1v 2kk ei vielä kävele...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiskä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiskä"

Vieras
Meillä poika, 1v2kk, joka ei vielä kävele. Seisoo ilman tukea harvoin. Seisoo kyllä tukevasti, ei horju, mutta heti jos huomaa, että ei pidä mistään kiinni, tarraa johonkin kiinni. Ottaa kyllä ihan sujuvasti sivuaskelia pöytää tai sohvaa vasten. Jos yrittää laskea lattialle seisomaan, laittaa heti jalat koukkuun ja menee kontalleen tai istumaan. Konttaa vauhdilla.
Sanoo sanoja, ja puhuu tosi paljon omaa kieltään. Kunnon sanoja on mm. äiti, iti (isi), aukku (haukku), iiri (hiiri), kato, tätä, mitä, vettä, mämmä (maito). Tuollaisia liki parikymmentä.
Ihan ok?

Onko jotain, miten voisi "opettaa" tuota kävelemään pikkuhiljaa? Kotona ei kanneta, kulkee täällä itsenäisesti, ja vaikka kun mennään syömään, pyydetään keittiöön, ja konttaa sinne itse. Ymmärtää tosi hyvin, mitä hänelle puhutaan. On tosi kiinnostunut kaikesta, ja kyselee kovasti kaikesta.

ei taatusti mitään hätää! Jokanen kehittyy omaan tahtiinsa ja kohta huomaatkin että oho, jo kävelee. Ota huomioon, että teillä on tota puhetta tosi paljon!! Moni samanikänen ei puhu noin paljon sanoja. Ja sitte ovat oppineet aiemmin kävelemään. Ei lapset varmaan opi kahta niin isoa juttua samaan aikaan, toisilla tulee eka puhe, sitte liike ja toisilla sit toisinpäin. :)

On ihan normaalin rajoissa, että lapsi oppii kävelemään tuetta 'vasta' 1v6kk iässä.
3 kuukautta on pienen ihmisen elämässä pitkä aika, joten ei vielä mitään syytä huoleen. Varsinkin kun muut valmiudet kävelemiseen on olemassa :)

ihan normaalilta kuulostaa.
tosiaan jotkut oppii puhumaan, jotkut kävelemään ensin. meillä poika 1v3kk kävelee/juoksee (aloitti jo 10kk), mutta sillä ei ole sanoja kuin muutama. ymmärtää kyllä jo melkein kaiken, mitä sanotaan, siis nämä syömään yms. kutsut.

Meidän tyttö pian 1v3kk ja kävelee tukia vasten. Ei ole koskaan ryöminyt tai kontannut, lähti 10kk iässä peppukiitämään ja viime vkolla nousi ylos ja lähti tukia pitkin liikkumaan. Kaikki aikanaan, teillä sentään ollaan jo pystyssä :)

Kiitos, näin mäkin oon ajatellut :) Oli vaan pakko alkaa kyselemään täältä, kun mua on alkanut suunnattomasti vituttaa, että KAIKKI kyselee, että "tokihan hän jo kävelee?" tai ihan vaan suoraan ihmettelee, että "oho, ei vieläkään kävele!".

Mun poika oppi just 1v 4kk käveleen, aika yhtäkkiä. Mä en ollu huolissaan, kun tiesin et ite ton ikäsenä olin oppinu kävelee. Mä en rupeis mitään opettamaan, tulee suotta paineita. Kyllä se lapsi ite oppii. Se ei vaan oo valmis vielä. Ja tota puhettahan teilla tulee vaik kuinka!!!

