11-v tyttö 4-v:n lapsenvahtina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NoNick
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sepä se onkin kun olen itse hoitanut 2 v ja 4 v:tä ollessani about 10 :whistle:

Olin 2 tuntia heidän kanssa 2-3 kertaa viikossa eli äiti lähti töihin ja isi tuli sitten kotiin päästämään minut pois ja hienosti meni niiden kanssa eikä ollu kännykkää tai muutakaan apua B)

Mutta ite en jättäisi omiani :D :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
JOS 15 v on näiden 3,5 v:n, 2 v:n ja 8 kk:n ikäisten isosisarus, VOISIN jättäkin, eli JOS tämä 15 v olisi ollut mukana hoitamassa jo kuluneet 3,5 vuotta vauvoja, ja asunut ja elänyt näiden lasten kanssa, niin voisin jättääkin muutamaksi tunniksi keskenään.

Mutta en muuten, en jos on joku muu kuin perheenjäsen, en edes tutulle 15-vuotiaalle.

Näin minäkin voisin tehdä, riippuen tosin siitä 15-vuotiaan luonteestakin. Mutta vasta tosiaan 15-16 vuotiaan nuoren voisin kelpuuttaa pariksi tunniksi hoitamaan lapsia, en todellakaan nuorempaa. Mun lapset ei todellakaan jää toisen lapsen "vahdittaviksi".

Sun onkin sitten varmaan ollut helppo saada lastenvahtia tai -hoitajaa esim. isovanhemmista... :whistle: Mä taas olen jättänyt mun esikoiseni (tuli kesällä 12 v.) hoitamaan joko mun nelivuotiasta tai vajaa kaksivuotiasta pariksi kolmeksi tunniksi päivällä. On muuten paljon parempi ja luotettavampi hoitaja kuin mun äitini, joka ei oikeasti osaa tehdä noiden kanssa yhtään mitään...eli on ihan avuton (ei ole muakaan aikanaan juuri hoitanut). Ja painotan, että olen jättänyt esikoiselleni vain jomman kumman noista pienistä hoidettavaksi kerrallaan. Erittäin hyvin on osannut hoitaa, on rauhallinen ja vastuuntuntoinen. Mutta tuo esimerkki, että 15-v. jätetään hoitamaan yhtaikaa kolmea ihan pientä lasta on musta jo aikas arveluttavaa. Monelle aikuisellekin tollanen katras on ihan ylipääsemätön juttu... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
JOS 15 v on näiden 3,5 v:n, 2 v:n ja 8 kk:n ikäisten isosisarus, VOISIN jättäkin, eli JOS tämä 15 v olisi ollut mukana hoitamassa jo kuluneet 3,5 vuotta vauvoja, ja asunut ja elänyt näiden lasten kanssa, niin voisin jättääkin muutamaksi tunniksi keskenään.

Mutta en muuten, en jos on joku muu kuin perheenjäsen, en edes tutulle 15-vuotiaalle.

Näin minäkin voisin tehdä, riippuen tosin siitä 15-vuotiaan luonteestakin. Mutta vasta tosiaan 15-16 vuotiaan nuoren voisin kelpuuttaa pariksi tunniksi hoitamaan lapsia, en todellakaan nuorempaa. Mun lapset ei todellakaan jää toisen lapsen "vahdittaviksi".

Sun onkin sitten varmaan ollut helppo saada lastenvahtia tai -hoitajaa esim. isovanhemmista... :whistle:

Ai että jos mä en missään nimessä jättäisi lapsia lapsen vahdittaviksi, se ilman muuta tarkoittaa että mun on helppo saada lapsenvahti jostain muualta? :headwall:
Joopa joo...

Ja tarkoitin että voisin jättää 15-16-vuotiaan hoitamaan sitä ap:n aloituksessa mainittua neljävuotiasta, en tuossa mun lainaamassa viestissä kuvattua lapsilaumaa.

Henk.koht en itse jättäisi yöllä 11-vuotiasta lapsenlikaksi, esim jos yöllä syttyy tulipalo niin ei ne naapurit välttämättä hätiin kerkeä enneko on myöhäistä ja en luota että tuon ikäinen osaa vielä toimia hätätilanteissa järkevästi. Itse kyllä olen ollut vastaavan ikäisnä lapsenlikkana päiväsaikaan mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna olin niin pentu vielä että huh. Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja pidän huolen että minun lapsiani vahtii aina joku aikuinen.

Entäs 15-vuotias hoitamassa 1,5-vuotiasta koko päivän? Ei ole lapsen sisarus eikä muutenkaan tuttu. Aamulla tulee ja tutustuu lapsen kanssa puoli tuntia ennen kuin vanhemmat lähtevät töihin.

