15v menee kaverinsa perheen kanssa viikoksi niiden mökille. Mietin summia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hupsis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos oman pojan kaveri tulisi mökille mukaan niin en ottaisi ollenkaan rahaa vastaan yksi ylimääräinen annos ei paljoa maksa.
Jos taas oma poika olisi menossa niin kysyisin summaa suoraan emännältä ja ehdottaisin että poika voisi tuoda mukanaan vaikka pihvilihat yhdelle aterialle.
Mitään ruokakassia en vuokramökille pistäisi mukaan sillä kaikki pitää kuljettaa sieltä myös takaisin .
Pojalla on oma pankkikortti maksaisi sillä omat ruuat jos käyvät syömässä ja ostaa kaupasta limut, herkut, välipalat jne.

Itse en henkilökohtaisesti ottaisi lapselta ruokarahaa. Karkkirahaa voisi ottaa mukaan:) Tiesittekö että noissa mökkireissuissussa voi olla vanhemmilla kieroutta mukana (siis hyvällä tavalla kieroutta). Kuinka monessa perheessä tuskaillaan että kun teini ei halua lähteä mökille mukaan vanhempien kanssa mutta teinillä kyllä ääni kellossa muuttuu kun vanhemmat lupaavat että kaveri voi tulla mukaan. Minä itse voisin raahata vaikka koko kylän teinit mökille ja syöttää heidät jos vaan sillä keinoin saan oman teinini mukaan mökille:)

• Tykkää
Reactions: Sadana ja vicy
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;26458409:
Peesi tälle. Ennemmin rahaa kuin ruokakassi.

Tuo ehdoteltu 20 € on minusta aivan liian vähän viikon syömisistä.
Itse pitäisin 50 euroa miniminä jos olisin antamassa rahaa vanhemmille (+pojalle oma raha). Sekään ei ehkä kata kaikkea, mutta on sentään vähän enemmän.
20 euroa pitäisin lähinnä vitsinä.

No kaikkine herkkuineen menee meidän viikon mökkiruokiin max 200e, ja meitä on 6. Eikä lasku siitä oikeastaan nouse jos yhden teinin ottaa lisää (meillä 2 omasta takaa).
Itse en edelleenkään kehtaisi ottaa lasten kaverista mitään rahaa, joka päivähän täällä vähintään 1 kaveri on jollain ruualla (tosin useimmin 10- vuotiaita, mutta kuitenkin).
Mitä sisäfilettä muut kesäreissuilla oikein syö:confused:

Ihan OT, mutta aika ristiriitaisia taas nämä summat, kun täälä palstalla mammat hehkuttaa kuinka niillä menee ruokaan viikossa 100e, max.150e koko perheelle ja kuitenkin ollaan maksamassa teinin mökkiviikosta 100e? Syökö teillä se teini kotonakin 100e edestä/viikko?

Ehkä siinä halutaan osallistua myös matkakuluihin ja siihen mökin vuokraan, vaikka ne luultavasti olisivat ihan samat, olipa tämä yksi ylimääräinen mukana tai ei. Mutta siis hyvän tavan mukaisesti osallistutaan. Ja onhan se halpa lomareissu teinille, satasella viikoksi mökkilomalle.

Selvitä mikä on käytäntö kun menevät kauppaan, kuka maksaa? Tai kun syövät ulkona niin kuka maksaa.

Vanhempani veivät serkku tytön lappiin. Tyttö sai mukavasti matkarahaa isältään ostoksiaan varten, siis niiihin omiinsa.
Kaupoissa likka latas kärryn täyteen epämääräisiä ostoksia eikä maksanutkaan niitä kassalla.

Kyläperhe ei ole raha-automaatti. Ja siellä ei saa valittaa et en minä syö tuota enkä tuota.
Tuutiksi pitää kelvata pirkka tuutti juhlatuutin sijaan.

Ihan OT, mutta aika ristiriitaisia taas nämä summat, kun täälä palstalla mammat hehkuttaa kuinka niillä menee ruokaan viikossa 100e, max.150e koko perheelle ja kuitenkin ollaan maksamassa teinin mökkiviikosta 100e? Syökö teillä se teini kotonakin 100e edestä/viikko?

No en mä kyllä elämän päivänä selviäisi viikon kauppareissuista 150€.
Vaikka meidän lapset on vielä suht pieniä, ja pieniruokaisiakin.
Ja jos joku olisi halukas ottamaan jonkun omista muksuistani riesakseen viikon mökkireissulle, niin kyllä mä enemmän kuin mielelläni osallistuisin sen verran, että kuvittelisin sen kattavan vähän vaikka matkakulujakin, tai osan mökin vuokrasta. Vaikke ne kulut nyt tietenkin menisi ilmankin, että mun lapsi on mukana.

