11kk - ja ruokinta yhtä tuskaa! Onko muilla kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllästynyt äiti

Vieras
Poika on nyt 11kk ja hänen syöttämisensä on muuttunut todella hankalaksi. Ennen hän söi mitä vaan aivan kiltisti, mutta nykyään jokaisesta ruokahetkestä pitää tehdä leikkihetki, jotta edes jotain saadaan menemään suuhun.

Kun lusikka lähestyy, poika kääntää päänsä pois ja alkaa haromaan kädellä kasvojaan. Tätä tapahtuu joka kerta, jollen anna hänelle jotain "mielenkiintoista" käsiin. Noh, kukin tavara säilyy vain muutaman minuutin kiinnostavana, ja sen jälkeen ne lentävät kaaressa lattialle. Tämän jälkeen pitää taas löytää jotain uutta "ennennäkemätöntä", jotta saa seuraavat pari lusikallista ruokaa annettua.

Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Kuuluuko tälläinen tähän ikään?

Joo, vähän vanhempana teki tuota. Syynä oli poskihampaiden tulo. Pari viikkoa sitten ei syönyt ruokaa melkein mitään, joi vain tosi paljon ja taas tuli poskihammas. Nyt taas ruoka maistuu :)

Joo meillä on tytöllä tuota vieläkin, ikää 1v2kk. Nyt on lisäksi tullut väliin ettei kelpaa jos syötetään vaan pitää saada vain itse. Vaan kun se ruoka ei oikein vielä eksy sinne suuhun asti neidin omalla yrityksellä. :whistle: Tuntuu että kait hälle nälkä jää.

mulla poika 1,5 v ja ruoan kaa on tapeltu varmaan 7-8 kk. Se yrjöö helposti eikä ole kauaa syöny ruokaa missä kunnon palasia. Ja tota venkoomista on ollu syksystä lähtien,pelleilee ja kääntää päätä pois. Ei haluu millään syödä vaikka luulis välillä olevan jo kiljuva nälkä. Sitten vartin päästä roikkuu ruokaa pyytämässä. Joskus syöttöhetket oli ihan spektaakkeli,koko perhe hyppi viidyttämässä ja seiso päällään samalla kun joku lappo sitä ruokaa suuhun.
Nyt syö ite hyvin mutta tuntuu että itse syömällä ei syö paljo vähemmän..ikuista taistelua ja huolta:(

No, ei sitten olla ainoita, jolla ruokailu on näin vaikeeta. Harmittaa vaan, kun siitä on tällaistä. Syöttäjältä vaaditaan todellista kärsivällisyyttä, jotta ruokahetki ei päädy raivo- ja itkukohtaukseen ja että jotain saadaan myös syötyä.

Anna lusikka omaan käteen?Minä lopettaisin lelupalvelun jos siitä ei ole ns mitään hyötyä,kyllä lapsi taatusti syö kun on nälkä.Minä olen jo tuonkin ikäisen nostanut pois pöydästä,jos ruoka ei ole kelvannut,kyllä se sitten seuraavalla aterialla on kelvannut.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Anna lusikka omaan käteen?Minä lopettaisin lelupalvelun jos siitä ei ole ns mitään hyötyä,kyllä lapsi taatusti syö kun on nälkä.Minä olen jo tuonkin ikäisen nostanut pois pöydästä,jos ruoka ei ole kelvannut,kyllä se sitten seuraavalla aterialla on kelvannut.

me kokeiltiin toi ja vaikka mitä..ja jos nostin pois pöydästä niin oli pahantuulinen ja sitten kuitenkin söi jonkun ajan päästä jotain kun nälkä jäi. Jatkuvaa hyppäämistä,kitinää ja siivoomista. Onneks se on jo ohi,huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mulla poika 1,5 v ja ruoan kaa on tapeltu varmaan 7-8 kk. Se yrjöö helposti eikä ole kauaa syöny ruokaa missä kunnon palasia. Ja tota venkoomista on ollu syksystä lähtien,pelleilee ja kääntää päätä pois. Ei haluu millään syödä vaikka luulis välillä olevan jo kiljuva nälkä. Sitten vartin päästä roikkuu ruokaa pyytämässä. Joskus syöttöhetket oli ihan spektaakkeli,koko perhe hyppi viidyttämässä ja seiso päällään samalla kun joku lappo sitä ruokaa suuhun.
Nyt syö ite hyvin mutta tuntuu että itse syömällä ei syö paljo vähemmän..ikuista taistelua ja huolta:(

Joo, meillä tosiaan on ihan samanlainen juttu. Jos paikalla on useampia ihmisiä, niin hiukan helpottaa kun he koittavat saada pelleilyllään pojan huomion kiinnittymään johonkin muuhun kuin syömiseen. Useinmiten joudun kuitenkin ruokkimaan häntä yksin, jolloin ainoaksi tavaksi on tosiaan muodostunut tämä tavaroiden antaminen. Nyt vaan alkaa mielenkiintoiset ja ennennäkemättömät (pojalle turvalliset) tavarat loppua keittiöstä. Kukin tavara kun kelpaa vain sen yhden kerran...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

me kokeiltiin toi ja vaikka mitä..ja jos nostin pois pöydästä niin oli pahantuulinen ja sitten kuitenkin söi jonkun ajan päästä jotain kun nälkä jäi. Jatkuvaa hyppäämistä,kitinää ja siivoomista. Onneks se on jo ohi,huoh.
Saattaahan se vähän kiukuttaa,kun ei palvelu pelaakkaan yhtä hyvin,mutta mä olen kyllä ihan kylmästi tehnyt niin,että seuraava ruokailu on ihan normaaliin aikaan,mun mielestä ruokailun kanssa ei pelleillä,ei edes tuon ikäisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Tuttua hommaa, ja lattia syöttötuolin ympärillä on kuin kaatopaikka. :/

Juuri näin. Ja pojan koko naama on lopulta ruoan peitossa. Yleensä sitten ruokailuhetki päättyy itkuun viimeistään siinä vaiheessa, kun on peseytymisen aika.

Samma häär! Laitoin yhden lelun narulla syöttikseen kiinni, sitä sitten tutkailee välillä. Omaa lusikkaa voin nostaa pariin otteeseen lattialta, mutta sitten loppuu. Jos iskä syö samaan aikaan, ruokailu sujuu joten kuten. Samoin joskus syön itsekin samalla, mutta kun omasta ruokahetkestä haluaa joskus nauttia, niin aina en samaan aikaan syö. Kylässä/kahvilassa ruokailu sujuu ok, koska on muuta nähtävää.

Nyt teen myös niin, että jos ei syö, niin otan pois tuolista ja kokeilen vaikka puolen tunnin päästä uudelleen. Jos on ollut oikein huono päivä, niin saatan siirtää syöttötuolin vaikka olkkariin, niin syö kun on taas muuta katseltavaa. Tv ei välttämättä ole edes päällä.

Joskus kun takkuaa se ruoan syöminen, annan pari lusikkaa jälkiruokaa, ja sitten ikäänkuin unohtaa sen vastaan hangoittelun, ja ruoka maistuu taas.

Ehkä se ruoka taas joskus uppoaa kunnolla...

Yhteistyössä