11kk vauva ei suostu juomaan enää korviketta???!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuuva

Vieras
Lapsi on tehnyt yhtäkkiä aivan totaalilakon, ei oikeastaan juo kuin vajaan pari desiä aamulla. Aina kun yrittää pitkin päivää tarjota tai illalla iltamaitoa..niin ei suostu juomaan..rupee heti huutamaan ja riehtomaan pulloa pois. Mistä ihmeestä tällainen on tullut? Eihän lapsi saa tarpeeksi korviketta tarpeeseensa nähden, eikä ylipäätään muitakaan nesteitä,kun ei osaa nokkamukista juoda. Nyt on lapsi vielä kipeänäkin,eikä juo senkään vertaa! mitäs nyt..kauanko voi kotona seurata ennen kuin pitää hakeutua lääkäriin tän nesteen/ravinnon saannin takia?? Lääkärissä on jo käyty pari päivää sitten: diagnoosina korvatulehdus..ja nyt antibioottikuurilla.

no johan tuon ikäiselle voi antaa oikeaa maitoa, ei kun muki käteen ja juomaan. 1kk enää aika kun täyttää 1cv , ennen kyllä se maitojen aloitusikä on olut 10kk,. ne vaihtelee vähän vuositain.
Mieluummin maitoa kuin ettei jois ollenkaan ja tuon ikäinen ei pulloa trvii, nokkis tai muki käyttöön ( meidän kuopus osai jo 8kk iässä juoda kupista , kun ei koakaan huolinut pulloa)

Harjoittele nokkamukin käyttöä, tai siis anna lapsen harjoitella. Myös pillillä juomisesta monet lapset innostuu eli sitäkin voi kokeilla.

Tavalliseen maitoonkin voi jo siirtyä. Jos maito juotuna ei kelpaa, niin tarjoa esimerkiksi jogurttia.

Nokkamukeja on erilaisia, ns. taikamukista ei kaikki lapset tykkää juoda, meillä ainakin toimi paremmin tavallinen nokkis.

Kuumeiselle lapselle oon antanut niitä hedelmäsmoothieita mitä saa vauvanruokaosastolta, sekä pillimehua. Pääasia että jotain nestettä ja energiaa saa.

Koita nokkamukia, tavallisesta mukista hörpyttämistä, vettä yms. Anna itse pelata pullon kanssa jossa on vettä tai korviketta, tottakai normimaidolle voi myös opettaa samalla, mutta menee siinä toki hetki.

Lämpimiä ruokia en ole saanut menemään myöskään juuri yhtään..kuten en lämmintä korvikettakaan. Voiskohan suussa olla jotain vialla? Oon kyllä yrittänyt sinnekin katsoa..mutta en ainakaan huomannut mitään haavaumia tms.

Viiliä ja hedelmäsosetta olen saanut syömään edes vähän..siinä oikeastaan syykin,miksi en ole jo hakeutunut uudestaan lääkäriin. Jos en ihan väärin muista,niin jossain neuvolan suosituksessa muistelen lukeneen, että tämän ikäinen tarvitsisi korviketta n.0.5 ltr / vrk..tiedä sitten. Noh..ehkä vielä huomisen kotona seurailen tilannetta..ja pitänee yrittää saada menemään nestettä muilla keinoin. Kiitos vinkeistä.

Älä hätäile.Jos kuumetta ei ole eikä ripuloi niin ei se lapsi kuivumaan pääse jos sosetta menee kuitenkin. Älä tyrkytä maitoa pullosta nyt jos ei huoli. Tuo korvatulehdus sen aiheuttaa!!! On todella keljua juoda tuttipullosta korvatulehduksessa! Meillä korvalääkäri oikein selitti kuin tuon kuin vaikeaa ja kivuliasta korvatulehduksessa. Anna vettä nokkamukista minkä juo, se riittää nyt. Kunhan siitä korvatulehduksesta alatte selvitä ( saattaa mennä kauankin) niin kyllä se kelpaa taas! Tavan maitoa ala jo sitten sekoitella joukkoon.

Meillä esikoinen hengissä vaikka teki maitolakon puoleksi vuodeksi ollessaan 8kk:)

Lämpimiä ruokia en ole saanut menemään myöskään juuri yhtään..kuten en lämmintä korvikettakaan. Voiskohan suussa olla jotain vialla? Oon kyllä yrittänyt sinnekin katsoa..mutta en ainakaan huomannut mitään haavaumia tms.

Viiliä ja hedelmäsosetta olen saanut syömään edes vähän..siinä oikeastaan syykin,miksi en ole jo hakeutunut uudestaan lääkäriin. Jos en ihan väärin muista,niin jossain neuvolan suosituksessa muistelen lukeneen, että tämän ikäinen tarvitsisi korviketta n.0.5 ltr / vrk..tiedä sitten. Noh..ehkä vielä huomisen kotona seurailen tilannetta..ja pitänee yrittää saada menemään nestettä muilla keinoin. Kiitos vinkeistä.

Johtuu korvista tuo syömättömyys ja juomattomuus! Meillä lapsen korvatulehduksen voi diagnosoida siitä että kieltäytyy syömästä ja juomasta! Saattaa kestää pitkään tuo vaiva. Meillä lapsi oli 2vk viimeksi syömättä kun oli korvatulehdus. Eipä sille mitään tehty kun vettä joi ja pari suolatikkua päivässä sain syömään.

Selvä. Juu kuumetta ei ole, eikä onneksi ripuloikaan. Toivotaan,että korvakipu lähtisi mahdollisimman pian helpottamaan..antibioottia on saanut maanantai illasta saakka..eli 5 annosta tähän mennessä..en tiedä, kuinka pian pitäisi alkaa auttamaan.

Enkä tiedä kuinka olen jotenkin jämähtänyt tässä maitoasiassakin paikalleen..jotenkin muutama kuukausi on hurahtanut yhtäkkiä..pidän vaan lasta aivan vauvana vielä..vaikka jo hienosti tukea vasten jo kävelee.. :) ehkäpä aloitan pikimmiten tavalliseen maitoon totuttelun..jahka ensin paranee...

Siirtykää vaan jo tavalliseen maitoon. Meillä juotu tavallista maitoa jo 11kk ikäisestä. Ne ovat vain neuvolan suosituksia, ei "pakko-ohjeita". Meilläkään ei juoda nyt imetyksen loputtua kuin max. 300ml maitoa/vrk, joten annan lisäksi luonnonjogurttia, raejuustoa ja keitän puurot maitoon. Lisäksi saa janojuomaksi vettä.

Jos todella rakastatte lapsianne, otatte selvää ja näette että eläimen maito on pahaksi ihmisille kuten myös eläin rääkkäystä. Ootte kummiski liian laiskoja ja sokeita että ette välitä. Sairastelkaa sitten ja joutukaa helvettiin.

Laita pulloon vettä ja lapsen ollessa hyvän tuulinen leikki sen kanssa vesipullolla.
Leikin varjolla oppii juomaan vettä.
Tuttelia ei tarvi väkisi tarjota.
Kipeänä lapsi syö muutenkin huonosti.

Yhteistyössä