1v. ei suostu syötettäväksi mutta ei itse vielä osaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja telvis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

telvis

Vieras
Mitähän tekisin, kun 1v1kk lapseni ei vielä osaa syödä lusikalla, mutta ei suostu syömään jos häntä syöttää lusikalla. Eli haluaa sormin vain itse tunkea ruokaa suuhunsa. Onko tämä ihan yleistä? Olen nyt alkanut tehdä niin, että laitan ruoan imukuppilautaselle ja annan lapsen sormin sählätä ruokaa suuhunsa parhaansa mukaan. Kyllä siitä tuntuu aika paljon sinne päätyvänkin, mutta esimerkiksi puuroa on aika vaikeata sormin syödä... ja tietysti tuolla kaupungilla tai ylipäätään muualla kuin kotona on aika vaikeaa antaa syödä itse. Ja tuleehan tuosta kamala sotku, mutta se nyt on pientä. Ois kiva kuulla vinkkejä tällaiseen ruokailuun.

Mulla ois toinenkin kyssäri eli mitä pahaa siinä tuttipullossa tämän ikäiselle on?

Tärkeintä on, että syö. Vaikka sitten sormin. Oppii itse arvioimaan, miten nälkä lähtee. Kyllä se lusikka tulee sitten ja lapsi saa tarpeeksi ravintoa.

Tuttipullosta on taidettu tehdä pahis, vaikka pahaa siinä tuttipullon käytössä on se, että annetaan pullo yöksi tai siitä annetaan jotain hampaita pilaavaa. Mutta toisaalta, kasvamiseen kuuluu, että opetellaan 'aikuisten tapoja' ja tuon ikäiselle voi hyvin tarjota mukista.

Joo oon just sitä miettinyt, että jos tuttipulloa käytetään ihan vain maidon ja veden juomiseen, niin miten se voi olla paha tässä iässä. Kyllä lapseni osaa juoda nokkamukista ja ihan lasin reunaltakin, mutta niin pieniä määriä, että ei tule maitoa juotua tarpeeksi (ja tosi ahdistavaa muuten se maitotuotteiden määrän laskeminen, yritin vieroittaa pullosta noin kuukausi sitten ja maitotuotteita ei todellakaan tullut tarpeellista määrää) ja vettäkin pitäisi helteellä juottaa. Näin kesällä ainakin helteillä tuttipullosta vieroitus olisi tosi hankalaa ja tuntuis jopa vaaralliselta kun ei tuo osaa tarpeeksi juoda mukista.

Haluan toki tukea lastani kasvussa isommaksi ja opettaa ja tarjota mahdollisuuksia tehdä asioita kuin isommat, mutta vuoden ikäinen on kyllä vielä aika pieni...

Meillä tyttö 1,5v. Ei syö itse, leikkii vaan lusikalla. Syö kun syötetään, mutta jos annetaan itse tehdä jakaa ruuat vain koirille tai levittää pöydältä käsin lattialle. Meillä juotan vielä tuttipullosta maidon, kun on todella huono juomaan omatoimisesti. Meillä nokkamuki ja vesi annettu harjoitteluksi, mutta menee ihan leikiksi ja tyhjentää vettä leikkeihinsä eikä paljoa yritä itse juoda. Tuttipullostakin on kokeiltu josko itse joisi vaan ei hän joko heittää pullon menemään samantien tai sitten menee täysin leikiksi pullo ylösalaisin ja tyhjennetään milloin mihinkin mutta ei vahingossakaan suuhun.
Olen lohduttanut itseäni sillä, että kyllä meistä kaikki enemmin tai myöhemmin on oppinut ihan itse syömään ja juomaan omatoimisesti, joten mikä pakko on osata ennenaikojaan, jos taito/mielenkiinto lapsella ei riitä hommaan vielä. Maltti on paras valtti tässäkin asiassa :0)

Niin.. imettää saa vaikka kuinka pitkään, mutta pullosta imeminen on jotenkin haitallista? En käsitä...

Lapsesi on VASTA 1 v., anna vaan pulloa. Kokeile vierottamista vaikka syksyllä, jos hyvältä tuntuu. Voithan opettaa esim. kupista hörpöttämistä tässä samalla.

juu näin itsekin ajattelen kuten te edelliset kirjoittajat. Kun nyt näin hyviä vastauksia saan, niin mitäs mieltä olette siitä, kun lapseni herää kuudelta ja silloin ei puuro maistu vaikka joka aamu sitä yritän siihen aikaan tarjota. Haluaa vaan maitopullon, jonka kyllä annankin sen jälkeen kun on koetettu puuron syöntiä. Ja sitten pian, ehkä noin kasilta yleensä, nukkumaan uudestaan. Olisiko siinä tässä iässä enää mitään järkeä, että antaisin silloin kuudelta suosiolla sen maitopullon ja laittaisin sitten mahdollisimman pian pullon jälkeen uudestaan nukkumaan ja sitten vasta uudestaan herättyä koettaisin sitä puuroa? Kun en ole noin tehnyt, kun se jotenkin muistuttaisi niitä yösyöttöjä, jotka jäi jo kolmisen kuukautta pois ja ollaan koetettu antaa maito aina ruoan kanssa vain. Että ei tulisi mitään "taantumaa" pikkuvauvaksi taas...

