1v3kk sai tänään hesen ranskalaisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Oltiin tänään koko perhe herkuttelemassa hesessä. Meidän 3.5v sai lasten aterian ja 1v 3kk sai maistella ranskalaisia, trippiä sai myös. Ja voin heti sanoa: TIEDÄN ettei ole terveellistä, mutta me siis herkuttelemme näin varmaan 2x vuodessa.
Syy miksi kerron tästä, on se että saimme viereisestä pöydästä tosi ikäviä katseita, kun nuorempi lapsemme söi tätä kamalaa "myrkkyä". Lopuksi tämä naishenkilö sanoi kovaan ääneen: "Kyllä pitäisi neuvolassa neuvoa tarkemmi, mitä lapselle antaa ruuaksi" Siis menin ihan sanattomaksi! Millä ihmeen oikeudella joku tuntematon käy arvostelemaan meidän ruokailua??
Siis onko se oikeasti NIIN kamalaa jos antaa tuon ikäisenki maistaa ranskalaisia. Ei varmasti olisi kelvannut, kotiruoka jos muutkin herkuttelee. Mielipiteitä olisi kiva kuulla

No tietäen ettei hesen ranskalaisissa ole perunaa kuin nimeksi, en minäkään syöttäisi niitä lapselle, mutta eipä minusta ole jollain rouvalla joka itsekin niitä syö, varaa arvostella.

Mun mielestä aika huvittavaa, että ihminen joka on itse änkemässä moskaa suuhunsa kuvittelee, että voi sanoa toiselle sen olevan liian epäterveellistä :D Ei se satunnainen ranskalainen lapsen suussa ole sen vaarallisempi kuin sen naapuripöydässä istuvan tädin suussa.

Reilusti alle 1-vuotiaalle on suola aika pahasta, mutta ei lapsia muutoin tarvitse suojella roskaruoalta sen enempää kuin aikuisiakaan. Satunnaisesti ihan ok, säännöllisesti paha, oli sitten 1v, 10v tai 50v.

Olisin minäkin katsonut pahasti. En voi ymmärtää mitenkään päin, että miksi niitä ranskalaisia - tai muitakaan epäterveellisiä herkkuja - syötetään taaperoille, jotka eivät niitä vielä osaa edes vaatia? Jokainen lapsi ehtii herkuttelemaan elämänsä aikana vielä vaikka millä mitalla. Äkkiä ne kasvaa siihen ikään ilman jo, että äidit tunkevat heille herkkuja naamaan ennenkuin edes tajuavat kinuta niitä. Sama se siis miten harvoin siellä Hesessä käytte. Aivan varmasti lapsesi käy niitä ranskalaisia jatkossa kinuamaan.

[QUOTE="vieras";24509869]Olisin minäkin katsonut pahasti. En voi ymmärtää mitenkään päin, että miksi niitä ranskalaisia - tai muitakaan epäterveellisiä herkkuja - syötetään taaperoille, jotka eivät niitä vielä osaa edes vaatia? Jokainen lapsi ehtii herkuttelemaan elämänsä aikana vielä vaikka millä mitalla. Äkkiä ne kasvaa siihen ikään ilman jo, että äidit tunkevat heille herkkuja naamaan ennenkuin edes tajuavat kinuta niitä. Sama se siis miten harvoin siellä Hesessä käytte. Aivan varmasti lapsesi käy niitä ranskalaisia jatkossa kinuamaan.[/QUOTE]
Mitäs vauvat ylipäänsä osaavat vaatia? Tulee aika yksioikoinen ruokavalio tuolla logiikalla. Pelkkää rintamaitoa :D

• Tykkää
Reactions: Eedla
Meidän reilu 1,5 v juo joka päivä mehua, reissataan paljon ja silloin saa useinkin ajoittain maistella ranskiksia, hampurilasta, jäätelöä, jne. Mutta hänelle toki maistuu myös feta, sipulit, kalat, vihannekset ja erikoisemmat ruoat ( on aina ollut kanssamme ravintalassa mukana ja matkustellut useissa maissa). Niin, joo ja helteisillä etelän matkoilla juo myös hörppyjä limuista.

Tästä on vielä pitkä matka jenkkien tai brittien sipsi-hampurilais kulttuuriin, jossa lapset on lihavia.