Meillä aloitti 13-vuotiaana MLL:n lastenkaitsija 13 vuotta sitten. Aivan loistava hoitaja, on nyt meidän nuorimman lapsen 5 v kummi. Silloin kun hän aloitti meillä oli 4 v down-tyttö ja 2 v poika, molemmat olivat oppineet kävelemään muutama kuukausí aikaisemmin, olivat kuin kaksoset. Tyttö pärjäsi hyvin silloinkin, nyt en ole häntä vuoteen pyytänyt hoitamaan, kun on mennyt naimisiin. Meidän super ujo nyt 7 v suostui jäämään hänelle hoitoon. Meillä oli muitakin MLL:n hoitajia varalla jos suosikkihoitaja ei päässyt.

Nyt meillä toimii lastenhoitajana 15 v poika, apunaan 11 v tyttö. 11 vuotiaan voi jättää pikku veljiensä vahdiksi, mutta hän ei pärjää että iso sisko (down) kanssa jos pikku veljet on samassa, mutta keskenään voivat olla tunnin kaksikin. 15 vuotiaalle voi jättää koko köörin.

Sun onkin sitten varmaan ollut helppo saada lastenvahtia tai -hoitajaa esim. isovanhemmista... :whistle:

Ai että jos mä en missään nimessä jättäisi lapsia lapsen vahdittaviksi, se ilman muuta tarkoittaa että mun on helppo saada lapsenvahti jostain muualta? :headwall:
Joopa joo...

Ja tarkoitin että voisin jättää 15-16-vuotiaan hoitamaan sitä ap:n aloituksessa mainittua neljävuotiasta, en tuossa mun lainaamassa viestissä kuvattua lapsilaumaa.

No näkökulmia ja mielipiteitä on sitten moneen lähtöön... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja NoNick:
Mitä mieltä ootte, jos 11-v vastuuntuntoinen ja rauhallinen tyttö on yön yli kiltin ja hyvinnukkuvan 4-v:n vahtina?

Tytöllä kännykkä, vanhemmat 10 km:n säteellä, tavoitettavissa. 4-v nukkuu kun lähdetään ja nukkuu kun saavutaan. Ei heräile öisin. Naapurit lähellä, kännyssä numerot lähisuvulle. Vanhemmat poissa kaksi, kolme tuntia.

Siis yön yli vai kaks-kolme tuntia? Ku sun viestissä siis molemmat...? Pari tuntia mun mielest ehkä vois olla ok, paitsi etten kyl mielellään jättäis sen ikäistäkään yksin...

Ja minusta TULIKELLUKAN

karkasi, pitää siis jatkaa.

Minusta tulikellukan esimerkki miten äiti soitetaan tanssilattialta imettämään vauvaa keskellä yötä on lähes heitteillejättö.

Nuoria ja yksinhuoltajia pidetään edesvastuuttomina, jos ja kun he viettävät iltaelämää ja vapaata aikaa ravintoloissa LASTEN OLLESSA ISÄLLÄÄN TAPAAMISELLA tai jonkun muun AIKUISEN hoidossa !! Mutta se, että äidit jättää lapsensa toisten lasten vahdittavaksi, olisi sitten ihan OK ???

Minusta ihan käsittämätöntä !

Omani, nuorin, on 4 v. Vanhimmat lapseni ovat täysi-ikäisiä ja asuvat omillaan. Käyvät töissä, ovat vastuullisia. 19-vuotias ei suostu jäämään yövahdiksi, on sitä mieltä ettei tiedä mitä tehdä ja miten toimia. Etenkin silloin, kun vielä oli vaippa-aikaa, sanoi, ettei osaa, ei halua mitään kakkapyllyjä pestä.Ja oli 18 v.

Pyydän heiltä lapsenvahtiapua aika harvoin ja annan hyvin tarkat ohjeet silloinkin, lähinnä hakevat päiväkodista ja ovat pari tuntia kotona tuon leikki-ikäisen kanssa.

Kaikki yöhoidot on olleet aikuisen vastuulla, eli ei nämä nuoret. Vaikka ovat vastuullisia, käyvät työssä, katsovat vieraiden lasten perään, osaisivat ja vanhempi yli 2-kymppinen jopa haluaisi, olisi valmis. Hän vetää lasten kerhoa yöretkineen, on ollut lapsen vahtina noin 16-vuotiaana.. En silti suostu. Saavat tyytyä semmoisiin pikaisiin, lyhyisiin perään katsomisiin.

Siis mitä, etkös pidä täysikäisiä lapsiasi aikuisina??? Mitä he sitten mielestäsi ovat?

Joopa joo...

Meinaatko sä nyt ihan vakavissasi että mun pitäisi jättää pieni lapsi lapsen hoidettavaksi jos muuta hoitajaa ei ole? Mulla on ollut tapana jättää ne omat menot väliin jos hoitajaa ei löydy. Tai sitten ottaa lapset mukaan. Tai jättää isäälleen.
En todellakaan jätä lapsia toisen lapsen hoidettavaksi, koska lapsi ei ole kypsä vastaamaan toisesta ihmisestä. Eikä lapsen edes tarvitse olla, siinä on liikaa vastuuta lapsella jos jätetään toisen pienemmän lapsen hoitajaksi.