Ei haittaa kokeilla! Voihan pian käydä niin, että lapsesi alkaa nukkua aamuisin pidempään. Tuskinpa "taantuu", lapsi kasvaa ja kehittyy väistämättä! Takapakkeja voi tulla asiassa kuin toisessa, mutta lopputulos on, että kaikki kasvavat joskus isoksi *nyyh* :')

No näinhän se on. Jotenkin vaan niin kovat paineet kaikista ohjeista mitä tulee neuvolasta jne. Potallakin pitäisi jo osata käydä monien mielestä, puuh. Ja itse syödä ja juoda...Eli tuntuu kuin syntiä tekisi kun pulloa antaa ja varsinkin jos tuota aamuhommaa kokeilisi. Ja kun tosiaan kuitenkin haluaa tukea iänmukaista kasvua siis ettei pidä ihan pikkuvauvana kuitenkaan enää. Missä se kultainen keskitie? Mutta eipä se tosiaan varmaan haittaa kokeilla!

Mulla nuo kaksoset alkoivat syömään itse kutakuinkin vuoden iässä. Eivät enää suostuneet syötettäviksi ja kahden kanssa ei ehtinyt kikkailla. Muovilautanen eteen ja lusikka käteen, siitä se lähti. Aluksi söivät suurimmaksi osaksi sormin, nyt (1v 4 kk) osaavat syödä ihan täysin lusikalla, jos sattuu huvittamaan.
Tuttipullosta luovuimme täysin pari kuukautta sitten. Osasivat kyllä aiemminkin juoda nokkamukista, mutta vauvoja kun olivat, oli pullolle vielä käyttöä. Esikoisella meni myös hieman yli vuoden ennen kuin oppi kunnolla juomaan mukista. Kovasti koetin opettaa vuoden iässä, vaan ei oppinut. Pari kuukautta siitä ja oppi juomaan ihan leikiten sellaisesta muovinokkaisesta nokkamukista.

Pienillä tuo yksi-kaksi kuukautta voi tehdä ihmeitä oppimisen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja telvis:
juu näin itsekin ajattelen kuten te edelliset kirjoittajat. Kun nyt näin hyviä vastauksia saan, niin mitäs mieltä olette siitä, kun lapseni herää kuudelta ja silloin ei puuro maistu vaikka joka aamu sitä yritän siihen aikaan tarjota. Haluaa vaan maitopullon, jonka kyllä annankin sen jälkeen kun on koetettu puuron syöntiä. Ja sitten pian, ehkä noin kasilta yleensä, nukkumaan uudestaan. Olisiko siinä tässä iässä enää mitään järkeä, että antaisin silloin kuudelta suosiolla sen maitopullon ja laittaisin sitten mahdollisimman pian pullon jälkeen uudestaan nukkumaan ja sitten vasta uudestaan herättyä koettaisin sitä puuroa? Kun en ole noin tehnyt, kun se jotenkin muistuttaisi niitä yösyöttöjä, jotka jäi jo kolmisen kuukautta pois ja ollaan koetettu antaa maito aina ruoan kanssa vain. Että ei tulisi mitään "taantumaa" pikkuvauvaksi taas...

Minä en itse jaksa nousta vielä klo 6 keittelemään puuroja, vaan annan 11kk pojalle maitoa tuttipullosta, jonka jälkeen hän saattaa vielä nukahtaa hetkeksi. Jos ei nukahda, saamme molemmat ainakin mukavan aikalisän heräillä rauhassa. Minä en näe sitä taantumana, hörppäänhän itsekin aina aamulla ensin jotain nestemäistä (vettä) ennen kuin alan miettiä mitään kiinteää.

Meidän 6kk neuvolaan kuului hammashoitajalla käynti ja siellä huomautettiin tuosta tuttipullosta, että liittyisiköhän nää kiellot jotenkin hampaisiin? Hoitaja toki sanoi, että tuttipullosta vieroitus ei saa mennä ravinnonsaannin edelle.
Mutta on oikeasti hassua, että pitäisi jo nyt alkaa vieroittamaan tuttipullosta! Ja kuitenkaan esim. tutista luopumista ei katsottu vielä tarpeelliseksi, tästäkin siis puhuttiin...