Turha niistä pällistelijöistä on välittää, mutta mä olisin sanonut aivan takuu varmasti jotain nasevaa takaisin, aikuisten käytöstavoista, nenäkkäistä tädeistä, joilla ei raukoilla ole sisältöä tarpeeksi omassa elämässä.

[QUOTE="vieras";24509869]Olisin minäkin katsonut pahasti. En voi ymmärtää mitenkään päin, että miksi niitä ranskalaisia - tai muitakaan epäterveellisiä herkkuja - syötetään taaperoille, jotka eivät niitä vielä osaa edes vaatia? Jokainen lapsi ehtii herkuttelemaan elämänsä aikana vielä vaikka millä mitalla. Äkkiä ne kasvaa siihen ikään ilman jo, että äidit tunkevat heille herkkuja naamaan ennenkuin edes tajuavat kinuta niitä. Sama se siis miten harvoin siellä Hesessä käytte. Aivan varmasti lapsesi käy niitä ranskalaisia jatkossa kinuamaan.[/QUOTE]

Tiesitkö, että eskarilainenkaan ei osaa vaatia herkkuja ellei häntä ole siihen ns opetettu? :) Miksi lasta pitäisi suojella satunnaisilta - huom SATUNNAISILTA - herkuilta? Jos siellä oikeasti käydään harvoin, niin tuosta ei ole yksinkertaisesti sanottuna yhtikäs mitään haittaa taaperolle.

Ja kyl vaa mun taapero on 1-vuotiaana osannut vaatia samaa ruokaa mitä muilla on. Itseasiassa osasi jo puolivuotiaana sen taidon. Eip sitten käyty hampparipaikoissa vähään aikaan ollenkaan kun en alle 1-veelle halunnut ranskalaisia tai nugetteja syöttää :D Tai sitten kävin lapsen nukkuessa, hyi minä.

Mä en voi muuta sanoa kuin että kylläpä nykyäidit OSAA olla mustavalkoisia. Mä en sitten millään käsitä mitä VAHINKOA lapselle voi olla muutaman ranskalaisen syönnnistä. Jokainen järkevästi ajattelevaa aikuinen tajuaa ettei mitään. Mut jos niuhottaa halutaan niin pidetäänpä se nolatoleranssi siinä väkivallassa vaikka, tai alkoholinkäytössä lasten nähden.

No jos on normaalisti kehittynyt lapsi, niin tuon ikäinen osaa kyllä ilmaista haluavansa samaa ruokaa, mitä näkee toisen syövän. Tietysti jos on kehityshäiriötä tms. niin ei osaa vaatia.

jen: Miksi teiän lapsi juo joka päivä mehua? Siis en tarkota heti tuomita vaan mietin vaan syytä.. Ja millasissa tilanteissa..

Huoh. Satunnaisessa hese-herkuttelussa ei ole mitään väärää. Ja sille naapuripöydän Täti Tärkeälle olis voinu vastata että joo,neuvolassa nimenomaisesti ohjeistetaan että 1v saa ja kuuluu syödä samaa ruokaa kun muukin perhe. Tämä tukee myös ruokakulttuuri- ja tapakasvatusta. Eli jos perheen ruokakulttuuriin kuuluu sillon tällön "roskaruoalla" herkuttelu niin se kuuluu sille 1v:llekin ihan yhtä lailla.

[QUOTE="eowyn";24509906]Tiesitkö, että eskarilainenkaan ei osaa vaatia herkkuja ellei häntä ole siihen ns opetettu? :) Miksi lasta pitäisi suojella satunnaisilta - huom SATUNNAISILTA - herkuilta? Jos siellä oikeasti käydään harvoin, niin tuosta ei ole yksinkertaisesti sanottuna yhtikäs mitään haittaa taaperolle.

Ja kyl vaa mun taapero on 1-vuotiaana osannut vaatia samaa ruokaa mitä muilla on. Itseasiassa osasi jo puolivuotiaana sen taidon. Eip sitten käyty hampparipaikoissa vähään aikaan ollenkaan kun en alle 1-veelle halunnut ranskalaisia tai nugetteja syöttää :D Tai sitten kävin lapsen nukkuessa, hyi minä.[/QUOTE]

Tiedän.:) Omat lapset ovat 5-vuotiaita, eivätkä ole koskaan saaneet mitään epäterveellisiksi herkuiksi luokiteltavia. Tietysti hedelmiä ja joskus teen itse heille herkkuna rahkaa. Valmiita maustettuja rahkoja tai jogurtteja emme osta. Meillä on lähiperheellä ollut aina tällainen toimintatapa lasten suhteen. Lapsuudenkodissani vasta teini-iässä saimme alkaa syömään karkkia vapaammin.

