1v. hitaasti kehittyvä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesper
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vesper

Vieras
Onkohan mulla aihetta huoleen, kun tuntuu, että miedän poika on kehityksessä paljon muita jäljessä? Hän on nyt 13kk ja ei sanaakaan ole sanonut vielä, ymmärtää kyllä jo paljon puhetta.
Hän ei myöskään kävele vielä, ei edes tukea vasten. Nousee kyllä seisomaan ja sohvalle/nojatuolille kiipeilee, mutta jotenkin tuo pystyssä pysyminen on todella horjuvaa, vaikka sitä on harrastanut jo kuukausia. Monesti hän myös seisoo varpaillaan eli varvastaa(??). Tuo käveleminen tai siis puuttuminen huolestuttaakin varmaan eniten. Kun siis ei edes tukea vasten mene.

Jotenkin alkaa huolestuttamaan, kun tuntuu, että kaikki muut tämän ikäiset ja nuoremmatkin ovat kehityksessä paljon edellä meidän poikaa...

Tiedän toki, että lapset ovat yksilöitä, mutta jotenkin on iskostunut päähän, että jos liikunnallisesti on aikaisin kehittynyt, niin puhe tulee jäljessä ja päinvastoin, mutta kun meidän pojalla molemmat tulevat myöhässä...

Lapset ovat todella yksilöllisiä.
Meillä ns. täysin normaali lapsi, vaikkakin oppi konttaamaan ja istumaan vasta 1v1kk ikäisenä. Kävelemään hän oppi 1v 2,5kk ikäisenä. Hän on nyt 1v 5kk eikä vielä puhu sanaakaan tai siis sitä omaa kieltään, josta vanhemmat eivät vielä ymmärrä mitään. Hän tosin ymmärtää todella paljon asioita, mitä hänelle sanoo.
neuvolassa sanoivat, ettei syytä huoleen, kun ymmärtää puhetta. Fysioterapiassa käytiin parikertaa tuon liikkumisen takia, mutta sielläkin painotettiin, ettei mitään syytä huoleen.
Voithan varata ylimääräisen neuvola ajan, jos sinua todella huolettaa. Mitä teille sanottiin 1v neuvolassa??

Niin, tuossa kehityksessä on kyllä valtava yksilöllinen haitari. Yksittäisistä taidoista ei oikein voi vetää johtopäätöksiä, mutta kävelemään oppimattomuudesta en olisi huolissani tuossa vaiheessa, taitaa olla, että vasta 1½ v. puututaan tilanteeseen, jos ei kehitystä tapahdu. Lapsesi varmaan ryömii, konttaa jne. Ja puheen kehitys ei todellakaan ole hitaasti kehittynyt, eihän nyt 1-vuotiaalla normaalistikaan ole kuin muutamia sanoja (siis onhan niitä tässäkin nopeammin oppivia). Jos kahteen vuoteen mennessä on sanonut muutamia sanoja, en olisi huolissani. Lausepuhehan alkaa normien mukaan 2-vuotiaana. Lapsesi varmaankin jokeltelee? Usein pojilla aukeaa puhe myöhemmin ja kehitys voi sitten olla hyvinkin rajua. Odottele rauhassa 2-vuotiaaksi ja ota sitten asia puheeksi neuvolassa. Jos asia vaivaa sinua, niin keskustele siitä neuvolalääkärin tai -psykologin kanssa.

en haluaisi mitenkään hoputtaa, mutta meidän poika oppi kävelemään vajaa 11-kuisena ja uskon että suuri apu oli siitä että kävelytimme itse häntä kotona, mistä hän tykkäsi tosi paljon. eli käsistä kiinni ja kävelemään,eiköhän tuo taito sieltä tule!!

Meillä kanssa hidas vauva. Tänään tasan 11kk ja ryömii ja istuu. Kerran noussut pystyyn. Hitaampi kuin muut lapseni. Meillä on niskaturvotusvauva, jonka kromosomit siis normaalit, lekuri sanonut ettei syytä huoleen, pikkuisen kuitenkin huolestuttaa. Puhetta kyllä ymmärtää ja vilkuttaa ja osaa matkia.

