1v1kk ja oma tahto kehittyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epävarma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epävarma

Vieras
Kukahan keksi että uhmis alkaa 2-vuotiaana?? .. No, ei sentään ihan sen vahvuista "tappelua" vielä tytön kanssa ole, mutta selvästi tyttö on alkanut panna hanttiin monissa asioissa kuten vaipanvaihto, autoon laitto ja hanskojen/ yleisesti ulkovaatteiden pukeminen.
Miten tukea pienen oman tahdon kehitystä? Mä en ihan vielä ole tottunut tähän tilanteeseen, ja tuntuu siltä että sillä on paha olla, kun se huutaa lapasia laittaessa, ja tulen kamalan epävarmaksi. Miten siis myös tukea omaa mieltäni, että nyt tässä autan lasta maailman kansalaiseksi, kun hermo meinaa mennä kun viidettäkymmenettä kertaa kieltää koskemasta vaikka tietokoneeseen minuutin aikana?

Joo lapsilla tuppaa olemaan oma tahto ja uhmasta ei tuon ikäisellä vielä voi puhua. Paras neuvo on, että älä pelkää lapsen kiukkua. Muista että kyseessä on lapsi. Rajoilla ja kielloilla teet lapsen olon turvalliseksi. Kikuttelemalla hän myös kokeilee, rakastatko. Se on myös merkki siitä, että olet niin turvallinen aikuinen, että lapsi uskaltaa kaataa kiukkua niskaasi. Olet siis onnistunut tähän asti oikein hyvin vanhempana :D

Olen joskus lukenut lauseen, että vanhempien tärkein tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä. Se on vähän karrikoidusti sanottu, mutta totuutta on paljon takana.

Siihen oppii ja huomaa ettei lapsi mene rikki vaikka protestoi ja huutaa. Vanhemman tehtävä on ottaa se vastaan ja laittaa ne rajat. Meilläkin tossa 1v alko oma tahto tulla esiin ja nyt 2v täyttävä on kyl selkeästi alkanu uhmaikää pitämään. Erilaista kun tuo 1v tahto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen joskus lukenut lauseen, että vanhempien tärkein tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä. Se on vähän karrikoidusti sanottu, mutta totuutta on paljon takana.

kiitos tuosta lauseesta!

ap:lle, siihen kyllä tottuu! itselläni alussa auttoi sellainen "ylilempeys" eli kun lapselta alkoi "ilmaisemaan omaa tahtoa" (pukiessa, hampaita pestessä jne) laitoin päälle sellaisen "erittäin hitaan ja ylirauhallisen puhetyylin", painotin sanoja huolella ja toistelin hitaalla tempolla tyyliin "ham-paat pes-tään jo-ka aa-mu ja jo-ka il-ta", "hans-kat lai-te-taan kä-teen kun men-nään u-los".

Yhteistyössä