18-vuotias tyttö, jolla päälaki ja takaraivo paistaa.. asiaa hiustenlähdöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti.;28596566:
Lapsi myös pelkää kauheasti tuota lapsettomuutta... Mutta ollaan ajateltu, että se johtuu normaalisti siitä kun hän on vielä niin nuori

Mitä? Miten lapsi sellaista osaa pelätä tukan lähtemiseen perusteella?

Sä et voi olla tosissasi. Noin monen vuoden ongelmat. Pikkasen simppeliltä menosta kuulostaa.

[QUOTE="pilvi";28596579]kyseessähän voi olla hormoongelma, autoimmuunisairaus, sieni, vaikka mikä.

siis eikö lääkärissä ole käyty? miksi ei? herranjestas![/QUOTE]

Siis lääkärissä on käyty, pariinkin otteeseen herranjestas!

Ja kunnollisia lääkäreitä ovat olleet. Erikoislääkäreitä yms.

Eivät osanneet oikein mitään sanoa tai ottaneet ongelmaa tosissaan, kehotti vain pitämään ruokavaliosta hyvää huolta jne.

Niin tuota hormonaalista minäkin olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona koska niitä kuukautisongelmia... Sit tytöllä on myös tosi isot silmäpussit jo tuon ikäsenä ja mustat silmänaluset/nurkat mutta en tiedä onko hänellä muuten vain taipumusta sitten niihin ..

[QUOTE="...";28596593]Mitä? Miten lapsi sellaista osaa pelätä tukan lähtemiseen perusteella?

Sä et voi olla tosissasi. Noin monen vuoden ongelmat. Pikkasen simppeliltä menosta kuulostaa.[/QUOTE]

Ei ole ottanut niin tosissaan sitä, ajatellut että tää on jotain väliaikasta ja että kyllä se tilanne tuosta varmaan vielä kohentuu kun sitä ei mieti jne. eli ei ottaa siitä mitään huolta.

Naapurille oli lääkäri sanonut kun tutki hänen päätänsä hiustenlähdön takia, että on tulehtuneet talirauhaset/hiustupet. En nyt muista kummat, vai onko se sama asia, mut kuitenkin.
Lääkkeeksi määräsi jotain luontaistuotetta tms mitä saa apteekista ilman reseptiä...biotiini tai jokin.
Sori, en oikein muista, mut kannattas varmaan mennä jollekin eri lääkärille.

Tuo kutina ja hilseily on ihan päivänselvästi seborreaa eli rasvoittuvan päänahan aiheuttamaa hilseilya. Tali päässä aiheuttaa sienen liikakasvua ja voi pahimmillaan johtaa jopa hiustenlähtoon. Hoitona päivittäinen pesu ja apteekin ketokonatsolilääkeshampoot ohjeen mukaan käytettynä. Muutakin syytä hiustenlähtöön tietysti voi olla, mutta tuo pitää hoitaa alta pois ensin.
https://www.google.fi/search?q=Seborrooinen+ihottuma+-+Iholiitto+ry&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&channel=rcs&gbv=1&sei=E5O3UcesCcHV4gSqiYD4Cg

[QUOTE="vieras";28596886]Tuo kutina ja hilseily on ihan päivänselvästi seborreaa eli rasvoittuvan päänahan aiheuttamaa hilseilya. Tali päässä aiheuttaa sienen liikakasvua ja voi pahimmillaan johtaa jopa hiustenlähtoon. Hoitona päivittäinen pesu ja apteekin ketokonatsolilääkeshampoot ohjeen mukaan käytettynä. Muutakin syytä hiustenlähtöön tietysti voi olla, mutta tuo pitää hoitaa alta pois ensin.
https://www.google.fi/search?q=Sebo...&channel=rcs&gbv=1&sei=E5O3UcesCcHV4gSqiYD4Cg[/QUOTE]
Ja tuo ei siis ole mikään harvinainen sairaus, vaan lähinnä ominaisuus, joka on ainakin lievänä varmaan joka toisella suomalaisella. Osa näistä yrittää hoitaa sitä joko hyvällä tai huonolla tuloksella markettien hilseshampoilla ja osa kuvittelee kärsivänsä kuivasta päänahasta.

No me ajateltiin nyt kokeilla noita priorin kapseleita joita saa apteekista kun tv:eessä niitä mainostettiin. Joskus monta vuotta aikaisemminkin tyttö taisi kokeilla, mutta sillon oli se elämäntilanne vielä niin rempallaan, eikä ruokavaliokaan kunnossa ja ei tainnut ihan kunnolla sitoutunut siihen kuuriin olla niin se saattoi mennä vähän poskelleen sitten sen takia.

