13-vuotias polttaa ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Yritän vielä selventää... Eli ap:

Sinun pitää saada lapsesi uskomaan, että sinulle kaikista tärkeintä on se, että hän on onnellinen ja että hänestä kasvaa onnellinen aikuinen. Jos teet tupakasta isomman asian kun hänen hyvinvoinnistaan, niin hän ei enää voi luottaa sinuun ollenkaan. Miksi hän silloin edes yrittäisi toimia sääntöjesi mukaan?

Sen sijaan jos lapsi uskoo, että tärkeintä sinulle on hänen hyvinvointinsa, hän luultavasti kuuntelee sinua. Ei aina tottele, tietenkään, mutta yrittää silti enemmän kun jos kuvittelee, että sinulle on tärkeintä se, että hän tekee niin kuin sinä sanot..

Ähh. Selvensikö yhtään?

Eikö se tupakointi ja hyvinvointi nimeomaan liity aika läheisesti toisiinsa...

Okei, eli kun tätä keskustelua katsoo, niin näyttää siltä että teidän mielestä on okei, että lapsi polttaa ? Itekin oon nyt 14 vee ja en oo kertakaan polttanu ja juonu. Mita järkee siin on ?? Mun jotkut kaverit polttaa ja juo, ja ne on 13-14 ja mua oikeest käy sääliks niitten puolesta ! Se antaa kuvan että vanhemmat ei välitä niiku te täällä just annatte kuvailman. Tupakka on hengenvaarallinen alle 18 vuotiaille . Mitäs sitte sanotte ku oma 13 vuotias lapsii makaa sairaalavuoteella esim jonkun keuhkosairauden takia ? Mua itseasiassa käy sääliks teiänki puolesta... No ihansama se on sitte, teiän lapset ne on ei mun. Mutta onnea vaa tulevaisuudelle ja lasten tulevaisuudelle (: !

Täytän kesäl 13 en oo polttanu tai juonut.miks annatte lastenne poltaa? Tunnen monia tyttöjä jotka polttaa e. Ne tytöt on alkanu käyttäytyy ku huorat. Niil on iha hirvee todistus vitosii ja kutosii vaan.

Kyllä 13v jo ymmärtää, mitä seurauksia ryyppäämisellä ja polttamisella on. Etenkin kun kertoo niistäkin, mitkä näkyy nopeammin kuin 50 v päästä, eli esim ihon huononeminen, yms..
Et muuten kertonut onko tyttö vai poika, sen ikäisiin toimii yleensä eri keinot tässä asiassa..

Jos minulla tuon ikäinen lapsi, joka polttaisi ja joisi. Pistäisin lukemaan Allen Carrin Stumppaa tähän-kirjan. Lisäksi puhelin pois, tai ainakin antaisin käyttöön sen meidän laatikosta varapuhelimena löytyvän 5110 puhelimen!
Tietokone pois, samoin en antaisi pyöriä polttavien ja juovien kaverien kanssa. Lapsi saisi jäädä kotiin vapaa-aikaa viettämään, tai sitten joku kaveri saisi tulla meille kun olemme itsekin paikalla. Vaatisin kavereiden yhteystiedot, ja puhuisin näiden vanhemmille, jos ei auttaisi niin sossuille sitten, ja tekisin perkele vieköön selväksi että asioihin on puututtava. Ja kävisin lapsen huoneen tavarat läpi - niin on vanhemmalla oikeus tehdä jos epäilee että lapsi polttaa ja juo jne..

Kuulostaa ehkä ylireagoinnilta, mutta muuten olen kyllä hyvinkin lepsu vanhempi.. Mutta polttamiseen ja juomiseen tässä talossa on NOLLATOLERANSSI.

väittää ettei polta mutta tiedän että polttaa. Vaatteet haisee tupakalle, samoin hiukset, sormet ja suu. Lähes kaikki kaverit polttavat myös, osa ihan julkisestikin, eivät edes piilottele mitenkään. Joidenkin kavereiden kotonakin poltetaan - jopa sisällä joten toisinaan haju vaatteissa on aikamoinen.

Mitä tehdä ? Kotiaresti - ei auta. Rahan antamisen lopettaminen - ei auta. Puhuminen asiasta - ei auta. Opettajat koulussa ovat huomauttaneet asiasta - ei auta. Mikään ei tunnu tehoavan. Kavereilta saa aina pummattua, vaikka omaa rahaa ei olisi euroakaan. Taskuista / laukusta ei löydy "todistusaineistoa" mutta eihän ne kädet tai henki haise ellei myös itse polta. Myös muutamat tuttavat ovat kertoneet nähneensä tytön tupakka kädessä. Nyt kun tupakointi ei vielä (toivottavasti) ole kovin jatkuvaa niin miten ihmeessä sen saisi loppumaan ? Vaikeaa on, varsinkin kun kaveripiirissä tosiaankin lähes kaikki polttavat ja sosiaalinen paine ympärillä on kova -> tiettyyn porukkaan kuuluminen tuntuu olevan tärkeintä tällä hetkellä.