Samaa olemme siskoni kanssa yrittäneet opettaa omille lapsillemme. Hänen ainokaisensa tosin on jo kolmannella luokalla ja tappelua herkuista on ollut jo. Ne on ne koulukaverit ja koko kouluyhteisö, jossa lapset viimeistään perehtyvät herkkuihin. Itseänikin hirvittää omani tuleva kouluikä. Ensimmäisenkin viestini pointti oli lähinnä se, etten ymmärrä miksi kukaan tahtoo tehdä ns. turhia mankumisen aiheita lapsilleen. Vaikea uskoa, etteivätkö herkkuja mankuvien lasten vanhemmat niitä herkkuja myös lapsilleen antaisi useammin kuin vanhemmat, joiden lapset eivät ikinä kysele herkkujen perään.

[QUOTE="vieras";24510077]Tiedän.:) Omat lapset ovat 5-vuotiaita, eivätkä ole koskaan saaneet mitään epäterveellisiksi herkuiksi luokiteltavia. Tietysti hedelmiä ja joskus teen itse heille herkkuna rahkaa. Valmiita maustettuja rahkoja tai jogurtteja emme osta. Meillä on lähiperheellä ollut aina tällainen toimintatapa lasten suhteen. Lapsuudenkodissani vasta teini-iässä saimme alkaa syömään karkkia vapaammin.

Samaa olemme siskoni kanssa yrittäneet opettaa omille lapsillemme. Hänen ainokaisensa tosin on jo kolmannella luokalla ja tappelua herkuista on ollut jo. Ne on ne koulukaverit ja koko kouluyhteisö, jossa lapset viimeistään perehtyvät herkkuihin. Itseänikin hirvittää omani tuleva kouluikä. Ensimmäisenkin viestini pointti oli lähinnä se, etten ymmärrä miksi kukaan tahtoo tehdä ns. turhia mankumisen aiheita lapsilleen. Vaikea uskoa, etteivätkö herkkuja mankuvien lasten vanhemmat niitä herkkuja myös lapsilleen antaisi useammin kuin vanhemmat, joiden lapset eivät ikinä kysele herkkujen perään.[/QUOTE]

Mun mielestä jos tuollaisia periaatteita noudattaa, niin niitä on noudatettava itsekin. Eli jos lapset vie vaikkapa heseen, niin ei siellä voi vain itse syödä, vaan kyllä niiden lasten on saatava samaa. Sama juttu muiden "herkkujen" suhteen. Et voi kieltää kahvipöydässä lapselta kaikkea,jos kuitenkin itse syöt.

Meidän kaksoset ovat syntyneet pikkukeskosina. Vaikka kehitys meneekin lasketun ajan mukaan, ruokailussa edetään kalenteri-iän mukaan (eli kun meidän lapset oli 12kk kalenteri-ikää heille alettiin antamaan tavallista maitoa ja ruuassa suolaa, vaikka kehitysikää (lasketun ajan mukaista) oli vasta 9kk). Toinen kaksosista on vieläpä pienikokoinen kaikilla mittapuilla, niin kylähän siinä aikasmoisia katseita sai kun annoin lapsile sormiruuaksi ranskalaisia. Varsinkin kun tuo pienempikäytti siloin koon 68 vaatteita :D Ikää kuitenkin jo 1v.

Minusta ne vain olivat käteviä sormiruokailussa, kun kuitenkin jouduttiin käymään säännöllisesti kehitysseurannassa ja kotimatkaa oli yli tunti. Pitihän kaikki mukana olleet syöttää ennen ajomatkaa ja Hese vain on helppo paikka 3v:n ja pienten kaksosten kanssa. Ruuan saa nopeasti, se kelpaa kaikille ja itsekin saa nopeasti syötyä. Ja ei ole niin kovin sotkevaa ruokaa ;)

[QUOTE="vieras";24510114]Mun mielestä jos tuollaisia periaatteita noudattaa, niin niitä on noudatettava itsekin. Eli jos lapset vie vaikkapa heseen, niin ei siellä voi vain itse syödä, vaan kyllä niiden lasten on saatava samaa. Sama juttu muiden "herkkujen" suhteen. Et voi kieltää kahvipöydässä lapselta kaikkea,jos kuitenkin itse syöt.[/QUOTE]

