12-vuotias kuoli ambulanssiin - Lääkärit lähettivät flunssaiselta vaikuttaneen pojan kahdesti kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hoitsu";22687455]Terkkulan polilla työskennellessä tosiaankin näkee sitä, että oloa liiotellaan ja erityisesti juuri ne "lapsensa tuntevat" vanhemmat ovat lähes hysteerisiä esim pelkästä vesirokosta. Silloin lääkärin on pakko vaan koittaa löytää totuus siitä tilanteesta. Ja tuhansia ja taas tuhansia kertoja se lääkäri on oikeassa, kun lähettää potilaan kotiin toipumaan. Sitten kun kerran lääkäri erehtyy, niin koko lääkärikunta on huonoa ja maailmankirjat sekaisin. Lääkärinkin työ on vaan työtä, vastuullista mutta joskus ihmisetkin erehtyy.

Jos vanhemmat eivät raahaisia lapsiaan joka nuhasta paniikissa lääkäriin ja vaatisi sairaalahoitoa, niin olisi helpompi ottaa tosissaan ne oikeastikin vakavat tilanteet. Kun fakta nyt vaan on se, että varmaan yksi viidestäsadasta vakavaksi pelätystä ON vakavaa.

voi v onneksi sulla on kristallipallo niin tiedät ilman lääkärissäkäyntiä ja esim crp koetta mikä on vakavaa

Surullista :(

Mutta turha syyttää ketään, ennen kun asiasta tiedetään enemmän. Jos oireina oli vain kuume ja flunssan oireet, niin sitähän on joka kolmannella tähän aikaan vuodesta. Ihmisen tila voi romahtaa nopeastikin.

Ja juuri siksi, että ihmisen tila voi romahtaa nopeasti, pitäisi aina tutkia ne epäselvät tapaukset.

Tavallinen kausi-influenssa tappaa myös perusterveitä ihmisiä. Maallikoille se on vieras asia, mutta lääkärit tietävät sen.

[QUOTE="suski";22687486]Ai ihmisen henki on vähemmän arvokas kuin 500 "turhaa" tapausta?![/QUOTE]

En sanonut niin, en sinnepäinkään. Joten turha siitä on riitaa haastaa, toisen suuhun ei sanoja voi laittaa.

Mun puolesta voisin työssäni lähettää osastolle ja ihan kaikkiin tutkimuksiin aasta ööhön jokaisen lapsen, joka tulee päivystykseen vanhepien sanojen mukaan vakavasti sairaana. Sitten karjuttaisi kuinka törkeästi sairaalamaksut kasvaa ja muuta sellaista. Jokainen ihmishenki on arvokas, mutta jokaista ei voida pelastaa millään. Ja niin kamalalta kuin se kuullostaakin, niin myös terveysalalla opitaan virheistä. Kuten sanoin, yhdenkään ammatin edustaja tällä maapallolla ei ole virheetön.

minä olin vähän aikaa sitten tosi kipeänä, ja tiesin ettei kaikki ole kunnossa. korkea kuume jatkui ja jatkui ja jatkui. En päässyt alkuun edes lääkärin vastaanotolle, koska sairaanhoitaja sanoi että kuulostaa flunssalta eikä suostunut varaamaan aikaa. Kahden viikon jälkeen kun kuume vaan jatkui korkeana soitin tuhannetta kertaa ajanvaraukseen josta sanottiin että oho ajat on loppu mutta mene päivystykseen. Odotin sairaana päivystyksessä 8 tuntia ja lääkäri sanoi kyseessä olevan pitkittynyt flunssa... Lopulta tauti edelleen jatkui ja pääsin lääkäriin joka teki tosi hätäisen tutkimuksen ja ei odottanut edes tulehdusarvojen tuloksia vaan antoi jonkun penisiliinikuurin. Siitä huolimatta tauti paheni ja jatkui kolmatta viikkoa. Menin vohdoin yksityiselle joka mittasi tulehduasrvot ja totesi niiden olevan tosi korkeat, ja keuhkokuume oli myös.

jos olisin jäänyt julkisenpuolen varaan olisin varmasti kuollut korkeisiin tulehdusarvoihin niin kuin yksi tuttu 30v perheenäiti pari vuotta sitten...

