1-vuotiaan (hieno)motoriset taidot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nanniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nanniina

Vieras
Minua kiinnostaisi kovasti tietää, millaisia taitoja vuosikkaanne omaavat. Rakentavatko palikoista torneja? Osaavatko juoda itse? Osaavatko taputtaa käsiään? Miten syöminen omalla lusikalla onnistuu? Osaavatko pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista(Tiedätte varmaan sen lelun..)?

Meillä tyttö täyttää kohta vuoden ja 1-vuotistarkastuksessa saimme hieman noottia siitä, kun emme ole tarpeeksi ohjanneet syömään ja juomaan itse, rakentamaan palikoilla yms. Pitäisi neuvolan tädin mukaan pikku hiljaa jo alkaa sujua nämä edellä mainitut, kun on kuulemma muuten niin aktiivinen tyttö

Tyttömme viihtyy aika hyvin itsekseen lelujensa parissa. Meille ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi lähteä kädestä pitäen ohjailemaan lapsen leikkejä. Palikoita, palapelejä yms, kyllä löytyy, mutta olen luullut, että alkaa niitä rakentelemaan oma-aloitteisesti kun on siihen valmis. Totta kai päivittäin myös leikimme yhdessä lapsen kanssa; luemme, rakennamme legoilla, käymme puistossa yms. Hirveästi emme muita samanikäisiä lapsia näe, joten pitäisikö meidän sitten alkaa enemmän ohjaamaan lapsen leikkejä, kun hänelle ei ole esimerkkiä muista?

Kyllähän lapsi tarvitsee leikilleen jonkinlaista mallia. Miten hän tietäisi mitä esim. palapelillä tai rakennuspalikoilla voi tehdä, jos hän ei ole koskaan nähnyt kenenkään muun niillä tekevän mitään? Siispä enemmän leikinohjausta (=yhdessä leikkimistä) kehiin. :)

1-vuotiaat usein tykkäävät itse syödä, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus. Mielestäni liian usein vanhemmat syöttävät lapsiaan, jopa 3-vuotiaaksi asti, kun "se on helpompaa, nopeampaa ja vähemmän suttuista". Lapselle vaan lusikka käteen, ja samalla voi ottaa itsekin lusikan ja auttaa, jos kovin vaikealta tuntuu. Ainakin aluksi siis. Ja ne sotkut saa aina siivottua...

No meillä on nyt tuo poika pikkuisen yli kymmenen kuukautta, että kyllähän ne taidot tuosta vielä parissa kuukaudessa hieman karttuu...Jokatapauksessa ei ole kyllä tietoakaan vielä kaikista noista taidoista vaikka kovasti yhdessä treenataankin joka päivä. Palikkatornin osaa kyllä kaataa, mutta koota ei. :) Sanomattakin selvää ettei palikoitten muodosta mitään tajua, vielä. Käsiään taputtaa kovasti,aina kun kehutaan niin taputtaa itselleen. Osaa myös vilkuttaa ja saattaa välillä sanoa hei hei. Ei olla vielä annettu lusikalla syödä itsenäisesti, vain sormiruokia ollaan annettu käteen mutta ei nekään suuhun kyllä päädy. Juominen onnistuu nokkamukista ihan tuurilla, kun ei osaa vielä nostaa kuppia ylös niin että juomaa tulisi ulos, sama juttu tuttipullon kanssa. Nämä taidot tietysti olisi varmasti kehittynyt paremmin jos oltaisiin yhdessä enemmän harjoiteltu...
Olen kyllä sitä mieltä että on sen lapsen kanssa aika paljon leikittävä, näytettävä mallia ja toistettava samoja asioita tooosi monta kertaa ennen kuin tajuaa miten niitä palikoita pitäs laittaa tai palapelejä ym. Hyvä on viedä toisten lasten seuraan, siinä oppii kuin itsestään ja lapsi nauttii toisten seurasta. Eihän se lapsi voi mistään tietää miten leikitään ellei joku näytä esimerkkiä. Mun mielestä riittää jos jaksaa vaikka yhteensä tunnin, kaksi leikkiä erilaisia leikkejä lapsen kanssa päivittäin, tai sitten antaa leikkiä paljon toisten kanssa.Riippuu tietysti onko tarhassa tms miten paljon sitä vanhemmat sitten ennättää.
Neuvolan äiti-vauva ryhmistä ja avoimista päiväkodeista voi löytää samanikäistä ja vanhempaa leikkiseuraa, kannattaa kysellä. Erilaiset jumppa- tms harrasteryhmät on kannattavia, jos sellasta löytyy omalta paikkakunnalta. (harvemmin vaan tuon ikäiselle) Nyt on hyvä hetki ottaa yhteyttä sellaisiin sukulaisiin joilla on lapsia, jos sellaisia löytyy.
Ja mikä tärkeintä: Jokainen lapsi kehittyy ihan omaan tahtiin, taidot karttuu eri tavalla jokaiselle. Vietä muutama hetki hänen kanssaan niin huomaat että hän varmasti osaa paljon, ehkäpä vaikka jotain sellaista mitä neuvolan täti ei huomannut? Eli vaikka ei osaa jotain "odotettua", saattaa jo olla tosi taitava jossain toisessa asiassa. Ihan niinkun toiset kävelee 8 kuukauden ja toiset vasta 1,5 vuoden iässä. Ne "odotetut" taidot tulevat kyllä sitten aikanaan.
Mukavia yhteisiä leikkihetkiä sinulle ja lapsellesi!

