1v1kk eikä osaa vielä "mitään"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hampuusin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hampuusin äiti

Vieras
Eli mitenkäs teillä samanikäisen lapsen vanhemmat, mitä teillä osataan? Kun minusta tuntuu, että meidän poika ei osaa oikein mitään, mitä muut.

Eli ei puhu, muuta kuin sitä omaa hölpötystään.
Ei seiso ilman tukea, nousee tukea vasten kylläkin ja kävelee tukea myöden.
Ei tietenkään kävele, kun ei ilman tukea seisokaan.
Ei osaa itse syödä, paitsi leivät ja muut sormiruuat. Mutta ei lusikalla.
Ei osaa itse juoda, ei tuttipullosta tai nokkamukista. Hörpyttämällä juo kyllä oikeasta mukista. Ja tuttipullosta jos joku pitää siitä kiinni.

Mites teillä? Onko muita joilla tämänikäisenä ei osata mitään??

Meillä samanikäinen tyttö

Osaa:
-Kävellä
-Syödä sormiruokaa
-Syödä lusikalla jos vähän auttaa (ja pitää kuria että lusikka ei lennä lattialle sen jälkeen kun siihen on otettu ruoka!)
-Juoda yksin tuttipullosta

Ei osaa:
-Juoda hörpyttämällä (vetää henkeen)
-Juoda nokkamukista (vetää henkeen)
-Juoda venttiilimukista (ei tajua miksi sieltä ei tule mitään, kun ei osaa imeä)
-Juoda pillillä
-Istua potalla (viihtyy enintään 5sekuntia ja sit juoksee jo pois!)
-Puhua (sanoo kyllä tavuja joiden merkityksen ymmärrän kun yhdistyy sormella osoittamiseen mutta ei yhtään oikeaa sanaa)

Alkuperäinen kirjoittaja Hampuusin äiti:
Eli mitenkäs teillä samanikäisen lapsen vanhemmat, mitä teillä osataan? Kun minusta tuntuu, että meidän poika ei osaa oikein mitään, mitä muut.

Ei osaa itse juoda, ei tuttipullosta tai nokkamukista. Hörpyttämällä juo kyllä oikeasta mukista. Ja tuttipullosta jos joku pitää siitä kiinni.

Meillä meni ihan samoin. 1v2kk lähti kävelemään ilman tukea. 1v6kk tuli ensimmäiset selkeät sanat. Nyt hölpöttää ihan taukoamatta (2v2kk) ja juoksee. Alkoi syödä itse 1,5v, mutta ei vieläkään aina syö itse vaan ainoastaan syöttämällä. Älä huoli.

Kyllä teillä vielä opitaan, lapset kehittyy eritahtiin. Vähän aikaa sitten otin esille tämän esimerkin tyttäreistäni toisessa keskustelussa, tyttöni oppi kääntymään vasta puolivuotiaana, kaverin samanikäinen tyttö osasi jo kävellä. Mutta sitten tyttöni otti hirmu spurtin ja nyt (1v. 3kk) ovat kehityksessä kutakuinkin samalla tasolla, jollei tyttöni jopa hieman kehittyneempi.

Meillä osataan kyllä kävellä ja muutamia sanoja, ja nokkamukia harjoitellaan sinnikkäästi. Tuttipullo otettiin hetki sitten pois. Meidän tyttökään ei osaa syödä lusikalla, ote lusikasta on hassu, pitelee aivan kärjestä hieman kiinni eikä siis saa oikein tukevaa otetta ja sitten vaan pyörittelee sitä lautasella.

Joskus kehityksessä voi auttaa, jos poikasi tapaa ikätovereitaan keltä voi ottaa mallia. Mutta älä huoli, ei mene kauaakaan ja lapsesi osaa kaikki nuo yllämainitsemasi asiat.

Meillä on 1 vee ja 3 viikkoa "vanha" poika, jolla on lähes samat taidot kuin ap:n lapsukaisella. Tosin sanoo "äiti" (on sanonut jo yli 3 kk) ja juo itse nokkamukista, jos viitsii. Maito annetaan vielä tuttipullosta, johon ei oikeastaan edes koske. Hän nousi seisomaan täytettyään juuri 8 kk, mutta siltikään ei vielä osaa seisoa tuetta kävelemisestä puhumattakaan. Ei ole muuten yhtään kiinnostunut kävelyttämisestä, vetää heti maihin, jos ottaa käsistä kiinni.

Omalla lusikalla syönti ei kiinnosta, vähän painelee ruokaa sillä. Suuhun lusikka menee vain vahingossa ja silloinkin yleensä väärin päin.

Mutta kyllä tilanne varmasti muutaman kuukauden sisällä muuttuu. Näin ainakin uskon.

Kannattaa unohtaa suorite perusteinen osaamiskyvyn määrään perustuva vertaileva seuranta.

