1v4kk ei halua syödä itse , miten toimin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suski80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suski80

Vieras
miten saan 1v4kk syömään itse lusikalla tai edes sormin. leipää napostelee sormin ja naksuja mutta siihen jää.

lusikan osaa laittaa suuhun, tyhjää lusikkaa laittaa monta kertaa suuhun esim. leikkiessään, mutta kun ruokaa pitäisi syödä niin tökkii vaan lautasta lusikalla tai heittelee ruokaa.

pitääkö vaan antaa lautanen nenän eteen ja jättää siihen syömään ruokaa, enkä yhtään auta? entäs jos ei syö mitään koko päivänä jos ei auteta? eikös tämän ikäiset yleensä itse syö lusikalla?

Miksi tuon ikäisen pitäisi vielä syödä itse, anna harjoitella rauhassa omaan tahtiin ja sinä syötät vieressä. Kolmen lapsen kokemuksella, niin kyllä ne jossain oppii syömään aivan itse ilman suurempaa stressiä ja pakottamista.

Meillä kyllä syö itse lusikalla ruokansa 1v 2kk iästä asti. Mutta joskus autan toisella lusikalla loput ruuat jos ei lapsella mielen kiinto riitä. Jokainen lapsi on erilainen etten ois huolissaa..

eipä ole mun kolmesta kukaan tuossa iässä vielä itsenäisesti syönyt. se että saa "leikkiiä" lusikalla, edesauttaa kyllä hienomotorisia taitoja (joita sitten varsinaisessa syömisessä tarvitaan). Eli senkun vielä syöttelet ja annat lapsesi tutustua ruokaan sormin sekä lusikalla (vaikka suuhun ei mitään päätyisikään). : )

joskus se lusikka vaan häiritsee sitä syömistä kun turhautuu jos ei heti osaa. voithan alkuun antaa syödä sormin ja kun se sujuu niin sitten vasta lusikkaharjoittelua.

laita lautaselle aluksi vaan vähän ruokaa, vaikka muutama perunan ja porkkananpala ja vähän kastiketta, vihannekset sen kokoisina että ne saa helposti poimittua suuhun. jos sekään ei onnistu niin sitten vaan yhtä lajia kerrallaan, vaikka kaks makaroonia tms ja pikkuhiljaa lisäät määriä. et sano mitään, alat vaan syödä omaa ruokaasi etkä kiinnitä lapseen juuri huomiota. sitten jos alkaa syömään niin voit kehua. mutta noin alkuun niin en reagoisi heittelyyn juuri mitenkään.
sitten kun olet syönyt oman ruokasi(tai edes osan siitä) niin voit syöttää lasta sen verran kuin vielä tarvii. Tärkeää olisi että lapsi saisi syömisen mallia sinulta ja muitla perheenjäseniltä, sen sijaan että ruokailu koostuu siitä että sinä hääräät lapsen ympärillä.

Edellisiä komppaan, että oppii syömään kun hoksaa ja innostuu mutta ymmärrän sun olon hyvin.

Meillä molemmat syöneet jo n. vuoden iässä kaiken lähes itse mutta en oo tajunnu sitä ajatella/ressata. Tehtiin niin, että molemmilla on lusikat siis syöjällä ja syöttäjällä mut autoin vain, jos ei mitään menny suuhun.

Nyt vasta parin vuoden jälkeen oon tajunnu, että ne söi aikasin hyvin. Ystävällä nyt 1v3kk lapsi, joka ei syö yhtään itse. Ei juuri ole kiinnostunut lusikasta mutta eipä juuri saakaan lusikkaa käteensä.

Ressi pois ja lusikkaa käteen. En todella usko, että tahtoikäinen antaa enää syöttää. Sillon viimestään tehdään tai ainakin tahdotaan tehdä kaikki itse, osasi tai ei. Tsemppiä!

kerran lapsi ei ole valmis syömään itse niin miksi pakottaa?!?!? meillä ovat oppineet syömään ihan itse jossakin vaiheessa vaikka olen syöttänytkin. syötän välillä vieläkin jopa neljä vuotiaan, mutta hän osaaa tasan syödä hoidossa itse kuten 2vkin, mutta silti äiti kotona auttaa lapsia=) =)mutta ei aina....

Muistan, kun oma lapseni oli 1 v 8 kk, niin itsesyöminen oli melkoista sotkua. Sen vuoksi katsoin parhaaksi syöttää itse. Uudestaan kokeiltiin muutamaa kuukautta myöhemmin ja silloin syöminen sujuikin jo ilman ongelmia. Omasta mielestäni pääsimme näin molemmat helpommalla.

Minulla on kolme lasta ja hyvin ovat kaikki oppineet syömään, vaikka ei pidetty kiirettä harjoittelun kanssa.

Jos koko perhe syö ehdessä yhtäaikaa niin lapset oppii luonnostaan syömään itse. Itse söin aina samaan aikaan kuin lapset n. 7kk iästä lähtien. Lapselle eteen lautanen ja ruuat ja itse syömään viereen :)

syön oman ruokani samaan aikaan, mutta siitä ei tule mitään kun lapsi vaatii huutamaan. itkee jos en syötä häntä, ei todellakaan halua syödä itse. lusikan kyllä haluaa mutta vain leikittäväksi ruoalla.

oma ruokani aina jäähtyy kun syötän lasta. sitten kun hän on syönyt ja olisi mun vuoro niin haluaa pois pöydästä, ei mene leikkimään vaan haluaa istua mun sylissä. siinä sitä sitten onkin helppo syödä itse.

tällä ei taida vielä olla mikään tahtokausi, kun haluaisi olla varmaan vielä vauva että syötetään ja jatkuvasti sylissä.

Yhteistyössä