1v3kk lapsen nukuttamisesta/nukahtamaan oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja majiu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

majiu

Vieras
Ennen annoin maidon sylissä tuttipullosta ja lapsen nukahdettua siirsin sitten sänkyyn, jonne jäi nukkumaan. Yömaidot jäi sitten pois joskus alle 1v iässä. Pari kuukautta sitten annoin maidon tuttipullosta edelleen sylissä hämärässä makuuhuoneessa, mutta laitoin hereillä ns. puolihorteessa olevan lapsen sänkyyn, johon pienellä tassuttelulla yleensä asettui. Omaan sänkyyn makaamaan jääminen kun on aina ollut hirveän huudon aiheuttaja, eikä siihen todellakaan ole suostunut asettumaan, niin siksi tälläiseen sylissä nukuttamisrumbaan on edes ruvettu. Päiväunet nukkui ulkona ja rattaisiin nukahti hyvin.

Nyt vajaan viikon ajan olen laittanut lapsen sekä päikkäreille (pakkasten takia) että yöunille itsekseen maitopullon kanssa omaan sänkyyn ja maannut itse vierellä omassa sängyssä. Alkuun nukahti noin 30min, eikä yllätyksekseni huutanut tai tapellut vaan lutkutteli pulloa maidon loputtua kuin tuttia (tuttia ei koskaan ole suostunut syömään) ja höpötteli aikansa. Parhaimmillaan nukahti 15 minuutissakin. Nyt siinäkin ollaan menty vaan huonompaan ja nukahtaminen voi kestää yli tunninkin ja lapsi saattaa itkeä ja vaatia tassutteluakin.

En tiedä miten kannattaisi toimia. Tiedän, että alunperinkään ei olisi kannattanut tähän maidolla nukuttamiseen ruveta. Pitäisiköhän meidän nyt suoraan jättää unimaito ja koko tuttipullo pois ja samalla vaivalla ja samoilla taisteluilla opettaa lapsi nukahtamaan yksin/itse. Mutta miten kannattaisi toteuttaa se? En tiedä pystynkö huudattamaan :/

Lapsi ei varmaan ole tarpeeksi väsyny jos nukahtaminen kestää yli tunnin. En tiedä kannattaisko sitten vaihtaa tuo maito veteen ja antaa pitää pullonsa. Tai sitten koitat antaa sen maidon sylissä ja laitat hereillä sänkyyn, siinäpähän se selviä minkälainen huuto siitä tulee. Meillä samanikäinen hilluu sängyssään 5-40min vödymykdestä riippuen. Istuskelen vieressä ja tarvittaessa hetken silittelen pinnanraosta. Aikansa se siellä käveleskelee ja petaa sänkyään ja sitten käy mytätyn peiton päälle nukkumaan.

Yhteistyössä