Meillä neuvolassa ei asiaan otettu kantaa puoleen tai toiseen, sanottiin vaan että kyllä se siitä...

Kyllähän sitä poikaa ihan mielellään kävelyttäisimme, mutta poika ei siihen suostu. Jos hänen käsistään ottaa kiinni, niin heti hänellä jalat menee makaroniksi ja sitten hän heittäytyy maahan istumaan =(.

Hän konttaa kovasti ja vähän väliä nousee pystyyn, on siis näin tehnyt jo kuukausia, mutta tuostapa tuo kehitys ei ole edennyt eteenpäin lainkaan.

Katson ehkä tämän vuoden loppuun ja sitten uuden vuoden jälkeen soitan neuvolaan... huoli vain kasvaa joka päivä enemmän.

Entä onko teillä jotain apuvälineitä? Tarkoitan siis ihan työntöautoa tai työntökärryä =) Meillä tykätään kun saa työnnellä. Siinä tulee niitä askeleita otettua ihan huomaamatta kun saa itse nousta sitä vasten pystyyn.

Meidän tyttö ei ryöminyt ollenkaan, lähti konttaamaan 10kk ikäisenä ja samaan aikaan alkoi nousta pystyyn. Nousi istumaankin samoihin aikoihin ;). Tosi hitaasti lähti kävelemään eli vähän kerrallaan. Nyt on pian 1,5v ja kävelee hyvin mutta välillä aika huojuvasti ja kaatuu helposti. Täysin erilainen kuin esikoinen. Esikko oli samassa "vaiheessa" n. 1-vuotiaana.

Niin ne vaan on erilaisia. Vielä ei tosiaan kannata huolestua, toiset ne ottaa rauhallisesti ja lähtee sitten jossain vaiheessa täysin yllättäen liikkeelle =).

Puheesta sen verran et ei todellakaan ole huolta! Useimmat ei tuossa vaiheessa todellakaan sano ymmärrettäviä sanoja. Harvinaista on että 1-vuotiaalla tulis paljon sanoja!!

en haluaisi mitenkään hoputtaa, mutta meidän poika oppi kävelemään vajaa 11-kuisena ja uskon että suuri apu oli siitä että kävelytimme itse häntä kotona, mistä hän tykkäsi tosi paljon. eli käsistä kiinni ja kävelemään,eiköhän tuo taito sieltä tule!!
Lainaa

"en haluaisi mitenkään hoputtaa, mutta meidän poika oppi kävelemään vajaa 11-kuisena ja uskon että suuri apu oli siitä että kävelytimme itse häntä kotona, mistä hän tykkäsi tosi paljon. eli käsistä kiinni ja kävelemään,eiköhän tuo taito sieltä tule!!"

Lastenfysioterapeuttina voin kokemuksesta ja tutkitusta tiedosta pohjautuen kertoa, että tuo kävelyttäminen on enemmänkin haitallista. Ei kannata ottaa tätä provosointina, mutta näin vain on...

Vesperille: Lapsesi ei todellakaan ole kertomasi perusteella poikkeava. Jos koet painostusta tai muuta epävarmuutta asiasta, puhu neuvolassa/LASTENLÄÄKÄRILLE JA VAADI AIKAA KOKENEELLE LASTENTERAPEUTILLE TSEKKAUKSEEN. sIITÄ SAAT ITSELLESI PAREMMAN MIELEN.

mun kuopuskaan ei kävellyt ennenkuin 1v3kk iässä. vuoden kieppeillä olivat neuvolassa enemmän huolissaan kuin minä.. käskivät hommata kengät ja alkaa seisottaa esim. pöydän vieressä enemmän. meidän lapsella kun oli sellainen erikoinen liikkumistapa (ei myöskään vuoden ikään mennessä ollut ryöminyt tai kontannut koskaan) ja neuvolantäti pelkäsi että se tapa on "liian kiva" niin ettei lasta edes kiinnosta yrittää kävelyä. Kyllä meillä toisinaan kävelytettiin, mutta minä olen ollut sen suhteen aika "laiska". tai ehkä nuo kolme muuta lasta ovat pitäneet sen verran kiireisenä, ettei ole ollut aikaa yhtä kauheasti talutella. puhetta alkoi tulla siinä 1v5kk iässä pikkuhiljaa. nyt 1v8kk puhuu vaikka mitä. ei kuitenkaan vielä lauseita. kun taas mun esikoistyttö puhui ekat sanansa 10kk iässä ja 1v6kk iässä pitkiä lauseita ja käytännössä ihan kaiken muuten paitsi R-kirjaimen. niin nuo lapset on yksilöitä.