Ei tuttipullo hampaita pilaa, ellei koko ajan pidä pulloa suussa. Käsittääkseni kyse on siitä, ettei joisi pullosta mehuja jne muuta koko ajan tai siitä , ettei joisi pullosta yöt läpeensä. Itse tulin tähän johtopäätökseen kun asiasta aikoinaan kyselin.

Itse annoin tuossa iässä paljon sormiruokaa, eli kaikkea pieniksi paloiksi tai muutoin sormiruokaa, sitä söi hyvällä halulla. Annoin herneitä, maissia, pieninä paloina kurkkua, viinirypäleitä, leipää, pieniä makaroneja, lihapullan palasia, hedelmän paloja jne jne. Lusikka oli myös "mukana" mutta sillä enemmän leikkitiin.

Kokeilin tänä aamuna kuudelta antaa maitopullon ja sitten takaisin nukkumaan, mutta eihän se uni sieltä tullut. Siinä sitten kitisevän lapsen kanssa sinnittelin puoli kahdeksaan jolloin "syötin" puuron eli hän söi raejuustoa ja leipää sormin ja puuroakin ehkä meni suuhun. Sen jälkeen nukkumaan parvekkeelle, eli jo ennen kahdeksaa. Voi elämä! Nukkuis vaikka seitsemään ja sitten päikkäreille puolen päivän aikoihin kuten kaikki muutkin tuntemani yksivuotiaat... Kyllä taidan jatkossa kuitenkin vaan sinnikkäästi antaa sen puuron tai muun ruuan silloin kuudelta kun herätään, ei siitä maidosta ollut mitään apua. Joinakin aamuina ollaan onnistuttu välttämään nämä aikaiset unet ja päikkäreille menty vasta lounaan jälkeen, mutta tosi harvoin. kyllä välillä hajottaa, vaikka eipä tässä mitään vakavaa ongelmaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja telvis:
. Voi elämä! Nukkuis vaikka seitsemään ja sitten päikkäreille puolen päivän aikoihin kuten kaikki muutkin tuntemani yksivuotiaat...

....Joinakin aamuina ollaan onnistuttu välttämään nämä aikaiset unet ja päikkäreille menty vasta lounaan jälkeen, mutta tosi harvoin. kyllä välillä hajottaa, vaikka eipä tässä mitään vakavaa ongelmaa ole.

Meillä on nyt viikon ajan onnistuttu valvomaan klo 11 asti, mutta tänään mentiin taas puuron jälkeen kahdeksalta unille. Poika herää aamulla kuudelta hyväntuulisena ja reippaana, mutta uupuu parissa tunnissa, joten on niitä muitakin, joilla on sama "ongelma".

Meillä on myös sellainen ongelma, että vaikka poika menisi 1. unille jo klo 8, toisia unia ei enää kuitenkaan nukuta, arvaa vain millainen ilta on silloin tiedossa. Eipä tätä ikuisesti kestä, vaikka välillä toivoisinkin ajan pysähtyvän.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväunista:
antakaa ihmeessä lasten nukkua päivällä vähemmän, yöunet pitenee ja paranee. ja uutta opetellessa menee 1-2 viikkoa...

Asian vierestä tämä jo, mutta kiitos neuvosta. Meillä 11,5kk poika nukkuu päiväunia noin tunnin, yöllä yhtenäiset, noin 11 tunnin unet. En todellakaan vähennä päiväunien määrää, ne pitäisi vain saada siirrettyä myöhempään ajankohtaan ja sen opettelussa on mennyt jo aikaa sitten tuo pari viikkoa.

Anna tosiaan syödä sormin, ei mikään kiire opetella lusikalle. Itse huomasin haarukan olevan parempi kuin lusikka, eli meillä oli lusikka "lomalla" aikansa, lapsi sai haarukalla tökkiä paloja kiinni lautaselta. Nyt ollaan taas alettu käyttää enemmän lusikkaa, kun ikää puolitoista ja motoriikka parempi. Pitää vain olla jotain liisteriruokaa, joka pysyy lusikassa, koska lapsella on tapana kääntää lusikka ylösalaisin ja nuolla ruoka suuhunsa.. Mutta kunhan syö! Itse auttelen koko ajan toisella lusikalla/haarukalla.

