1v 5kk ja pelkää vieraita ihmisiä, äidille raskasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva kotihiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva kotihiiri

Vieras
Meillä taitaa olla maailman arin ja pelokkain tyttö. Iältään hän on nyt 1v 5kk ja pelkää selvästi vieraita ihmisiä. Esimerkiksi jos bussissa häntä joku vilkaiseekin niin alkaa huutaminen. Tämä on itsellenikin tosi raskasta ja ei ole kiva lähteä minnekkään kun tietää että lapsi huutaa vaan ja on sylissä koko ajan. Osaisko joku antaa jotain vinkkejä?

mulla on 1v9kuinen poika joka on kans kova huutamaan.. arkalee välillä enemmän, välillä vähemmän. lapsi on toisenen ja sillä kokemuksella joka mulla on sanoisin että aika korjaa.. ei sitä voi lapselle opettaa, on perusluonteessa. saman kasvatuksen on mun lapset saaneet ja esikoinen olis mennyt vaikka bussissa vieraan viereen istumaan kun taas tämä nuorempi huutaa raastavasti sylissä jos joku väärällä hetkellä vilkaiseekin. kun hyvä hetki, ei ala huutamaan...

Minkä verran te ootte ollut ihmisten kanssa tekemisissä tätä ennen?
Mä suosittelisin että pikku hiljaa alat totuttaa lasta ihmisiin käymällä kerhoissa ja avoimissa päiväkodeissa, sekä kyläilemässä niin että toinen tottuu muihinkin kuin sinuun.Muuten voi hoitoon meno aikanaan olla melko vaikeeta:/

meillä ainakaan harjoituksen puutteesta ei ole kyse, kuljetaan kyllä, mut kun ei totu niin ei totu. uskon että helpottaa kun ikää tulee sen verran enemmän että kyetään kunnolla keskustelemaan asioista. oletan että 2-vuotiaana helpottaa.

mut jos tosiaan ap:lla olis harjoituksen puutteesta? kerhoissa käyminen voisi helpottaa. tai sitten ei. no, kokeilemalla selviää. ja hitaasti hyvä tulee :)

omat ei ole sellaisia, joten varmoja vinkkejä ei tipu, mutta sympatiaa saat; veljenpoika oli sellainen ja oli rankkaa ihan käydä heillä kylässä kun piti varoa katsomasta lasta... nyt on ihan tavallinen reipas teini

minun intuitio sanoo että sellainen lapsi tarvitsee turvallisuutta. syliä ja hellyyttä, ei lapsen säälimistä eikä lohtuun tukehduttamista mutta ei myöskään mitään karaisemista. anna vaan lapselle rauha kasvaa normaalisti.

normaalius on ehkä avainsana. lapsesi on normaali, hänellä on nyt tuollainen vaihe joka on elettävä läpi.

sori pienet kirjaimet, vauva sylissä

Käydään kerhoissa vähintään pari kertaa viikossa mutta lapsi ei selvästikään nauti siellä olosta. Meillä myös esikoinen ollut aina reipas ja mennyt vieraiden syliin ym.

Äiti-lapsi-kerhot ja muskarit olis varmaan hyvä paikka aloittaa turvallinen tutustuminen muihin ihmisiin, mutta mun mielestä sinne bussiinkin on vaan uskaltauduttava. En ole ainakaan itse voinut aina valita, koska täytyy lähteä asioille, eikä kotiin voi pitemmän päälle hautautua. Lapsen huuto on aina stressaavaan, mutta ne tilanteet menee ohi aika nopeesti. Bussistakin voi hypätä ulos seuraavalla pysäkillä jollei muuten kestä.

Hei,

meillä on ihan sama tilanne. Tyttö täyttää 1v 5 kk ensi viikolla. Kerhoissa on käyty pienestä asti, mutta ne ovat aina stressaavia tilanteita lapselle. Hän pelkää muita tenaviakin eli pelko ei liity vain aikusiin.

Meillä "taudinkuvaan" kuuluvat myös kovien äänien pelkääminen ja kova äitiriippuvuus.

Aloitin osapäivätyöt tammikuun alussa. Hankimme hoitajan kotiin, joka onneksi löytyi perhepiiristä. Päiväkoti (tai perhepäivähoitokin) olisi ollut mahdottomuus.

Tsemppiä. Itse ajattelen, että aika auttaa...

Yhteistyössä