10-vuotias lapsenvahtina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoleton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoleton äiti

Vieras
Uskaltaisitteko jättää 3-vuotiaan ja 7-vuotiaan 10-vuotiaan isosiskon vahdittavaksi? Ja jos uskallatte, niin kuinka pitkäksi aikaa?

Itse olen käynyt joskus pikaisesti lähikaupassa (matkaa 200m), kun 3-vuotias ei ole suosiolla halunnut lähteä mukaan. Isosisko on sitten tarjoutunut vahtimaan. Niin ja joskus käydään miehen kanssa pienellä juoksulenkillä kahdestaan. Silloin tosin juostaan kodin lähettyvillä kortteleita ympäri ja pidetään puhelin visusti taskussa, jotta päästään kotiin, jos tulee joku hätä.

Tietenkin on totta, että ennen huolehdittiin nuorista sisaruksista hyvinkin nuorena sekä tällä hetkelläkin maailmassa on maita, jossa tämä on tavallista, mutta miksi lapselle pitää tietentahtoan antaa tällainen vastuu?

Kerrankin olin kaupassa, johon ei päässyt rattailla paljon ovea pidemmälle, niin äiti jätti nukkuvan vauvan ja parivuotiaan rattaisiin sekä koululaisen pelaamaan puhelimella kaupan etuosaan, ja meni itse liikkeen yläkertaan. Äidin poissaollessa parivuotias nousi ensin seisomaan, joten siinä sai sitten pelätä, että raattaat kaatuu. Onneksi hän istuutui takas nopeasti. Tämän jälkeen vauva heräsi ja alkoi itkemään, ja vaikka äiti tämän taatus kuuli (liike oli avoin kattoon asti keskeltä), niin ei hän viitsinyt saapua paikalle, joten parivuotias neuvokkaana yritti tunkea oman kenkänsä vauvan suuhun. Tähän nyt oli pakko puuttua ja ruveta huhuilemaan äitiä paikalle. Äiti ei pitänyt mitään kiirettä, vaan tuli yläkerrasta kun oli ostoskierroksensa tehnyt, ja totesi vaan tullessaan, että ei vauvan itku niin vaarallista ole. No ei ole, mutta rattaiden kaatuminen sekä kengän suuhun työntäminen voi nyt jo vähän satuttaakkin, ja jos vanhimman lapsen oli tarkoitus jotenkin vahtia nuorempia, niin eihän tainnut muistaa sitä pelatessaan.

Yhteistyössä