"Rakentavatko palikoista torneja? Osaavatko juoda itse? Osaavatko taputtaa käsiään? Miten syöminen omalla lusikalla onnistuu? Osaavatko pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista(Tiedätte varmaan sen lelun..)? "

Lapsi 1v2kk

Palikoita pyörittelee ja siirtelee. Laittaa päällekkäin jos opastan/muistutan. Yksin en ole vielä nähny häntä torneja rakentamassa. Muutama palikka ehkä, ei mitään korkeita rakennelmia. Tässä vaiheessa on mukavampaa huitasta palikat pitkin lattiaa..

Juo itse taikamukista. Nokkamukia opetellaan. Osaa sitä kipata itse (eli juoda), mutta kun hoksaa että sieltähän tulee kaatamalla maitoa, niin villiintyy ja alkaa sotata.. Lasista ei osaa juoda itse. Minä juota lasista.

Käsiä on osannut taputtaa jo pitkään. En muista millon oppi.

Joka ruoalla on lapsella oma lusikka. Toisinaan haluaa syödä itse, joskus taas ei. En pakota, vaan se on siinä jos tahtoo. Nyt ei lusikka enään käänny väärinpäin, vaan ohjaa sen oikein suuhun. Vähän pitäs saada motivaatiota tuohon syömiseen. Ruoka maistuu vaihtelevasti, eli siinä syy.

Palikoita osaa puottaa oikeista aukoista, jos opastan vieressä. Joskus sovittelee niitä itsekkin. Joskus onnistuu, joskus ei. Meillä onki vähä "fiksumpi kaveri", kun se aukasee ison luukun palikkalaatikosta ja lappaa siitä kaikki palikat sisään..heh..mitä sitä nyt pikkusista aukoista tunkemaan ;)

Meillä 1v3kk tyttö. Osaa taputtaa (taisi oppia 9 tai 10-kuisena).
Palikoita osaa laittaa aika hienosti oikean muotoisista koloista sisään. Tosin luulen, että ne menee vahingossa ja jos ei joku meinaa mennä niin näytän sormella ja osaa laittaa. Tuon oppi juuri 1- vuotiaana. Nykyisin saa tehtyä kaikista kuudesta palikasta tornin. Itse en myöskään tajunnut alkaa treenaamaan mitään torneja, kunnes ystäväni kysyi 1 v tarkastuksen jälkeen asiasta. Koitettiin sitten ja ihmettelin kun 5 meni heti päällekkäin. Satunnaisesti oltiin joskus koitettu aiemmin, muttei silloin osannut.

Nokkamukista on juonut aika hienosti öö muistaakseni 11- kuisesta. Taikamukeja tai pulloa ei olla käytetty (ei osannut juoda taikamukista koskaan). Mutta mukista ilman kantta ei tosiaankaan osaa. Nykyisin syö tosi hienosti itse ruokansa. Toikin taito on nyt viimeisen kuukauden aikana parantunut huomattavasti.