Pitäis jo saada muutos tähän paskaan terveydenhuoltoon suomessa.

[QUOTE="hoitaja";22687492]Totta tuokin. Jotkut vanhemmat raahaavat esim. korvakipuisen lapsensa päivystykseen vaikka keskellä yötä, vaikka aamullakin ehtisi omalle lääkärille. Että sen vertaa ei mietitä onko tilanne nyt todellakin lääkäriä vaativa vai voisko ensin kokeilla vaikka kipulääkkeiden tehoa.[/QUOTE]

Aika heikosti ne kipulääkkeet auttavat korvakipuun siinä vaiheessa, kun se alkaa kunnolla. Sen sijaan korvatulehdukseen saatu antibioottikuuri auttaa lähes välittömästi.

Mä ymmärrän hyvin vanhempia, jotka eivät halua pitkittää lapsen kärsimyksiä, vaikka en itse viekään lasta yöpäivystykseen sairaiden ja juoppojen seuraan vaan odotan aamuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ääää;22687494:
[QUOTE="hoitsu";22687455]Terkkulan polilla työskennellessä tosiaankin näkee sitä, että oloa liiotellaan ja erityisesti juuri ne "lapsensa tuntevat" vanhemmat ovat lähes hysteerisiä esim pelkästä vesirokosta. Silloin lääkärin on pakko vaan koittaa löytää totuus siitä tilanteesta. Ja tuhansia ja taas tuhansia kertoja se lääkäri on oikeassa, kun lähettää potilaan kotiin toipumaan. Sitten kun kerran lääkäri erehtyy, niin koko lääkärikunta on huonoa ja maailmankirjat sekaisin. Lääkärinkin työ on vaan työtä, vastuullista mutta joskus ihmisetkin erehtyy.

Jos vanhemmat eivät raahaisia lapsiaan joka nuhasta paniikissa lääkäriin ja vaatisi sairaalahoitoa, niin olisi helpompi ottaa tosissaan ne oikeastikin vakavat tilanteet. Kun fakta nyt vaan on se, että varmaan yksi viidestäsadasta vakavaksi pelätystä ON vakavaa.

voi v onneksi sulla on kristallipallo niin tiedät ilman lääkärissäkäyntiä ja esim crp koetta mikä on vakavaa

Ja sinäkö sitten sen kristallipallon kautta tiedät, että kyseisiä tutkimuksia (ja vähän päälle) EI ole otettu. Tiedät myös, että crp liittyy kuolinsyyhyn? Mikset lopeta tätä keskustelua kertomalla tapahtuman seikkaperäisesti, kun tiedät sen olleen suuri virhe ja helposti nähtävissä?

[QUOTE="suski";22687498]Ja juuri siksi, että ihmisen tila voi romahtaa nopeasti, pitäisi aina tutkia ne epäselvät tapaukset.

Tavallinen kausi-influenssa tappaa myös perusterveitä ihmisiä. Maallikoille se on vieras asia, mutta lääkärit tietävät sen.[/QUOTE]

Onhan tuo saatettu tutkiakin, ja todeta että sillä hetkellä ei ole hätää.
(sitä lähinnä tarkoitin tuolla, että tila voi romahtaa nopeastikin)
Tai sitten ei ole edes tutkittu; ei kuunneltu keuhkoja ja sydäntä, ei otettu tulehdusarvoja. En tiedä, kun en ollut paikalla katsomassa.

[QUOTE="suski";22687527]Aika heikosti ne kipulääkkeet auttavat korvakipuun siinä vaiheessa, kun se alkaa kunnolla. Sen sijaan korvatulehdukseen saatu antibioottikuuri auttaa lähes välittömästi.
[/QUOTE]
Joopa joo...antibiootti vie kivun lähes välittömästi, mutta kunnon kipulääkitys ei auta. Nyt meni lääkehoidon opukset uusiksi.

