13-v:n bileet / vanhemmat ostaa alkon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SusannaS72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viidestä pullosta siideriä ei kyllä murkku (saati sitten aikuinen) tule humalaan, ei sitten millään. Tai no, mikä nyt käsitetään humalaksi, mutta ei ainakaan kovin vaarallista tilaa saada tuolla määrällä aikaan ellei samalla juoda jotain muuta, tai syödä lääkkeitä.

No mä tuun. Kahdesta olen jo humalassa, viidestä liian humalassa. Harvoin kun nykyään juon, niin ei oo suurta toleranssia.

Ja mikä järki sitä edes 13-vuotiaan toleranssia on kasvattaa viidellä pullolla. Kyllä ne ehtii niitä harjotella sitten vanhempanakin. Tolla tavalla sitä hyväksyy suoraan lapsen alkoholinkäytön ja mitä jos jotain tapahtuu, ette ikinä anna sitä itellenne anteeksi?

Vapaampi kasvatus antaa kasvavalle lapselle ns. pehmeän laskun aikuisuuteen. Tietää sitten hi valmiiksi aikuisuuden kynnyksellä, onko se alkoholi nyt niin ihmeellinen asia, että sitä kannattaisi juoda vai valitseeko esim. häissä tai muissa vastaavissa juhlissa shampanjan sijaan lasillisen pommacia. Nuorna se on vitsa väännettävä ja kantapään kautta opittava - muuten voi käydä hassusti elämän kivikkoisella polulla.

- Mama

Kyllähän tuo alkon otto ja sietokyky on harjoituksen tulos. Mut en alkaisi 13 vuotiasta siedättämään varsinkaan 5 pullolla kerralla. (olkoon vaan provo tää juttu mut silti). Ja kyllä mäkin olen jo ihan mukavasti viihteellä tollasen määrän jälkeen....

Vapaampi kasvatus antaa kasvavalle lapselle ns. pehmeän laskun aikuisuuteen. Tietää sitten hi valmiiksi aikuisuuden kynnyksellä, onko se alkoholi nyt niin ihmeellinen asia, että sitä kannattaisi juoda vai valitseeko esim. häissä tai muissa vastaavissa juhlissa shampanjan sijaan lasillisen pommacia. Nuorna se on vitsa väännettävä ja kantapään kautta opittava - muuten voi käydä hassusti elämän kivikkoisella polulla.

- Mama

Onnee valitsemallenne tielle, eipä tuohon muuta oikein voi sanoa.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Ja vapaan kasvatuksen varjolla on sit hyvä tehdä laittomuuksia?
Jos tää on totta, mitä yhä suuresti epäilen, niin toivon todellakin että joku tekee ls-ilmoituksen kun vanhemmat eivät lapsen parasta näytä ymmärtävän.
Surullista.

Viimeksi muokattu:
Jos minun 15 -v.esikoiseni on maistanut alkoholia, on hän tehnyt sen heti kouluun mentyään,koska selvänä on aina tullut kotiin ja ihan meidän seurassa kotona aikaa viettänyt.
On pyytänyt joskus 13-14v että saisi maistaa saunajuomista, emme antaneet, eikä omia ole hakenut muualta. Saa sitten 18 v hakea ihan itse.

Olipas paska provo.

Itse olin 16, kun kaverin äiti osti mulle 5 lonkeroa, ja olin niin kännissä, että laatta lens, hukkasin kaverini, en nähnyt eteeni jne. Ihan tolkku pois keskellä nuorten kansoittamaa festarialuetta! Onneks kaveri törmäs muhun ja sai kyydin joltain tutultaan, että sai raahattua mut niille.

- Mama

Vai että pehmeä lasku!! Kyllä on paremminkin kova nousu aikuisuuteen. Tuolla tyylillä annat lapsellesi luvan juoda ja osoitat että on täysin hyväksyttävää, että hän juo. Tosin ethän kyllä näytä ymmärtävän, että miksi juominen edes pitäisi tuon ikäisiltä kieltää. Miksi itse luulet, että se on laissa kielletty? Tuo määrä lisäksi on ihan järkyttävän paljon tuon ikäiselle. Noh, oppiipahan ottamaan suomalaiseen malliin!! Persiit olalle vaan, eikä mitään pikku sipsuttelua!! Itse olen kyllä selkeästi humalassa viiden siiderin jälkeen.

