päättänyt luottaa siihen että juuri minun synnytykseni hetkellä vuorossa oleva lääkäri päättää "armahtaa" minut ja mennä kiireelliseen sektioon, jos synnytys ei etene. Siispä en suostunut käynnistykseen yhden kiireellisen sektion jälkeen.

Viimeinen äitiyspolilla tapaamani lääkäri ei ollut kovin hyvillään päätöksestäni, mutta varasi kuitenkin sektioajan kun pysyin tiukkana. Tiedän kyllä että moni on kokenut synnytyksen käynnistyksen sektion jälkeen ja selvinnyt siitä kunnialla, mutta itse en siihen suostunut koska riskit ovat kuitenkin kohonneet.

Mulla esikoisen käynnistys päättyi sektioon 42+2 kun kohdunkaula ei auennut juuri yhtään. Kyselin just muutama viikko sitten pelkopolilla tuota mitä säkin mietit, eli voiko itse vaikuttaa sektiopäätökseen keskeb käynnistyksen. Ei kuulemma voi - jos lähtee synnyttämään, niin lääkäri ja kätilö tekevät päätökset. Muuten kuumemma lähes jokainen vaatisi pahimmilla epäuskon hetkillä sektiota...

Inhottava tilanne, kun ei oikein itsekään tiedä mitä haluaisi ja sitten jos ei kesken käynnistyksen voi saada sektiota, ennenkuin useampi päivä on yritetty käynnistää. Voi hitto! En nyt mitenkään riemusta kiljuen olisi siihen sektioonkaan lähdössä, mutta viimekertainen 4vrk ilman unta, tai no vartin torkahteluja oli toki, ja 10min välein supistuksia koko 4vrk oli kyllä henkisesti ja fyysisesti tosi rankkaa ja sit sektio päälle, josta omat toipumishaasteet. Miks vaan meidän vauvat ei osaa itse lähteä syntymään ajoissa!!!!

Minulle tehtiin kiireellinen sektio reilun vuorokauden käynnistelyn jälkeen. Avautuminen jumittui 3cm kohdalle. Viikkoja 38+4
Kakosta odottaessa ei kyllä edes kysytty mitää synnytystapatoivimuksia. Kakkonen syntyi myös kiireellisellä sektiolla 38+0. Käynnitely aloitettiin 37+4. Tällä kertaa pääsin 4cm asti. Syy leikkaukseen oli raskausmyrkytyksestä johtuva kouristusvaara, mutta leikkaava lääkäri totesi, että ei se vauva olisi muuten tullutkaa, kuin leikkurissa. Jäppinen oli ilmeisesti tulossa kasvotarjonnassa.
Luojan kiitos, jos vielä raskaudun, niin automaattisesti sektio. En jaksaisi sitä "turhanpäkertämistä" enää kertaakaan.

Mulla eka synnytys 11v sitten käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi oksitosiinitipalla viikolla 39+6. Avautuminen sujui ihan hyvin, mutta ponnistusvaihe pitkittyi (2h) ja päädyttiin sektioon. Vauva ei laskeutunut ja oli jotenkin vikatarjonnassa. Ja olihan vauva tosi isokin 4,5kg...

Toinen raskaus 8v sitten käynnistettiin cytotecilla pari viikkoa ennen laskettua aikaa, jottei pääsisi kasvamaan niin isoksi kuin esikoinen. Käynnistys ja synnytys sujuivat vauhdilla. Synnytys oli aika nopea ja raju, enkä ehtinyt saamaan kivunlievitystäkään. Lääkärit äippäpolilla eivät oikeastaan antaneet muuta vaihtoehtoakaan kuin alateitse synnytys ja käynnistäminen ennen laskettua aikaa. Itseä kyllä arvelutti ensimmäisen kokemuksen jäljiltä.

Kolmannen kerran olen synnyttänyt vuosi sitten ja jälleen "annettiin" vähän apuja ja vauhtia tipalla. Taas käynnitettynä synnytys oli nopea ja raju.

Minun elimistöni ilmeisesti reagoi käynnistyksiin suht helposti. Kohdun kanssa ei ole ollut ongelmia synnytyksessä, siis repeämisiä tms sektion jäljiltä. Kahden viimeisen synnytyksen jälkeen olen tosin kärsinyt kohtutulehduksesta. Varmaan on kyllä lääkärikohtaista ja riippuu sairaalastakin, miten suhtautuvat käynnistyksiin ja alateitse synnyttämiseen sektion jälkeen. Minulla kaiken kaikkiaan positiivinen fiilis alatiesynnytyksistäni ja negatiivinen fiilis sektiosta.

Oho, Ap, mulla oli ihan sama kuvio, rv 42+4 eli reilusti yliaikainen, 4 cm avautui ja sitten kiireellinen sektio. Mulla tosin synnytys käynnistyi itsestään mutta koska avautumisvaihe pitkittyi sain oksitosiinitipan, kalvot puhkaistiin jne. Mikään ei auttanut. Olen miettinyt samaa, en haluaisi yrittää synnyttää seuraavaa lasta koska oli kamalaa kun vauvan sydänäänet heikkenivät ja sitten pitikin mennä kattolamput vilkkuen leikkaussaliin. Haluaisiin suoraan suunniteltuun sektioon. Myös minä ja veljeni olemme syntyneet ihan samoilla kuvioilla.

Yhteistyössä