12kk vierottaminen pullosta - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 lapsen mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 lapsen mamma

Vieras
Pian 12kk ikäinen tyttäremme on aina ollut vaikea ruoan ja juoman suhteen. Tytär oli 6kk täysimetyksellä, maitoa ei tuntunut riittävän, kasvu huonoa ja hyvin itkuinen, mutta lisämaitoa ei ottanut millään. 6kk iässä aloimme kiinteät, ei tahtonut oppia syomään millään, kiinteät takkuavat vieläkin. 7kk iässä tytär otti ensi kertaa pullon, pian alkoi suosia sitä ja 8kk iässä siirryimme täysin pulloon, jolloin tyttären perustyytyväisyys lisääntyi ja itkuisuus väheni.

Nyt hänen ollessa melkein 12kk kiinteitä menee tosi vähän. Hyvinä päivinä hän saattaa tyhjentää lautasen jopa 2 aterialla, huonoina menee 2-3 lusikallista per ateria. Maitoa hän juo kohtuuttomasti, noin 5 pulloa (a 180ml) päivässä ja 1 yollä. Olen pari kertaa kokeillut vähentää rajusti maitoa, päässyt 3 pulloon per päivä ja tytär onkin syonyt ruokaa enemmän, mutta olen joutunut antamaan 2 pulloa yolla!

Hänellä ei ole allergioita, juo nyt toista viikkoa lehmänmaitoa mukista aterioilla. Hän on hyvin aktiivinen ja liikkuvainen (kävelee jo täysin) ja pienikokoinen. Jotenkin herkkä lapsi.

Nyt kyselisin kokemuksia muilta vastaavanlaisessa tilanteessa olleilta. Uskon että maidon juonti yollä vähentää ruokahalua päivällä ja haluaisin lopettaa yopullot. Kannattaakohan minun lopettaa pullot kertaheitolla, vai pitää esim iltapullo? Onko kokemuksia?

ps. meillä myos 3.5v poika, hänen syominen ja juominen oli aina helppoa, pullosta vierotettiin 13kk iässä ilman ongelmia.

Juuri vieroitin 1v tytön pullosta kun tuntui että koko ajan halusi vain maitoa... Jätin vaan pullon kertaheitolla pois. Pari ekaa päivää meni maitoa aika huonosti mutta söi taas vastaavasti paljon paremmin. Nyt on ollut 5 päivää ilman pulloa ja hyvin menee maitoa mukista eikä enää kaipaa pulloa.

Esikoiselta aikoinaan lopetettiin ensin päivällä pullosta juonti ja jatkettiin iltapulloa 2v asti. Tähän syynä se että oli tottunut nukahtamaan pullolle.

Suosittelisin kuitenkin luopumaan pullosta kokonaan jos osaa juoda mukista. Siihen voi mennä muutaman päivä että tottuu. Tsemppiä!

Kiitos vastauksesta. Esikoisellamme vieroitettiin siis 13kk iässä pullosta, mutta pidimme iltapullon lähes 2v ikään. Nyt tuntuu, että olisi ehkä helpompi vieroittaa kokonaa, ettei sitten iltapullo olisi muistuttamassa pullosta...

Kysymys, että joiko 1 vuotiaasi myos yollä?

Aivan täsmälleen sama tilanne täällä. Kiitos ap aloituksesta.

Miten sitten yöllä kun lapsi huutaa pulloa? En vaan anna sitä?! Olen varma että yöjuopottelu vähentää ruokahalua päivällä eikä kiinteitä mene ja näin kehä on valmis. Mutta mitä teen konkreettisesti? Kun lapsi heräilee ja huutaa eli tahtoo yöpulloa, niin tassuttelen vaan, ja sitten vaikka herään hänen kanssaan ellen nuku? Juuri ollaan saatu yöt suht kokonaisiksi, eli herää vain kahdesti syömään. Pelottaa, että tämä rikkoo yöt taas. Vinkkejä vielä?

Niin no minä annoin vaan tutin ja silittelin. Pari yötä siihen varmasti menee mutta jos vaikuttaa päivän syömisiin niin kyllä mun mielestä kannattaa lopettaa yösyötöt.
Ainakin vähennä ensin yhteen syöttöön.

Hei sinullekin '1 yojuopottelija',

Juuri samat kysymykset munkin mielessä, lapsi on kovaääninen itkijä, ja selvästi nälkäinen yollä, tietenkin se on varmasti tavasta muodostunut nälkä. Kun tuntuu, että on näin musta-valkoinen tämän syomisen suhteen, tuntuu, että mun on pakko lopettaa pullo kertaheitolla, vähentämällä se ei onnistu. Toissapäivänä tytär soi tosi hyvin ja 'isoja' annoksia, ja nukkuikin yon läpi. Eilen ei taas syonyt mitään. Kummallista siis vaikka oli nukkunut yon läpi, ja iltapullosta kulunut 11h ei aamupuuroa mennyt yhtään....

Yhteistyössä