Tuota seborreaa on miettinyt itsekin... Luulee, että sekin sairaus puhkesi sillon kovan stressin myötä ja uskon itsekin olevan näin. Koska ei tytöllä pienenä mitään hilseily tms. ongelmia ollut. Ei ole onneksi ollut taipuvainen mihinkään ihottumaan.

Tyttö värjää myös hiuksiaan, niin värjäyksen takia kyllä pitää käyttää niitä värjätyille hiuksille tarkoitettuja shamppoita ja hoitoaineita. Oli tuossa kuitenkin ihan 2v jakso jolloin tytöllä ei ollut mitään muuta kuin oma väri päässä, ei siis mitään värikäsittelyä sinä aikana, ei edes raitoja ja tuo sama ongelma pysyi, ainakin jotenkin.

Eli sitä lääkeshamppoota ei voida ehkä ottaa.. mutta pitää nyt katsella ja kokeilla kaikkia mahdollisia keinoja

Mutta ei kai tytöstä nyt kalju voi sen seborrean takia tulla??

Ja se shamppoo ja hoitoaine mitä tytär käyttää värjätylle tukalle on ihan tätä XZ merkkistä eli suomalaista laatua, kun siinä on sen suomi lipun merkki ja sitten tuon tuotteen tulisi kuulemma myöskin olla silikooni vapaa.

Valkoinen töhnä päänahassa kuulostaa päänahan taliköhnältä.Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota millaisella shampoolla pesee.Lääkärissä kannattaa käydä uudestaan.

Ei yleis- tai erikoislääkäri osaa tuota hoitaa, ihotautilääkäri osaisi varmasti paljon paremmin kertoa mikä on ongelmana. Ihan turhaa miettiä ja pohtia näitä tautiasioita vuosia, kun asia voi olla helpomminkin ratkaistu. Tuntuu ihan saamattomuudelta nyt tuo, oikeasti. Aikamoista kärsimystä aiheutat lapsellesi jos et tutkituta vaivaa enempää.

"Tyttö myös värjää hiuksiaan ni me ei sitten voida lääkeshampoota ottaa..." Just joo. Että mieluummin lähtee koko tukka päästä, kuin että hoidettais lääkeshampoolla? Ja voi HERRANJESTAS, miksi te ette mene IHOTAUTILÄÄKÄRILLE?

Selvä eli minä nyt olen sitten huono äiti, kun pitää kauhistella ihan että herranjestas. Kyllä minä kaikkeni tuon lapsen kanssa yritän, lässykät.

Ei itekkään ole ottanut sitä niin vakavasti ja huolta siitä kuten olen sanonut, vaan toivonut että ajan kanssa parantuu tuo tilanne.

Tottakai otamme lääkeshamppoon sitten jos tilanne sitä vaatii. Mutta voiko tuon takia nyt kadota tosiaan tukka koko päästä??

Niin ja sitä valkoista paksua töhnää oli joskus kauan aikaa sitten... sen puhkaisi stressireaktio varmaan päänahkaan. Ei enää ole samanlaista ollut, vähän joskus hilsettä (kai) sellasta kuivaa ja hiekkamaista jää kynnen alle jos raapii

Nuo kohdat missä myöskin näkyy paljasta ihoa, ei näy kyllä selvästi mitään ihottumaa... ollaan tutkittu myöskin muuten koko päänahka, sielläkään ei ihottuma kohtia näy.

Hiukset myöskin ohentuneet ohimoilta ja hiusraja on korkealla eli tytöllä on myös korkea otsa, mutta näin on muistaakseni aina ollut joten se nyt ei silleen liity varmaan sitten mihinkään ja halutessaanhan sen saa piiloon leikkaamalla etutukan.

Eikö tuo d-vitamiini ole myöskin hiuksille hyvästä jota saa kesällä suoraan ihan auringosta tarpeeksi?

Tyttö kun oli äsken ulkona niin sano että kummasti polttaa vaan tuo aurinko tuota päälakea ja takaraivoa... vaikka luulisi sen olevan hiuksille hyvästä, koska se d-vitamiini ja valo

Ja sitten vielä sen verran, että ihan turha myöskään tuosta mun tytöstä avutonta pikku lasta on maalata.

Nuori AIKUINEN nainen se rupeaa olemaan eikä enää mikään pikkulapsi eli osaa varmaan halutessaan itekkin sinne ihotautilääkärille hakeutua!