Joopa joo...

Meinaatko sä nyt ihan vakavissasi että mun pitäisi jättää pieni lapsi lapsen hoidettavaksi jos muuta hoitajaa ei ole? Mulla on ollut tapana jättää ne omat menot väliin jos hoitajaa ei löydy. Tai sitten ottaa lapset mukaan. Tai jättää isäälleen.
En todellakaan jätä lapsia toisen lapsen hoidettavaksi, koska lapsi ei ole kypsä vastaamaan toisesta ihmisestä. Eikä lapsen edes tarvitse olla, siinä on liikaa vastuuta lapsella jos jätetään toisen pienemmän lapsen hoitajaksi.

No meillä tuo homma on toiminut hyvin noin. Saan satunnaisesti kodinhoitajaa apuun, mutta en välttämättä juuri niiksi päiviksi kun eniten apua tarvitsisin. En jaksa käydä kinaamaan tästä, tilanteita ja olosuhteita kun on niin erilaisia. Jos mulla ei ole asian kanssa ollut mitään ongelmaa, ei sen suhteen pitäisi muillakaan olla.

En jättäis missään nimessä, moni 11-vuotias ei uskaltaisi jäädä yksin edes kotiin saati sitten että vastuulla olisi vielä 4-vuotias lapsi.
Minun mielestä myös 11-vuotias tarvitsee vielä yöksi hoitajan jos vanehmmat ovat poissa.

Ja 15-vuotias kolmen pienen lapsen kanssa en myöskään jättäisi, koska tosiaan moni aikuinenkaan ei selviäisi siittä.
Eri asia sitten tuomosen MLL:n koulutuksen saanut, ehkä semmoiselle uskaltaisin jättää jos tuntisin niin kaksi pientä lasta.

Tosin minä en uskalla antaa edes tuota meidän 2v kelle tahansa hoitoon,ainoastaan mummut kelpaavat siihen hommaan,katsotaan sitten kun lapselle tulee ikää lisää niin sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja 15-vuotias kolmen pienen lapsen kanssa en myöskään jättäisi, koska tosiaan moni aikuinenkaan ei selviäisi siittä.

Itse olin vielä alaikäinen kun saatoin vahtia useamman tunnin putkeen muutamana päivänä peräkkäin naapurien kolmea lasta. Lapset tuolloin 8, 7 ja 5. Keskimmäisellä lapsella downin syndrooma joten hän vaati erityishuomiota. Hyvin kuitenkin pärjättiin.

Kyl mun mielestä ihan kiva juttu. Itse muistan hoitaneeni 2 lasta yön kun vanhemmat olleet pois. Ja lapsilla oli ikää 2v ja 5v. Eikä mitään helpoimmasta päästä, saati parhaimpia nukkujia.

Ennen vanhaanhan tuo oli normaalia, nykyisin sitä vauhdotaan joka asiasta. =)

Meidän tyttö on 11-vuotias. Yöllä en jättäisi kuin 6-vuotiaan kanssa, koska 2-vuotias on huono nukkuja. Vauvaa en tietenkään.. Asiaa sivuava kommentti: tyttö on usein pienen kävelymatkan päässä olevassa leikkipuistossa 2v:n kanssa, kännykkä mukanaan jos on joku hätä/ongelmatilanne. Koskaan ei ole vielä soittanut.. Ottaa usein rattaat mukaan niin saa "sidottua" riiviön paikoilleen. :D

meillä tilanne oli melkein tuo, kun lähdin nuorinta keskellä yötä synnyttämään. kerrottiin vain 11.5 v:lle että mennään. Jos olisi tullut joku "hätä" niin parikin tuttua naapuria olisi ollut ihan lähellä. 11 v osaa vallan hyvin kännykkää tänään käyttää kun osasi jo silloin.
ymmärrän hyvin tällaisessa tapauksessa (siis jopa öiseen aikaan) mitä ei etukäteen voi ennakoida, jopa tänä päivänä. ja tuolloin aikanaan 90-luvulla tyttö oli pari kolme tuntisen lapsenvanhtian jo n 10 vuotiaana ja hyvin meni.
MUTTA kaikki riippuu lapsesta ja siitäkin missä asut (me asuttiin silloin kyllä ihan kaupungissa, mutta ei toki missään keskustassa)

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Päiväsaikaan voisin antaa 11v:aan hoitaa muutaman tunnin 4 vuotiasta, mutta en ihan yön yli =)
näin mä kans ajattelen. meillä on kyllä päivällä saattanut nuorempikin kuin 11 vuotias olla muutaman vuoden ikäisen kanssa muutaman tunnin, mutta en mä yöksi kyllä jättäisi. itse oli 12 kun hoidin yölläkin mun otto sisaren lapsia 3 ja 1 vuoden. mutta nyt jälkeen päin ajatellen, että vaikka hyvin pärjäsin, oli se kuitenkin aika rankkaa, kun mä kuitenkin jouduin laittamaan itse ne myös nukkmaan.

Yhteistyössä