Olethan kysynyt että tekevätkö retkiä mökiltä jonnekin, esim. huvipuistoon. Ja kysy myös että kuinka monta kertaa suurinpiirtein aikovat syödä "ulkona". Osaat siten antaa oikean määrän rahaa mukaan lapselle käyttöön ja ruokia varten. Lisäksi sitten 40e ruokarahaa mökkiruokailuja varten ja vaikka pari limsapulloa, namipussia ja sipsipussia herkutteluja varten mukaan.

En laittaisi mitään ruokakassia mukaan koska ei voi tietää millaiset säilytystilat perheellä on tai mistä tykkäävät (kun eivät tunne kunnolla)
Esim mä en todellakaan haluaisi mitään "yleispäteviä" kahvia ja keksejä koska en sellaisia tarvitse.
Antaisin perheelle 50 eur pojan ruokia varten ja lisäksi pojalle mukaan omia herkkuja, esim karkit, sipsit ja limut, toki siis niin että niistä riittäisi muillekin. Ja käyttörahaa mukaan jos menevät jonnekin syömään tms.

Meillä on joka kesä lasten kaverit mukana viikon-kaksi.

Ja minä kyllä odotan ruokarahaa vanhemmilta. Joku sanoi, että ei se yksi annos lisää paljoa maksa, mutta kyllä siinä ainakin meidän "kesäruuissa" hintaa helposti tulee. Usein mökillä syödään grilliruokaa, lähinnä pihvejä, mutta joskus toki makkaraa yms. edullisempaa.

Joudumme ostamaan ainakin yhden paketin/päivä enemmän grillattavaa. Aamupalalla leipää menee ainakin 2 kokonaista limppua. Leivänpäälisiä saa raahata uskomattomat määrät. Lisäksi mehut, välipalat, iltapalat..

15-vuotias poika syö uskomattomia määriä. Usein enemmän kun aikuinen mies!!

Olen laskenut, että n. 10€/päivä menee ruokaan enemmän jos kylässä on yksi 15-vuotias, jos niitä on kaksi niin n.15€.

Eli viikosta mielestäni ok summa on 50€ ja kahdesta ehkä 80-100€. Ei se toki kaikkia kustannuksia edes kata, mutta auttaa vähän.

meidän 10v oli 4 pvää kaverinsa mökillä. Kaverin äiti EI TIETENKÄÄN olisi mitään rahaa huolinut, mutta puolipakolla työnsin 10e/pvä eli 40e.

Lisäksi olin ostanut pienen ruokakassin, jossa oli mehuja, keksejä, viinirypäleitä jne.

Tytölle itselleen annoin20e käyttörahaa (jätsi ym rahaa, kun tiesin että ravintoloissa ym eivät käy)

[QUOTE="sini";26458937]Meillä on joka kesä lasten kaverit mukana viikon-kaksi.

Ja minä kyllä odotan ruokarahaa vanhemmilta. Joku sanoi, että ei se yksi annos lisää paljoa maksa, mutta kyllä siinä ainakin meidän "kesäruuissa" hintaa helposti tulee. Usein mökillä syödään grilliruokaa, lähinnä pihvejä, mutta joskus toki makkaraa yms. edullisempaa.

Joudumme ostamaan ainakin yhden paketin/päivä enemmän grillattavaa. Aamupalalla leipää menee ainakin 2 kokonaista limppua. Leivänpäälisiä saa raahata uskomattomat määrät. Lisäksi mehut, välipalat, iltapalat..

15-vuotias poika syö uskomattomia määriä. Usein enemmän kun aikuinen mies!!

Olen laskenut, että n. 10€/päivä menee ruokaan enemmän jos kylässä on yksi 15-vuotias, jos niitä on kaksi niin n.15€.

Eli viikosta mielestäni ok summa on 50€ ja kahdesta ehkä 80-100€. Ei se toki kaikkia kustannuksia edes kata, mutta auttaa vähän.[/QUOTE]

Jos pyydätte omia kavereita vieraiksi mökille niin otatteko/pyydättekö ruokarahaa ?

Mun mielestä 50 euroa rahana äidille ja pojalle taskuun samanmoinen.

Tuon ikäinen poika syö oikeasti todella paljon ja vaikka vieras äiti onkin asiaan varmasti varautunut, niin uskoisin että pieni raha-apu kelpaa.

En mäkään pyytäis maksua ja yrittäisin tunkea takas kaikin voimin rahaa mutta itse kyllä taas en päästäis lasta jos ei kyläperhe ottais edes ruokarahaa. 50-70e hyvä! Pojalle 50e mukaan lisäks.

