11 kk rytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä:

Vieras
Hei, olisi mukava kuulla muiden 11 kuukauden ikäisten lasten päivärytmistä, syömisistä ym :) Meillä tytöllä just menossa siirtyminen yksiin päikkäreihin. Riippuu siitä miten herää että nukkuuko yhdet vai kahdet. Jos herää 6:lta niin kahdet ja jos 7:ltä niin yhdet. jos nukkuu kahdet niin nukkuu noin 9-10 ja 14-15 ja jos yhdet niin 11.00/11.30-12.30/13.00. Iltaisin menee nukkumaan n. klo 20. Öisin heräilee välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt on onneksi nukkunut jonkin aikaa putkeen aamuyöhän (n. klo 04-05 asti), olen antanut sitten maitoa että saan nukahtamaan vielä hetkeksi, äiti kun ei jaksa nousta klo 5 ;)

Ruokina on tähän asti syöty lähinnä kaupan soseita, nyt olisi tarkoitus siirtyä samaan ruokaan vanhempien kanssa. Jotenkin tuntuu vaan niin hankalalta kun ei keksi mitään järkevää. Reseptejä otan ilolla vastaan ;) Miehen kanssa kun syödään lähinnä jotain kiusauksia tai sitten ihan pihvejä tms. eikä juurikaan keitellä/höyrytellä mitään vihanneksia. Millaisia ruokia te olette tehneet? entäs välipaloina, mitä olette antaneet?

Mites noin muuten kulutatte aikaanne päivisin? Meillä aika menee lähinnä syödessä, nukkuessa, hiekkalaatikolla ja kotona leikkien. Leikkien keksimisessäkin olen niin huono ja tytöllä pitäisi olla koko ajan jotain aktiviteetteja muuten tylsistyy. Mitäs teillä puuhataan?

Tässäpä näitä, olisi mukava jakaa kokemuksia :)

Olipa ihan kuin kuvaus meidän elämästä! :) Meidän neidillä ikää tosin vasta 10kk. Unirytmikin on just sama, meillä tosin on tullut viime aikoina kauhea ongelma tuosta aamuyön heräämisestä: tyttö on alkanut heräillä jo kahden-kolmen aikoihin eikä rauhoitu kuin vasta parin tunnin kukkumisen jälkeen. Epäilen sen johtuvan just siitä, että on tottunut saamaan ne tissihuikat siinä aamulla ja nyt ajattelin yrittää jättää aamuyön tissittelyn pois, ehkäpä hän sitten huomaa että yöheräilystä ole mitään hyötyä. Toivotaan...

Mä olen tähän asti antanut vihanneksista, riisistä/makaronista/perunasta ja lihasta / kalasta itse tehtyjä soseita, ja olen myös ihmetellyt miten pitäisi tässä lähiaikoina muka siirtyä syömään samaa ruokaa meidän kanssa. Mutta kyllähän kiusauksia (esim. lohi) ja makaronilaatikkoa vois antaa jos ei laita paljon suolaa. Mutta todennäköisesti meillä säilyy aika pitkälti vielä erilliset ruuat. Nyt muuten neuvolassa kehotettiin alkaa lisäilemään ruokiin maitotuotteita, ja olen antanut välipalana myös jogurttia marjasoseen kanssa. Meillä ei nimittäin maistu korvikkeet. Oletko / ootteko miten antaneet tuoreita vihanneksia / hedelmiä? Se on musta jotenkin hakalaa, kun raasteet ei maistu enkä uskalla antaa käteen paloja purtavia kun neiti saisi niistä niin isoja paloja hampaillaan irti.