Mä olen itse 13 täytän tänä vuonna 14. Mulla on serkku joka on 15 sen vanhemmat sai vähän aikaa sit tietää että hän polttaa. Kyllä siinä huudot ja saarnat tuli, mutta ei muuta. mä uskon että nuoret tajuaa jo mitä se voi aiheuttaa! Ei mekään olla tyhmiä! Itse en polta eikä kukaan kavereistani, olen kyllä maistanut ja ei kiitos HYI!! Kaveriporukka on se juttu miksi polttaa se on "muotia"!! Mutta älkää kuitenkaa hirveesti asiaan puuttuko!tottakai sanokaa että se on väärin jne... Mutta nuoret kyllä keksii mistä saa kaljaa ja tupakkaa! Älkää aikuiset sitäkää epäilkö!!kiitos!:)

Mä olen itse 13 täytän tänä vuonna 14. Mulla on serkku joka on 15 sen vanhemmat sai vähän aikaa sit tietää että hän polttaa. Kyllä siinä huudot ja saarnat tuli, mutta ei muuta. mä uskon että nuoret tajuaa jo mitä se voi aiheuttaa! Ei mekään olla tyhmiä! Itse en polta eikä kukaan kavereistani, olen kyllä maistanut ja ei kiitos HYI!! Kaveriporukka on se juttu miksi polttaa se on "muotia"!! Mutta älkää kuitenkaa hirveesti asiaan puuttuko!tottakai sanokaa että se on väärin jne... Mutta nuoret kyllä keksii mistä saa kaljaa ja tupakkaa! Älkää aikuiset sitäkää epäilkö!!kiitos!:)

Ja vielä sitä että vaikka kuinka käskisitte pysyä kylältä/kaupungilta poissa! Missä yleensä tupakat jaetaan..... Koulussa tottakai!!! Niin meijän koulussa ainakin tehdään!

Itsekkin poltin 12 vuotiaana, kun kaveriporukassa oli paljon (yleensä poikia) jotka polttivat. Eik sitä huomannutkaan kukaa, kun yhen tupakan jälkeen käytiin kaupassa ostamassa pari karkkipussia, ja syötiin sitten niitä kotimatkalla. Kotiin päästyä kipitettiin vaan ensin omaan huoneeseen, ja suihkutettiin hajuvettä kaikkien vaatteiden päälle, jotka haisivat, sitten kipitettiin vessaan pesemään kädet saippualla, niin eipä kukaan huomannut. Lopetin kuitenkin jo 13 vuotiaana, kun huomasin että liikuntatunneilla ei saanut kunnolla happea, ja muutekin kunto oli laskenut paljon. Ja vanhemmatkin kielsivät kaveeraamasta niiden poikien kanssa jotka polttivat, he eivät kuitenkaan tienneet heidän tupakanpoltosta, mutta kielsivät minua kaveeraamasta heidän kanssaan ihan eri syystä. Sitten aloin kiinnostua kuntoilusta enemmän, jolloin lopetin tupakoinnin kokonaan, ja keskityin kunnon kohentamiseen, päätin myös lopettaa kaveeraamisen kaikkien kavereideni kanssa, jotka polttivat. Ja olen ylpeä itsestäni että lopetin nopeasti. Ja nykyään tupakan hajukin hirvittää. Hirvittää myös katsoa niitä nuoria (lähinnä niitä. 9-14 vuotiaita) jotka tuolla kaupungilla tupakoivat. Mun mielestä nuorten tupakointiin pitäisi vielä enemmän puuttua. En ymmärrä myöskään niitä aikuisia, jotka ostavat lapsille kaupasta tupakkaa, vaikka heillä olisi oma lapsi. Minun kotikaupungissakin todella monet aikuiset käyvät ostamassa lapsille, ja nuorille tupakkaa maksua vastaan.

Just törmäsin naiseen, joka aloitti 13-v. tupakoinnin, on nyt viisikymppinen. Hyvin vaikea keuhkoahtaumatauti, ei pysty kymmentä metriä kävelemään yhteen menoon. Happirikastin helpottaisi elämää jonkin verran, mutta ei voi saada sitä, koska ei halua lopettaa tupakanpolttoa.

Yhteistyössä