1-vuotias ei syö ollenkaan "lämmintä ruokaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuittupään äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuittupään äiti

Vieras
Mitä pitäis tehdä , kun 1vee 2kk tyttönen ei suostu syömään mitään "kunnon ruokaa" eli ei edes maista ruokaa. Vielä vähän aikaa sitten maistui esim. bataatti ja riisi, mutta nyt ei mene enää nekään. Joskus saattaa jotain syödä, mutta sitten menee vaan muutama lusikallinen. Välillä meni paremmin, kun sai syödä itse, mutta nyt on tainnut siitäkin mennä uutuudenviehätys.

En henno tehdä niin, että en antaisi sitten mitään ruokaa ja odottaisin seuraavaan ruokailuun, kun tyttö on muutenkin hyvin pieni. Leipä, jugurtti, viili, puuro, hedelmäsoseet ja kiisselit menee kyllä alas. Sormiruokaa sun muuta on kokeiltu, mutta ei onnistu. Tyttö on varsinainen tuittupää.

Pitääkö tässä vaan odottaa, että tämä vaihe menee ohi? Nyt kolme-vuotiaalla esikoisella ei koskaan ole ollut tällaisia ongelmia, joten olen ihan ihmeissään tuon neidin kanssa.

Enpä tiedä, olisiko tässä ehdotuksessa mitään järkeä, mutta voisit kokeilla seuraavaa: mössäät perunaa ja vaikkapa broileria ja kostutat ruoan hedelmäsoseella. Jospa sitten maistuisi paremmin.

Mun tyttö (1v3kk) on aina ollut aika huono syömään. Yleensä katsellaan kirjaa ja kyselen "missä kissa?" tms. syönnin yhteydessä, niin ruoka menee ikään kuin vahingossa alas. Yks juttu mitä oon kanssa tehnyt, olen laittanut lusikan kärkeen raejuuston (tyttöni herkkua) ja saanut tällä tavoin tyttöni syömään. Mutta syötän siis vieläkin itse melkein kaikki ruuat. Puurot annan iltasin ja aamusin tytön syödä itse, mutta yleensä vaan pyörittelee lusikkaa lautasella ja loppujen lopuksi syötän hänet.

meillä on kyllä tytöillä ollu tiukka linja, jos ei syö "oikeata ruokaa" niin sit kylmästi odotetaan seuraavaan ruokailuun, eli en anna sit välipaloja, vaan odotetaan kunnon nälkää,tämä toiminut meillä. Heti huomaa jos päivällä esim. kylässä tmv saanut pillimehun ja jotain muuta niin ruokahalu menee. Myöskään eri ruokalajeja ei tarjoilla vaan jos ei syö sitä mitä on laitettu niin olkoot syömättä. Mut tuon ikäsenä oon tainnu kyllä ihan syöttää vielä, ainakin esikoinen oli tosi hidas tossa omassa syömisen opettelussa ja leikkijutut oli alle vuoden vanhana vielä kuvioissa mukana.

Kiitos vastauksista. Tuntuu, että kaikkea on kokeiltu; kirjoja, leluja, lehtiä, mutta mikään ei enää auta. Olen myös yrittänyt laittaa lusikkaan mukaan hedelmäsosetta, mutta sittenpä neito vasta hermostuu ja kieltäytyy syömästä sitä hedelmäsosetta yksinäänkään.

Hampaitakin on varmaan tulossa, mutta lämmin puuro menee kyllä ihan sujuvasti alas.

Meillä ongelmana ei ole lämmin ruoka vaan se, että reilu 1v tyttö ei oikein tykkää karkeammasta ruuasta. Meilläkin tyttö on tosi sirpakka: 1-vuotiaana 8,5kg ja 75,5cm ja siksipä helposti tulee olo, että syötän, sitä mitä maistuu (siis niitä 5-6kk lihasoseita)

Mutta täytyyhän sitä karkeampaakin joskus opetella syömään, joten olen yrittänyt pitää tiukan linjan eli jos tarjoan karkeampia soseita, niin en vaihda lajia kesken ruuan tai tarjoa enää ruuan päälle sileitä soseita. Kummasti ne karkeammat mokot viimeistään päivällisaikaan maistuu, kun ehtii tulla kunnon nälkä (; Muutenkin meillä tyttö on aamupala/lounasaikaan pieniruokaisempi ja petraa sitten iltaa kohden.

Eli varmaan kannattaa ainakin kokeilla "tiukkaa linjaa" eli tarjoat lämmintä ruokaa lounaaksi ja jos ei kelpaa, niin sitten päivällisaikaan seuraavan kerran. Ei välipaloja lisäksi.

Itse olen tytölle antanut sileämpää ruokaa vasta päivällisen jälkeen, jos tuntuu, että sittenkään ei maistu. Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että saa yötä vasten masun täyteen, ettei tarvi nälän takia herätä yöllä. Ja iltapuuro maistuukin yleensä hyvin.

Olen ostanut tytölle kaupasta leipätikkuja sormiruuaksi, mutta tyttö onkin ruvennut syöttämään niitä minulle. Yleensä "ei mieluisakin" ruoka menee alas vähän leikin varjolla, kun neiti tarjoaa äidille haukkua leipätikustaan ja avaa samalla itse suun lusikalle (= Tätäkin kannatta kokeilla.

Nuo syömis ja paastokaudet vaihtelee ja se on hyvin tyypillistä lapsilla.

Mun neiti on jo kohta 2,5v, mutta eipä mikään ole muuttunut paitsi äiti ei enää murehdi. Välillä tyttö syö oikein isoja annoksia, välillä ruokaa menee vain kerran päivässä. Hyvin tuo silti kasvaa.
Mulla on tiukka linja, jos tarjottavaa lämmintä ruokaa ei syö, niin ennen seuraavaa ruokaa en anna mitään muuta paitsi vettä.

Pari kuukautta kesti edellinen huono syömiskausi, nyt tyttö syö aivan käsittämättömiä annoksia ja 3-4 päivässä... Pari viikkoa sitten meni vain kerran päivässä jotain.

Oon huomannu kivaksi kikaksi laittaa ruuan sekaan sellaista mikä varmasti maistuu ja houkuttelee. Meillä ihme kyllä ruoka menee paremmin alas, kun poika havaitsee että lusikassa on tuore tomaatti tai kurkkuviipale mukana, eli ihan terveellinen juttu. Meillä kyllä kyse 9 kuukauden ikäisestä hampaita tekevästä pojasta - jospa se kylmä kurkku siinä muuten lämpimässä soselusikassa tuntuu kivalta...

Yhteistyössä