1v.ja vaikea !!! apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä*82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensinnäkin ei saisi lähteä mukaan siihen lapsen kiukutteluun. Yksivuotiaan kiukuttelu ei tosiaankaan ole uhmaikää, vaan enimmäkseen juuri sitä, että ilmaisutaito ja kärsivällisyys ei toimi, joten jos ei saa jotakin tai ei osaa, niin seurauksena on itkupuuska. Kannattaisi yrittää pitää päivärutiinit samoina, sillä se luo turvallisuudentunnetta lapselle. Lisäksi on täysin normaalia se, että lapsi kaipaa hellyystankkausta. Välttämättä ei siis tarvitse pitää lasta sylissä kuin hetken, kun hän taas haluaa jatkaa menoaan. Tuollaisella vuoden ikäisellähän mieli ja muisti on hyvin lyhyttä, joten asiat tapahtuvat tosi lyhyissä puuskissa.

Kiukuttelua yleensä vähentää se, että lapsi saa säännöllisesti ruokaa ja että ulkoilusta pidetään huolta, jolloin kiukuttelu ei ainakaan ole patoutunutta energiaa. Usein kiukku voi liittyä siihen, että päiväuniaika lähestyy tai että edellisestä syöntikerrasta on liian pitkä aika.

Jos jokin asia perheessä on kielletty, niin sitten siitä säännöstä täytyy pitää kiinni. Jos esimerkiksi telkkarin kaukosäädintä saa heitellä ja järsiä, kun iskä ei ole paikalla, mutta ei silloin, kun iskä on kotona, niin eihän sellainen peli vetele.

Jos asennoituu tuollaisen vuoden ikäisen kiukutteluun siten, että ymmärtää, että kyseessä on ohimenevä asia, joka liittyy ikään, niin on helpompi antaa kiukuttelun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Piirtämiset, tornien pinoamiset yms. sujuvat sitten kyllä vuoden päästä jo ihan eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ompas:
kummallista kun meille lääkäri sanoi, että hyvin voi antaa 1-2 viikkoa panadolia.

Mutta asiaan, hermo tosiaan menee tuon 1- vuotiaan kanssa. Tai vois sanoa, että olen ymmälläni. Tuntuu saavan raivarin ihan pienimmästäkin, kun ei saa tahtoaan läpi. Haluaisi tehdä asioita itsenäisesti, muttei rahkeet riitä. Sitten hermostuu kun autan ja huitoo käsillään, että mene pois. Meitä on tässä kaksi kovaa vastakkain, minähän en periksi anna. Joten uhmatkoon tai kokeilkoot rajojaan ihan rauhassa, tässä perheessä määrään minä :)

Joo meillekin sanoi että 1-2 vkoa turvallista panadolia käyttää päivittäin!

Yhteistyössä