1v päivärytmi ja ruokailut, nukkumiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Esikoisen äiti"

Vieras
millaisia päivärytmejä teillä on 1 vuotiaalla?

nukkuuko jo yhdet päikkärit? Onko käytössä jo tyyny?
Miten ruokailu, pitäisikö jo siirtyä pois tuttipullosta? Entä antaa syödä itse ?

Meillä juuri 1v täyttänyt tyttö. Edelleen nukkuu 2 päikkärit, yöt nukkuu huonosti, en tiedä nukkuisiko paremmin jos vain 1 päikkäri.
Edelleen juo tuttipullosta, ei osaa nokkamukista juoda, meinaa tukehtua.
Ei halua syödä itse, lusikan ottaa, mutta yleensä heittelee ja sotkee.
Tyynyä ei ole vielä.

Miten teillä muilla?

Meillä on jo päiväunilla tyyny, yöunilla ei, koska nukkuu meidän sängyssä yöt. Syö rintaa, missään vaiheessa ei ole pulloa huolinut. Nokkamukista ruualla vettä. Lusikalla leikkii, joskus vie ruokaa suuhun, mutta useimmiten vain hämmentää ruokaa. Nukkuu yhdet päiväunet ja useimmiten vielä alkuillasta toiset, mutta nyt ollaan jättämässä toisia unia pois, kun iltanukahtaminen venyy niin myöhäiseen. Eilen nukkui yhdet päiväunet 11-13.30 ja nukahti illalla vasta kymmeneltä silti. Yöllä nukkuu levottomasti, ei heräile mutta itkeskelee ja haluaa rintaa.

Meillä poika täyttää muutaman viikon päästä vuoden. Nukkuu vielä kahdet päikkärit ja tarvii ne todellakin. Jälkimmäiset päikkärit on useesti kyllä alle tunnin tirsat. Meillä harjoitellaan ruokailujen kanssa nokkamukista juomista. Tai siis ensin syödään ja sit lopuksi annan mukin käteen. Lapsi sitten juo siitä minkä haluaa ja alkaa lopuksi valutteleen maitoa suupielistä pois. Siitä tietää, että valmista on. Mukia ei voi antaa kesken ruokailun, koska tämän jälkeen ei söis enää ollenkaan. Syö ei todellakaan itse. Heiluttelee lusikkaa kädessä ja laittaa sitä suuhunkin. (tosin sinne menee kaikki muukin).

Meillä poika syö vielä aamuyöstä. Siinä viiden-kuuden maissa juo pullollisen maitoa ja jatkaa sitten uniaan johonkin seiskan pintaan. Toivottavasti tuo aamuyön ruokailukin jäis jossain vaiheessa pois. Muutamia öitä on tässä viimeaikoina nukkunut jo syömättä. Tyyny ei ole käytössä. Ajattelin laittaa tyynyn vasta ku siirtyy pinniksestä isompaan sänkyyn nukkumaan.

Meillä on poika viikon päästä 1v, ja on nyt alkanut siirtyä yksiin päikkäreihin. Yöunet on klo 19-08 (klo 6 juo 2dl maitoa) ja päikkärit noin klo 11.30-13/13.30. Nokkamukista juo vettä ruuan jälkeen, ja välillä saa lusikan käteen syöttämisen ohessa, mutta ei todellakaan osaa vielä syödä itse. Tyynyä en ole edes ajatellut.

[QUOTE="Esikoisen äiti";24667319]millaisia päivärytmejä teillä on 1 vuotiaalla?

nukkuuko jo yhdet päikkärit? Onko käytössä jo tyyny?
Miten ruokailu, pitäisikö jo siirtyä pois tuttipullosta? Entä antaa syödä itse ?

Meillä juuri 1v täyttänyt tyttö. Edelleen nukkuu 2 päikkärit, yöt nukkuu huonosti, en tiedä nukkuisiko paremmin jos vain 1 päikkäri.
Edelleen juo tuttipullosta, ei osaa nokkamukista juoda, meinaa tukehtua.
Ei halua syödä itse, lusikan ottaa, mutta yleensä heittelee ja sotkee.
Tyynyä ei ole vielä.

