1V SYÖMISONGELMAINEN, tää on tosi raskasta :((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ApuaTarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ApuaTarvitseva

Vieras

Moi!

Mulla on aivan kamala ongelma tuon 1v tyttöni kanssa. Syöminen on vallan mahdotonta. Siis koskaan ei ole ollut suuri ruokanen, mutta aina oon elätellyt toiveita että kohta jo söisi kunnolla, mutta ei. Neuvolassa on huomauteltu että pieni siro kevyt tyttö, nyt siis 1v ja painaa n. 8kg.

Ei osaa syödä MITÄÄN missä on vähänkin jotakin pieniä palasia (ei siis niitä millin pieniä palasiakaan saa alas, vaan sylkee kaikki lattialle). Eli syö vaan todella sileitä soseita (kaupan soseista menee siis nämä 4-5kk tarkoitetut soseet) 8kk saati vuoden ikäisille tarkoitetut soseet EI MENE ALAS vaan aina heitetään kaikki menemään. Ja harjoiteltu kyllä ollaan!! Ja sormiruokailuakin ollaan harjoiteltu, mutta jos annan leipää tyttelille käteen saa syötyä siitä ihan hyttysen kokosia muruja ja oikeestaan koko palanen onkin lattialla murusina, eli eipä tuo ainakaan ravintoa tytölle tuo. Kaikkea mahollista oon antanu hedelmistä leipään ja lihapulliin yms. Mutta jos tyttö saa syötyä maksimissaan lihapullastakin 1/10 ja syö sitä pikkupalasta 15minuuttia niin ei tyttö kyllä kasva. Tämä on ahdistavaa, alan olla jo tosi väsynyt tähän.. Niin ja lapsi ei muutenkaan PIDÄ syömisestä. Kun otan lusikan käteen alkaa huuto. Siis kamala itku ja tyttö alkaa heiluttamaan päätään että ei halua syödä. Välillä kun saan törkättyä sosetta/puuroa tms vähän suuhun niin sitten saattaa kiinnostua ja syödä muutaman lusikallisen, mutta siihen se melkeen jää. Toki on niitä HARVOJA päiviä kun tyttö saattaa syödä jopa kokonaisen pienen lautasellisen puuroa tai sosetta, mutta niitä päiviä on aika vähän. Maitoa menisi kyllä miten paljon tahansa. Sitäkin yritin että en anna kun ilta ja aamu maidon, mutta ei auttanut. Sitten tyttö on yksinkertaisesti syömättä.
Oon epätoivoinen ja tää on niin raskasta kun koko elämä tuntuu pyörivän vaan sen ympärillä että saako tyttö syötyä edes puolta desiä puuroa aamulla tai muutenkaan yhtikäs mitään. Oon jo ihan hermoraunio ja tuntuu tosi raskaalta alkaa aina tyttöä syöttämään kun syömiseen menee 40min ja tyttö on saanut ehkä 5lusikallista alas. Neuvolassa olen puhunut että syö huonosti mutta ei siellä sen kummempaa. Nyt tosin viime neuvolasta on aika paljon aikaa. onneksi kohta 1v lääkäri että pääsen avautumaan tästä.

Osaako joku auttaa MITÄÄN kikkoja tms? PÄÄ hajoo kohta todella!!!!!!!

meillä ollut samanlaista. tosin tyttö 11kk. ei siihen auta kai kuin aika, ja tiedän, se vetää hermot NIIN KIREÄLLE kun toinen ei syö..

mun neuvo, anna vain mieluisia ruokia ja lisää öljyä niihin mitä syö..
ja pakkohan sitä maitoa antaa, jotta kasvaa.

ja yritä pitää pää kasassa!

Meilä on myös kahden viikon päästä 1v tyttö ja painaa alle 8kg..
Meilä syödään ihan kotiruokaa, riisit, makaroonit menee alas .. makaroonit yksi kerrallaan!
Ei ole meidänkään tyttö kova syömään.. imee näkkäriä ja pehmeästä leivästä ne ns kuoret ei mee alas! kaupan ruuista tääläkin kelpaa vain 5kk ikäisten sose ruuat.. ite tekemistä melkein kaikki! :o
Meilä tyttö syö aamupuuron, lounaan,päivällisen ja iltapuuron! (annokset on kyllä pieniä mitä jaksaa syä, varmaan desin..)Ja puuro on alkanu vähän tökkimään nyt viime viikon aikana nii siitä saattaa joskus mennä vain se pari lusikallista.. :(
tuore kurkusta tykkää ja sitä olen antanu, samoin banaani on suurta herkkua, että mennään sitte välillä näillä! Tykkää myös juoda maitoa kovasti ja sitä jois koko ajan..

hyvä jos lääkäri tutkii ettei ole fyysisiä syitä sille ettei tykkää syödä. muuten voi olla että kokee sen jostain syystä vain epämiellyttävänä.muuten en osaa neuvoa ja toivottavasti saatte asian kuntoon. itselläni lapsi joka lopetti syömisen lähes kokonaan vatsataudin jälkeen 3 vuotta sitten ja töitä sain tehdä että rupesi syömään .vieläkin on arka ja epämiellyttävä ruoka saattaa aiheuttaa panikinomaisen oksennusrefleksin.

