12v jäi kiinni rahan varastelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei olis uskonut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei olis uskonut

Vieras
Meillä miehellä eteisen lipastossa kuppi, johon pistää aina kaikki kolikot. Itse olen sieltä aina välillä pari euroa ottanut, jos esim äitini tuonut vaikka esim maitolitran pyydettäessä kun on meille tullut. Välillä oon ukolle siitä maininnut, välillä en oo muistanut.
Nyt oli sit mies tehnyt "ansan"aamulla töihin lähtiessään, oli laittanut päälimmäiseksi 2euron ja 1euron kolikot ja kun tuli töistä, oli kolikot hävinneet. Kysyi pojalta onko tämä ottanut ja poika kielsi. Soitti ja kysy oonko mä ottanut, en ollut..kysy pojalta uudelleen ja poika edelleen kielsi ottaneensa. Mies sanoi soittavansa sit poliiseille, että meillä käynyt varkaita, jolloin poika myönsi vieneensä rahat. On kuulemma useamminkin ottanut kolikoita, joilla sit ostanut karkkia tai aku-ankkoja. Nyt mies uhkaa poikaa, että kohta annetaan hänet huostaan, sanooo soittavansa opettajalle ja kertovansa että poika jääny rahan anastuksesta kotona kiinni ja että pitäisivät koulussa silmällä, ettei kavereiltaan varasta. Otti pojan kaikki säästöt 220 euroo itselleen, eikä takas meinaa antaa.
Mun mielestä toi opelle soittamisella ja huostaanotolla uhkaaminen menee jo vähän liiallisuuksiin, samoin että vei pojan säästöt.
Poika viimeks pari viikkoa sitten jäi kiinni huijaamisesta ja mies pisti kovat rangaistukset, 2viikkoa kotiarestia, kuukaus pelikieltoa ja lempiohjelmaansa simpsoneja ei myöskään saa katsoa kuukauteen.
Mikä mielestänne on ok rangaistus varastamisesta? Poika ei osaa sanoa syytä miksi on rahaa ottanut. On aina ollut todella kiltti ja rauhallinen poika, ei olis millään uskonut tota varkausjuttua. Kohta luultavasti sit varastelee kaupoista....itse oon työn puolesta päivittäin rikollisten kanssa tekemisissä, joten pelottaa noi pojan toilailut.

No en kyllä missään nimessä alkais huostaanotolla uhkaileen ja kouluun soittelulla. Kamala isä lapsella. Kysäseppäs eikö ite koskaan ole tehnyt tyhmyyksiä.

Rangaistus pitää tulla, mutta lapsen rahojakaan ei saa ottaa. Kyllä muut keinot on löydyttävä. Keskustelut lapsen kanssa ilman uhkailuja ja huutoa. Ihan asiallisesti tuon ikäisen kanssa voi keskustella syy-seuraus suhteesta.

En tiedä mitä itse tekisin jos tuo meiän poika jäis kiinni vastaavasta, mutta en ainakaa tuollaista eikä miehenikään.

väärin teki lapsi, mutta sun miehes on ihan hirvee sadisti :O
säästöt takas ensimmäisenä, ja sitten vaikka viikko arestia, mutta ei ikinä tuollaisia uhkauksia.

Ihan oikein on tehty, kyllä minäkin nyt helvetti vieköön antaisin kurinopetusta jos rahaa varastelee vaikka se nykyään on hyväksyttyä kuten uutisista olemme huomanneet, minun lapseni ei ainakaan selviytyisi puhuttelulla kun se ei auta enää tuossa vaiheessa tuon ikäiselle.

Mieshän tuossa pahempi on kuin lapsi. Onko mies aina tuollainen vai reagoiko muuten fiksu ja kiltti mies säikähdyksissään noin typerästi? Mun mielestä rangaistuksia tärkeämpää olis miettiä, mistä tuo käytös kumpuaa. Toki tulee tehdä selväksi, että varastaminen on väärin, mutta jokinhan teidän perheessänne on hätänä, jos lapsi käyttäytyy noin. Enkä sano, että lapsen käytös olisi välttämättä reagointia perheen muihin ongelmiin, mutta vaikka lapsi olisi ainut, joka oirehtii, on sekin koko perheen yhteinen ongelma.

