11kk opettelee syömään itse / vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaMa13.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MaMa13.

Vieras
Pojalla 11kk on alkanut uusi vaihe - kaikki pitäisi saada syödä itse. Vielä viikko sitten sain syöttää kunhan pojalla oli omassa kädessään oma lusikka tai maitomuki. Enää ei riitä, eli haluaa ruuan syödä itse. Kelpaa myös jos minä syötän SORMIN.

Kysymykseni kuuluu: onko tällaiset vaiheet kestäneet teillä kauan, eli tuleeko vielä hetki että vanhemmat voivat hoitaa syöttämisen, vai onko todennäköistä että poika nyt treenaa taidot itselleen? Koska teillä on opittu käyttämään lusikkaa?
Lähinnä olen hieman huolissani tuosta ruuan määrästä, joka tällä hetkellä tiensä suuhun löytää - kun sen kanssa on puuhasteltu noin tunti! Eli siis eipä kovin paljon. Onko vinkkejä miten saisi pojan puuhastelunsa ohessa syömään myös syöttämällä? Haluan toki antaa hänen harjoitella mahdollisimman paljon itsekin.

Sotku on tietysti kanssa kiva, mutta se on sivuseikka. Lattiat ym. on jo suojattu asianmukaisesti...

Poika syö onneksi jo samaa ruokaa kuin puu perhe - soseita ei oikein enää voisi tarjotakaan kun ei niitä sormin voi syödä.

Kiitos vinkeistä!

Ei siinä varmaan auta muu, kuin antaa pojan syödä itse ja harjoitella tuota lusikan käyttöä. Voit tarjota hänelle ruokaa useammin jos sinusta tuntuu ettei hän syö kerralla riittävästi. Meillä tyttö on nyt 1v ja hän aloitti omatoimisen ruokaharjoittelun 10kk ikäisenä, nyt suurinosa menee jo hänellä lusikalla suuhun, vaikkakin välillä ne sormet sinne lautaselle eksyvät:)

En usko siihen, että lapsella onnistuisi se, että hän kertaheitolla siirtyisi syömään itse ruokaa. Uskon, että aikuisen apua tarvitaan syömisessä vielä pitkään ainakin jonkun verran, sillä esimerkiksi keittoruoka on lapselle vaikeaa syötävää vielä pitkään ja lisäksi lautasen kaapiminen puhtaaksi vie aikaa.

Oman kokemukseni mukaan lapsen mielenkiinnon kiinnittäminen hänelle mieluisaan asiaan auttaa siihen, että lapsen suuhun saa puolivahingossa ujutettua ruokaa.

Meillä on jokainen 5 lapsestani aloittanut omatoimisen ruokaharjoittelun alle vuoden ikäisenä, toisia olen syöttänyt vieressä toisella lusikalla, mutta kolme lapsistani ei ole tarvinnut/halunnut, että heitä syötetään ja kyllä se keitto menee pieneltäkin omatoimisesti joko lusikalla tai sormin jollei laita lientä liikaa...

mä olen kanssa sitä mieltä, että anna syödä itse kun kerran puuha kiinnostaa ! mä ajattelen, että jos silloin ei anna tehdä kun itse tahtoo - hetki "menee ohitse" ja sitten tuskaillaankin sen asian kanssa, että miten sais oppimaan syömään itse... mun tytöt on syöneet lusikalla alle 1v iästä. esikoinen ei koskaan halunnut "sotkea sormiaan" ruokaan ja lusikalla meni kivasti. kuopus ois sotkenu sormin mielellään. mä sit vaan vieressä ojentelin lusikkaa ja toistin "lusikalla" kyllästymiseen saakka. lähtihän sekin siitä.

meillä sama on toiminut pukemisen kanssa muuten myös. silloin kun kiinnostusta on lapsella itsellään - oma kärsivällisyys vaan peliin ja aamutoimet 15min aiemmin alkavaksi että pieni harjoittelija saa pukea itse. n. 2v iässä on meillä sujunut pukeminen ja riisuminen aika kivasti tällä keinoin.

Meillä alkoi myös tuossa 10kk iässä syömisen harjoittelu.
Pitkään meni niin, että kaikki ruoka oli helposti sormin syötävää tai syötettävää. Mä tein perunamuusista palleroita, puurosta tiukempaa ja palleroita, jauheliha-peruna -palleroita ja kasviksia, palleroina :)
Kun tyttö 13kk iässä aloitti päiväkodissa, niin suurin osa ruoasta meni omin käsin / lusikalla suuhun. Aikuisen piti vain vähän vieressä avittaa.
Nyt kun ikää on 1v7kk niin neiti syö kaiken ruoan itse ja pääasiassa lusikalla, välillä myös sormilla. Ei ole yli 1/2 vuoteen saanut äiti edes auttaa.
Vasta nyt tuntuu siltä, että koko ruoka voi mennä sotkematta lattiaa, mutta pääasia on, että syö itse kun kerta haluaa. Ja ruokaa mä annan lautaselle niin paljon, että varmasti riittää eikä tarvitse kaapia niitä vikoja lusikallisia. Meillä ei siis tartte syödä lautasta tyhjäksi :)

Yhteistyössä