1-vuotiaan kehityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äimänkäki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äimänkäki

Vieras
Kävimme viime viikolla tyttären 1 vee neuvolassa. Olen tähän asti pitänyt likkaa reippaana ja ns. "normaalina" kehityksen suhteen. Terkkari sai kuitenkin toisiin aatoksiin.

Ensinnäkin tyttö on kuulemma liian kevyt (pisti lihotuskuurille). 75cm ja n.7,8kg.

Toiseksi terkka meni hiljaiseksi, kun vastasin, ettei tyttö sano vielä sanoja. Höpisee kyllä koko ajan omaa kieltään, mutta ei oikeita sanoja.

Kävelläkin pitäisi kuulemma tässä vaiheessa jo tukea vasten. Mutta meidän likka tarvitsee vielä tukea kädellään, kun istuu. Eli eipä vielä paljon kävellä. On noussut kyllä useita kertoja pystyyn tukea vasten.

Onko tässä nyt syytä huoleen? En ollut itse ennen käyntiä huolissani, kun kyseessä on aktiivinen, iloinen pikku keijukainen.

Onko tämä vitsi? :O

On nimittäin erittäin pieni tyttö... ja ihan rehellisesti, jos lapsi ei vielä osaa istua ilman tukea, niin olisin kyllä huolissani.

Liikkumaan lähteminehän on kovin yksilöllistä, eikä minustakaan vielä 1 vuotiaan tarvitse osata kävellä. Yksi kaverin lapsi lähti konttaamaan 1-vuotiaana, joten mistään tukea vasten kävelystä ei voitu puhuakaan. Ihan normaali 5 vuotias on nykyään.

Puheenkehityksestä en myöskään olisi huolissani, jos kuitenkin edes jokeltelee ja puhuu omaa kieltään.

En tiedä ymmärsinkö kuvailusi istumisesta oikein, mutta jos lapsi ei siis istu ilman tukea, niin siitä olisin sitten taas huolissani.

Kaikista näistä mainitsemistasi asioista olisin eniten huolissani kuitenkin lapsen painosta. Tuohon pituuteen nähden painoa on tosi vähän. Mutta onko lapsen paino aina ollut alhainen (-2 käyrällä tai alle?) ja tasaisesti siellä ns. omalla käyrällään vai onko nyt 1v neuvolassa huomattu painopoikkeama? Jos lapsi on aina ollut samalla käyrällä ja kuitenkin kasvanut edelliseen neuvolaan nähden, en ehkä olisi niin huolissani. Jos painossa on tapahtunut muutos edellisiin, niin kyllähän se huolestuttaisi, varsinkin jos sille ei tule mieleen jotain selittävää tekijää, esim. liikkeelle lähtö, tiedossa ollut sairastelu tmv.

Minä olen siis osittain samaa mieltä terkan kanssa ja osittain en.

En huolestuisi noilla tiedoilla. Meidän kuopus oli 1-vuotisneuvolassa 73 cm ja 8,4 kg. Siroksi pojaksi häntä on aina sanottu. Nousi kyllä istumaan ja kiipeili kovasti portaita, mutta puheesta ei tietoakaan. Tai hoki kyllä juuri tuossa iässä "äittä", mutta en ollut ihan vakuuttunut, tarkoittiko minua :)

Nykyään 1v3kk, ja alkanut juuri kävellä kaikkialle ilman tukea. Edelleenkään ei puhu sanaakaan, mutta vilkuttaa ja taputtaa oikeissa yhteyksissä, leikkii hienosti ja tapailee parinkin laulun melodiaa tunnistettavasti.

No kai se ohjas teidät fysioterapiaan tuon istumisen vuoksi? Typerää olla vaanhuolissana ja päivitellä äidille jossei sitten tee mitään asian eteen.

Tuo paino on kyllä varsin matala, mutta käyriä näkemättä on mahoton sanoa onko poikkeava. Rasvalisä ei varmasti haittaa tee silti.

Tyttö on ollut kevyt laitokselta asti. Silmään ei näytä laihalta, vaan sopusuhtaiselta. Kylkiluut eivät paista ja masu ja posket ovat pyöreät. Viimeisen kuukauden aikana on motoriikassa tullut se muutos, että alkoi konttimaan ja on paljon liikkeessä. Pituutta on tullut myös aika paljon lisää.