Annatko aina lapsille samat oikeudet kuin itsellesi, sekä aikuisille? Tuskinpa.;) Eli kyllä mielestäni voi kieltää. Aikuiset määrittävät säännöt ja lasten on opittava, että aikuisilla on oikeuksia, joita lapsilla ei ole. Tiettyjä oikeuksia alkaa heillekkin sataa vähitellen iän karttuessa. En silti itse piilottele lapsiltani herkkuja tai heidän nenänsä edessä niitä syö.

Mutta jos ap:n tilanteessa ajatellaan, että Heseen oli syystä tai toisesta tultu vanhemman lapsen vuoksi (joka jo ehkä osasi kaivata herkkuja) ja nuorempi lapsi oli pakko ottaa mukaan. En käsitä miksei silloin nuoremmalle olisi voinut ottaa jotain omia eväitä mukaan tai on kai Hesessäkin jotain terveellisiä hedelmän- tai kasvisten paloja ja esim. maitoa saatavilla. En siis näe lapsille herkkujen syöttämisessä mitään hyvää. Mitä hyvää te siinä näette, että niin teette?

Jos olen itse aikuisseurassa vaikkapa ravintolassa niin otan kyllä jälkiruoan jos sellaista sattuu tekemään mieli. Tällaista herkuttelua on silti aika harvoin, mutta silloin jos aikuisseurassa on sellainen mahdollisuus ja mieliteko, en käy ajattelemaan sen epäreiluutta lapsiani kohtaan, jotka eivät ole asiaa näkemässä.

[QUOTE="vieras";24510077]Tiedän.:) Omat lapset ovat 5-vuotiaita, eivätkä ole koskaan saaneet mitään epäterveellisiksi herkuiksi luokiteltavia. Tietysti hedelmiä ja joskus teen itse heille herkkuna rahkaa. Valmiita maustettuja rahkoja tai jogurtteja emme osta. Meillä on lähiperheellä ollut aina tällainen toimintatapa lasten suhteen. Lapsuudenkodissani vasta teini-iässä saimme alkaa syömään karkkia vapaammin.

Samaa olemme siskoni kanssa yrittäneet opettaa omille lapsillemme. Hänen ainokaisensa tosin on jo kolmannella luokalla ja tappelua herkuista on ollut jo. Ne on ne koulukaverit ja koko kouluyhteisö, jossa lapset viimeistään perehtyvät herkkuihin. Itseänikin hirvittää omani tuleva kouluikä. Ensimmäisenkin viestini pointti oli lähinnä se, etten ymmärrä miksi kukaan tahtoo tehdä ns. turhia mankumisen aiheita lapsilleen. Vaikea uskoa, etteivätkö herkkuja mankuvien lasten vanhemmat niitä herkkuja myös lapsilleen antaisi useammin kuin
vanhemmat, joiden lapset eivät ikinä kysele herkkujen perään.[/QUOTE]

Mun mielestä juuri tuollainen toimintamalli aiheuttaa helposti sen että lapsilla tulee sitten myöhemmin syötyä niitä herkkuja liikaa,koska niistä on tehty "kielletty hedelmä". Välillä mietin että nykymaailmassa unohdetaan kohtuus,kaikki on helposti joko tai...

Lapsi ei kuole pariin ranskalaiseen ja jokainen päättää itse kuinka lapsensa syöttää.

Itse en juottais mehua joka päivä, mutta en pidä tappavan vaarallisena hörppäyttää sellaista pienelle jos ei matkalla muutakaan satu olemaan lähellä ja janottaa.

Hullut ylilyönnit suuntaan kuin toiseen on musta pahinta, mutta sekin on vain mun mielipide, kukin tehköön tavallaan.