Tuttipullosta sen verran, että meillä se jäi pois sen takia, että lapsi oli ihan hulluna siihen. Ei siis malttanut ollenkaan syödä kiinteitä, jos oli pullo näkösällä, huusi vain pullon perään. Alkuun annoin korvikkeen ruokailujen välissä välipalana ja ruokailujen yhteydessä vettä kupista, ja nyt nykyisin juodaan tavallista maitoa kupista pääaterioiden yhteydessä, välipaloilla ja janojuomana vettä. Meillä on aina ollut se periaate, ettei pullosta tule muuta kuin korviketta tai velliä, eli kun korvike jäi pois, myös päiväpullot jäivät. Illalla saa edelleen velliä, enkä minä sitä pahaksi katso, kunhan muistaa ne hampaat pestä vellin jälkeen, eikä anna lapselle vellipulloa sänkyyn unileluksi. Nyt kesälomalla olisi tarkoitus opetella vellin sijasta syömään iltapala, ja olen jo aika jännittynyt, miten tulee sujumaan. Mutta kun ei ole velliä talossa, sitä ei ole, ja pullotkin pakkaan sitten kaikki pois silmistä muistuttamasta. Oletan, että pari iltaa menee, mutta sitten unohtuu. Sitähän ei tosin koskaan tiedä ;)

minä olen jättänyt omaan arvoonsa ne eihän kaksi vuotias enää tuttia/tuttipulloa..
Jos tutti /tuttipullo ei ole kokoajan suussa niin ei siitä mitään haittaa ole. Yöpullo ja kokoaikainen tutin nassuttaminen ovat pahasta , mutta alle 3 vuotias on vielä niin pieni ettei noista haittaa ole. Minusta on hassua , että ensin toitotetaan lapsen ehdoilla ja sitten kun tulee ensimmäinen itsenäistyminen ts. 2v uhma niin pitää luopua tärkeistä asioista..
Ja meilläkään ei syöttäminen onnistunut 9kk jälkeen ja nyt 2v syödään jo ihan hyvin lusikalla.. Joten tsemppiä . Pääasia että syö!! :)
Oppiminen tapahtuu pikku hiljaa ja lapsen kehitystä seuraten. Tunnistat kyllä äitinä kun uusien asioiden aika tulee .

Laita sanomalehtiä syöttötuolin ympärille ja alle niin siivoaminen syömisen jälkeen ei ole niin vaivalloista ;D
ja näin kesällä saa kivoja mukeja joissa on kansi ja pilli. Meillä maistuu juotavat sellaista todella hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:
minä olen jättänyt omaan arvoonsa ne eihän kaksi vuotias enää tuttia/tuttipulloa..
Jos tutti /tuttipullo ei ole kokoajan suussa niin ei siitä mitään haittaa ole. Yöpullo ja kokoaikainen tutin nassuttaminen ovat pahasta , mutta alle 3 vuotias on vielä niin pieni ettei noista haittaa ole. Minusta on hassua , että ensin toitotetaan lapsen ehdoilla ja sitten kun tulee ensimmäinen itsenäistyminen ts. 2v uhma niin pitää luopua tärkeistä asioista..
Ja meilläkään ei syöttäminen onnistunut 9kk jälkeen ja nyt 2v syödään jo ihan hyvin lusikalla.. Joten tsemppiä . Pääasia että syö!! :)
Oppiminen tapahtuu pikku hiljaa ja lapsen kehitystä seuraten. Tunnistat kyllä äitinä kun uusien asioiden aika tulee .

Minä en taas ihan ymmärrä sitä että miksei niitä tuttia ja tuttipulloa voi ottaa pois käytöstä 1-vuotiaana, jolloin se on paljon helpompaa kuin sitten uhmaiässä. Ja 2-vuotias ei ole enää mikään vauva (ja mielestäni tutti ja tuttipullo kuuluvat nimenomaan vauvoille).

Toki voi olla että olen vaan näissä päässyt helpolla. Esikoinen söi tuttia nukkumaanmennessä 8 kk ikäiseksi, sitten oikeastaan itse jätti sen pois. Sylki vaan pois suusta kun yritti antaa tuttia. Tuttipullon kanssa tein kuten olin suunnitellutkin. Eli niin kauan kun juotiin korviketta (imetin 8 kk, sen jälkeen sai korviketta vuoden ikään) oli tuttipullo ja tavallinen maito juotiin sitten nokkamukista. Nokkamukista joi jo ruuan kanssa vettä mutta korvikkeen sai siis siihen n. 1v asti pullosta. Kun alkoi juomaan pelkkää tavallista maitoa niin pullo kerrasta pois. Alkuun ei juonut kovin suuria määriä, mutta pikkuhiljaa joi koko ajan enmmän (nyt 2-vuotiaana on ihan maito-fani :)) Tuon ikäinen ei kovin kauaa muista mitään pulloa, toisin kuin se uhmaikäinen.

Kuopus on nyt 6 kk eikä syö ollenkaan tuttia ja tuttipullostakaan ei oikein osaa juoda. voipi olla että opetan suoraan nokkamukiin niin päästään koko tuttipullon opettelun vaivasta...

Yhteistyössä