Tyttö oppi kävelemään 1 v 3 kk ikäisenä. Puhumisen aloitti jo ennen vuoden ikää, tuossa iässä sanoja oli jo vaikka kuinka monta ja tavaili jo lauseitakin. Huoli pois, teillä on kans verbaalikko. :)

Ihan normaalilta kuulostaa! Meillä on kolme poikaa, joista esikoinen ja kuopus alkoivat kävelemään ilman tukea 1v2kk iässä ja keskimmäinen vasta 1v4kk iässä. Ihmiset osaavat olla tosi ärsyttäviä, kun aina vauvojen/pienten lasten kohdalla kysellään ja ihmetellään, jos joku kehitysvaihe heidän mielestään ei ole saavutettu ajoissa. Niitä eroja ei enää leikki-iässä kukaan huomaa, kaikki ne kävelee/juoksee/puhuu/syö itse/käy potalla jne....

Alkuperäinen kirjoittaja ei hätiä;22306461:
Ihan normaalilta kuulostaa! Ihmiset osaavat olla tosi ärsyttäviä, kun aina vauvojen/pienten lasten kohdalla kysellään ja ihmetellään, jos joku kehitysvaihe heidän mielestään ei ole saavutettu ajoissa. Niitä eroja ei enää leikki-iässä kukaan huomaa, kaikki ne kävelee/juoksee/puhuu/syö itse/käy potalla jne....

peesi tälle! sitäpaitsi varhainen kävelyn oppiminen ei suinkaan meinaa liikunnallista lasta! meillä kaikki poijat oppi kävelemään 9kk iässä, yksi on todella laiska liikkumaan nyt kouluiässä, yksi innokas ja yksi siltä väliltä. Kaverin tyttö oppi "vasta" 1v 3kk ja on todella liikunnallinen ja hyvä urheilussa! Kävelyyn tarvitaan monia asioita, kuten lihasten kehittyminen ja koordinaatio, tasapainoaistin kehittyneisyys, tietynlainen rohkeus ja äly, jne. ja jos joku pikkujuttu vielä uupuu niin eipä onnistu.

Meidän tytöllä meni aika samaan tyyliin. Oppi just tuolloin 1 v 2 kk kävelemään. Silloin oli ehkä tuon parikymmentä sanaa tai vähän vähemmän. Sitten taas puhe edistyi pitkään tosi hitaasti, kunnes tässä 18 kk iässä otti siinä asiassa spurtin, ja alkoi ymmärtää melkein kaiken, puhua 2-4 sanan lauseita, taivuttaa sanoja oikein, napata koko ajan uusia sanoja jne. Teillä varmaan poika on harjoitellut tuota puhetta, jossain vaiheessa tulee kävelyn vuoro, ja silloin ei kannata hätkähtää, jos hyvin lähtenyt puheen kehitys tuntuu jonkin aikaa junnaavan paikoillaan.

meillä esikoinen nousi tukea vasten seisomaan 10kk ikäsenä ja käveli tukea vasten,mut ilman tukea käveli vasta 1v6kk!!kuopus käveli ilman tukea 1v4kk!normaalia sanoisin minäkin =)

[QUOTE="äiskä";22306343]Meillä poika, 1v2kk, joka ei vielä kävele. Seisoo ilman tukea harvoin. Seisoo kyllä tukevasti, ei horju, mutta heti jos huomaa, että ei pidä mistään kiinni, tarraa johonkin kiinni. Ottaa kyllä ihan sujuvasti sivuaskelia pöytää tai sohvaa vasten. Jos yrittää laskea lattialle seisomaan, laittaa heti jalat koukkuun ja menee kontalleen tai istumaan. Konttaa vauhdilla.
Sanoo sanoja, ja puhuu tosi paljon omaa kieltään. Kunnon sanoja on mm. äiti, iti (isi), aukku (haukku), iiri (hiiri), kato, tätä, mitä, vettä, mämmä (maito). Tuollaisia liki parikymmentä.
Ihan ok?