Ja tuo kantapään kautta oppiminen. Oletko tätä mieltä myös siinä vaiheessa, kun lapsesi tulee vaikkapa raiskatuksi tai ajautuu käyttämään jotain muuta kuin alkoholia. No onnea valitsemallasi tiellä. Hyvät on lähtökohdat, kun tavoitteena kasvattaa aikuinen, jolle juomaksi juhlissa käy vain pommac.

Viidestä pullosta siideriä ei kyllä murkku (saati sitten aikuinen) tule humalaan, ei sitten millään. Tai no, mikä nyt käsitetään humalaksi, mutta ei ainakaan kovin vaarallista tilaa saada tuolla määrällä aikaan ellei samalla juoda jotain muuta, tai syödä lääkkeitä.

Toinen trolli. Tai joku pahasti alkoholisoitunut. Kyllähän viidestä siideristä normaali-ihminen tulee kunnolla humalaan, siitähän tulee promillen verran ainakin.

Ihan hirvee tilanne. Sehän on LAPSI! Ei "edes" teini! EI kannata! Ton ikäisen voi vaikka pitää kotiarestissa tai ihan mitä vaan jos haraa vastaan ja menee vaan pippaloihin. Ton ikänen vasta kasvaa ja kehittyy. Hirveesti vaaroja niin alkossa kuin siinä pikku pöhnässä/kännissä minkä saa ja hormoonihirmupoikia ympärillä. nyt on vanhempi kyllä kaveri eikä vanhempi. :/
Mun lapset vielä pieniä(vanhempi 9v) joten ei omaa kokemusta, mutta kyllä oikeesti tuo on lapsi eikä saisi juoda ja pileissä luuhata!!!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja hoitsu;24971366:
Ihan hirvee tilanne. Sehän on LAPSI! Ei "edes" teini! EI kannata! Ton ikäisen voi vaikka pitää kotiarestissa tai ihan mitä vaan jos haraa vastaan ja menee vaan pippaloihin. Ton ikänen vasta kasvaa ja kehittyy. Hirveesti vaaroja niin alkossa kuin siinä pikku pöhnässä/kännissä minkä saa ja hormoonihirmupoikia ympärillä. nyt on vanhempi kyllä kaveri eikä vanhempi. :/
Mun lapset vielä pieniä(vanhempi 9v) joten ei omaa kokemusta, mutta kyllä oikeesti tuo on lapsi eikä saisi juoda ja pileissä luuhata!!!

13. Kolmetoista. Thirteen. ThirTEEN! You stupid mama.

Ite poltettiin isän kanssa mielummin paukut ku olin teini. Eipä tehny mieli lähtä kylille. Ja maailmaakin parannettiin.

Hieman on tekopyhia ja syyttavia vastauksia. En sano, etta aloittaja on tehnut oikein, mutta ainakin tuntuu ymmartavan mita lapsi todennakoisesti tekisi ellei vanhemmat antaisi siideria.
Itse olen juurikin 13 vuotiaana aloittanut kaymaan kotibileissa ja niihin kuului alkoholi. Voi sita kamalaa noyryytysta ja hapeaa roikkua alkon nurkalla hakijaa etsiessa tai 'pyntata' itsemme muka "vanhemman" nakoiseksi, etta kaupasta myytaisiin.

Vanhemmilta en olisi ikina pyytanyt silla heidan asenteensa oli hyvin samanlainen kuin monen kirjoittajan taalla. Noh, 1-2 kerran bileisiin menon kieltamisen jalkeen alkoi iloinen valehtelu kierre siihen kun kotoa muutettiin. Opin oikein hyvaksi siina, mutta en todellakaan ole tasta ylpea. Siis lahes koko taman pahan teiniajan jalkeen vanhemmat olivat autuaan tietamattomia missa mina olin tai mita tein. Tuskimpa tama kovin mieluisa tilanne kenellekaan vanhemmalle on.

Muuten, kaikille naille porttiteoria palstailijalle. Minusta (nyt 30) on kasvanut oikein esimerkillinen yhteiskunnan jasen, korkeasti koulutettu, hyvin tienaava etc. (jos se ketaan kiinnostaa). Kannatan aloittajan ajatusta tuosta 'pehmeasta laskusta' siis nailta osin. Alkoholi ja sen ikavat puolet tulivat tehokkaasti opeteltua ajoissa. Nykyaan (oikesti) nautin enemman just siita lasista viinia kuin perjantai kanneista.

