10kk lapsen ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippäli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippäli

Vieras
Eli mitä teidän noin 10kk lapset syö? Meillä ei uppoa kuin ne ihan hienot soseet jos on vähänkin paloja seassa niin kakoo kaiken ulos eikä suostu enää syömään mitään. Puuroa ei suostu syömään ollenkaan ja hedelmistä vaan mangoa ja päärynää... Onko jotain vinkkejä millä olette saaneet lapsen syömään karkeampaa ruokaa? Ja onko se puuron syönti pakollista?
Niin ja millä hapanmaitotuotteilla olette aloittaneet 10kk iässä?

Ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta jos joku viitsii vastata niin kiitos!

Ei kai se puuron syönti pakollista ole mutta suotavaa kyllä. Tuohon karkeusasiaan en osaa vastata sillä meidän tytölle on aina mennyt karkeatkin soseet. Kun aloin antaa soseita en silloinkaan tehnyt niistä ihan sileitä. Siis en tietenkään jättänyt suuria paloja mutta harvoin kotitekoista saakaan ihan sileäksi.

Hapanmaitotuotteista aloitin muistaakseni piimällä ja raejuustolla. Jouduimme aloittamaan todella pikkuhiljaa sillä tytön vatsa meni heti löysälle. Allergiaa ei ole ja nyt menee jo kaikki maitotuotteet.

Ei se puuro pakollista ole. Meillä puuron syönti helpottui , kun tein puurosta hiukan löysempää ja annoin tytölle lusikan käteen. Onhan se sotkuista , mutta iltapuuro syödään vaippasillaan ennen pesua, joten sotku ei haittaa. :) Nyt puuroa menee hyvin alas siinä harjoittelun lomassa.
Palat on hankalia, mutta pikkuhiljaa.. ja anna syödä sormiruokaa. Esim maissinaksuja ja vähäsuolaisia sokerittomia muroja. Pienet hedelmän ja kasvisten palat omin sormin syötynä totuttaa nieleksimään paloja.
Näin meillä .
Tuo hapanmaito minuakin kiinnostaa. Itse ajattelin rahkaa...Kokemukset kiinnostaa!

Myllyn paras sydänmakaronit ovat tosi hyvää sormiruokaa, kuten myös herne ja maissi ja tietysti leipäpalat. Niillä me harjoiteltiin palojen syömistä. Maissinaksut ovat myös hyviä, niitä meillä on syöty 6kk asti. Maitotuotteet aloitettiin raejuustolla, kun nekin on niin näppäriä lapsen itse syödä..

Puuroista: kuituja saa puurosta mukavasti, siksi niitä kannattaa suosia..:9 meillä puurojen syöntiä helpotti alkuun, kun jauhoin sauvavatkaimella hiutaleet hienoiksi ja tein puuron niistä..nyt meidän 9kk poika syö jo hiukan karkeampaakin tavaraa ja sormiruoan avulla saan syötettyä lusikkaruokaakin..sotkua riittää, mut pääasia, että syö..:)

Voisiko joku hieman aiheesta poiketen selittää minulle, uusavuttomalle, että mistä hyllystä kaupassa löytää noita maissinaksuja. Lienevät suolattomia, entä onko muita mausteita?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana123:
Voisiko joku hieman aiheesta poiketen selittää minulle, uusavuttomalle, että mistä hyllystä kaupassa löytää noita maissinaksuja. Lienevät suolattomia, entä onko muita mausteita?

Joissain kaupoissa ne ovat sipsihyllyssä.

Maissinaksuja saa myös "vaniljanaksuja"-nimisenä (muistaakseni). Vaniljanaksuissa on myös vanilja-aromi ja lisättyä sokeria, kun taas nuo maissinaksut on ihan lisäaineettomia. Siis pelkkää maissia :). Minäkin olen maissinaksut yleensä löytänyt sipsihyllystä.

Alkuperäinen kirjoittaja lissu*:
Maissinaksuja saa myös "vaniljanaksuja"-nimisenä (muistaakseni). Vaniljanaksuissa on myös vanilja-aromi ja lisättyä sokeria, kun taas nuo maissinaksut on ihan lisäaineettomia. Siis pelkkää maissia :). Minäkin olen maissinaksut yleensä löytänyt sipsihyllystä.

Voi pässin p***it. Mä oon ostanut niitä tavallisia maissinaksuja, ja nyt kun näin noita vaniljanmakusia, niin sen suuremmin kattomatta otin kärryyn. Luotin että kun on sama valmistaja, niin nekin olis ilman lisäaineita, sokeria, suolaa... Höh.

Meillä samanlainen tapaus kuin ap:llä. Olen tulkinnut sen niin, että 8 kk soseet eivät yksinkertaisesti ole hyvän makuisia. Perunakin täytyy muusata siivilän läpi, että saadaan edes muutama lusikallinen syötyä. Puuron sekaan laitan paljon marjasosetta niin sitten uppoaa. Kyse ei ole siitä etteikö söis sormiruokaa. Kurkut, omenat, banaanit, tomaatit, leivät menevät. Myös lihapullat, nakit, pinaattiletut, paistettu jauheliha... syödään sormin. Maissinaksuja on turha tarjota kun ei syö. Meillä syödään valmissoseista niitä 5-6 kk soseita ja lisänä tarjotaan sitten leipää, kurkkua, tomaattia, näkkäriä, raejuustoa, hedelmiä... Poika kohta 11 kk.

Kokeilkaa sitä että vauva saa itse osallistua mm. puuron syöntiin. Meilläkään ei ennen sitä puuro juuri maistunut vaan työnsi kaiken suustaan tai pärräsi pitkin.
Ne 8kk soseet ei maistu meilläkään , paitsi se kauraherkku. Maistakaapa itse ..hmph...en ihmettele ollenkaan enää ja ne palat on mun mielestä isoja ja aika vaikeasti pureksittavia , kun hampaitakaan ei juuri ole.

Meillä ei poika syö myöskään puuroa. Ikää pian 11kk. Ei ole syönyt enää pitkään aikaan. Syö sit iltapalaksi sellaisen hedelmä-kauraherkku-purkin. Tai semperin sellasen jossa on riisiä,jugurttia+jotain hedelmää. 8kk ruuista ei tykkää,1v purkkiruokia syö hyvällä halulla. Palat ei siis ole ongelma. Sormiruokana syö mitä vaan.

Muutenkin poika on välillä äärimmäisen huono syömään ja tarkka siitä mitä syö. On tietyt lempariruuat jotka menee,muita sitten kaivaa sormella suustaan jos ei oo hyvää. Kalaa ei syö ollenkaan.

Hapanmaitotuotteistakaan ei tykkää(jugurtti,rahka jne..) tavallinen maito kyl maistuu!

Yhteistyössä