12-vuotias kuoli ambulanssiin - Lääkärit lähettivät flunssaiselta vaikuttaneen pojan kahdesti kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Poika lähetettiin kotiin ensin Karjaan terveysasemalta, sitten Länsi-Uudenmaan sairaalasta.

Kaksitoistavuotias poika hakeutui ensin Karjaan terveysasemalle ja sitten Länsi-Uudenmaan sairaalaan, koska hän voi heikosti ja hänellä oli korkea kuume. Lääkärit katsoivat pojan oireet tavalliseksi kausi-influenssaksi ja lähettivät lapsen kotiin potemaan.

Vasta kolmannella kerralla poika lähetettiin ambulanssilla Helsingin lastenklinikalle. Hän kuitenkin kuoli matkalla.

Poliisi tutkii pojan kuolinsyytä.

Lue perjantain (17.12.) Iltalehdestä, kuinka poliisi kommentoi tapausta.

12-vuotias kuoli ambulanssiin | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Mikähän oli kuolemaan syynä?
Minusta on ihan käsittämätöntä tuo hoitohaluttomuus mihin päivystyksessä usein törmää. Jos ei ole lähetettä, on vaikea päästä hoitoon.
Mistä se johtuu?

Virheitä ei saisi sattua, mutta jos oireina on vain flunssaa tähän aikaan eikä muuta, voiko lääkäri laittaa kaikki toista kertaa vastaanotolle tulevat jatkotutkimuksiin?

Asiasta enempää tietämättä.

[QUOTE="mielipide";22687274]Virheitä ei saisi sattua, mutta jos oireina on vain flunssaa tähän aikaan eikä muuta, voiko lääkäri laittaa kaikki toista kertaa vastaanotolle tulevat jatkotutkimuksiin?

Asiasta enempää tietämättä.[/QUOTE]

Minä ajattelisin että jos vaivautuu kaksi kertaa päivystykseen niin olon pitää olla jo todella kamala eikä enää tavalliseen flunssaan verrattavissa.

[QUOTE="jhv";22687284]Minä ajattelisin että jos vaivautuu kaksi kertaa päivystykseen niin olon pitää olla jo todella kamala eikä enää tavalliseen flunssaan verrattavissa.[/QUOTE]

Mä aattelin vähän samansuuntaisesti... Pitäis kuunnella potilastakin.

[QUOTE="jhv";22687284]Minä ajattelisin että jos vaivautuu kaksi kertaa päivystykseen niin olon pitää olla jo todella kamala eikä enää tavalliseen flunssaan verrattavissa.[/QUOTE]

Niin ja sitten kun vielä otetaan huomioon kuinka tuosta sikainfluenssasta on paasattu. Eikö sen pidä olla vaarallinen juuri nuorille? Ei sitten käynyt mielessä et se voisi olla sitä? Eiks sen oireena ollut korkea kuume ja nuha? No, eipä näille oikein voi mitään. Ihan hirveetä vaan näin joulun alla :(

[QUOTE="mielipide";22687274]Virheitä ei saisi sattua, mutta jos oireina on vain flunssaa tähän aikaan eikä muuta, voiko lääkäri laittaa kaikki toista kertaa vastaanotolle tulevat jatkotutkimuksiin?

Asiasta enempää tietämättä.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Olisi kyllä sairaaloissa ruuhkaa jos kaikki kovaa kuumetta potevat ja päivystykseen tulevat otettaisiin sairaalaan varulta.

Tälläkin lapsella varmasti huolestuneet vanhemmat vielä mukana, jotka tuntevat lapsensa paremmin kuin joku tk-puoskari... ja sitten käy noin. Ihan käsittämätöntä :'(

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;22687326:
Samaa mieltä. Olisi kyllä sairaaloissa ruuhkaa jos kaikki kovaa kuumetta potevat ja päivystykseen tulevat otettaisiin sairaalaan varulta.

Mä kyllä uskon että sen omassa kehossaan tuntee milloin on kyseessä flunssa ja milloin jotain muuta. Mulla ainakin tulehduksen ollessa päällä menee yleiskunto kumman heikoksi ja olo on ihan eri tavalla huono kuin flunssassa. Sen vain tietää. Yleensä

Niin ja sitten kun vielä otetaan huomioon kuinka tuosta sikainfluenssasta on paasattu. Eikö sen pidä olla vaarallinen juuri nuorille? Ei sitten käynyt mielessä et se voisi olla sitä? Eiks sen oireena ollut korkea kuume ja nuha? No, eipä näille oikein voi mitään. Ihan hirveetä vaan näin joulun alla :(

Onhan tuo voinut olla vaikka aivokalvontulehduskin. :(

On tuosta nimittäin omakohtaistakin kokemusta.
Eräs läheinen parikymppinen mies passitettiin kotiin kahdesti "flunssaa" potemaan. Kolmannella kerralla oli jo liian myöhäistä: mies kuoli aivokalvontulehdukseen.

