11-vuotiaan tytön kaveritilanne huolestuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nessu78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nessu78

Vieras
Tilanne: tytöllä on aina ollut kavereita. Nyt viimeisen vuoden aikana on kuitenkin selvästi vähentyneet nämä kaverikontaktit. On eräässä kolmikossa (sama kuvio ollut pk:sta asti samojen tyttöjen kanssa, nyt ehkä?? pahentunut) "se kolmas pyörä", eli kelpaa kaveriksi, kun toisella tytöistä on jokin meno/harrastus, muuten harvemmin ovat kolmistaan.

Viime viikonloppuna meillä oli kolme tyttöä yötä ja hauskaa oli. Tytöllä on myös harrastuksissa kavereita, mutta ne eivät ole vapaa-aikana kavereita (siis asuvat eri alueilla ja muutenkin ystävyys rakentuu harrastuksen ympärille). Sitten on muutamia tyttöjä, joiden kanssa satunnaisesti näkee, mutta varsinainen bestis puuttuu. Lisäksi tuntuu, että jos tytöllä on kaveri, on hän itse n 90% aloitteellinen, eli se joka kysyy voiko toinen olla hänen kanssaan. Jotenkin tuntuu pahalta tytön puolelta, kun kavereiden aktivisuus häneen päin on vähentynyt huomattavasti. Tyttö ei itse kovasti murehdi asiaa, toisinaan saattaa sanoa, että ei hän sitten mennyt (niiden kahden parhaan kaverinsa kanssa) kun ne halusi olla kaksin. Olen keskustellut myös näiden tyttöjen vanhempien kanssa, mutta hyöty on aina n 3 päivää, sitten palataan entiseen. Ei sitä kehtaa koko ajan olla pyytämässä, että voisitteko puhua että olisivat kolmistaan.

Koulu sujuu ja siellä kavereita on. Huolehdinko teidän mielestä turhaan?

Omasta lapsuudesta muistan, että meillä oli just tälläinen tyttökolmikko ja tiivis suhde vaihteli aika ajoin. Välillä oltiin enemmän toisen ku toisen kanssa puolin ja toisin.
Kaikilla oli myös muita kavereita sillain "löyhemmin".

Jossain vaiheessa ei oltu juurikaan toistemme kanssa vaan oli uusia kavereita.

Nyt aikuisiässä olemme toistemme läheisimpiä ystäviä, lasten kummeja ja säännöllisesti yhdessä.

Toki tilannetta voit seurailla, mutta en näe suurta huolenaihetta.

Omasta lapsuudesta muistan, että meillä oli just tälläinen tyttökolmikko ja tiivis suhde vaihteli aika ajoin. Välillä oltiin enemmän toisen ku toisen kanssa puolin ja toisin.

Nyt aikuisiässä olemme toistemme läheisimpiä ystäviä, lasten kummeja ja säännöllisesti yhdessä.

kiitos!

Minun parhaan ystäväni vaimolla on yhä, yli 30 v, sama tilanne: Omat ystävät ottavat yhteyttä "varakaveriin" vain kun ei ole muita hollilla.
Se suututtaa minua, mutta ei ystävän vaimoa, joten rakkaudellisinta on pitää turpansa kiinni?

No jos tyttö itse ei ole asiasta kovin huolissaan niin sitten parempi olla puuttumatta koko asiaan. Kaverisuhteet menevät omalla painollaan, ei ketään voi valitettavasti pakottaa olemaan toisen kanssa jos siltä ei tunnu. Itse olin lapsena/teininä useasti sekä "kolmaspyörä" kaverisuhteissa ja se joka teki jonkun vahingossa kolmanneksipyöräksi. Välillä vain on jonkun toisen kanssa enemmän yhteistä jossain vaiheessa elämää kuin toisen. Itsellänikään teininä ei oikein koskaan ollut sitä yhtä ainoaa parasta kaveria vaan monia erilaisia joiden kanssa jokaisella oli omat hauskat juttunsa kanssani. Mielestäni huolehdit turhaan :) Niin kauan kun tytöllä itsellään on hyvä olla niin ei ole syytä paniikkiin.

Yhteistyössä