Tyttö istuu hienosti syöttötuolissa ja tänään uima-altaassa. Mutta lattialla nojailee pöytään, sohvaan, lattiaan toisella kädellään. Istuu mieluummin lattialla polvillaan, kuin jalat edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja äimänkäki;30112573:
Tyttö on ollut kevyt laitokselta asti. Silmään ei näytä laihalta, vaan sopusuhtaiselta. Kylkiluut eivät paista ja masu ja posket ovat pyöreät. Viimeisen kuukauden aikana on motoriikassa tullut se muutos, että alkoi konttimaan ja on paljon liikkeessä. Pituutta on tullut myös aika paljon lisää.

Tyttö istuu hienosti syöttötuolissa ja tänään uima-altaassa. Mutta lattialla nojailee pöytään, sohvaan, lattiaan toisella kädellään. Istuu mieluummin lattialla polvillaan, kuin jalat edessä.

Polvi-istunta ei tee lonkille hyvää joten siitä olisi paras opetella pois.

jos on jotain motoriikka-ongelmaa niin fyssarille vaan - toivottavasti neuvolan-täti osasi ohjata sinne eikä vaan kauhistella.

Painoa on tosi vähän, mutta eikai se oo huono juttu ku sillon jos se poikkeaa siltä teidän normaalikäyrältä merkittävästi.

Älä jää vain huolehtimaan asiasta vaan varaa tytölle vaikka uusi neuvola-aika esim. lääkärille, jossa voit käydä näitä neuvolan-tätin herättämiä huolia keskustelemassa.

No paino ei ole ratkaiseva vaan se käyrän tasaisuus. Jos menee omalla käyrällään niin ok. Oma tyttönikin oli kovin pieni, mutta tasaisesti kasvoi.

Yhden vuoden iässä ei tarvitse osata kävellä, mutta tukea vasten tulisi harjoitella ja osata istua itsenäisesti. Yritä tukea liikkumasta välttämällä sittereita, turvaistuimia, kävelytuoleja ja liikaa kantelua. Rohkaise liikkumaan usein.

Puhetta ei tarvitse vielä tulla, jos ei 1,5 puhu mitään niin ota puheeksi neuvolassa. Ymmärrys on kuitenkin oleellista ja lapsen ymmärtää useita sanota.

Terkka neuvoi lisäämään rasvaa annoksiin ja suositteli fysioterapiaa. Kolmen viikon kuluttua on painokontrolli. Tässä on vaan nyt sellainen ongelma, että pukkaa juuri hampaita ja ruoka ei tahdo oikein maittaa. Eli varmaan aika hiljaista, että ainakaan paljon ehtii nousemaan.

Muuten on skarppi likka. Tekee puolitoistavuotiaalle tarkoitettuja "palikkatestejä", taputtaa, osoittelee, heiluttaa ja ymmärtää yksinkertaisia käskyjä.

Meillä myös lapsi viihtyi paljon polvillaan yksivuotispäivän tienoilla, sääret sivuille lengottaen. Neuvolassa kehotettiin ohjaamaan normi-istuntaan. Voisiko noilla laihoilla lapsilla olla, että pyllyluihin sattuu istua tavalliseen tapaan. Kun kuitenkin kovalla alustalla ovat koko ajan...

Miten lapsi syö? Onhan käytössä öljylisä? Puheesta en olisi huolissani, ei kaikki 1v:t vielä oikeita sanoja sano. Pääasia että jokeltelee ja höpöttää omiaan. Istuminen taas huolestuttaisi ja vaatisin lähetteen fysioterapeutille, tuon ikäisen tulisi jo istua itse tukevasti. Onko lapsi paljon lattialla? Eihän enää ole sitteri käytössä?

Meidän tyttö oli muistaakseni 71(?)cm ja 7,5kg 1v neuvolassa. Aina mennyt siinä -2 käyrällä eikä kasvusta ole tullut sanomista. Normaali lapsi, pienipainoinen mutta täysiaikainen syntyessään. Liikkumiseen en ota kantaa mutta meidän tyttö osasi sanoa vaan kakka, jonka oli matkinut multa mutta ei tainnut tietää sen merkitystä. Ei kai ne vielä tossa iässä puheeseen puutu edes normaalisti?

Sen takia lähdin täältä kyselemään mielipiteitä, kun on vähän erikoinen elämäntilanne tällä hetkellä. Asumme kesän vieraalla paikkakunnalla, jossa kävimme neuvolassa maksusitoomuksella. Kaupungin fyssarit kesälaitumilla ja jonot ovat kuukauden mittaiset min. Lisäksi olemme tasan kuukauden kuluttua muuttamassa vuodeksi maahan, jossa ei neuvoloista ole kuultukaan. Eli ns. pattitilanne.