Onko jotain, miten voisi "opettaa" tuota kävelemään pikkuhiljaa? Kotona ei kanneta, kulkee täällä itsenäisesti, ja vaikka kun mennään syömään, pyydetään keittiöön, ja konttaa sinne itse. Ymmärtää tosi hyvin, mitä hänelle puhutaan. On tosi kiinnostunut kaikesta, ja kyselee kovasti kaikesta.[/QUOTE]

No ei kuule hätää, nauti nyt kun ei tartte juosta pikku tihulaisen perässä! Meidän neiti lähti kävelee 1v3kk ikäsenä ja oli kans tuollainen höpöttelijä. Sit kun lähti kävelee, menikin melkein heti juoksujalkaa :)

Ai, täällä on ketju jatkunut :)

Tuo kyllä toistelee hirmusesti sanoja meidän perässä, tänään esimerkiksi menin ipanan kanssa miestä herättämään, ja sanoin, että "isi, herää", ipana toisti perässä "heäää", eilen kaverin luona sanoin, että vauva itkee, tämä toisti "ikkee".

On tosi varovainen tapaus, osaa hienosti tulla alas pylly edellä sohvalta, tai missä sitten onkin. Vajaa 1v ikäisenä oli kuukauden verran niin, että ei uskaltanut tulla seisomasta alas takaisin kontilleen tai istumaan, odotteli seisoskellen niin kauan, että joku tuli ja laski takaisin alas. Varmaan siis tuo varovaisuuskin tekee asiaan, ettei vielä kävele?

Mutta joo, on kyllä uskomattoman ärsyttävää ihmisiltä nuo oletukset, että "ai, ei vieläkään kävele. Kyllä meidän Maija käveli jo 10kk ikäisenä", jne.... :P

[QUOTE="äiskä";22317291]Ai, täällä on ketju jatkunut :)

Tuo kyllä toistelee hirmusesti sanoja meidän perässä, tänään esimerkiksi menin ipanan kanssa miestä herättämään, ja sanoin, että "isi, herää", ipana toisti perässä "heäää", eilen kaverin luona sanoin, että vauva itkee, tämä toisti "ikkee".

On tosi varovainen tapaus, osaa hienosti tulla alas pylly edellä sohvalta, tai missä sitten onkin. Vajaa 1v ikäisenä oli kuukauden verran niin, että ei uskaltanut tulla seisomasta alas takaisin kontilleen tai istumaan, odotteli seisoskellen niin kauan, että joku tuli ja laski takaisin alas. Varmaan siis tuo varovaisuuskin tekee asiaan, ettei vielä kävele?

Mutta joo, on kyllä uskomattoman ärsyttävää ihmisiltä nuo oletukset, että "ai, ei vieläkään kävele. Kyllä meidän Maija käveli jo 10kk ikäisenä", jne.... :P[/QUOTE]

Jätä ihan omaan arvoonsa nuo päivittelijät! Meidän tytön serkku oli semmoinen joka lähti 8kk ikäisenä kävelemään ja oli sitten jatkuvasti mustelmilla kun meno oli niin tolkutonta. Sitten tämä serkun äiti, mieheni sisko mulle päivitteli kokoajan miten "outoa" kun meidän tyttö ei vieläkään kävele! No itse kyllä tiesin ettei siinä mitään outoa ole ja itseasiassa se on vain hyvä tulevaisuuden kannalta mitä pitempään konttausvaihe kestää. Mutta näitä päivittelijöitä riittää aina asiasta kuin toisesta mutta heidän puheistaan ei tarvitse välittää, aika harvoin tuolla kaduilla näkee konttaavia 15-vuotiaita eli jokainen kyllä kävelemään joskus lähtee!
Ja tosiaan onpahan vähän harkitumpaa tuo meno kun ei suuna päänä säntäile sinne mihin nokka näyttää. Pääset varmasti vielä helpommalla kuin äiti jonka lapsi lähtenyt alle 1v kävelemään. Mutta kyllä ne varovaisetkin lapset siitä villiintyvät kun hoksaavat kävelyn/juoksun salat :) Oli meidänkin neiti varovainen ja harkitseva siihen 1v3kk asti kunnes lähti kävelemään ja siitä sit lähti vipeltämisen aikakausi :)

Yhteistyössä