Eikä varastelu aina ole merkki tulevasta nuorisorikollisesta - itse näpistelin vanhemmiltani rahaa ollessani suunnilleen tuon ikäinen, kun harmitti rahapula (sitä pojalla tosin ei ole). Sitä kesti aikansa, ja sitten loppui. Muualta en varastanut koskaan ja ihan siivosti olen ollut siitä asti.

Poikasi voi tehdä rikosilmoituksen miehestäsi, koska tämä on vienyt hänen rahansa. Mies vielä sattuu olemaan rikosoikeudellisessa vastuussa, toisin kuin poika.

Jaa-a, no valitettavasti pään silittely tällasten asioitten kanssa ei auta. Johan se poika on näyttänyt olevansa taipuvainen huijaamiseen, miksi sitten vielä varastaa rahaa? Olisin huolissani ...

Toki keskustella pitää mutta myös rangaistukset täytyy olla. Ei tässä yhteiskunnassa pääse rangaistuksetta aikuisetkaan, poika on kohta sen ikäinen että mennä viipottaa tuolla kavereineen ja jos ei oma pää pelaa sen suhteen mitä saa tehdä ja mitä ei niin pulassa on.

Kuria pitää olla mutta kohtuudella. Jos lapsi nyt vie muutaman euron kipasta, pitää rangaistus suhteuttaa teon vakavuuteen. Mitä jos poika olisikin vienyt isän ja äidin lompakosta useaan otteeseen satoja euroja tai vaikka vienyt kaupasta jotain tietokonepelejä?

Rangaista toki pitää, ettei opi että varastaminen on oikein, mutta ehkä toimenpiteet pitäisivät olla kohtuullisemmat.

(Lisäksi noiden uhkausten teho laskee jos niitä pitäisi käyttää jossain "vakavammassa" tilanteessa. Jossain vaiheessa ne uhkaukset eivät pelota, vaan ovat ärsyttävää jäkätystä ja voi melkein tulkita yllyttämiseksi.)

[QUOTE="miu";22988571]väärin teki lapsi, mutta sun miehes on ihan hirvee sadisti :O
säästöt takas ensimmäisenä, ja sitten vaikka viikko arestia, mutta ei ikinä tuollaisia uhkauksia.[/QUOTE]

Poika tosiaankin teki väärin ja myönsi, että pidempään vienyt rahaa. Oon vielä pari tuntii töissä, joten en pääse pojan kanssa nyt juttelemaan, mies laittanut huoneeseensa miettimään minkä takia on varastanut, ennenkuin osaa vastata ei anna edes ruokaa.
Todellakin pitää tohon asiaan jokin rangaistus keksiä, mutta ukko niistä kuitenkin päättä eikä anna mun mielipiteille mitään arvoa. Itse pistäisin vaikka pari viikkoa kotiarestia ja lisää pelikieltoa ja yrittäisin pojan kanssa jutella ihan rauhassa, mutta mies alkaa kuitenkin uhkailemaan poikaa kaikin tavoin. Poika ei IKINÄ ole uskaltanut isälleen mistään asiasta pistää hanttiin ja on nyt varmaan ihan kamala olo siellä kotona kun mies käy ripittämässä.
Oon pari kertaa pojan kännykkään yrittänyt soittaa, mutta mies ei anna luultavasti siihen vastata.

Niin tyypillistä.

Pikku piltti kärsii ja isi onkin se pahin sadisti.
En sano etteikö isä olisi mennyt hiukan liian pitkälle asiassaan mutta kyllä mä itsekin raivostuisin jos lapseni varastaisi kotoa (tai muualta). Siinä sitten vihoissani varmaan latelisin rangaistuksia .. ja onhan niistä kiinni pidettävä!!

Kun tilanne tästä laukeaa ja pystytte, käsitelkää asia vielä keskustelemalla KUNNOLLA! Ilman kiukun tunteita, syyllistämisiä ja uhkailua, painostamista yms.