Ehkä lastenlääkärin/yksityisen fyssarin konsultaatio toisi mielenrauhan.

Mulla samanikäinen ja kokoinen tyttö. On ollut siinä -2käyrän kohdalla aina ja hoikka kuin mikä. Ei siis ole edes pyöreä ja alimmat kylkiluut näkyy. On kuitenkin oikein pirteä ja touhukas joten en ole huolissani. Tällä viikolla on neuvola ja saa nähdä ollaanko siellä.

Saa jo rasvalisää mutta eipä se oikein auta kun toinen on hoikka ja syö hyvällä halulla sen mitä syö eikä yhtään enempää. Syö myös maitoa vielä koska lähti hitaasti nostamaan annoskokoaan joka on nyt pieni pilttipurkki jotain ruokaa, vauvanmössöä menee enemmän.

Kävelee tukea vasten ja tuntee kymmeniä sanoja mutta ei sano selvästi kuin yksittäisiä. Hölpöttää kyllä ja välillä suuttuu kun emme ymmärrä. Istuu hyvin harvoin, yleensä seisoo tai on polvillaan jos on paikallaan lattialla.

Tyttö syö mielestäni hyvin (paitsi nyt kun tekee hampaita). Olen tehnyt puurot nyt täysmaitoon ja lisännyt banaania vielä joukkoon. Välipaloja tarjoan useammin. Lounaaseen ja illalliseen lisätään rypsiöljyä. Rintaa tyttö ei enää juo, mutta annan pullosta täysmaitoa.

Sitterissä ei koskaan viihtynytkään ja viettää paljon aikaa lattialla. Nyt kesällä myös ulkona annan mönkiä ruohikolla/rantsussa. Sylissä oikeastaan vaan pukiessa/lohdutettavana/halittavana. Tykkää leikkiä itsenäisesti ja haluaa pois, jos pidän liian kauan.

Mä oon lisännyt lasten puuroonkin öljyä (ja laitan edelleen öljylisät aterioihin vaikka lapset jo 5 ja 2). Kasvavan lapsen kulutus on kova. Syökö hän kotiruokaa vai purkista?

Alkuperäinen kirjoittaja äimänkäki;30112596:
Terkka neuvoi lisäämään rasvaa annoksiin ja suositteli fysioterapiaa. Kolmen viikon kuluttua on painokontrolli. Tässä on vaan nyt sellainen ongelma, että pukkaa juuri hampaita ja ruoka ei tahdo oikein maittaa. Eli varmaan aika hiljaista, että ainakaan paljon ehtii nousemaan.

Muuten on skarppi likka. Tekee puolitoistavuotiaalle tarkoitettuja "palikkatestejä", taputtaa, osoittelee, heiluttaa ja ymmärtää yksinkertaisia käskyjä.

Fysioterapiaa?? En mä kyllä huolestuisi, meidän koululainen oli 10-11-kuinen kun oppi konttaamaan, 1v 3 kk oli kun käveli, joillakin kävelemään oppiminen menee lähelle 1,5 vuotta.

Fysioterapiaa?? En mä kyllä huolestuisi, meidän koululainen oli 10-11-kuinen kun oppi konttaamaan, 1v 3 kk oli kun käveli, joillakin kävelemään oppiminen menee lähelle 1,5 vuotta.

Ja mun mies oppi ensin kävelemään kuin istumaan...

Kun hampaita tulee niin sormiruoka saattaa maistua paremmin kuin syötettynä. Vaikka puolikas peruna käteen, keitettyjä porkkanoita, kalaa, kananmunaa paloina jne. Makaroonilaatikkoa yms on myös ihan helppo syödä sormin. Tai mitä tahansa keittoa kun jättää liemen laittamatta.

Ja mun muistaakseni jos ei vielä 2-vuotiaana löydy sanoja lapselta, niin aletaan vasta neuvolassa puuttua asiaan.

Nyt kesällä, kun ollaan paljon ulkona, tyttö syö lähinnä purkkiruokaa lounaaksi. Se on helppo ottaa mukaan. Illalliseksi sitten itsetehtyä. Mainittakoon muuten, että tytär ei syö punaista lihaa (ennenkuin kukaan tästä innostuu, niin tiedoksi, että ravitsemusterapeutti näytti vihreää valoa, kun ruokavalioon kuuluu kala, maitotuotteet ja muna).

Yhteistyössä