18-vuotiaana yksin asumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gjhidrf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gjhidrf

Vieras
Ei olisi kyllä monestakaan nuoresta, ainakaan pojasta ihan yksin asuvaksi siinä iässä. Suretti eilisessä ohjelmassa (duudsonit), kun sitä poikaa yksiöön laitettiin. Henkisesti oli ehkä 16-vuotias.

Juu, en voisi kuvitellakaan että mun vajaa 17-vuotias asuisi vuoden päästä omassa asunnossa. Rahankäyttö täysin holtitonta, kotiintuloaikoja täytyy jatkuvasti vahtia samoin kuin pelaamista illalla myöhään. Kokeisiin ei lueta kuin käskystä huoneen siivoamisesta puhumattakaan. Itse kävin 6-vuotiaana äidin asialla kyläkaupassa, tuo ei viitsi tuoda edes pyykkejään pyykkikoriin. Argh! Niin joo, itsehän olen kakarani kasvattanut päin persettä ja passannut pilalle. Tiedän, sitä ei tarvitse mulle kertoa.

Hyppäänpä tähän ketjuun..mua niin V....uttaa tuo vätys joka tuolla sohvalla makaa, no itepä oon lapseni kasvattanu juu, minkään näköstä mielenkiintoa ei ole koulun käyntiin eikä mihinkään muuhunkaan..tänään viimeksi asiasta käyty amiksessa keskustelemassa, vaihtoehtoja että mitäs ny..täyttää parin kuukauden päästä 18..mietin jo että saanko pakata kassit ja pistää pihalle sillon?? mutta mihinpä se menis?? autokoulu pitäsi alottaa ja tottakai äiti maksaa..taidetaan ny kyllä lykätä jos ei mitään mielenkiintoa mihinkään löydy..mä olen ny niin kiukkuinen että..murr..ja loppuuko elatusvelvollisuus sillon kun on 18?

Itsekkin muutin 18-vuotiaana pois kotoa isompaan kaupunkiin opiskelemaan yliopistossa. Ja itse olin kyllä ihan innoissani omilleen pääsemisestä vaikka eihän se aina ruusuilla tanssimista ollut.

Mä olen muuttanu omilleni kun täytin 16 ja en kyllä käsitä, iten maailmassa vois olla täysi-ikäinen ihminen, josta ei ole huolehtimaan itsestään. Kyllä KELAssa ja sossussa neuvotaan, jos ei itse tajua mitä tehdä.

Se voi myös kasvattaa, kun on pakko selvitä omillaan. Mieheni muutti ennen täysi-ikäistymistä omaan kämppään. Ei tuo taida koskaan aikuistua, mutta osaapa ainakin imuroida, pestä pyykkiä jne.

Totta, ihminen pystyy vaikka mihin kun on pakko :)

Minun ei ollut mikään pakko muuttaa kotoa pois, mutta itse niin halusin kun peruskouluni päätin. Muutin opintojen perässä toiseen kaupunkiin. En edes kovin kauas, mutta omilleni kuitenkin. Voin sanoa että 16 vuotias on aika nuori kun pitää yrittää tehdä itselleen evästä viikonloppuna :D Koulupäivinä lämpimän ruoan sai koulusta.

Perusasiat osaa jo 16-vuotiaana, mutta apuja minäkin soittelin kotoa kun pyykkituvan kone jämähti, en tiennyt mitä ruokakermalla tehdään tai miten vaatteita voi pestä käsin.

autokoulu pitäsi alottaa ja tottakai äiti maksaa..

Älä nyt ihmeessä kustanna mitään autokoulua jos ei edes sen vertaa viitsi että koulunsa hoitaisi kunnialla. Autokoulua on hyvä käyttää houkuttimena koulunkäynnin edistämiseen.

Toisilla sekään vaan ei auta, jotkut vaan aikuistuu myöhemmin kuin toiset. Mutta kannattaa yrittää. Älä ainakaan maksa autokoulua ehdoitta!

Tää saattaa olla kinkkinen asia.
Joka tuutista toitetaan että annetaan lapsien olla lapsia pitkään.
Toisaalla ollaan varhaisen vastuunkannon kannalla, ja lapsen varhaista itsenäistymistä pidetään jopa hienona asiana.

Sieltä pitäisi löytää se kultainen keskitie jotta lapsi valmistuisi aikuisuuteen tietyn iän hujakoilla. Vanhempi voi kasvatuksellaan jouduttaa/höllätä kehitystä.
Kyllä täysikäinen yleensä selviää omilleen muutosta,
mutta vanhemman työ (eväät) saattavat vaimentaa niitä mahd. töyssyjä huomattavasti.

Yhteistyössä