Ja mitä lihavuuteen tulee, niin kyllä nämä nykylapset on jo aika hyvillä jäljillä kohti amerikan mallia. Että ehkä vähän kannattaa miettiä niitä terveellisiä ruokatapoja, monipuolisuus on hyvästä, mutta monipuolisestikin voi itsensä lihottaa. Lihavalle lapselle ranskalaisten tuputtaminen olis tosi ällöä ja surullista katsottavaa jossain Hesessä, ja aika paljon sellaisia siellä ja ABC:llä näkyykin :(

[QUOTE="hmm";24510392]Mun mielestä juuri tuollainen toimintamalli aiheuttaa helposti sen että lapsilla tulee sitten myöhemmin syötyä niitä herkkuja liikaa,koska niistä on tehty "kielletty hedelmä". Välillä mietin että nykymaailmassa unohdetaan kohtuus,kaikki on helposti joko tai...[/QUOTE]

Toinen vaihtoehto on että lapsi ei koskaan "koukutukaan" niihin lisäainemoskakarkkeihin ja välipaloihin, eikä ala koskaan des niitä himoitsemaan vaan osaa vaatia ja tehdä itsekin parempia.

siks käydäänki mäkkärissä sillä sieltä saa SUOLATTOMAT ranskalaiset. eihän nekään sen terveellisempiä ole mutta eipähän ole suolaa.

ja sitä paitsi ne on mun mielestä paljon parempia kun aina tehdään erikseen eli ne kuumia eikä sellasia löysiä ja vettyneitä.

[QUOTE="liisa";24510555]siks käydäänki mäkkärissä sillä sieltä saa SUOLATTOMAT ranskalaiset. eihän nekään sen terveellisempiä ole mutta eipähän ole suolaa.

ja sitä paitsi ne on mun mielestä paljon parempia kun aina tehdään erikseen eli ne kuumia eikä sellasia löysiä ja vettyneitä.[/QUOTE]

Ooks varma ettei niis oo jo valmiiks siinä mössössä, mistä ne raskalaiset on puristettu, suolaa? Vaikka ei lisäiskään paiston jälkeen? Ainakin kaupan pakastealtaassa on ranskiksia jois on valmiiks suolaa.

[QUOTE="hmm";24510392]Mun mielestä juuri tuollainen toimintamalli aiheuttaa helposti sen että lapsilla tulee sitten myöhemmin syötyä niitä herkkuja liikaa,koska niistä on tehty "kielletty hedelmä". Välillä mietin että nykymaailmassa unohdetaan kohtuus,kaikki on helposti joko tai...[/QUOTE]

Mä oon täysin samaa mieltä. Itse olen tällaisen hysteerisen äidin kasvatti. Syötiin vaan luomua ja NIIIIIN terveellistä kaikkea teiniksi asti. sitte ku aloin saada niitä karkkeja niin musta tuli ihan hirveä karkkisyöppö joka oon edelleenkin. ja mä jaksan uskoa että se johtuu siitä kun se karkki oli sellanen kielletty hedelmä nii sit ku sitä alko saada niin sitä piti syödä kilokaupalla aina kun siihen on mahdollisuus. Saman oon huomannu nykylapsissa: ne kellä on hirveen tiukkisäidit jotka varjelee lapsiaan kaiken pahuuden alkujuurelta eli sokerilta, heidän lapset vetää synttäreillä silmät suurina kaksin käsin karkkeja ja muuta makeaa. Pakkohan sitä on syödä kilokaupalla silloin Harvoin kun sitä saa kun ei tiiä koska seuraavan kerran on tilaisuus. Ne lapset ketkä saa säännöllisesti KOHTUUDELLA makeaa, osaavat syödä sitä kohtuudella myös juhlissa. Karhunpalveluksen tekevät lapsilleen nää kireäpipoiset mammat jotka viilaa pilkkua jokaisen sokerigramman kohdalla. Kaikkea kohtuudella on mun mottoni ja meillä on ainakin kaikki lapset saaneet VÄHÄN maistaa kaikenlaista makeaakin kun ovat 1v täyttäneet. Kukaan ei oo sokerihimoinen eikä ylipainoinen ja kaikilla on silti ehjät hampaat ja terve suhtautuminen makeaan.

Mitä alkuperäiseen viestiin tulee niin kyllä mä oon antanu jo vuoden vanhalle Hesen ranskalaisia. Käydään ehkä kaks kertaa vuodessa Hesellä ja mä en usko että lapseni terveys romahtaa jos se kerran puolessa vuodessa saa muutaman ranskalaisen.

rupes kyllä tekeen mieli nyt hesen ruokaa:9 taidanpa lähetä ostamaan niin meilä onkin päivälliseksi sitten oikein terveellinen ruoka:D ja lapsia 4v ja 1,5v ja samaa syö ku mekin:O

Yhteistyössä