[QUOTE="suski";22687527]Aika heikosti ne kipulääkkeet auttavat korvakipuun siinä vaiheessa, kun se alkaa kunnolla. Sen sijaan korvatulehdukseen saatu antibioottikuuri auttaa lähes välittömästi.

[/QUOTE]

:O Ei ainakaan meillä ole koskaan auttaneet lähes välittömästi, kahden vuorokauden viiveellä.
Särkylääkettä on syöty kaks päivää ennekuin on hellittänyt.

Tämä ei ollut sitten mitään riidan haastoa, on aika kireää porukkaa liikkeellä tänä aamuna.....

no meilläkin on lähetetty mm. kahta eri influenssaa,korvatulehdusta,keuhkokuumetta,angiinaa ja silmätulehdusta poteva lapsi (HUOM! nämä kaikki oli päällä SAMAAN AIKAAN!) päivystyksestä kotia...ilman lääkitystä!!!

[QUOTE="suski";22687527]Aika heikosti ne kipulääkkeet auttavat korvakipuun siinä vaiheessa, kun se alkaa kunnolla. Sen sijaan korvatulehdukseen saatu antibioottikuuri auttaa lähes välittömästi.[/QUOTE]

Ei ab-kuuri auta yhtään sen nopeammin kuin tehokas kipulääkitys. Tai voihan se vanhemmille toimia placebona...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22687540:
:O Ei ainakaan meillä ole koskaan auttaneet lähes välittömästi, kahden vuorokauden viiveellä.

Tämä ei ollut sitten mitään riidan haastoa, on aika kireää porukkaa liikkeellä tänä aamuna.....

mulla samanlaiset kokemukset kuin aamuàreellà. lisàksi korvan parenimiseen saatetaan tarvita useiden viikkojen antib.kuuri

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22687540:

Jengillä alkaa joulustressi painaa päälle ;)
Mutta totuus on, ettei ab ala vaikuttaa kuin vasta parin vrk:n kuluttua. Siihen asti syödään myös kipulääkettä, joskus koko ab-kuurin kera loppuun asti.

[QUOTE="hoitaja";22687545]Ei ab-kuuri auta yhtään sen nopeammin kuin tehokas kipulääkitys. Tai voihan se vanhemmille toimia placebona...[/QUOTE]

Kai se on vain vanhempien plaseboa, kun 10 kuukauden ikäinen lapsi rauhoittuu vartin sisällä lääkkeen antamisesta, vaikka on sitä ennen itkenyt ja tapellut lääkettä vastaan. Oikea antibiootti tehoaa bakteeritulehdukseen todella nopeasti. Kokonaan se ei heti paranna, mutta helpottaa lähes heti.

Ja varmaan tehokas kipulääkitys auttaa, mutta ainakaan mikä kotilääke (edes naproksiini) ei auta samalla tavalla.

Meillä tulee aina sairastamisen jälkeen korvatulehdus, mutta en silti vie lasta hoitoon ennen kuin korva on oikeasti kipeä, koska usein se korvatulehdus paranee itsestään. Mutta ei todellakaan aina.

Toi nettijuttu on jokseenkin harhaanjohtava tai ainakin näköislehdessä lukee et tolla tokalla reissulla on laitettu ambulanssiin, eli voi olla et mä sain tosta väärän kuvan.

Mut näköislehdessä on niinpäin et tokalla käynnillä on laitettu lanssiin eikä kotiin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hoitsu";22687512]En sanonut niin, en sinnepäinkään. Joten turha siitä on riitaa haastaa, toisen suuhun ei sanoja voi laittaa.[/QUOTE]

Mun tarkoituksena oli tuoda esille se pointti, että karsimalla hirveästi ei-akuutteja tapauksia ne akuutitkin jäävät huomaamatta. Ja silloin ihminen voi mennä todella huonoon kuntoon, saada pysyviä vammoja tai kuten tässä tapauksessa, kuolla. Onko se oikeasti sen arvoista?

