1v päikkärit, vinkkejä, mielipiteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----

Vieras
Vauva vähän päälle 1v päikkäreille nukahtaminen tosi vaikeeta. Nukkuu yöunet n.21-8.30 herää n. kaks kertaa yöllä n. 01 ja 06, otetaan maitoa ja nukkuu mun vieressä pinnasänkyyn ei suostu. Ennen laitoin nukkumaan 13 mutta mielestäni oli liian aikaisin jos herää vasta 8.30. Päikkärit nukutaan rattaissa ja rattaat pitää liikkua. Päikkäri maidon annan sisällä ennen kun lähdetään. Kävelylle kun lähdetään niin pitää olla istuma-asennossa jos lasken selkänojan alas alkaa hirvee huuto. Mitä hiljasempi tie sitä hirveempi huuto olkoon istuin makuu-tai istuma-asennossa. Jos lähden kävelemään sellaista tietä pitkin missä kulkee koko ajan autoja, rekkoja huutoa vähemmän ja nukahtaa suht helposti istuvalteen. Nukuttamiseen menee ainakin puoli tuntia. Kun nukahtaa niin nukkuu 30min-reilu tunti. Onko vinkkejä miten tän sais menemään helpommin? Itse olen ajatellut et kokeilisko sisälle tai antaisko maitopullon rattaissa sitkun alkaa huuto ja kiukku joka mielestä johtuu siitä, että väsyttää mutta ei osaa nukahtaa. Tuttia ei syö. Maitopulloon nukahti pienempänä mut maito jäi usein vaivaamaan niin et heräsi puolen tunnin päästä et piti röyhtästä.

En ala huudattamaan, mielestäni se ei ole mikään ratkaisu. Huudattamaan jos alan sitä ei saa sen jälkeen millään rauhottumaan silloin ei varmastikkaan nuku. Ihan pienestä asti nukkunut tosi vähän päikkäreitä.

Entäs jos kokeilis 2 päiväunia, heti lounaan jälkeen ja sitten vaikka klo 16. Tottuu varmaan kyllä nukkumaan pinnasänkyyn tai rattaisiinkin paremmin mutta pitäisi toimia aina samalla tavalla. Jos lapsi tietää että huutamalla 30 min pääsee pois niin sitten se huutaa sen 30 min.

Ongelmana on myös se että vauvasta ei nää milloin on väsynyt puuhailee vaan ei itkeskele tai kiukuttele. Syö 12 aikaan joten ollaan ennen laitettukkin ruuan jälkeen mutta kun tuntuu että mikään aika ei ole oikea, ei aikaisempi tai myöhempi. Yöunille nukahtaminen helpottui kun otin viereen nukkumaan. Nyt hetken pyörii vieressä ja näy nukkumaan ei itke eikä kiukuttele. Ajattelin vaan että ehkä päikkärit sisällä samalla systeemillä menis paremmin. Tarvii tosi paljon läheisyyttä ja on tosi tempperamenttinen vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Äipss;27002903:
Muksu pinnasänkyyn ja olkoot siellä sen tunnin.
Nukkuu tai ei ja huutaa jos huutaa. Valitkoon itse käyttääkö ajan nukkumiseen vai huutamiseen.

motheroftheyearlogo.jpg

Joo meillä oli sama kyllä sama. Ensimmäisen vuoden ajan aina äitissä kiinni ja todella tempperamenttinen. Nukahti vain äidin sylissä. Pinnasänkyyn nukahti yöllä kohtalaisen taistelun jälkeen ja päiväunille nukahtaminen oli todella vaikeata pitkään ilman kovaa huutoa. Mutta niin vain 1v jälkeen tämänkin lapsi on alkanut nukahtamaan helposti yöllä omaan sänkyyn ja melko helposti jo päiväunetkin (ennen vain rattaisiin) joten kyllä se siitä iloksi muuttuu.

Meilläkin heräili muuten aina pari kertaa yössä ja annettiin ruokaa mutta kun vain lopetti yöruokkimisen niin yöheräämiset loppuivat kokonaan 2 päivän jälkeen.

Meillä reilun vuoden vanha vauva. Hän nukkuu yöt hyvin pinnasängyssä, mutta päikkärit nukkuu mun vieressä. Aikaisemmin nukahti hyvin rattaisiin, mut nyt kun pääsee niistä pois niin ei nuku niissä. Meillä ainakin auttoi se että otin mun viereen, siihen nukahtaa n. viidessä minuutissa. Meillä kans rupes nukkumaan yöt heräämättä kun lopetin yöllä imettämisen, muutamana yönä vaati maitoa, mut siitä lähtien on nukkunut heräämättä.

Ennen tein niin että nukutin yöunille viereeni ja sitten siirsin pinnasänkyyn. No alkoi puolen tunnin päästä itkemään ja jouduin uudestaan aina nukuttamaan. Nyt en enää lähde siirtelemään mihinkään, nukkukoot vieressä. Esikoinen ei ikinä ole halunnut nukkua vieressä tai vauvana ehkä olisi nukkunutkin paremmin jos olisin viereen ottanut eikä heräillyt tunnin välein. Tämän kokemuksen jälkeen on minulle ihan sama missä nukkuu kuhan nukkuu. ehkä kokeilen päikkäreitä nukuttaa sänkyyn. Suorastaan vituttaa kävellä joka päivä ympäri kyliä ja toinen huutaa rattaissa.

En ala huudattamaan, mielestäni se ei ole mikään ratkaisu. Huudattamaan jos alan sitä ei saa sen jälkeen millään rauhottumaan silloin ei varmastikkaan nuku. Ihan pienestä asti nukkunut tosi vähän päikkäreitä.

Huudattamista mekin vastustetaan mutta 1v on kuitenkin jo sen verran vanha että voi antaa itkeä jos siitä seuraa hyvää vauvalle itselle ja vanhemmillekin. Pakko ei ole jättää yksin huoneeseen huutamaan vaan ole vaikka vieressä ja puuhailee jotain muuta niin ei tule lapselle jätetty olo. Ja voi kokeilla onko eroa jos isä tekee saman.

Yhteistyössä