Ei mitään eväskasseja, eikä leipomuksia tai viinipulloja. Ei voi tietää allergioista tai taustoista.

En mäkään pyytäis maksua ja yrittäisin tunkea takas kaikin voimin rahaa mutta itse kyllä taas en päästäis lasta jos ei kyläperhe ottais edes ruokarahaa. 50-70e hyvä! Pojalle 50e mukaan lisäks.

Ei mitään eväskasseja, eikä leipomuksia tai viinipulloja. Ei voi tietää allergioista tai taustoista.

Mä olen vähän samalainen: olen ruokkinut omien lapsien kavereita eikä tuolisi MIELEENKÄÄN pyytää eikä oikein edes huolia siitä maksua.

Jos taas oma muksu menisi viikoksi toisten ruokittavaksi, niin olisi kyllä PALJON parempi olo, jos saisin siitä jotain maksettua.

10e/pvä on varmasti hyvä summa (tuleehan siinä kuitenkin monta ateriaa/pvä)
Lisäksi ehkä se 50e käyttärahaa mukaan. Se on toki paljon, jos ovat vain mökillä, mutta kuluu nopeasti, jos käyvät jossakin tuon viikon aikana.

[QUOTE="mä";26458467]Jos oman pojan kaveri tulisi mökille mukaan niin en ottaisi ollenkaan rahaa vastaan yksi ylimääräinen annos ei paljoa maksa.
Jos taas oma poika olisi menossa niin kysyisin summaa suoraan emännältä ja ehdottaisin että poika voisi tuoda mukanaan vaikka pihvilihat yhdelle aterialle.
Mitään ruokakassia en vuokramökille pistäisi mukaan sillä kaikki pitää kuljettaa sieltä myös takaisin .
Pojalla on oma pankkikortti maksaisi sillä omat ruuat jos käyvät syömässä ja ostaa kaupasta limut, herkut, välipalat jne.[/QUOTE]

Yksi annos? Mökillä tulee syötyä vähintään 5 kertaa päivässä, ulkona tuleenälkä. 5 kertaa seitsemän tekee 35 isoa ateriaa. tuon ikäinen syö enemmän kuin aikuienn. muistan sen itse.

siis jos joku jaksaa katsella ja ottaa vastuuta mun mukulasta, niin kunnioitan kyllä niin paljon että edes ruokakuluihin osallistun. pääsisi mökille jota meillä ei ole. eri asia ehkä joku yksi yö. mutta viikko.

jos syö muuta kuin makkaraa, niin grilliruoka on sairaan kallista. lihat jne. ja tuon ikäinen syö vaikka pienen paketin ihan itse jos on hyvää grillattavaa. jos ruoka on hyvää niin sitä menee. ja se hyvä ruoka usein sama kuin kallis, eli lihoja jne.

Meillä kavereiden vierailut ja mökkeilyt sujuu vastavuoroisesti niin ei ole tarvinnut ajatellakaan ottavansa maksua vierailuista :)
Samoin meillä käy kotonakin lasten kavereita syömässä välipalaa ja iltaruokaa enkä ole ikinä jaksanut laskea että kuinka paljon se maksaa ja mistä se on pois .

No jos äkkiä ajatellaan tuota meidän viime viikonloppuista mökkireissua ja meidän 14v:n syömisiä ja niiden kuluja, niin
- aamupalalla jugurtti, banaani ja 4 voileipää päällysteineen (väh 2e)
- lounalla kukkurallinen lautasellinen makaroonilaatikkoa, salaattia ja leipää (väh 2e)
- välipalalla omena, viinirypäleitä, 3-4 voileipää päällysteineen (väh 2e)
- iltaruoalla perunaa, grillipihviä (2kpl ISOJA pihvejä), kukkakaaligratiinia, tomattia, paprikaa ja kurkkua (väh 5e)
- iltasella vielä 0,5l pullo jaffaa saunajuomaksi ja pari voileipää iltapalaksi (väh 2e)
Eli tuollalailla äkkiä laskemalla tulisi n 13e/pvä eli 91e seitsemältä vuorokaudelta.

Jos tuon nuoren miehen laskisin jonkun kaverin mökille, niin aivan varmasti maksaisin siitä jotakin. Taitaisin tarjota satasta.

[QUOTE="mie";26459006]Jos pyydätte omia kavereita vieraiksi mökille niin otatteko/pyydättekö ruokarahaa ?[/QUOTE]

en ja en vaadi ruokia tuomaan mukaan, Mä huolehdin emätänä että ruoka riittää. Ja oletan tietenkin että kalassa käyvät mun kaverina ja syösään myös itä kalaa ei vaan pelkkiä pihvejä.