11 kk vauva herää 4.30 eikä nuku enää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuvirkun väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamuvirkun väsynyt äiti

Vieras
onko muilla tällaisia aamuvirkkuja? vauvani nukkuu toisin sanoen max 9 tunnin yöunet, hyvänä yönä nukkuu 20.30-4.30, huonona yönä saa käydä taputtelemassa 3 kertaa tuossa välissä. vauva itkee hysteerisenä, ei nukahda enää syliin eikä rinnalle...tässä alkaa äiti olla tosi uupunut ja keinoton. onko kokemusta onko vauvanne jossain vaiheessa ruvenneet itse nukkumaan pidempään? tätä meillä jatkunut nyt 2 kk, kävelee jo ja hyvin. ei ole ikinä nukkunut 7 myöhempään pienempänäkään.

minä kun luulin että kun ikää tulee lisää alkaa helpottaa, mutta meillä vaan pahenee.

päivämme jatkuu siten, että hyvänä aamuna saan nukkumaan 7-7.30-9 ja sitten taas iltapäivällä 1,5-2 tunnin päiväunet. oma arvioni on että vauvani ei kuitenkaan nuku liikaa, vaan tuo aamun uni on sitä mikä yöllä jää nukkumatta.

illalla syö ison lautasellisen puuroa, eli nälkäkään ei pitäisi olla.

silmät ristissä, tukka pystyssä, epätoivioinen äiti.

Voisko myöhentää nukkumaanmenoaikaa?
No, asiaan liittyen ja vähän vierestä. Meillä on 4 kk ikäinen vauva ja menee tosi myöhään nukkumaan, noin puolen yön aikaan. Ystäväperheellä on 10 kk ikäinen ja aloittavat nukuttamisen 20 aikaan, lapsi nukahtaa joskus 23 aikaan. Eli kolme tuntia nukutusta! Tästä olemme miehen kanssa käyneet keskustelua. Hänestä koko nukutusrumba on hullua. Minusta taas tuon ikäisen lapsen täytyy kyllä mennä nukkumaan ennen 23. Meillehän asia ei ole ajankohtainen, mietin vain, että miten teillä muilla ja meillä itsellä sitten joskus tulevaisuudessa, jos lapsen rytmi pysyy myöhäisenä.

vauva on nukkunut omassa huoneessa 2 vkoa ja alkuun näytti nukkuvan paremmin kuin meidän vanhempien huoneessa. nukkkumaanmenoaikaa on siirrelty aikaisemmaksi ja myöhemmäksi, mutta heräämisaika ei muutu - nukkumisaika vain lyhenee. tuntuu todellakin siltä, että loogisella ajattelulla en tätä pysty selittämään/ratkaisemaan. nukahtaminen ei ole ongelma, nukahtaa hyvin nopeasti joskus ihan itse ja joskus pienellä tyynnyttelyllä ts. olen vieressä kunnes nukkuu.

vinkkejä vinkkejä...:-)zzzzzzz

Hei,

Meillä on vuoden ikäinen taapero, joka yhteen aikaan alkoi itkeskellä noihin aikoihin aamuyöstä. Ei muuta kuin tassuttelua eli kevyttä taputusta selkään/takapuoleen. Ekat kerrat piti "leipoa" pitempään, sitten alkoi rauhoittua vähemmästä ja nykyään nukkuu 7.30 asti (nukkuu 20.00-07.30). Meillä tosin on jo kuukauden päivät nukuttu enää yhdet päikkärit päivällä.

Mietin vain sitä, että onko lapsesi oikeasti hereillä silloin aamuyöstä eli nouseeko ylös esim. sängyssään ja haluaa jotakin vai onko puoliunessa ja itkee pahaa unta. Pahinta mitä silloin voi tehdä, on nostaa lapsi ylös sängystä ja tietämättään herättää hänet lopullisesti. Eli parempi olisi vaikka kumartua hänen päälleen niin että hän tuntee vanhemman kosketuksen/hajun ym., mutta koeta pitää hänet sängyssään, ts. toteuttaa lempeätä unikoulua tavallaan. Kun lapsi huomaa, ettei sylissä kanniskelua tms. palvelua enää tule, hänellä ei ole syytä herätä tuohon aikaan ja saattaa hyvinkin alkaa pian nukkumaan tuon vaiheen yli aamuun asti. Onhan lapsesi jo 11 kk eli ei mikään vastasyntynyt niin voit mielestäni lempeästi ohjata häntä unitottumuksissa.

Sitten kun hän alkaa nukkua aamuun asti, aamunokosetkin jäävät. Mielestäni kuitenkaan ei ole hyvä illalla laittaa myöhemmin nukkumaan, päinvastoin kokeile vaikka aikaisemmin. Joskus lapsi nukkuu paremmin koko yön kun ei ole ehtinyt yliväsyä illalla.

vauvani yleensä seisoo sängyssä itkemässä ja on hereillä, joskus olen saanut melkein nukkumaan juuri taputtelemalla, mutta sitten alkaa taas tuo armoton itku ja oma pää ei kestä ja taas ollaan samassa pisteessä. kokeilen vielä tuota tassuttelua. tuntuu vain että oma johdonmukaisuus on kadoksissa tämän väsymyksen takia ja miehen myös. unikoulua on yritetty, mutta en tiedä onko käynyt niin että emme vain ole saaneet vietyä sitä loppuun asti. siksi tässä syytänkin itseäni, mikä ei tilannetta helpota.

voisivat kyllä neuvollassa opastaa enemmän näissä uniasioissa - itse en ole useista kerroista huolimatta saanut mitään apua - pahin olin kun sanottiin, että ala syöttää liharuokaa 2 kertaa päiväss niin kyllä alkaa nukkua koko yön.

Juu ei missään nimessä kannata myöhäistää nukkumaanmenoa! Paremminkin aikaistaa vois kokeilla. Meillä menee ainakin kahta hullummaksi jos myöhemmin laittaa nukkumaan.
Meidän tyttö siis 1v1kk ja on myös aamuvirkku. Yleensä nukkuu 20-6.30. Usein herää ennen kuutta, harvoin nukkuu yli 7 asti. Tää aamu aikaistui kans kun siirrettiin omaan huoneeseen n. kuukaus sitten. Ja on tosiaan ihan virkeenä pystyssä... välillä kans on tosi epätoivonen olo kun ite tahtois nukkua. Päikkäreitä meillä vedellään vaihtelevasti yhet tai kahet. Riippuu monelta herää aamulla ja miten pitkään aamupäiväpäikkäreitä nukkuu. Jos koitan väkisin valvottaa niin ettei nukkuis kun yhet päikkärit vaikka selvästi toinen ois väsy, niin sitte ilta menee ihan kiukkuumiseksi.

Neuvoa en siis osaa antaa muutakun että tota nukkumaanmenoa vois kokeilla aikasemmaks ja unikoulua jos jaksat... minen oo jaksanu... Voimia sinne!

Usein saattaa olla(niin hullunkuriselta kuin kuullostaakin), että lapsi tarvitsee vielä ne kahdet kunnon päikkärit jotta nukkuu levollisemmin ja pitempään myös yöunensa:)

Yhteistyössä