1v9kk ei suostu syömään ja vaatii kokoajan jotain.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
alkaa pikkuhiljaa väsyttämään... ei suostu syömään mitään "normaalia" ruokaa, haluaa vaan kokoä ajan leipää tai karkkia yms. ja kauhean itkun kera vaatii, jos yritetään antaa tavallista kotiruokaa niin vastaus on "ei", ja sitten heti alkaa huuto "anna mulle". on muutenkin jotenkin kamalan herkkä, huutaa vähänväliä ja vaatii jotain. emme kylläkään ole antaneet mitenkään ymmärtää että kaikkea saa kun vaan vaatii. tarhassakin tästä on jo tullut palautetta.
Onko normaalia ja mitä pitäisi tehdä?

Meillä just saman ikäinen ja kuulostaa niin tutulta!! koko ajan vailla muroja,maitoa,leipää,juustoa,banaania..eikä okea ruoka varmasti kelpaa. vaikka ei mitään muuta antaiskaa.
todella hermoja raastavaa.

lapsi testaa rajoja.. Pidät vaan säännölliset ruokaq-ajat,ei ylimääräisinä välipaloina leipää ja karkkeja,älä syö niitä itsekkään ( lapsen nähden).

Meillä just saman ikäinen ja kuulostaa niin tutulta!! koko ajan vailla muroja,maitoa,leipää,juustoa,banaania..eikä okea ruoka varmasti kelpaa. vaikka ei mitään muuta antaiskaa.
todella hermoja raastavaa.

niin todellakin on ! salaa mielessäni toivon että kasvaisi vähän ja oppisi tuosta pois. mitä teet tilanteessa kun ei suostu syömään kun sitä mitä itse haluaisi? tiettyhän lapsen syödä pitäisi mutta en millään nyt haluaisi antaa sitä leipää kun on kunnonkin ruokaa tarjolla ja siitähän se äkkää sen että todellakin saa sitä mitä haluaa. aaargh.

Jos meillä ei syö ruokaa ruoka-aikaan, niin samaa on tarjolla välipalalla (jolloin yleensä hedelmää ).

Jos ei syö ruokaa välipalla , niin sitten iltaruoalla ja jos ei sittenkään, niin viimeistään iltapalla ovat meidän lapset tähän mennessä syöneet sen aamupäiväruuan.

Ja vaikka silloin kova nälkä onkin, niin ruuan lisäksi emme ole antaneet mitään "ylimääräisiä ", leivän ehkä lisäksi.

Ei olla montaa kertaa näin jouduttu toimimaan, mutta pari kertaa lapset ovat kokeilleet, syödäänkö meillä ruokaa vai välipaloja.

muistan ton vaiheen...meillä tuli lähtö pöydästä jos tarjottu ruoka ei maistunut.ruokien välissä annoin sitten vettä.seuraavalla ruualla söi paremmin kun muisti että ei se kitinällä muuks muutu,ei tipu keksiä jos muutkin syö jauhelihakeittoo.isovanhemmat tietenkin aina koitti romuttaa tänkin homman antamalla ylimääräsiä välipaloja.

Todella tuttua, kaikki sympatiani sinulle!! Meillä kesti tuo vaihe muutaman kk, noin 1 v 8 kk iästä n. 2 v. 3 kk ikään saakka. Sitten se meni ohi, mutta nyt kun poika on 2 v. 5 kk, parin viikon ajan on aika tehokkaasti pistänyt hanttiin aina kun pitäisi laittaa vaatteet päälle tai riisua. Oli jo itsekin opettelemassa pukemista ja riisumista, muttei enää suostu tekemään sitäkään. Saa nähdä koska tulee se aamu kun joudun kantamaan hänet ilman ulkovaatteita autoon...|O

mitä jos ei suostu syömään illallakaan? annanko sitten vaan sitä leipää, tuntuu että se on ainut mikä kelpaa? tunnen itseni melko epätoivoiseksi, ei ruokavalio voi olla pelkkää leipää.

[QUOTE="aapee";24995054]mitä jos ei suostu syömään illallakaan? annanko sitten vaan sitä leipää, tuntuu että se on ainut mikä kelpaa? tunnen itseni melko epätoivoiseksi, ei ruokavalio voi olla pelkkää leipää.[/QUOTE]

Menisi ilman syömistä nukkumaan. Ja sama ruoka-annos odottaisi nenän edessä seuraavana aamuna.

Todella tuttua, kaikki sympatiani sinulle!! Meillä kesti tuo vaihe muutaman kk, noin 1 v 8 kk iästä n. 2 v. 3 kk ikään saakka. Sitten se meni ohi, mutta nyt kun poika on 2 v. 5 kk, parin viikon ajan on aika tehokkaasti pistänyt hanttiin aina kun pitäisi laittaa vaatteet päälle tai riisua. Oli jo itsekin opettelemassa pukemista ja riisumista, muttei enää suostu tekemään sitäkään. Saa nähdä koska tulee se aamu kun joudun kantamaan hänet ilman ulkovaatteita autoon...|O

Voi ei... on siis jotain mitä odottaa kun tämä vaihe loppuu. :D

Meillä sama homma 1,5v:n kanssa ja todella raivostuttavaa.. Mutta kyllä mä viimeistään illalla olen tarjonnut sitä mitä tiedän, että syö. Ei ole kiva mennä nälkäisenä nukkumaan. Yksi ilta yritin, että, kun ei syönyt puuroa ja kaikki lensi kaaressa pois. Nousi pois pöydästä ja iltatoimien jälkeen nukkumaan. Sieltä se vaan kerta toisensa jälkeen nousi ja huusi ruokaa jääkaapin edessä. Lopulta söi minun iltapalani, ison palan omatekemää pitsaa, purkillisen jogurttia ja maitoa. Sen jälkeen uni maistui.