Toinen mikä kannattaa muistaa on se, että jos ei anna yrittää niin ei lapsi harjaannu. Eli jos lusikalla syöminen ei onnistu niin antaa syödä itse käsin eikä aloita syöttämistä heti kun tule sotkua. Kuka sitä nyt turhaan alkaa oppia jos kaikki tulee valmiina. Jos lapsi huomaa, että tahdon saa läpi itkemällä/huutamalla niin samaa testataan joka suhteessa. Miksi kävellä jos seisominen riittää ja huteran askeleen jälkeen muksahdus pyllylleen saa maiseman muuttumaan haluttuun suuntaan.

Nykyään on hirveää jos ei osaa 1. luokalle mennessä lukea ja jos ei ole 3. luokalla vielä omaa sivustoa IrcGalleriassa. :)

Terve.

Ajattelin toistaa mitä tuolla aiemmin jo sanottiin... muksut kehittyvät eri tahtiin ja kyseessä ei ole mikään kilpajuoksu naapurin samanikäisen naperon kanssa. Olen vuosien mittaan seurannut useamman muksun kehittymistä, toiset oppivat asioita aiemmin mitä toiset, mutta parhaaseen lopputulokseen taidetaan kuitenkin päästä sillä, että vanhemmat rakastavat taaperoaan sellaisena mitä tämä on ilman sitä pientä ääntä joka koko ajan hokee että "naapurin Tero osaa jo sitä ja tätä ja meidän vaahtosammutin ei mitään..."

Pahoittelen jos tulkitsin viestiäsi väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hampuusin äiti:

Meillä tyttö 1v 2kk. Tuttipullo/tissi/tutti ei käytössä enää
Osaa 10 sanaa ja tietää miten yleisimmät eläimet "sanoo".
Seisoo pieniä aikoja ilman tukea, kävelee tuettuna.
Osaa kiivetä sängylle, sohvalle ja osaa mennä portaan ylös esim liukumäessä
Ei syö itse kuin sormiruokaa
Osaa juoda itse nokkamukista
Osaa imeä pillillä
Liikkuu siis kontaten, ymmärtää paljon puhetta. Osaa vielä roskan roskiin, vaatteen pyykkikoriin, antaa ja tuoda tavaroita tavaroita, syöttää nukkea yms. Jos ei yletä johonkin, työntää taaperikärryn sen kohdalle ja kiipeää seisomaan kärryyn, niin johan ylettää.. =)
Istuu potalla, mutta kun alkaa pissattaa, niin rupeaa kiukuttelemaan ihan hirveästi että pitää siirtää neiti pois potalta, ja pissa tulee sitten melkein heti lattialle/syliin.. eli ei ymmärrä potan ideaa, mutta osaa selvästi pidätellä pissaa..

unohda kaikki mitä pitäisi osata, tuossa vaiheessa taitojen kehittymisessä on useiden kuukausien eroja, oma lapseni lähti kävelemään 1v3kk ja kaverini saman ikäinen 10kk eli eroa tuossakin oli 5kk ja molemmat oli ihan normaaleja tapauksia :). Anna lapsesi kehittyä rauhassa ja iloitse hänestä!!!

Komppaan edellistä. On täysin,korostan täysin turhaa verrata lapsia toisiinsa. Lapset todellakin kehittyvät kukin tavallaan ja omassa tahdissaan. Nauti lapsestasi ja tiedosta myös se tosiasia,että hän on kuitenkin terve lapsi. Kaikilla näin ei ole.
Ymmärrän huolesi,en halua sitä vähätellä...mutta tosiaan,älä enää ajattele mitä hän ei osaa,vaan nauti niistä jo onnistuvista asioista ja niistä yhteisitä hetkistä jotka saat hänen kanssaan jakaa. Ethän myöskään näytä lapsellesi,että mielestäsi hänen pitäisi jo osata tuota ja tätä..kyllä lapsi vaistoaa.
:)

Ei meidänkään poika kävele eikä syö ite eikä istu potalla.Hän on pian 1v.Sanoo joskus "anna" tai napaa osoittelee ja sanoo "pa".

Tuttipullolla hän haluais vain leikkiä, joten en anna "harjoitella".Nokkamuksita juo huikan, jos haluaa, mut yleensä olisi hauskempaa vain heitellä vettä ympäriinsä.

Seisoo kyl ilman tukea ja ottaa pari askeltakin.

Mulla on lapsia talo täys, joista yks oppi kävelee 8-kuisena, yksi päälle vuoden vanhana ja kyllä tämäkin oppii kunhan tulee sen aika.

Ei meillä osattu mitään ap:n mainitsemista jutuista vastaavassa iässä. Tulin siihen tulokseen, että äidit aina kehuvat sitä, missä lapsi on hyvä. Jos ei jotain osaa, niin sitä ei mainita. Siksi tuli helposti sellainen tunne, että kaikki muut osa vaikka mitä ja meidän lapsi ei.

