1-vuotiaan kehitystaso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Pitäisikö olla huolissaan juuri 11kk täyttäneen kehitystasosta? Tässä taitonsa:

-kääntymään oppi 4kk iässä
-pyöri napansa ympäri 6kk iässä, peruutti
-oppi ryömimään tasan 8kk iässä, sekä istumaan ilman tukea
-oppi nousemaan tukea vasten 9,5kk iässä, oppi kävelemään kävelytettäessä
-oppi nousemaan istumaan, konttausasentoon ja karhunkävelyasentoon 10kk iässä. Oppi laskeutumaan istuma- ja seisoma-asennosta.
- 11kk iässä siirtyy hieman tukea vasten, ottaa askelia taaperokärryn kanssa, kyykistyy seisoma-asennosta tuesta kiinni pitäen ja pääsee takaisin seisomaan.

-Ei konttaa eikä kävele tukia vasten kovin hyvin. Ei heiluta eikä taputa. Sanoo äiti. Toistelee tavuja. Osaa pinsettiotteen. Syö sormiruokaa ja juo nokkamukista itse. Ei kokoa torneja. Osaa halata takaisin. Osaa pyytää syliin ja ymmärtää joitakin lauseita. Ei leiki kukkuu-leikkejä. Puree kun hermostuu.

Mietin vaan, että mitä 1-vuotisneuvolassa testataan. Koskahan tämä oppii kävelemään ja oppiikohan sitä ennen konttaamaan? Koska se hiivatin torni täytyy osata rakentaa? Koska pitää syödä itse?

Olisi myös kiva kuulla vastauksia tuosta neuvolasta.
Meillä 1v poika joka on kävellyt jo kolme kuukautta, sanoo n.8-9 sanaa,ymmärtää monia lauseita, juo itse, sormiruokailee, osaa pinsettiotteen, rakentaa torneja, halailee, pyytää jos haluaa jotain, selailee kirjoja ja osaa sanottaessa osoittaa tiettyjä kuvia(esim. hauva, pupu), leikkii piilosta ja piilottelee tavaroita jne.
En tiennyt nimittäin että 1v neuvolassa testaillaan jotain erityisesti, neuvola meillä 2vkon päästä.

Ei noissa neuvoloissa takerruta noihin osaamisiin ja ei-osaamisiin, vaan katsotaan kokonaiskuvaa. 1v-neuvolassa meillä ei taidettu edes "testata" mitään, 1,5 neuvolassa lääkäri luki lapsen kanssa kirjoja, leikitteli mm. palikoilla, pallolla ja musta tuntuu että meillä meni varsin hienosti jo sen takia, että muksu jaksoi koko ajan touhuta ilman itkuja/vierastamisia. Ei koonnut tornia (osaa kyllä), lääkäri kyselin kirjasta pojalle vieraita asioita jne, eli lapsi ei varsinaisesti loistanut testeissä, mutta silti oli ikäisensä tasolla taitojensa kanssa. Älä suotta stressaa ja huolehdi!

Ei 1-vuotisneuvolassa testata mitään taitoja. Tornin rakentamista sun muita taitoja testattiin 2,5 vuotisneuvolassa vasta.

Ihan normaalisti kehittyneeltä teidän lapsi vaikuttaa. Meillä molemmat otti ekat askeleensa 13kk ikäisenä ja se on tosi yksilöllistä milloin oppii konttaamaan ja kävelemään. Kaikkihan ei konttausvaihetta edes käy läpi. Olen kuullut vauvoista jotka ryömii pitkään ja alkaa sitten vaan harjoitella askelia.

Meillä kuopus on nyt 1v5kk eikä vielä puhu. Jotain sanoja sanoo silloin tällöin mutta ei läheskään joka päivä. Ymmärtää kyllä melkein kaiken mitä sanotaan. Esikoinen taas osasi tuon ikäisenä paljon sanoja. Niin, ja itse syömistä ei tarvi osata vielä noin pienenä.

meillä 8kk vauva. Hän nousee ylös pikin sohvaa tai muita huonekaluja. Kävelee työtäen lelumopoa ja seisoo hetken ilman tukea. Alkoi kontata 6kk vanhana.

Hänen vanhin isosikonsa otti ensi askeleet 9kk vanhana, seuraava sisko tasan 1 vuotiaana ja hänen isoveljensä 1v1kk. Kaikki ovat erillaisia. Jos sinua huolettaa varaa aika yksityiselle lastenlääkärille. Suosittelen.

ihan normaalilta minusta vaikuttaa! :)

Meillä terkka katto pinsettiotteen sokerikiteillä..kyseli tuleeko sanoja ja ymmärtääkö puhetta, esim. mennään syömään yms... meillä käveltiin jo, joten katto askeltamisen.
Kirjasta näytti kuvaa ja kattoo, että kattoko vaan sormea vai osasko jo kattoo sitä ite kuvaa.

Yhteistyössä