Annatko syödä kaikkea ruokaa mitä tarjoat itse?
Ei varmaankaan ratkaisua tuo, mutta saattaa vähän helpottaa. Pisti meinaan vaan silmään tuo kun sanoit että lapsi alkaa huutamaan heti kun näkee kun sinä otat lusikan käteesi.
Anna lusikka lapselle..

Meidän nuorempi tyttö oli vajaan vuoden iässä hyvinkin niukkaruokainen, toki söi huomattavasti enemmän kuin teidän tyttö, jopa kymmenen lusikallista isosta pilttipurkista.
Meni sitten ajan kanssa ohi, oli 1 vuotiaana 76cm ja 8620g.

Mä tein sillä tavalla, että aluksi kun ei mennyt muut kuin sileät soseet niin sauvasekottimella soseutin ne 8 kk soseet. Sileetä sai lisäämällä korviketta ja siitä sai vielä lisä kaloreita.

Jos ei lapsi syö muuta kuin sileetä sosetta, niin anna sille sitä. Voit ite pikkuhiljaa lisätä sitä rakeisuutta sillä sauvasekottimella, mutta pikku hiljaa..

Meillä toimi, toivottavasti auttaa edes vähän teitä. Se on rankkaa et lapsi ei syö, mutta kyllä ne siitä pikku hiljaa. Jos kehittyy normaalisti, vaikka on pieni niin ei sillä ole väliä, että on hento.

Mä luin sormiruokailusta kirjan ja se kirja (omin sormin suuhun) väitti että KAIKKI syömiseen liittyvät ongelmat johtuvat siitä että lapsi ei ole sormiruokaillut että ei kun vaan antamaan lapsellesi pelkkää sormiruokaa ja jätä pois kaikki soseet ja anna lapsesi itse syödä kyllä se ajan kanssa oppii syömään palojakin.Lopeta stressaaminen koska se vaikuttaa paljon ilmariiriin ja sitä kautta lapseen

niin sormiruokailusta vielä! Se oli hyvä keino tosiaan meilä! Lapsi söi sormin itse makaroonia ja spaghettiakin :D ja hyvin näky maistuvan, nauttii suunnattomasti itse syömisestä kun ei lusikkaa ja haarukkaa osaa käyttää

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
hyvä jos lääkäri tutkii ettei ole fyysisiä syitä sille ettei tykkää syödä. muuten voi olla että kokee sen jostain syystä vain epämiellyttävänä.muuten en osaa neuvoa ja toivottavasti saatte asian kuntoon. itselläni lapsi joka lopetti syömisen lähes kokonaan vatsataudin jälkeen 3 vuotta sitten ja töitä sain tehdä että rupesi syömään .vieläkin on arka ja epämiellyttävä ruoka saattaa aiheuttaa panikinomaisen oksennusrefleksin.

olisiko yliherkkä tuntoaisti suun alueella? Tykkääkö muuten laittaa tavaroita suuhun/syödä käsiään?

Meillä esikko oli tuollainen myöskin, mansikkajugurtistakin jos tuli pieni klimppi (milli x milli) suuhun niin johan laatta lensi... Nyt seitsemänvuotias ja hyväruokainen, edelleen pituuteensa nähden hoikka ja päiväkodilta aina kiittelevät kun syö kaikkea eikä nirsoile ja ihan mukavia määriä.

Koita hankkiutua foniatrille ja puheterapeutille, edellä mainitty tarkastaa ettei syömisen suhteen ole mitään rakenteellisia esteitä mitkä hidastaisi ruokailua, jälkimmäinen neuvoo arjen ruokailutilanteissa.

Joo olen antanut tytölle lusikan omaan käteen, mutta ei sillä ole aikomustakaan mennä suuhun vaan sillä sitten läträtään pöytään. Joo ja ainoa mitä tyttö tosiaan syö on ne sileät soseet, mutta ongelmakun on se ettei hän niitäkään halua oikeen syödä. Musta on alkanut tuntua että toi tyttö vihaa ruokaa, tai sillä on todella joku ongelma sen ruoan kanssa. Meidän tyttö on nyt n. 8kg (viime neuvolasta on vähän aikaa, mutta sillon sen paino oli ihan vähän vajaa 8kg ja pituutta oli 70cm). että ei sitä pituuttakaan kauheesti ole...
Miten voin antaa lapsen syödä sormiruokaa kun käytännössä lapsi ei sitten saa ollenkaan ravintoa? :(

Niin ja siis jos annan vaikka jotain makaronia sormiruoaksi niin se saattaa aluksi vähän imeskellä yhtä makaronia ja lopulta heittelee niitä lattialle ja liiskaa pöytään ja ottaa omalta lautaselta käteen, laittaa pöydälle ja ottaa pöydältä ja laittaa makaronin takaisin lautaselle jne jne jne.. ei se ole syömistä, se on täysin leikkimistä!
Ja riisi ei mene alas, pienikin riisinjyvä tulee hyvin äkkiä suusta ulos. Näyttää ettei pysty niitä syömään, on liian isoja paloja. Samankokoisia paloja oli ostamassani appelssiini puurossa ja sitäkin menee vähän alas ja kaikki pienen pienet palat sylkee ulos.