Ottamatta nyt kantaa sen kummemmin siihen keiden pitäisi päästä jatkotutkimuksiin, niin totean vaan sen verran, että vanhemmat jotka ymmärrettävistä syistä on huolissaan lapsesta, vie sen sinne lääkäriin "turhaankin" sen takia koska eivät itse osaa arvioida tilannetta. Sen takia, lapsi viedään pätevälle ihmisille koska koetaan että itse ei osaa sanoa onko kyseessä "vain" joku vai vakavasta asiasta. Mä oon kahden lapsen äidinä vienyt 5 kertaa alle vuoden ikäisen vauvan päivystykseen. 2 kertaa niistä jouduttiin samantien osastolle, 3 kertaa lähetettiin kotiin toipumaan eli olivat ns. "turhia" kertoja. Tässä tapauksessa oli kyse vähän isommasta lapsesta mutta vanhempien huoli on varmasti ollut ihan sama. Syy miksi mä kuitenkin pidin hyvänä asiana sitä että kävin vauvojen kanssa "turhaan" päivystyksessä oli, että mä uskalsin sitten jäädä kotiin seuraamaan tilannetta. Jos lääkäri toteaa, että mitään akuuttia hätää ei ole, niin kyllä mä sitten turvallisin mielin jään kotiin odottamaan. Luulisin, että jos mä toista kertaa yrittäisin päästä hoitoon, niin jotain todella kamalaa olisi tapahtunut tai tilanne olisi äärimmäisen huono jos lääkärin vakuuttelusta huolimatta en rauhottuisi. Mä en ole hoitoalalla töissä joten en tiedä miten muut ihmiset toimii, mutta en mä juokse heti takaisin päivystykseen jos lääkäri on just todennut että mitään hätää ei ole. Tästä syystä mä ajattelin et siinä vaiheessa kun sinne menee uudelleen niin voisi kuvitella että hätä on todellinen.

Ottamatta nyt kantaa sen kummemmin siihen keiden pitäisi päästä jatkotutkimuksiin, niin totean vaan sen verran, että vanhemmat jotka ymmärrettävistä syistä on huolissaan lapsesta, vie sen sinne lääkäriin "turhaankin" sen takia koska eivät itse osaa arvioida tilannetta. Sen takia, lapsi viedään pätevälle ihmisille koska koetaan että itse ei osaa sanoa onko kyseessä "vain" joku vai vakavasta asiasta. Mä oon kahden lapsen äidinä vienyt 5 kertaa alle vuoden ikäisen vauvan päivystykseen. 2 kertaa niistä jouduttiin samantien osastolle, 3 kertaa lähetettiin kotiin toipumaan eli olivat ns. "turhia" kertoja. Tässä tapauksessa oli kyse vähän isommasta lapsesta mutta vanhempien huoli on varmasti ollut ihan sama. Syy miksi mä kuitenkin pidin hyvänä asiana sitä että kävin vauvojen kanssa "turhaan" päivystyksessä oli, että mä uskalsin sitten jäädä kotiin seuraamaan tilannetta. Jos lääkäri toteaa, että mitään akuuttia hätää ei ole, niin kyllä mä sitten turvallisin mielin jään kotiin odottamaan. Luulisin, että jos mä toista kertaa yrittäisin päästä hoitoon, niin jotain todella kamalaa olisi tapahtunut tai tilanne olisi äärimmäisen huono jos lääkärin vakuuttelusta huolimatta en rauhottuisi. Mä en ole hoitoalalla töissä joten en tiedä miten muut ihmiset toimii, mutta en mä juokse heti takaisin päivystykseen jos lääkäri on just todennut että mitään hätää ei ole. Tästä syystä mä ajattelin et siinä vaiheessa kun sinne menee uudelleen niin voisi kuvitella että hätä on todellinen.