Ja ajan kuluttaminen on meilläkin välillä aika vaikeeta. Hiekkalaatikollakaan ei oikein vielä voi tehdä mitään, tyttö tuppaa vaan tunkemaan hiekkaa suuhunsa. Pitkiä kävelyitä tehdään päivittäin, ja onneksi on jonkin verran kavereita myös ä-lomalla. Mitään varsinaisia leikkejä me emme yhdessä leiki, jonkin verran tietty luetaan ja lauletaan. Neiti konttailee ympäriinsä ja mä seurailen perässä, aina jonkin aikaa hän viihtyy yksinkin kirjojen ja lelujen kanssa ja sitten kun ei enää viihdy niin sitten touhutaan taas yhdessä vähän aikaa. Onneksi lastenohjelmat alkavat jo vähän kiinnostaa... ;) Mutta pikkusen vaikeaa tosiaan on keksiä aktiviteetteja. Toisten äitien ja lasten kanssa aika tietysti kuluisi paremmin, mutta meillä ei ainakaan ole mahdollisuutta kyläilyihin läheskään joka päivä eikä leikkipuisto ole vielä kovin kiva paikka konttaavalle.

Mutta onhan tämä kuitenkin ihanaa aikaa!

Ompas tosiaan tuttua. Minä pyysin jo tarhasta päivärytmin , joten koitan saada tyttööä niihin uomiin.. Unet menee jo (siis jos herätään klo7 jälkeen) yksiin jotka nukutaan n.12-14 Illalla nukkumaan n 20.30 . SItäkin olen aikaistelut hiukan :) Tuo viiden herätys on hyvinkin tuttua ja uskon myös että on tissittelyn peruja.
Ruoat saa n. klo 8 , 11 , 16 ja iltapuuro 19 . Välipalaa kahden maissa.. Välipalana annan sormiruokaa ja jotain marja-/hedelmäsosetta , jugurttia tms .
Tuo sormiruoka on pääasiassa pilkottuja hedelmiä , vihanneksia (pehmeämmäksi keitetty) leipäpaloja tms.. Kuutioin ne aika pieneksi ja otan esim viinirypäleistä kuoret pois.Huom nukkuu päiksyt joten valmistelen hiukan ennen heräilyä..
Muksu tulee olemaan "omilla" pöperöillä vielä tovin sillä me syömme aika mausteista vaikkakin vähäsuolaista ruokaa. EN todellakaan ala tekemään "kouluruokaa" ..Siis perunoita ja ruskeaa kastiketta , kun emme sellaista itsekkään syö.. :) Toki jos teen keittoja niin pääsee osalliseksi.

Tuo päivähoidon aikataulutus on saanut minut ulkoilemaan aamulla ja iltapäivällä.. Onneksi on kesä!Käydään kiikkumassa , puistossa viltin ja eväiden kanssa, kirjastossa ;D Ja aamulla syön aamupalan niin että tyttö katsoo teletappeja , titi-nallea tms. DVD:ltä . Muksu leikkii itsekseen , "katselee" omia kirjoja...
Aloin myös opettamaan sängyst', sohvalta tms oikeaa laskeutumistapaa eli peppu edellä, josko vaikka oppisi ennen kiipeämistä. ;)

Meillä päivärytmi meni luonnollisesti omiin uomiinsa, kun poika siirtyi yksiin päiväuniin. Hän herää noin 7.30, jonka jälkeen juodaan maito ja köllitään noin 09 asti. Sitten puuro. Yleensä lähdetään ulkoilemaan tai kaupungille/ystäviä tapaamaan. Lounas on 12 aikaan, jonka jälkeen noin 2,5 tunnin p-unet. Herättyä syödään välipala, joka on yleensä jogua tai rahkaa. Sitten taas ulkoillaan, leikitään kotona tai tavataan ystäviä. Päivällinen on kuudelta ja nukkumaan 20.30, nyt kesäisin noin ysin aikaan. Päivät menee todella nopeasti, mutta olen onnekas, koska minulla on runsaasti kotona lapsien kanssa olevia ystäviä. Lisäksi tykkään puuhailla kotona kaikenlaista ja poika on joko mukana touhuissa tai leikkii itsekseen.

Kotiruokaan siirrytään pikkuhiljaa, maitoon parin vkon sisällä.

Yhteistyössä