Meillä ei kyllä kyselty mistään tornien teosta tai muusta 1v neuvolassa. Taitaa olla aika vaativainen neuvolantäti teillä. Lusikkaa kehotettiin vaan alkaa laittaa omaan käteen ja silloin vasta aloinkin antamaan oman lusikan säännöllisesti. Kyllähän noi taidot nyt tulee ajan kanssa ei mun mielestä mitään hoppua.

Jotenkin olisin sitä mieltä, että kyllä siitä lapsesta ihan ihminen tulee, vaikkei kotona olisikaan personal traineria palikkaharjoittamassa:-) Meillä ei 1-v-neuvolassa kyselty moisen perään eikä olisi kyllä osannutkaan. Eikä olisi käynyt itsellä mielessäkään, että "pitäisi" osata. Lapsen kehitys on puheen ja liikkumisen osaltakin hyvin yksilöllistä, useiden kuukausien heittoja taitojen ilmaantumisessa. Miten ihmeessä joku palikkatorni "pitäisi osata rakentaa" nimenomaan vuoden iässä? Tuntuu ihan hassulta:-)

Ei osaa meidän 1-vuotias rakentaa mitään tornia. Eikä pudotella kuutioita/palikoita laatikkoon (paitsi, että osaa nostaa laatikon kannen auki ja laittaa kuutiot sinne sitten, mitäpä sitä nyt tunkemaan reiästä, kun voi avata koko luukun). Osaa juoda nokkamuksista, jos muki on ihan täynnä maitoa tai vettä, mutta ei osaa kallistaa sitä, jos nestettä on vähemmän. Taputtaa osasi aikoinaan, mutta nyt ei ole pariin kuukauteen taputellut. Älä moisesta hätkähdä. Terveydenhoitajiakin on niin monenlaisia, että välillä miettii, osaako ne itsekään aina noita kaikkia taitoja... ;)

Meidän viittä vaille vuosikas ei osaa juda nokkamuksista (yhä tuttipullo), ei rakentaa torneja (hajoittaa kyllä), ei taputtaa (hakat pöydän reunaa kyllä), ei syödä itse (muuta kuin maisinaksuja ja leipää) eikä tiputella palikoita (ottaa pois laatikosta kyllä).
Eli näin täällä :)
Iloinen ja laikkisä veikko muuten. Parasta huvitusta "piiloleikit" = kulmien takaa kurkkiminen riemun kiljahdusten saattelemana sekä taaperökärryllä pärräily. Enkä ole huolissani, oppii kun oppii. Koko loppuiän saa sitten olla osaava ja taitava, nyt saa olla vielä vauva.

Kiitos asiallisista vastauksista. En näe itsekään järkeä alkaa "väkisin" palikoita lapsen kanssa kasaamaan, kun hänellä ei ole moiseen minkäänlaista kiinnostusta. Sama juttu palikkalaatikon kanssa, hän ei vilkaisekaan sen suuntaan, vaikka olisi ainut lelu koko huoneessa. Sen sijaan kirjat ja erilaiset soittimet kuten kellopeli, rytmikapulat, marakassit kiinnostavat huomattavasti enemmän. Siksi olemmekin leikeissämme paneuduttu enemmän niihin, kuin tornien rakentamiseen. Ilmeisesti kuitenkin tämä tornien rakentaminen ja muotojen hahmottaminen on tärkeä kehitysvaihe, mutta ilmeisesti on kuitenkin hyvin yksilöllistä missä vaiheessa lapset sen saavuttavat..

Lusikka meillä on ollut ruokailussa mukana useamman kuukauden, mutta lähinnä viihdykkeenä. syöminen sillä ei onnistu alkuunkaan. Olemme kuitenkin pyrkineet useimmiten syömään yhtäaikaa, jotta saisi esimerkkiä syömisestä ja näin olen hahmottaisi paremmin, että itsekin voi syödä. Uskon kuitenkin, että lusikka kääntyy kädessä oikeinpäin, sitten kun lapsi on siihen valmis. En usko että lapsi voi sitä oppia vaikka kuinka opettaisi, ennen kuin hänellä on siihen tietyt valmiudet. Sormilla neiti on syönyt muutaman kuukauden ja viimeisimmän kuukauden aikana ei lattialle tai pöydälle tipu enää juuri mitään. Muiden lasten seurassa olemista meidän kyllä pitäisi ehkä vähän prepata, sillä päiväkoti kutsuu vasta vuoden päästä..
En tiedä mikä neuvolan tätiä , niin kovasti "kiristi". Liekö ollut se, kun oli hänen ensimmäinen työpäivänsä loman jälkeen..