mutta ei minusta sinun lapsesi ole mitenkään kehityksestä jäljessä!! tuostä kävelemään lähtemisestä pistin tännekin joskus kyselyä, kun itseäni askarrutti. tosi moni oli kävellyt juuri 1v3kk iässä, mutta mahtui vastaajiin niitäkin joilla kävelemään oli lähdetty 1v6kk iässä tai 1v10kk iässäkin. ja isompana ihan tavallisia normaaleja lapsia olivat hekin.

Minä olen lähtenyt suoraan kävelemään hieman päälle vuoden ikäisenä. Vauvana olin laiska ryömimäänkin. Yhtenä päivänä olin vain noussut ylös ja alkanut kävellä. Jotenkin on tyypillistä luonteelleni vieläkin, että kerralla pitäisi tulla valmista :)

Mä en usko hetkeäkään että kävelyttämisestä olis haittaa!! Eri asia sitten kävelyautot (sellaiset siis joihin laitetaan "sisään"). Siinä sitä oppii ottamaan askeleita. Meillä kävelytettiin välillä ja sit kulki "puita pitkin". Nuo työntökärryt oli hyviä. Alussa vähän hankalia kun saattoivat kipata kun tukeutui niitä vasten niin paljon. Iloa riittää pitkäksi aikaa =).

Esikoista kävelytettiin paljon enemmän. Kunhan oli siis alkanut nousta pystyyn. Otti ekat askeleet 10kk iässä ja käveli 1-vuotiaana. Enpä tiedä paljonko siitä kävelyttämisestä on "hyötyä" mutta lapset tykkää. Siis useimmat ;).

Henkilökohtaisesti olen ollut itse melko hidas molemmissa =) Kävelemään lähdin 15kk iässä ja puhumaan aloin yli 2-vuotiaana. Ja molemmat sujuu nykyään ihan hyvin ;).

uskon asioita tuo kävelyttäminen...
enemmänkin vaivannäköä siitä, ei nopeuta kävelyn oppimista ainakaan ja onhan tosi palkitsevaa nähdä lapsen ihan itse nousevan ylös ja kävelevän! monen lapsen äitinä ei minullakaan ole ollut aikaa kävelytellä ja treenata lapsia ja hyvin ovat oppineet.
ne kärryt on just sen takia jopa vaarallisia kun kippaavat!

Kyllähän siinä nyt yleensä ensin noustaan seisomaan ja otetaan tukea vasten askeleita (ainakin muutaman) ennen kuin aletaan kävelyttämään. Siinähän oppii ottamaan askeleita enemmän muttei tietenkään voi alkaa kävelemään ennen kuin on tasapaino hallussa. Lapsi on usein rohkeampi + innokkaampi kun äiti/isä pitää kiinni käsistä.

No ne kärryt onkin tarkoitettu lapsille jotka ottaa askeleita=tasapaino on jo vähän hallussa (alk n.1v). Aisahan on myös sellainen että sen saa etu- tai takakenoon sen mukaan kuinka hyvin lapsi kävelee. Siis kun on etukenoasennossa niin ei kippaa kovinkaan helposti. Vahtia pitää tietty, se kärry on tooooosi mukava istuma/seisomapaikka ja silloin on vaarat lähellä =)

Kiitos vastauksista!

Tuossa pojan seisomisessa huolestuttaa nimenomaan se, että vaikka hän on sitä harrastanut kuukausia, ei tasapaino ole kehittynyt. Eli horjuvaa ja huojuvaa se on yhä. Sekä se, että hän tahtoo varpaillaan olla koko ajan, kuin ballerina...

