1-vuotiaan yönälkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammaH

Jäsen
14.05.2008
552
0
16
Mietin pitkään kirjoitanko tämän vauvoihin vai taaperoihin, niin päätinpä nyt tänne kirjoittaa kun iän puolesta pian tänne siirrytään.

Aloitimme tissistä vieroituksen tuossa pari viikkoa sitten, kun neiti roikkui yöllä koko ajan tississä kiinni. Ajattelin sen olleen totuttu tapa ja osittain ehkä olikin. Nyt olen ollut kolme yötä imettämättä vallan ja neiti herää ennen klo. 5 hysteeriseen itkuun eikä rauhoitu ennen kuin annan hedelmäsosetta.

Tuo ei ole ikinä huolinut tuttipulloa eikä tuttia ja saa ihan mahdottoman hepulin, jos yritänkään tarjota maitoa mukista tai nokkiksesta yöllä. Olen nyt miettinyt että annanko vain huutaa nälkäänsä aamuun saakka (7->), jolloin antaisin heti puuron? Vai jatkanko edelleen sen soseen syöttämistä, joka mun mielestä tuntuu ihan tyhmältä?

Esikoisemme sai yömaidon 1v10kk saakka joka yö, mutta hän huolikin pullon eikä siinä mielessä ollut pääosin mitään ongelmia.. Tosin yöunemme paranivat katkeamattomiksi, kun vieroitimme pullosta ja yösyömisistä (-juomisista).

Olen tämän neidin kanssa yrittänyt siirtää iltapuuron ajankohtaa myöhäisemmälle, muttei sekään ole auttanut. Neiti simahtaa yöunille 20.30 viimeistään.. Päivän aikana syö ihan hyvin ruokaa ja välipaloja. Mitä voisin tehdä toisin vai voinko tehdä mitään? Olen aina antanut lapsillemme kaurapuuroa, koska esikoisella on allergian tapaista reagointia mm. ohraan. Olisiko 4-viljan puuro kuitenkin täyttävämpää?

Onko muiden 1-vuotiaat olleet vielä oikeasti yönälkäisiä?

Jospa antaisit aamulla vain vettä nokkamukista tai sitten heräätte normaaleille aamutoimille klo 5. En rupeaisi syöttämään välillä ja sitten taas unille. Tapa siitäkin tulee.
Meillä tyttö vierotettiin yösyömisistä vajaa 10 kk ikäisenä vaikka oli pieni ja laajasti allerginen. Ja yöunet parani sitten vähitellen, samoin päiväruuan menekki. Kokonaisia öitä rupesi nukkumaan vasta yli vuoden ikäisenä satunnaisesti. Nyt 1,5 vuoden iässä nukkuu ehkä puolet oistä heräämättä, muulloin havahtuu 1-3 kertaa. Yöllä raihoitellaan meillä muilla keinoilla kuin syömisellä, kuten esim. syli, silittely, peittely, unilelu.

Yksivuotian yöllinen "nälkä" on mun mielestä opittu tapa ja saavutettu etu, josta lapsi pitää kiinni niin kauan, että siitä opetetaan pois. Peesaan edellistä eli aloittakaa päivä klo 5 vaikka se rankkaa onkin. Pikkuhiljaa lapsi oppii, että yöllä ei ole tarjoilua ja alkaa nukkumaan varmasti pidempään. Näin ainakin meillä.

Sain tuossa eräänä päivänä siirrettyä neidin yöunille menoa 21 ja syötiin iltapuuro vasta klo. 20.30 niin johan neiti nukkui koko yön =) Normaaliin tapaan kitisi tuolloin 5 aikaan muttei kuitenkaan niin paljoa, että olisi heränny tai tarvinnut syömistä.

Neljän viljan puuroakin kokeiltiin tuossa yksi kerta, niin oli huono kokeilu; neidin pylly oli verillä auki seuraavana päivänä (kuten siskollaankin aikoinaan ) eli meillä ei voida sitä syödä..

Hienoa! Miten seuraavat yöt ovat menneet?

Meillä tyttö, nyt 1v9kk, on ikänsä syönyt kaurapuuroa. Joskus on suostunut syömään muuta, mutta RAKASTAA kaurapuuroa. Kyllä silläkin pärjää koko yön.

Jaksakaa tiukasto pitää kiinni yösyömättömyydestä. Teidät palkitaan vielä sitkeydestänne! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja ma-mi:
Hienoa! Miten seuraavat yöt ovat menneet?

Hyvin sekä huonosti. Parina iltana on lipsuttu hieman, mut esimerkiks viime yönä riitti et annoin vaan tilkan maitoa. Tänään siirrettiin neiti samaan huoneeseen siskonsa kanssa, joten saa nähdä miten yöt menee tästä eteenpäin :)

Yhteistyössä