1-vuotias lapseni menee ystävälleni hoitoon, onko palkka ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Itse palaan töihin tämän kuun lopussa ja ystäväni ottaa lapseni hoitoon, hänellä itsellään on 2-vuotias poika. Lapseni on hoidossa 8 tuntia päivässä. Onko 500?/kk ok summa?

Kannattaa tehdä hoitosopimus myös ystävän kanssa sekä miettiä miten varahoito järjestetään. 500 e/kk on minusta ihan sopiva summa. Saman maksaisin, mitä yksityisestä päivähoidosta yleensäkin.

Onhan se kaverisi työmäärään nähden ihan naurettavan vähän. Mutta luultavasti tuo on pimeänä ja sinä nostat kotihoidon tuen jolloin se on sinulle plusmiinus nolla..?

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Kannattaa tehdä hoitosopimus myös ystävän kanssa sekä miettiä miten varahoito järjestetään. 500 e/kk on minusta ihan sopiva summa. Saman maksaisin, mitä yksityisestä päivähoidosta yleensäkin.

Minulla vähän sama tilanne kuin ap:lla. Mitä hoitosopimukseen kannattaa laittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
eiks kannata hakea kotihoidontukea ja antaa sille ne rahat tai sitten haet yksityisenhoidon tukea niin että ne maksaa suoraan sun ystävälle.

Siis maksan ystävälleni kotihoidontuen ja omasta pussista vielä 250?.

Mä maksan mun rakkaalle äidilleni joka tulee tänne kotiin hoitamaan meidän 1-vuotiasta muksua, niin sen kelan kotihoidontuen eli n.250 egee kuussa käteen ja sitten tietty muksun ruuat tänne ja äidille tietty ruuat ja kuljetuksen.Nyt alkoi tuntua pieneltä toi summa vaikka onkin ihan ok äidilleni.

Hyvältä kuulostaa ystävällesi ja sinulle jopa aikas tyyriiltä vaihtoehdolta. mutta ilmeisesti hän on hyvä ja luotettava hoitaja jolle lapsen haluat niin silloin varmasti kaikki ok.

Se varahoito jäi itseänikin vähän mietityttämään, meillä ollaan välistä turvauduttu itsepalkattuun lastenhoitajaan joka on tullut meille kotiin. On itseasiassa ollut muutamakin kappale valmiiksi katsottuina ja ihan hyvä kun on tullut sairastumisia...

*muoks. ulkosuomalainen ei osannut taas huomata tuota kht:a... Juu, ihan hyvä ratkaisu varmasti teille molemmille.

Tuo on varmaan muuten ihan ok, mutta juuri varahoito + vakuutusasiat kannattaa selvittää. Jos jotain hoidon aikana sattuu lapsellesi tai rikkoo jotain tms. Ja tietysti eläkemaksuja jne. pitäisi kai oikeasti maksaa.. meillä hoitajana ollut eläkeläinen, niin oli hieman eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Hyvältä kuulostaa ystävällesi ja sinulle jopa aikas tyyriiltä vaihtoehdolta. mutta ilmeisesti hän on hyvä ja luotettava hoitaja jolle lapsen haluat niin silloin varmasti kaikki ok.

Se varahoita jäi itseänikin vähän mietityttämään, meillä ollaan välistä turvauduttu itsepalkattuun lastenhoitajaan joka on tullut meille kotiin. On itseasiassa ollut muutamakin kappale valmiiksi katsottuina ja ihan hyvä kun on tullut sairastumisia...

*muoks. ulkosuomalainen ei osannut taas huomata tuota kht:a... Juu, ihan hyvä ratkaisu varmasti teille molemmille.

No täysi hoitomaksu on kuitenkin 233e/kk. Nyt ap maksaa 17e enemmän "onmasta" pussista. Ja kunnalle tulisi paljon kalliimmaksi jos noin pieni tulisi päivähoitoon.

Mä maksaisin sen kotihoitotuen ja lisäksi sen verran mitä menis hoitomaksuun kuussa. eli eiks se tee suurinpiirtein tuon 500e? Eli sama summa sulla menis pussista viet kunnalliseen tai kaverille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ella:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Minulla vähän sama tilanne kuin ap:lla. Mitä hoitosopimukseen kannattaa laittaa?

Me pyydettiin muistaakseni kaupungilta pph-sopimuslomake, jonka mukaan tehtiin oma hoitosopimus.

Tässä esimerkkiä.
http://www.hoitopaikka.net/v2/Etusivu/Palvelut/Vanhemmille/Yksityinenperhep%C3%A4iv%C3%A4hoito/tabid/120/Default.aspx
Hoitosopimuksessa mainittavia ja sovittavia asioita:

* Lapsen päivittäinen hoitoaika: hoitoaika on kokopäivähoidossa maximi 10 tuntia ja osapäivähoidossa maximi 5 tuntia.
* Sairaan lapsen hoito, sairaspoissaolot: missä kunnossa lapsen voi tuoda hoitoon? tehdäänkö hoitomaksusta vähennyksiä?
* Hoitomaksu: hoitomaksusta mahdollisesti tehtävät vähennykset koskien poissaoloja ja lomia, tuet: paljonko on tukien osuus, paljonko vanhempien? mitä, jos tuet muuttuvat? ylityökorvaus: paljonko? viivästysmaksu: onko sellaista, paljonko? maksupäivä ja tilinumero
* Lomat: paljonko on lomaa? maksetaanko loma-ajalta hoitomaksua?
* Hoitosuhteen päättyminen: molemminpuolinen irtisanomisaika, sopimuksen voimassaoloaika
* Allergiat ja lääkitys

Itse en hoitaisi kenenkään lasta noin halvalla. En ilman eläkekertymmää jne. Sinähän voitat siinä, koska saat kotihoidontuen eli maksat saman verran kuin kunnallisesta (jollei vähemmän, jos kunnassa hoitolisä) ja lapsesi saa olla 2 lalpsen ryhmässä, kun kunnallisella puolella 4-5 lasta/hoitaja.

Uusimmat

Yhteistyössä