Olemme ajatelleen hankkia pojalle sen uuden Brion taaperokärryn jossa on jarru. En tiedä onko turha hankinta, mutta pitää kaikkea yrittää ja kokeilla...

On se jännä, kun koko ajan on huolissaan jostakin...

Ei todellakaan syytä huoleen.Lapsihan on vasta 13 kk!! Moni ei siinä iässä vielä kävele eikä puhu. järki käteen ja huolehtiminen seis! Jos lapsi olisi vuoden vanhempi, sitten syytä huoleen ehkäpä olisi. Nykyisin lapsilta odotetaan tosi paljon tosi varhain, varsinkin jos kaveripiirin muut lapset kehittyvät nopammin. Oma lapsi on sinun lastasi vanhempi, sanoo satunnaisesti sanoja, kävelee jos huvittaa, eikä silti ole aihetta tällä hetkellä huoleen neuvolan ja lääkärin mukaan. Annetaan lapsille rauha kehittyä omaan tahtiin, hoppuilu ei auta asiaa...

En nyt sano, että teidän lapsenne kehitys on myöhässä. Kuten aiemmin tuolla kirjoitin, yksittäisestä taidosta ei voi vetää johtopäätöksiä. Mutta usein äideillä on aavistus, että taidot voivat kehittyä viiveellä. Äidillä on kokonaisvaltainen näkemys lapsestaan. Moni asia kertoo lapsen taidoista ja kehityksestä. Seuraa lastasi. Jos jotain isoa olisi pielessä, neuvolassa olisi puututtu asiaan. Keskitason vaikeudet tulevat esiin iän myötä vähitellen, noin pientä ei voi kunnolla edes tutkia. Aika näyttää, miten asiat ovat. Usein keskustelu asiantuntijan kanssa auttaa (en tarkoita neuvolaa, vaan jotain hyvää lääkäriä tai psykologia). Hm, nyt taidan toistaa itseäni. Mutta siis: kukaan täällä ketjussa ei voi oikeastaan todeta, onko kehitys viiveellistä vai ei. Jos asia todella vaivaa, soita neuvolaan ja pyydä saada lähete psykologille tai lastenlääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja nimimato:

Tuo on vanhanaikainen luulo, että vanhemmat ovat laiskoja, kun lastaan kävelytä ;). Ei kävelemiseen oppimiseen treenaus auta, kukin ajallaan!

On sekin melko hassua kun joku sanoo että meidän lähti kävelemään "jo" 11-kuisena ja kun myöhemmästä puhutaan niin se on "vasta" 13-kuisena. Se ero on kuitenkin vielä niin pieni. Itsestä se saattaa tuntua suurelta, varsinkin jos kavereilla/sukulaisilla/tutuilla on nopeammin kehittyneitä!

Kävelystä sen verran, että meillä poika lähti kävelemään 1v2kk. Sitä ennen konttasi paljon ja nousi tukea vasten seisomaan. Ja usein varvisteli varsinkin kun seisoi tukea vasten! Pojallamme muutenkin konttaaminen, ryömiminen, kääntymiset yms ovat tapahtuneet myöhemmässä iässä kuin esim kaikilla(!) meän kaveripiirin lapsilla. Pojan ollessa n. 1v1kk ostettiin taaperokärry. Sillä harjoitteli innoissaan kävelemistä ja noin kuukausi meni ja poika alkoi kävellä ihan itse. Varvistelukin on loppunut, mitä nyt joskus kun pelleilee ja kävelee varpasillaan :) Tiedän että huolettaa, mutta kyllä se taito jossain vaiheessa sieltä putkahtaa! Tuo on totta mitä eräs kirjoittaja sanoi tuolla ylempänä, että nykyään odotetaan lapsilta paljon ja tosi aikasten... Oikein kovasti tsemppiä kävelyharjoituksiin!

Kävelyttämisestä sen verran, että poikamme lähti kävelemään vuoden ikäisenä ja edelleenkään (1 v. 2 kk) ei "osaa" kävellä kävelytettäessä ts ei halua. Kävelee ainoastaan itsekseen, eikä anna pitää kädestä/käsistä kiinni vaan lyö istumaan tms.

Yhteistyössä