Että sellainen flunssa |O

[QUOTE="Mamma italiana";22687425]miksi heti alkaa spekulointi, ettekò jaksa odottaa oikeaa kuolisyytà eikà heti hyòkàtà hoitohenkilòkuntaa vastaan? aina sama laulu palstalla.[/QUOTE]

Sepä se.

Mutta palstalla kaikki on aian niin mustavalkoista ja yksinkertaista.

Kamala tapaus, silti, en sitä sano enkä vähättele, mutta ei millään jaksais jossitella ja lietsoa paniikkia eikä pohtia ja pähkäillä KOSKA EI HENK KOHT ASIASTA TIEDÄ!

[QUOTE="Mamma italiana";22687425]miksi heti alkaa spekulointi, ettekò jaksa odottaa oikeaa kuolisyytà eikà heti hyòkàtà hoitohenkilòkuntaa vastaan? aina sama laulu palstalla.[/QUOTE]

Mä mietin ihan samaa, hyvä alkaa leikkii kotitohtoria kun jutussa ei mainita kun et sillä oli flunssa..Kuolinsyy voi olla ihan mikä tahansa ja mulla ei ainakaa ole pätevyyttä alkaa arvailee mitä tässä on tapahtunut oikeasti..Lehtijuttu on lehtijuttu, noilla pikkupätkillä on tarkotus myydä sitä lehtee, joten en nyt niin kovasti vielä takertuis tuohon..

Ikävä tapaus, osanottoni perheelle. :(

Terkkulan polilla työskennellessä tosiaankin näkee sitä, että oloa liiotellaan ja erityisesti juuri ne "lapsensa tuntevat" vanhemmat ovat lähes hysteerisiä esim pelkästä vesirokosta. Silloin lääkärin on pakko vaan koittaa löytää totuus siitä tilanteesta. Ja tuhansia ja taas tuhansia kertoja se lääkäri on oikeassa, kun lähettää potilaan kotiin toipumaan. Sitten kun kerran lääkäri erehtyy, niin koko lääkärikunta on huonoa ja maailmankirjat sekaisin. Lääkärinkin työ on vaan työtä, vastuullista mutta joskus ihmisetkin erehtyy.

Jos vanhemmat eivät raahaisia lapsiaan joka nuhasta paniikissa lääkäriin ja vaatisi sairaalahoitoa, niin olisi helpompi ottaa tosissaan ne oikeastikin vakavat tilanteet. Kun fakta nyt vaan on se, että varmaan yksi viidestäsadasta vakavaksi pelätystä ON vakavaa.

Todella kamala tapaus, mutta mun sympatiat on vanhempien lisäksi myös henkilökunnan puolella.

Surullista :(

Mutta turha syyttää ketään, ennen kun asiasta tiedetään enemmän. Jos oireina oli vain kuume ja flunssan oireet, niin sitähän on joka kolmannella tähän aikaan vuodesta. Ihmisen tila voi romahtaa nopeastikin.

No ihan selkeästi lapsella on jokin ollut pahasti vialla, kun on kaksi kertaa pyrkinyt hoitoon, käännytetty tk:sta pois ja kolmannella olikin jo liian myöhäistä. Missä muualla se vika voi olla!? Lapsi on jätetty tutkimatta, hoitamisesta nyt puhumattakaan!

[QUOTE="hoitsu";22687455]Kun fakta nyt vaan on se, että varmaan yksi viidestäsadasta vakavaksi pelätystä ON vakavaa.[/QUOTE]

Ai ihmisen henki on vähemmän arvokas kuin 500 "turhaa" tapausta?!

[QUOTE="hoitsu";22687455]Terkkulan polilla työskennellessä tosiaankin näkee sitä, että oloa liiotellaan ja erityisesti juuri ne "lapsensa tuntevat" vanhemmat ovat lähes hysteerisiä esim pelkästä vesirokosta.[/QUOTE]

Totta tuokin. Jotkut vanhemmat raahaavat esim. korvakipuisen lapsensa päivystykseen vaikka keskellä yötä, vaikka aamullakin ehtisi omalle lääkärille. Että sen vertaa ei mietitä onko tilanne nyt todellakin lääkäriä vaativa vai voisko ensin kokeilla vaikka kipulääkkeiden tehoa.