Todella hyvin kirjoitettu!

Todella kamala tapaus, mutta mun sympatiat on vanhempien lisäksi myös henkilökunnan puolella.[/QUOTE]

JUURI NÄIN. Amen. Turha täällä miettiä asiaa, kun kukaan ei tiedä mitä oikeasti tapahtunut, ja mitä noilla käynneillä jo tutkittu.

[QUOTE="Mamma italiana";22687633]KORVATULEHDUKSIAKIN on ERILAISIA. joten EMME ole asiantuntijoita tààllà[/QUOTE]
Näin on! Minulla oli muutama vuosi sitten korvatulehdus ja vaikka en itseäni mitenkään erityisen kipuherkkänä pidä, kipu oli aivan järkyttävä. Mitkään kotona olleet kipulääkkeet eivät vaikuttaneet yhtään mitenkään ja toivoin että joku iskisi halolla tajun kankaalle ettei sitä kipua tarvitsisi kärsiä. Vasta vaimon apteekista hakemat korvatipat auttoivat sen verran että pääsin edes lääkäriin. Reilusti alle vrk:n kuluessa ensimmäisestä antibiootista pystyin jo toimimaan normaalisti ilman puuduttavia korvatippoja.

Jos lapsella on vastaava kipu korvassaan tai missä tahansa, on täysin vastuutonta pitkittää sitä syöttämällä hänelle mahdollisesti tehottomia mutta aina haitallisia särkylääkkeitä. Meillä korvakipuinen lapsi lähtee lääkäriin siltä seisomalta.

[QUOTE="suski";22687622]Kai se on vain vanhempien plaseboa, kun 10 kuukauden ikäinen lapsi rauhoittuu vartin sisällä lääkkeen antamisesta, vaikka on sitä ennen itkenyt ja tapellut lääkettä vastaan. Oikea antibiootti tehoaa bakteeritulehdukseen todella nopeasti.[/QUOTE]

Kerro heti mikä noin tehokas, Se Oikea ab on ;)
Tuo ei nimittäin ole totta.

[QUOTE="suski";22687622]Kai se on vain vanhempien plaseboa, kun 10 kuukauden ikäinen lapsi rauhoittuu vartin sisällä lääkkeen antamisesta, vaikka on sitä ennen itkenyt ja tapellut lääkettä vastaan. Oikea antibiootti tehoaa bakteeritulehdukseen todella nopeasti. Kokonaan se ei heti paranna, mutta helpottaa lähes heti.

Ja varmaan tehokas kipulääkitys auttaa, mutta ainakaan mikä kotilääke (edes naproksiini) ei auta samalla tavalla.

Meillä tulee aina sairastamisen jälkeen korvatulehdus, mutta en silti vie lasta hoitoon ennen kuin korva on oikeasti kipeä, koska usein se korvatulehdus paranee itsestään. Mutta ei todellakaan aina.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa, antibiootilla kuin antibiootilla kestää 1-2 pvää, ennen kuin alkaa vaikuttamaan korvatulehdukseen parantavasti. KIPU korvatulehduksesta tulee siitä, että märkä välikorvassa aiheuttaa painetta tärykalvon taakse. Nopea helpotus tulee ainoastaan kipulääkkeestä tai parasenteesistä, eli tk:n puhkaisemisesta, jota tosin hyvin harvoin nykyään enää tehdään. Antibiootin vaikutuksesta paine alkaa helpottamaan vasta kun ab on saanut riittävästi bakteereja tapettua ja märkä alkaa vähentyä, eli n 1-2 pvässä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22687741:
Meillä korvakipuinen lapsi lähtee lääkäriin siltä seisomalta.
Me taas lääkitsemme kipua tehokkaasti, emmekä useinkaan ota antibioottia korvatulehduksiin ellei ole ihan pakko (ts. tulehdus tosi paha, tai ei osoita parantumisen merkkejä).