Meillä tyttö 1v 2kk ja noista aika monet jutut osataan mutta opittu tässä vasta hiljan.

Osaa rakentaa tornin jo kuudesta palikasta mutta tähän tuli kiinnostus ihan vasta kuukausi sitten. Nopeesti taito kehittyi.

On osannut taputtaa jo aika kauan eli en muista miten pitkään.

Syöminen on mitä on mutta puurot ja tämmöiset jämäkämmät ruoat yleensä saa sohittua suuhun. Paljon menee myös ohi :) Juodaan nokkamukista ja tavan mukista en edes vielä viitsi kokella koska tiedän miten siinä käy. Joskus kylässä juodaan mutta minä säännöstelen sitä määrää. Itse jos saa päättää niin lattiat lainehtii.

Palikoista ei ole kiinnostunut ja laittaa palikan jos näytän mihin se kuuluu mutta ei jaksa keskittyä itse sitä sinne ähräämään. Muutenkin on ollut kiinnostuneempi kaikesta liikkumisesta kuin paikallaan leikkimisestä. Tämä on ihan uusi juttu että jaksaa edes niitä palikoita kasata. Muuten yleensä vaan viipottaa menemään ja leikkii siinä samalla jotain. Eli esim kantaa laukussa tavaraa ja jakaa niitä meille vanhemmille.

Meillä poika 1v2kk,
osaa taputtaa (7kk lähtien), heittää pallon (8kk), pudottaa palikat reijistä (9kk lähtien), saa pallon ilmasta kiinni (10kk), piirtää (11kk), potkii palloa (12kk), osaa juoda taikamukista ja vähän jo oikeasta mukistakin (1v), pomputtaa palloa muutaman kerran (1v1kk), kokoaa tornin (1v1kk) piirtää pallon (1v2kk), osaa laittaa helpoimmat palat nuppipalapelistä paikalleen (1v2kk).
Lusikan osaa laittaa suuhun mutta yleensä syödään ja pitää syöttää sormin koska lusikalle ei suu aukea. Tässä jotain mitä meillä jo osataan, huimaa ollut kehitys viime kuukausina.

Meillä on vasta 2-vuotisneuvolassa pitänyt osata rakentaa torni, potkaista palloa, heittää palloa, tunnistaa eläimiä. Palloa ei tarvitse saada kiinni vielä 2 vuotiaanakaan, vaan lähempänä kolmea!

Alkuperäinen kirjoittaja ---------:
Meillä on vasta 2-vuotisneuvolassa pitänyt osata rakentaa torni, potkaista palloa, heittää palloa, tunnistaa eläimiä. Palloa ei tarvitse saada kiinni vielä 2 vuotiaanakaan, vaan lähempänä kolmea!

Sama meillä sekä silloin 2v. piti tehdä itse nuppipalapeli.
Vastaajille tiedoksi että 1vuotiaan ja 1v2kk ikäisellä on suuri ero taidoissa vaikka ajallisesti se tuntuukin tosi pieneltä. Ei kannata verrata 1vuotiaan taitoja 1v2kk ikäseen.

Juu, sen nuppipalapelin eläimiä ne olikin, ne tunnistettavat.

Ja palikoita kun poika mätti päälleikkäin tosi korkean tornin, niin terkka sanoi, että harva lähemmäs 3 vuotiaskaan saa yhtä hyvin. Että ei varmaan tarvi 1 vuotiaana osata kovin kummoista tornia.

On kovin yksilöllistä, mitä vuoden ikäisen "pitää" osata. Meillä ei kysytty 1-vee nlassa mitään ja hyvä niin. Terkka on aina sanonut, että hän kyllä 30 vuoden ammattitaidolla huomaa heti, jos lapsessa on jotain häikkää, eikä kehity normisti. Eikä tosiaan osaa syödä itse, eikä juuri siihen vielä tarjota edes mahdollisuutta :) Enkä näe, että onkaan kiirettä, yleensä se taito tulee kuin itsestään 1,5 vuotiaana. Nyt siis poikamme reilun vuoden.

