1v7kk lapsen kanssa joka iltapäivä yhtä vaikeeta nukkumaan meno, voiko tuon ikäiseltä jättää päiväunet jo pois? Vai miten tätä til

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Lapsi ei halua mennä nukkumaan, ensin taistelee vastaan niin ettei saa edes kunnolla "raahattua" sänkyyn asti, sitten menee lähes tunti ennen kuin nukahtaa (leikkii, höpöttää ja keksii vaikka mitä jotta ei tarviis nukkua, eikä auta kieltäminen...), mutta sit kuitenkin nukkuu hyvin ainakin tunnin. Kiukkuaa väsyneenä jos ei vie nukkumaan, mutta jos vie niin kiukkuaa sittenkin. Illalla menee vähän paremmin nukkumaan mutta töitä saa silloinkin tehdä että lapsi nukahtaa. Eli onko päiväunet liikaa vai tarpeen vielä tässä iässä? En oikein tiedä mikä olis parasta. :/

Meillä ei nukuta enää juurikaan päiväunia. Eikä ole kyllä nukutettu, jos on väsynyt niin nukkuu. Aamulla aikaisempi herätys tai enemmän ulkoilua auttaa, jos tuntuu, että päikkäreitä ei voi jättää välistä.

meillä poika jätti päiväunet 2,5v ja tyttö 1,5v vanhana.Kotihoidossa molemmat siis.Nukkuvat öisin 12-14 tuntia,joten unentarve tulee kyllä täytettyä.Lapset on erilaisia,jos päiväunille meno yhtä tuskaa tai jos päiväunista on seurauksena se,että lapsi valvoo sit myöhään illalla,on parempi jättää ne kokonaan pois.toiset lapset taas vaatii pitkään päiväunia,yhden kaverinki lapset nukkui vielä eskari-ikäisenä päikkärit.

Lapsi on arkisin päivähoidossa, jossa yleensä nukahtaa jonkin aikaa sängyssä pyörittyään, hoidossa ei taistele vastaan yhtä ahkerasti kuin kotona. Tosin nyt on pari kertaa hoitaja sanonut että lapsi ei ole nukkunut päiväunia vaan on ainoastaan pyörinyt hiljaa hereillä sängyssään. Ulkoillaan aamulla 1-1,5h ja se ei auta... :/ Yöunia nukkuu tavallisesti noin 10-12h.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
samaa ongelma n.2v kanssa. päikkäreistä ei tule mitään mutta myös meillä ne tarvitsee, sitä huutoa ei illalla kestä kenenkään korvat. nukkuu n. 10+ h yöunet.

Joo, sama juttu meilläkin. Huutaa ja kiukkuaa joka ikisestä asiasta illalla, jos ei nuku päiväunia. Siksi tähän nyt jotain apua tarvitaankin...

Mä luulen että tuossa tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lyhentää yöunta jos tahtoo lapsen nukkuvan päiväunet. Kehityksen kannalta olis tärkeää että tuon ikäinen nukkuu päiväunet, mutta pakottaahan ei voi.

Meillä on saman suuntaiset taistot meneillään 2v2kk kanssa :) Suuria taisteluja ei ole vielä, mutta unen hakeminen kestää toisinaan tunnin, päivällä enemmän illalla vähemmän. Päiväunet kuitenkin vielä tarttee, muuten kiukkuaa iltapäivästä iltaan ja nukahtaa illan suussa jonnekkin "pystyyn".

Alkuperäinen kirjoittaja Merengue:
Silti laittaisin nukkumaan, kun vielä noin pieni on. Menisin vaikka itse viereen. :)

Ei se viereen meneminen auta kun sitäkin on kokeiltu.

Lapsi potkii seinää, minua, leikkii varpaillaan, imeskelee niitä, toistelee "kato, kato..." (tarkoittaa että jotain pitäis katsoa) ja istuu sängyssään, pyörii koko ajan, vaihtaa asentoa jne. = ei malta rauhoittua nukkumaan, vai eikö väsytä? Ota tästä selvää... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Silti laittaisin nukkumaan, kun vielä noin pieni on. Menisin vaikka itse viereen. :)

Lapsi potkii seinää, minua, leikkii varpaillaan, imeskelee niitä, toistelee "kato, kato..." (tarkoittaa että jotain pitäis katsoa) ja istuu sängyssään, pyörii koko ajan, vaihtaa asentoa jne. = ei malta rauhoittua nukkumaan, vai eikö väsytä? Ota tästä selvää... :(

:laugh: Pojalla taitaa olla tuota elämänhalua vaikka muille jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

:laugh: Pojalla taitaa olla tuota elämänhalua vaikka muille jakaa.

Taitaa olla... tosin kyseessä on tyttö. :)

Ohoh, nyt vasta tarkemmin luin, että huutaa ja kiukkuaa. Eihän nyt tuollaistakaan kukaan kestä. Meitin kuopus nukkui parhaiten rattaissa, kun kuljettiin metsässä.

Voih, ei tämä lapsi osaa edes nukkua rattaissakaan... autossa kyllä torkkuu useinkin mutta ei nykyisillä bensan hinnoilla viitsi lähteä huvikseen ajelemaan, jotta lapsi saa nukkua. :/ Osaa kyllä nukkua sängyssään mutta nukahtaminen on yhtä sotimista. Ei kai auta kuin kestää se...

Yhteistyössä