Miten teillä muilla?[/QUOTE]

Meillä poika 1v2kk
Nukkuu yhdet päikkärit, on nukkunut jo pitkään. Ei ole tyynyä.
Ei käytä tuttipulloa, imetän vielä. Ruokailujen yhteydessä annan ihan tavallisesta mukista vettä niin, että minä juotan.
Tykkää leikkiä lusikalla ja pari kertaa on laittanut jotain suuhunkin, mutta harvemmin.
Yöt nukkuu huonosti. Tissiä kaipaa liian usein. Hyvä yö on meillä sellainen, että poika syö 2-4 kertaa ja nukkuu välit. Huonoina öinä heräilee lukemattomia kertoja, en anna joka kerta todellakaan tissiä.

miten te, joilla lapsi juo ruoan kanssa vettä annetaan maito? onko erillisenä ateriana?

Meillä syö yleensä soseen jälkeen 1,20dl maitoa ja syödään 5-6 kertaa päivässä joten tulee se 6dl täyteen. mutta vettä ei juurikaan juo. sosetta ei syö yleensä kuin 1dl kerrallaan, enempää ei ota millään.

kun suositellan että ruoalla olisi vettä, olen sitä kokeillut, mutta sitten ei maistu maito.

meidän päivärytmi on seuraava

8 syönti maitoa ja sose/jogurtti, puuroa ei syö
11 lihasose + maito
11.30-14.00 nukkuu
14.30 maito + välipalasose
17.00 maito + lihasose
17.30-18.30 nukkuu
18.30 maito
20.00 sose + maito

ei ole kauhean pitkät välit, mutta tyttö syö vähän kerrallaan, sosetta ei meinaa syödä kuin sen 1dl ja sekin taistellen yleensä.

Meidän 1 veen päivärytmi suunnilleen tällainen:

Herätys 7.00-8.00
Aamupala 8.00-8.30
Lounas11.00-11.30
Päikkärit 12.00-14.00
Välipala 14.30-15.00
Ruoka 17.00-18.00
Iltapala 19.00-20.00
Nukkumaan 21.00

Ajat on noin aikoja.

Vielä juo tuttipullosta, vähän nokkamukista.
Ei ole tyynyä (nukkuu mahallaan).
Ei syö itse lusikalla, sotkee vain. Sormiruokaa syö itse ja haarukan osaa viedä jotenkuten suuhun, jos siihen on laittanut jonkin palan.

Nyt kuukauden verran on nukkunut yöt hyvin.

Tätä rytmiä on pidetty 1,5 kk

[QUOTE="aapee";24667603]miten te, joilla lapsi juo ruoan kanssa vettä annetaan maito? onko erillisenä ateriana?

Meillä syö yleensä soseen jälkeen 1,20dl maitoa ja syödään 5-6 kertaa päivässä joten tulee se 6dl täyteen. mutta vettä ei juurikaan juo. sosetta ei syö yleensä kuin 1dl kerrallaan, enempää ei ota millään.

kun suositellan että ruoalla olisi vettä, olen sitä kokeillut, mutta sitten ei maistu maito.

meidän päivärytmi on seuraava

8 syönti maitoa ja sose/jogurtti, puuroa ei syö
11 lihasose + maito
11.30-14.00 nukkuu
14.30 maito + välipalasose
17.00 maito + lihasose
17.30-18.30 nukkuu
18.30 maito
20.00 sose + maito

ei ole kauhean pitkät välit, mutta tyttö syö vähän kerrallaan, sosetta ei meinaa syödä kuin sen 1dl ja sekin taistellen yleensä.[/QUOTE]

Mulla on menny ihan ohi tuo, et ruoan kanss juodaan vettä. Meillä siinä nokkiksessa on miksaus tavallisesta maidosta ja korvikkeesta. Ollaan siis siirtymässä normaalimaitoon. Lisäksi meillä poika syö jo aikapitkälti samoja ruokia mitä muukin perhe syö. Maitoa juo pullosta erikseen sitten ennen unille laittoa.

Yhteistyössä