Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja R:
Kokeilkaa ns. päiväkotirytmin hakemista, eli ajoissa aamulla ylös, viimeistään seiskalta. Sitten syödään, leikitään ja ulos. Ulkoillaan kunnolla, kunnes tullaan väsyneinä sisälle syömään ja päiväunille. Päiväunet max. 2h ja viimeistään kolmelta ylös. Sitten vielä iltapäivällä ulkoilua ja leikkiä kunnolla. Illalla rutiinit, rauhoittuminen, satu, iltalaulu tms. Nukkumaan viimeistään yhdeksältä. Nukuttaja vähitellen siirtyy kauemmaksi lapsen sängystä. Sanoo, mitä tekee. "äiti lukee vähän lehteä ja sitten mennään nukkumaan". Johdonmukaisuutta ja päivän rytmit kohdalleen.
Voimia!
Vaikka meillä nukuttaisiin miten huonosti, mä en IKINÄ suostuisi
tuollaiseen perus superäitien natsirytmiin kotona ollessani. Ampuisin kuulan kallooni varmaan viikossa.
Auktoriteettijuttu tuo on, yksivuotias alkaa tajuamaan että voikin vaikuttaa aikuisten toimintaan kun tekee noin. Testailua, testailua.. Sitkeästi vaan peitellä, hyvät yöt ja pois. Sitten kun huutaa oikeasti hätää, sama homma. Ei montaa tuntia/iltaa jaksa.
Mun mielestä tuo rytmi on just helppo ja kätevä. Millainen rytmi teillä sit on?
Joustava ehkä kuvaavin sana.
Nukkumaanmeno- ja heräämisajat toistuvat samoina joka päivä, tai suurin piirtein ainakin. klo. 21-22 nukkumaan ja aamulla 9-10 ylös. Lapset 4 ja 1,5v.
Sanoin ehkä väärin, en mä tuossa rytmissä muuta sinänsä vierasta kuin tuota kukonlaulun aikaan heräämistä "lääkkeenä" kaikkeen. Turhaa, aikaisia aamuherätyksiä tulee lapsille varmasti riittävästi myöhemminkin? Tuossa lähinnä vierastin tuota pakkoulkoilujen, pakkoruokailuaikojen ja kaikkien muiden pakkopakkojen jatkumoa. Monet oikeasti elää noin kymmenenkin vuotta lasten kanssa kotona ollessaan, enkä mä ole voinut ikinä käsittää miksi?!
Meillä ulkoillaan vähintään kerran päivässä, mutta ei pakotettuun vuorokaudenaikaan. Joskus heti aamusta, joskus vähän ennen pienen päiväunia. Joskus vasta illalla niin että tullaan iltapalalle ja nukkumaan sisälle jne.. Kaksi lämmintä ruokaa on joinain päivinä, toisina taas ruokaisa välipala korvaa toisen. Ja niin edelleen.
Molemmat lapset osaa nukahtaa erilaisissa paikoissa, toiselle tämä oli vähän enemmän opettelun tulos. Pienen päiväunia tai kummankaan yöunia ei kaada se jos joskus ollaan kylässä 22 asti illalla. Tähän tyyliin. Mulle tuollainen kaavamaisuus olisi kauhistus, en pahalla tarkoita mutta todellakin menettäisin järkeni tuollaisessa. Kiva jos jollekin toimii mutta toivottavasti ap:kin koittaa vähän luovempia ratkaisuja jossei tuo ole pelastus.