Esim. meillä puhe alkoi myöhään, mutta kun alkoi puhua, etenemisvauhti olikin nopea. Ohitti aika nopeasti ne aiemmin puhumaan oppineet sanavaraston laajuudessa.

Huh, kun alkoi ihan kauhistuttaa kun luin mitä ´pitäisi´ osata...En ole kertaakaan ajatellut että pitäisi nyt osata sitä ja nyt tätä. Kuitenkin nyt 10 kk:n ikäinen kävelee tukea pitkin ja seisoo ajoittain ilman käsiä. Osaa syödä sormiruokaa, lusikkaa en ole vielä omaan käteen syömismielessä tarjonnutkaan. Potalle pissaa kun siihen laitetaan, laitan satunnaisesti, yleensä unien jälkeen ja oikeastaan joka vaipanvaihtokerralla. Osaa sanoa äiti ja osoittelee lamppua kun siitä puhutaan. Kaikki nuo taidot on tulleet vähän niinkuin itsestään, tietenkin potalle on täytynyt istuttaa. Täytyy vaan muistaa kehua ja kannustaa niin innostuu oppimaan. Välillä itsestä tuntuu että hokee koko ajan että hyvä, hyvä ja että kylläpä oot taitava, mutta siitä se vaan tyttö innostuu ja treenaa entisestään hymy huulilla innoissaan. Iste asiassa tyttö osaakin jo sanoa ´hyvä, hyvä´...mistähän oppinut :)

En lukenut koko ketjua kiireen vuoksi, mutta ap:lle. Meidän poika(nyt 2v11kk) oli samanlainen 1v ja 1kk iässä. Tuntui, että kaikkien muiden lapset osas vaikka mitä. No ajan myötä pojasta tuli taitava motorisesti ja sanallinen arkkukin aukesi niin, että moni ihmetteli, miten osaa niin paljon puhua. Eli jotkut vaan kehittyvät myöhemmin kuin toiset ja taidot tasoittuvat iän myötä.

meillä (kolme tyttöä ja poika) oli poika ehdottomasti kaikkein hitain kehittymään vauvana... Keräili vain voimia, ja nyt on jo melkein liian nopea ja aikaansaava ;) ota rauhallisesti, luulen, että vielä joskus tulevaisuudessa kaipaat näitä helppoja päiviä :)

Ei meidänkään neiti (1v 2vk) osaa seistä eikä syödä itse lusikalla (söi kyllä jotenkin jonkin aikaa, mutta sitten jostain syystä lopetti) eikä osaa juoda itse nokkamukista tai tuttipullosta, kävelemisestä puhumattakaan, se oppi vasta kuukausi sitte nousee itse istumaan, heh.. Mut en mä kyllä oo yhtää huolissaan.. No sanoja sillä on useampia, ihan oikeita ja osa omia, hirveesti yrittää matkia kaikkea puhetta.. Musta sillä on kuitenkin kaikkia muita juttuja, mitä se osaa tehä tosi hienosti, niinku esim. tosi hienosti koota omia palikoitaan ja tanssia, ojentaa mulle suustaan jonkun ylimääräisen jutun käskystä, roikkua pöydän reunassa ym. (ihan vaan jotain heitän) ei välttämättä muista ole hienoa, mutta minä olen tyttärestäni ylpeä..:) Olen aivan varma, että oppii vielä joskus kävelemäänkin ja potalle ja syömään itse, niin varmasti sinunkin lapsesi.. :)

Meillä reilut 1v1kk ja taidot:

-syö itse (suuttuu jos yrittää auttaa)
-juo tavallisesta lasista itse
-kävelee (=juoksee)
-kiipeilee
-tanssii ja taputtaa
-tuo sukat käteen ja ojentaa jalkaa :)
-yrittää kovasti pukea itse....(vetää rättejä pään yli)
-sanoja n. 5
-vie jonkun tavaran toiselle ihmiselle pyynnöstä (esim. isille)

Meillä 1v 1kk tyttö osaa mm.
kävellä,kiivetä sänkyyn, syö itse samalla, kun toisella lusikalla auttelen, juo nokka- ja tavallisesta mukista itse, tapailee sanoja, napsuttaa sormia, taputtaa käsiä, hoitaa (syöttää) nukkejaan, osaa näyttää itseltään silmät, suun,korvat jne., vie roskat roskiin...
Mutta ei esim. nouse lattialta seisomaan, ei suostu kunnolla potalle, ei nuku öitään kunnolla, ei osaa tulla sängystä alas, ei osaa vaihtaa Taapero-kärryn suuntaa...
Eli kaikki lapset ovat omanlaisiaan ja yhtä arvokkaita. Hyvä niin!

...ja se, kuinka nopeasti lapsi oppii juoksemaan tai juomaan nokkamukista ei kerro mitään siitä kuinka "hyvä kansalainen" hänestä tulee sitten joskus. Eli aivan sama vaikka oppii potalle vasta kolmivuotiaana mutta kunhan oppii ihmiseksi :-)

Yhteistyössä