Menisi ilman syömistä nukkumaan. Ja sama ruoka-annos odottaisi nenän edessä seuraavana aamuna.[/QUOTE

ihanko totta? oikeastaan ajattelinkin tuota mahdollisuutta, mutta eväsin sen koska tyttö nukkuu muutenkin huonosti (joka on muuten asia mistä voisi tehdä ihan oman topiccinsa) ja ajattelin että nälkäisenä yö menee vielä huonommin.

Ei minulle eikä miehelleni tekisi tiukkaa laittaa lasta syömättä nukkumaan. Ruoka on kuitenkin iltapala-aikaan ollut tarjolla eikä se ole meidän vika, jos se ei ole kelvannut.

Nuorempi lapsi oli ehkä 1vee1kk, kun ensimmäisen kerran tätä temppua kokeili (olisiko ollut risottoa ). Iltapalalla sitten kuitenkin sen söi.

Vanhempi lapsi (silloin vielä oli aamupuuroiässä ) jätti pari kertaa puuron syömättä, niin laitoin aamupuuron rasiaan, kun läksimme avoimeen päiväkotiin. Siellä laitoin kylmän puuron nenän eteen ruoka-aikaan. Yhden kerran jätti puuron siinä vaiheessa syömättä ja sama annos oli edessä taas välipalalla (jolloin en sitten antanut lisäksi hedelmää, koska välipalasta on niin vähän aikaa seuraavaan ruokailuun, ettei silloin mahaa vedetä ihan täyteen ).

[QUOTE="aapee";24995094]

Ei minulle eikä miehelleni tekisi tiukkaa laittaa lasta syömättä nukkumaan. Ruoka on kuitenkin iltapala-aikaan ollut tarjolla eikä se ole meidän vika, jos se ei ole kelvannut.

Nuorempi lapsi oli ehkä 1vee1kk, kun ensimmäisen kerran tätä temppua kokeili (olisiko ollut risottoa ). Iltapalalla sitten kuitenkin sen söi.

Vanhempi lapsi (silloin vielä oli aamupuuroiässä ) jätti pari kertaa puuron syömättä, niin laitoin aamupuuron rasiaan, kun läksimme avoimeen päiväkotiin. Siellä laitoin kylmän puuron nenän eteen ruoka-aikaan. Yhden kerran jätti puuron siinä vaiheessa syömättä ja sama annos oli edessä taas välipalalla (jolloin en sitten antanut lisäksi hedelmää, koska välipalasta on niin vähän aikaa seuraavaan ruokailuun, ettei silloin mahaa vedetä ihan täyteen ).

eli ehdotat että kannattaisi laittaa syömättä nukkumaan? kokeilen vielä antaa tuota päivällistä ja jos ei kelpaa niin ei voi mitään. tuntisin itseni luovuttajaksi jos antaisin leipää. puuroa voin toki kanssa kokeilla (en usko että kelpaa sekään).

eli ehdotat että kannattaisi laittaa syömättä nukkumaan? kokeilen vielä antaa tuota päivällistä ja jos ei kelpaa niin ei voi mitään. tuntisin itseni luovuttajaksi jos antaisin leipää. puuroa voin toki kanssa kokeilla (en usko että kelpaa sekään).

En nyt menisi sanomaan, että ehdotan, mutta näin meillä on tehty (miehen kanssa ollaan aina toimittu samalla tavalla, vaikka mies onkin joskus sanonut, että meillä on aika kova kuri ).

Jotkut asiat on lapsille täytynyt vääntää rautalangasta, mutta tätä ruualla leikkimistä eivät ole montaa kertaa kokeilleet, kun tietäävät, etteivät saisi kuitenkaan periksi.

Mä katseltiin sitten yhdessä kirjoja ruokapöydässä ja siihen se rauhottui, sitten alkoi syöminenkin sujumaan. Ei syömisestä tarvitse tehdä tahtojen taistelua, se voi olla mukava hetki joka sujuu omalla painollaan.

[QUOTE="aapee";24995094]

Tämä lähentelee kyllä jo sadismia!! Söisitkö itse kylmää puuroa vaikka olisi nälkä?

Säännölliset ruoka-ajat, ei välipaloja ollenkaan. Aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Tarjotaan sitä ruokaa mitä on on muillekin, jos ei lapsi syö niin pois pöydästä. Seuraavalla aterialla tarjotaan taas sitä mitä sillä aterialla on muillekin, ei siis aamupuuroa lounaalla! Kylmän viileästi lapsi pois pöydästä ilman että tekee syömättömyydestä numeroa. Lapsi hakee juuri sitä konfliktia ja reaktiota, syöminen on ainoita asioita joita tuon ikäinen voi itse hallita, siksi kokeilee rajojaan sillä.

Itse olen iltapalalla kaikkien lasten kanssa joustanut niin, että jos puuro ei ole vauvaiän jälkeen millään maistunut (vaikka on vaihdellut eri puurolajeja), niin sitten jogurttia/viiliä ja leipää/karjalanpiirakkaa. Ei kaikesta tarvitse tykätä, turha tuollaisesta on tehdä kamalaa taistelua. Mutta siis lapsen kiukutellessa ei pidä antaa periksi, vaan vaihtaa iltapalan valmiiksi mieluisampaan. Pääasia, että iltapala on suht terveellinen, ei siis mitään herkkuja. Näin kaikki voi käydä hyvillä mielin nukkumaan vatsa täynnä.

Älkää aiheuttako lapselle traumoja pakottamalla syömään edellisen aterian ruokia tai muuta yhtä kamalaa!

Yhteistyössä