Ai jonkun lapsi osaa piirtää 1v2kk YMPYRÄN?

Joo. Niin varmaan...:)

Tuolla jollain palstalla oli nuori äiti, joka kirjoitti että heidän 2kk vanha lapsensa osaa sanoa ÄITI...:DDD

Konttaamaan 5kk, nousi seisomaan 6.5kk ja lähti kävelemän juhannusaattona , viikkoa vaille 9kk. Kuhmuja ja mustelmia täynnä koko likka, koko ajan.
Leikkii paljon itsekseen ja 3v siskonsa kanssa - siis lähinnä kulkee tämän perässä, riivaa ja repii ja kuljettaa tavaroita käsissään/suussaan jne.
Kaiken kaikkiaan on aika nauravainen ja meidän mielestä aika nerokas tyttö,-niinkuin varmaan kaikki ajattelee omastaan...:)

Palikoita EI laita päälekkäin, vaikka olen oikein yrittänyt opettaa; huitoo vaan palikat ympäriinsä ja hakkaa niitä yhteen tms.
Leikkii kyllä pitkiä aikoja itsekseen, tiputellen esim.palikoita niistä reijistä. Sitä hän on tehnyt jo muutaman kuukauden, mutta vieläkään ei oikein onnistu, kuin sen pyöreän muodon tunnistaminen=oikeaan koloo laittaminen.
( Täyttää mielummin sitä boxia kaikella muulla roinalla, kuten esim.vaikka pyykkikorista hakemillaan sukilla..yyyhh..)

Selailee kirjoja itsekseen, tod. näk siis kuitenkin kääntelee vaan sivuja huvikseen tai jotain, koska mun kanssa ei jaksa YHTÄÄN keskittyä kuvien katseluun. Nuppipalapeleistä ei tajua mitään; korkeintaan laittaa palan suuhunsa ja lähtee matkoihinsa ja mielestäni jotenkin oikein hermostuu, jos yritän näyttää, että miten sillä "kuuluu" tehdä.
Juo tavallisesta mukista, iltamaito tuttipullosta. Annoin n. viikko sitten hänelle lusikan käteen, ajatuksena, että aletaampas nyt harjoittelemaan..mutta se onnistuikin aika hyvin, heti alkuun. Nyt - siis tosta on viikko - syö itse kaiken ruokansa ja hyvin syökin. Vähän nostaa lautasta välillä niin, että ruuat valuu pöydälle, mutta koko ajan harvemmin.
Mitän ei osaa sanoa, yrittää ehkä?lamppua tai palloa, mutta en oo varma...Se vähän huolestuttaa? Eiks jo jotain pitäis sanoa ton ikäisenä?

Ymmärtää joitain pikku juttuja, kuten vaikka; missä tutti ( hakee ), hae pallo ( hakee, jos on jossain lähellä ja valmiiksi näkyvillä ), laittaa roskiskaapin oven kiinni, kun sanon ( sanon EI, laita ovi kiinni - ja hän laittaa ), osaa laittaa "pään tyynyyn" ja tietää minne päin lähteä, jos sanon, että nyt pesulle jne.

Ja...painaa 12kg. Että semmonen vähän tuhdimpi kissa!

Rakentavatko palikoista torneja? kyllä, 3-4 palikkaa meni kevyesti

Osaavatko juoda itse? kyllä osaa, nokkamukista itekseen ja oikeastakin mukista, tässä välillä unohtaa että neste tulee reippaalla vauhdilla, joten joskus kastutaan :)

Osaavatko taputtaa käsiään? osaa 8 kk ei ainakaan osannut mutten tarkkaan muista, milloin oppi

Miten syöminen omalla lusikalla onnistuu? onnistuu, omalla lusikalla huitoo samalla kun syötän toisella. suurin osa menee suuhun, ellei lusikka käänny matkalla

Osaavatko pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista(Tiedätte varmaan sen lelun..)? tämän oppi vasta reilu 1 vuotiaana ja silloinkin kokeili ekaa palikkaa useampaan reikään ja sit kaikki loppuja vaan siihen, mihin eka oli mennyt... eli ei oikein onnistu 1,5-vuotiaana onnistui

Yhteistyössä