Ei tarvii äidin enää kaikkea kädestä pitäen neuvoa, tiedä miten teillä sitten on. Jos teillä 18-vuotiaita pidetään vielä iiihan äidin ja isin helmoissa lusmuilevina piiikku pikku lapsina. :)

Meillä kun jo seurustellaan, opiskellaan ammattia, ollaan työelämässä ja asutaan omillaan että niin.

Niin yksinkertaiselta kun koitan omalle lapselleni apua hakea?

Minkäs minä voin sille jos hän ei ole halunnut vielä ihotautilääkärille hakeutua!

Kyllä mä kuule tiedän nämä ihotautilääkärit paremmin kun hyvin. Mulla on itselläni psoriaasi ja nivelreuma, että ihan kun en olisi halutessani sinne osannut ohjata.

Olen joskus ehdottanut sitä tytölle, mutta oli silleen että katsellaan nyt vielä jos se menee itsekseen ohi. Kun joskushan on kausia että ihmseltä lähtee nyt hiuksia vaan enemmän mutta sitten se tasoittuu siitä...

Itse olet yksinkertainen. Enkä pyytele anteeksi sitä.

Ja yleensäkkin jos on halu jotain ilkeästi sanoa, jos on niin idiootti, vaikka kuinka vanhalle ihmisille niin koskaan ei kannata anteeksi ruveta sitä pyytelemään silti ja olla olevinaan joku vitun hyvä ihminen siinä sitten. :)

Taitaa olla sekä äidillä että tyttärellä paha ADD tai joku unitauti, kun vuosikausia kärsitään hilsepäästä ja analysoidaan erilaisia tuntemuksia ja mahdollisuuksia. Suosittelen neurologia.

[QUOTE="vieras";28599596]Taitaa olla sekä äidillä että tyttärellä paha ADD tai joku unitauti, kun vuosikausia kärsitään hilsepäästä ja analysoidaan erilaisia tuntemuksia ja mahdollisuuksia. Suosittelen neurologia.[/QUOTE]
Ja seborrea ei ole mikään sairaus, joka puhkeaa stressistä tai ties mistä, vaan murrosiän ihon rasvoittumisen yhteydessä ihon omat hiivat alkavat luontaisten ominaisuuksien vuoksi lisääntymään ja jos ei silloin tajua alkaa pesemään hiuksia riittävästi ja käyttämään lääkettä tarvittaessa, niin joutuu kärsimään ihan turhaan.

Ei se taida mennä itsekseen ohi jos on jo 7 vuotta kestänyt!!! Miksi itse diagnosoit tyttöä koko ajan. Lääkärille ja heti, hiukset tuskin enää kasvaa takaisin, mutta jos saataisiin edes henki säästettyä.

[QUOTE="vieras";28599610]Ja seborrea ei ole mikään sairaus, joka puhkeaa stressistä tai ties mistä, vaan murrosiän ihon rasvoittumisen yhteydessä ihon omat hiivat alkavat luontaisten ominaisuuksien vuoksi lisääntymään ja jos ei silloin tajua alkaa pesemään hiuksia riittävästi ja käyttämään lääkettä tarvittaessa, niin joutuu kärsimään ihan turhaan.[/QUOTE]

Pesee hiukset n. joka toinen pvä.

Ei se taida mennä itsekseen ohi jos on jo 7 vuotta kestänyt!!! Miksi itse diagnosoit tyttöä koko ajan. Lääkärille ja heti, hiukset tuskin enää kasvaa takaisin, mutta jos saataisiin edes henki säästettyä.

Henki?

Ei kai tämä nyt kuoleman vakava sairaus kuitenkaan ole.

Ja tyttäreni joutuu siis nyt kulkemaan koko ikänsä kalju läikkä päässä?

Mutta entä jos tämä on jotain miestyyppistä kaljuuntumista jo tuossa iässä... Koska hiusraja päälaella levenee, takaraivoon tullut kalju kohta ja ohimoilta ohentunut hiuksia niin että sieltä näkyy luomia joita ei ennen näkynyt.

Hänellä kasvaa myös vähän pulisonkia ellei niitä ajelisi pois ja samoin viikset huulen yläpuolelle ja poskiin myös vaaleaa ohutta karvotusta jotka ajaa pois koska muuten ne näkyisi. Alapää karvoitus on myöskin aika voimakas ja jalkoihin kasvaa tummia selvästi huomattavia karvoja, mutta sheivaa ne myöskin tietysti pois.

Onko hän enemmän siis mies kuin nainen?

Auttaakohan se priorin...

Yhteistyössä