Osaako ite jo syödä lusikkalla? oletko yrittänyt edes antaa syödä lusikalla? meillä yleensä auttaa se, että antaa tytölle oman lusikan käteen, niin ruoka menee paremmin alas kun ite saa kokeilla : ) ja sitten jos oot koko ajan stressaantunut, niin lapsi kyllä aistii sen ja huonomminhan se vaan syö.. tuohonkaa ongelmaan mun mielestä ei auta muu, ku aika. Opettaa ja opettaa niitä paloja syömään. Jos siis ei ajankaan kanssa auta, niin se johtuu joko liian vähäisestä yrityksestä tai jostain sairaudesta yms

Tee rassukalle smoothieita, että saa ravintoa. Eli muussaa tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella, kuten joku aiempi jo ehdotti, ruoka ihan juotavaksi. Näin hän saa ravintoaineita eikä kuihdu. Käytä lääkärissä, että selviää onko tässä jokin ongelma. Sitten vaan säännöllisesti kokeilet, josko kiinteän ruuan syöminen alkaa kiinnostaa. Kannattaa tuoda pöytään kavereita / vanhempia lapsia, jotka syövät kiinteitä. Apinointi voi joskus onnistua.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
meillä ollut samanlaista. tosin tyttö 11kk. ei siihen auta kai kuin aika, ja tiedän, se vetää hermot NIIN KIREÄLLE kun toinen ei syö..

mun neuvo, anna vain mieluisia ruokia ja lisää öljyä niihin mitä syö..
ja pakkohan sitä maitoa antaa, jotta kasvaa.

ja yritä pitää pää kasassa!

Hyvin sanottu.

Vois tietysti kokeilla sitten jotain juotavan tyyppistä tosiaan. Mutta esim. velli ei ole KOSKAAN mennyt alas, ei vissiin ole tykännyt siitä, tai ainakaan koskaan ole suostunut juomaan, en sitten tiedä menisikö alas jos maitoon heittäs sekaan jotaa. Täytyykin kokeilla!

Ja yrittämisestä ei voi olla kyse, meidän ruokailutuokiot on kokopäivän SE JUTTU. Oon koittanut antaa aina vähän väliä jotakin ja toisinaan oon koittanut pitää oikeen KUNNON taukoja että on mahdollisimman nälkänen. mutta ei näistä ole ollut MITÄÄN hyötyä. Ihan samaa touhua on syödäänkö tunnin välein tai vaikka kaks kertaa päivässä.

Ei ole tutkittu, nyt saadaan alkaa tutkia! Siis olen aina puhunut neuvolassa että syö huonosti (joskus syönyt kyllä jokseenkin paremmin, kun ei edes tarvinnut niin isoja annoksia ruokaa, toisena päivänä on voinut mennä syöminen ihan kivasti, toisena päivänä täysin päin seiniä). nyt ollut pitkä kausi että mennyt niin päin seiniä tää homma.. Ja neuvolatäti on ollut jonkinaikaa että eipä vielä murehdita, seuraillaan ja harjoitelkaa jne jne.. että on kuitenkin OK näköinen, pieni siro tyttö. Että sopusuhtaisen näköinenhän se on, mutta ei paino oo ihan OK kuitenkaa.
Sit on ollu taukoa neuvolasta, oltii reissussa jne ja sit ku vihdoin olin taas neuvolassa nii oli joku sijainen joka ei oikee sanonu yhtikäs mitää muutaku et sit varailemaan sitä 1v lääkärii elokuussa.

ymmärrän tuskan, meijänkin neiti oli niukka syömään. nyt yli 2v ja eipä tuo nyt hirveesti paina.
kuitenkin mun mielestä toi syöminen alkoi vasta ennen kahta vuotta sujumaan kun itse pistelee suuhunsa lusikalla sujuvasti.

tärkeää on tehdä ruokahetkestä mielyttävä, huomauttelu ym voi lisätä ruokaa kohtaan negatiivisuutta. eli anna lusikka käteen ja syötte yhessä
meillä viihytään ruokapöydässä kun ensin maistetaan vähän ja sitten hetken päästä niinkuin ruokahalu palaa ja rupeaa popsimaan itse

mun eräs tuttu kertoi että hän aina ihmetteli omista lapsistaan miten ne voi tulla niin vähällä toimeen

kannattaa odotella, odottavan aika palkitaan

meillä mummolassa syö hyvin joten jos sinulla on tälläinen paikka voisit viedä hoitoon päiväksi ja katsoa mitä tapahtuu, lähinnä myös mielenterveyden vuoksi että näet et lapsi osaa syödä

Yhteistyössä