Hieman on tekopyhia ja syyttavia vastauksia. En sano, etta aloittaja on tehnut oikein, mutta ainakin tuntuu ymmartavan mita lapsi todennakoisesti tekisi ellei vanhemmat antaisi siideria.
Itse olen juurikin 13 vuotiaana aloittanut kaymaan kotibileissa ja niihin kuului alkoholi. Voi sita kamalaa noyryytysta ja hapeaa roikkua alkon nurkalla hakijaa etsiessa tai 'pyntata' itsemme muka "vanhemman" nakoiseksi, etta kaupasta myytaisiin.

Vanhemmilta en olisi ikina pyytanyt silla heidan asenteensa oli hyvin samanlainen kuin monen kirjoittajan taalla. Noh, 1-2 kerran bileisiin menon kieltamisen jalkeen alkoi iloinen valehtelu kierre siihen kun kotoa muutettiin. Opin oikein hyvaksi siina, mutta en todellakaan ole tasta ylpea. Siis lahes koko taman pahan teiniajan jalkeen vanhemmat olivat autuaan tietamattomia missa mina olin tai mita tein. Tuskimpa tama kovin mieluisa tilanne kenellekaan vanhemmalle on.

Muuten, kaikille naille porttiteoria palstailijalle. Minusta (nyt 30) on kasvanut oikein esimerkillinen yhteiskunnan jasen, korkeasti koulutettu, hyvin tienaava etc. (jos se ketaan kiinnostaa). Kannatan aloittajan ajatusta tuosta 'pehmeasta laskusta' siis nailta osin. Alkoholi ja sen ikavat puolet tulivat tehokkaasti opeteltua ajoissa. Nykyaan (oikesti) nautin enemman just siita lasista viinia kuin perjantai kanneista.

Sinusta onkin kasvanut se "oikein esimerkillinen yhteiskunnan jäsen". Mitenkähän käy ap:n lapsen.. Sinulle on nimenomaan jäänyt mieleen alkoholin ikävät puolet. Ap:n lapselle jää asiasta ainakin tuolta osin positiivinen mielikuva,siis siinä mielesssä, että juominen on ok. Juomisen hankkimisesta hänellä ei ole myöskään mitään negatiivista mielikuvaa.

Miehelleni on hänen äitinsä "hyvää hyvyyttään" ostanut alkoholit mieheni ollessa nuori. Kuulemma koskaan ei riittänyt nuo äidin ostokset, vaan aina hommattiin jostakin lisää. Miehelläni nykyään alkoholi ongelma.

Mielestäni aika oleellista on se, että lapselle ei tule sitä tunnetta, että asia on hyväksyttävää ja äiti ja isäkin pitää juomista hyväksyttävänä. Olen kuullut myöskin ihan psykiatrin suusta tämän, että lapselle ei missään tapauksessa tule vanhemman ostaa alkoholia!

Vaikka tämä provo olisikin, niin näitä silti tapahtuu oikeasti vielä nykyäänkin.

Aatteleppa, musta on kasvanut ihan samanlainen vaikkei vanhemmat ostaneetkaan mulle alkoholia. Enkä aio omille lapsilleni ostaa, koska mikä ihmeen pakko se on opetella alkoa käyttämään ja oppia sen ikävät puolet jo teininä? Lapsen maksa ei tosiaankaan polta alkoholia samalla lailla kun aikuisen, miksi sitä pitäisi alkaa mahdollisimman varhain rasittamaan?

Joka viikonloppu näkee ensiavussa näitä teinejä, jotka on aloittaneet bilettämisen ja juomisen liian varhain. Osalle on vanhemmat hankkineet pari siideriä, osa on hankkinut jotain muuta kautta. Ja osalle näistäkin lapsista kehittyy alkoholiongelma.

Miksi vanhemmat ei uskalla olla vanhempia, vaan pitää yrittää olla teinin kaveri ja kiva mutsi? Tälläiset ilman rajoja kasvaneet lapset ne yleensä on niitä, ketkä hölmöilee kännipäissään ja harrastaa irtosuhteita liian aikaisin ja saa sukupuolitauteja. Se on nähty.

Sinulla on ollut onnea, että tullut raiskatuksi/jäänyt auton alle/tipahtanut jostain tai et ollut addiktiituvaa tyyppiä. Ja sinulla on ollut todella paskat vanhemmat, kun eivät ole pystyneet asiaa paremmin valvomaan.

Yhteistyössä