Poika tosiaankin teki väärin ja myönsi, että pidempään vienyt rahaa. Oon vielä pari tuntii töissä, joten en pääse pojan kanssa nyt juttelemaan, mies laittanut huoneeseensa miettimään minkä takia on varastanut, ennenkuin osaa vastata ei anna edes ruokaa.
Todellakin pitää tohon asiaan jokin rangaistus keksiä, mutta ukko niistä kuitenkin päättä eikä anna mun mielipiteille mitään arvoa. Itse pistäisin vaikka pari viikkoa kotiarestia ja lisää pelikieltoa ja yrittäisin pojan kanssa jutella ihan rauhassa, mutta mies alkaa kuitenkin uhkailemaan poikaa kaikin tavoin. Poika ei IKINÄ ole uskaltanut isälleen mistään asiasta pistää hanttiin ja on nyt varmaan ihan kamala olo siellä kotona kun mies käy ripittämässä.
Oon pari kertaa pojan kännykkään yrittänyt soittaa, mutta mies ei anna luultavasti siihen vastata.

Tämän perusteella sanoisin, että kapinoi isänsä diktatuuria vastaan :(

Ihan järkyttävä 'isä' lapsella.

Jos rangaistukset ei ole mitenkään suhteutettuja rikkomuksen vakavuuteen, niin ollaan väärällä tiellä.

Ihan ekana ne pojan säästöt takaisin lapselle. Sen jälkeen isältä anteeksipyyntö jäätävästä ylireagoinnista, ja sitten keskustelua pojan tekosesta & mietintää millä poika voisi tekonsa korvata. Niin minä tekisin.

Saako poika viikkorahaa, jolla ostaa Aku Ankkoja ja karkkia?

Ihan oikein sille pojalle, en ihmettelisi vaikka saisi pari kunnon tukistusta siinä ohimennen, ei sitä aikuisenakaan silitetä päästä kun varastelee rahaa näkyviltä paikoilta mutta eikö 12v. pityäisjo tajuta että rahaa ei varasteta, se ei ole 2v. ja osaa jo ajatella kuten aikuisemmatkin ihmiset.

Kyllä tää käy aika selväksi, ettei teidän perheessä muutenkaan ole kaikki kunnossa. Oletko itse tyytyväinen lapsen isän käytökseen? Mä uskon, että tuollaisella kasvatuksella lapsi joutuu aika koville ja tarvitaan hyvää tuuria, että noilla eväillä kasvaa tasapainoiseksi nuoreksi ja aikuiseksi. Hyvältä ei kuulosta sekään, että vanhempien ei ole mahdollista pitää yhteistä linjaa kasvatusasioissa. Toinen pelottelee ja toinen yrittää ymmärtää.

Itse varastelin lapsena pikkusisarusteni säästöpossuista isompia kolikoita silloin tällöin.. Ei sitä silloin edes mieltänyt varastamiseksi. Koskaan en kiinni jäänyt, mutta nykyään hävettää kyllä. Rankkua tosta tietysti pitää antaa ja tehdä selväks, että niin ei saa tehdä, mutta ihan en silti menettäisi toivoa lapsen suhteen.
Itsestänikin tuli ihan kunnon kansalainen, enkä ikinä ole kaupasta tai mistään varastanut tai muuten laittomuuksiin alkanut, vaikka lapsena en ihan ajatellutkaan asioita loppuun asti :)

No hullu mies, sanon minä. Toimii niin väärin kuin vaan voi. Onko hänellä sitten oikeus varastaa pojan rahat? Onneton tapaus. Lapsen kanssa pitää asiasta keskustella ja sopia rangaistus, jos homma jatkuu. Mutta nyt vaan pojan uhma kasvaa ja se ei ainakaan ohjaa oikeaan suuntaan.

sinuna ottaisin miehen puhutteluun koska selvästi lapsi pelkää isäänsä ja mitä ilmeisemmin johtuu käytös tuosta. Ei millään pahalla mutta itse en kattoisi tuollasta miestä päivääkään. Kirjoitit että hän ei arvosta sinun mielipiteitä. Miksi siedät sellasta? Poikahan tuossa kärsii ja äitinä sinun pitäisi puolustaa. Väärinhän poika teki mutta aina pitää etsiä syy.

:laugh: Voi vittu mitä tulevaisuuden toivoja täällä kirjoittelee, kukaan ei antaisi mitään rangaistusta lapselle vaikka se jatkuvasti varastellut rahoja jo vuoden pari, juu eihän semmosesta saa kukaan rangaistusta ikinä eihän? :laugh:

Yhteistyössä