1veen imetyksen lopetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1veen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1veen äiti

Vieras
En ikinä kuvitellut imettäväni näin pitkään, mutta niin ne kuukaudet vain vierähti. En enää kyllä imetä kuin iltaisin ja aamuyöstä, ja nimenomaan se aamuyön imetys on se mistä ilmeisesti meidän tapauksessa vaikein päästä eroon. Lapsi ei suostu juomaan korviketta tai oikeaa maitoa (sekoittelen niitä kyllä ruokiin.)

Nyt kysynkin miten lopettaa imetys ilman huutoa? En kannata lapsen minkäänlaista huudattamista, ja siksi olen tavallaan odottanut että lapsi lopettaisi imemisen itse. Mutta kuinkakohan kauan sitä odotellessa menisi?

Ei lopettamisen suhteen mikään paniikki ole...mutta ois vaan kiva tietää jo hyviä vinkkejä?

Eikö nykysuositus ole imettää 1-vuotiaaksi? Miksi kuitenkin tuntuu silti että mua pidetään jo outona?

Mä en osaa auttaa tuossa imetyksen lopettamisessa, koska imetän edelleen. Tulin vinkkaamaan imetystukilistan sivuista www.imetystuki.net. Sieltä löytyy apua myös vieroitukseen.

Et ole outo vaikka imetät 1-vuotiasta! Mä pidän noin pienen imettämistä aivan luonnollisena ja koska imetyksiä on vain muutama vuorokaudessa niin kannustaisin vielä jatkamaan.

Meillä oli vastaava tilanne, tyttö sai tissiä lopulta iltaisin ja öisin. Lopetti yhtäkkiä yösyönnit kun oli 1v 4kk (alkoi nukkumaan koko yön) ja iltatissiä sai vielä noin kuukauden, sekin oli lopulta helppo lopettaa, ei itketty yhtään. Tuntui että tuli mitta täyteen. Meillä ei vieläkään juo mitään maitoa (ikää 2v).

Taaperoimetystukilista on hyvä, sieltä saa tietoa/tukea ja huomaa ettet tosiaankaan ole yksin, vaan siellä on ihan normaalia imettää vielä 3-vuotiaitakin...

Vaikea antaa ohjeita, kerroin vaan miten meillä meni.

Alkuperäinen kirjoittaja 1veen äiti:
En ikinä kuvitellut imettäväni näin pitkään, mutta niin ne kuukaudet vain vierähti. En enää kyllä imetä kuin iltaisin ja aamuyöstä, ja nimenomaan se aamuyön imetys on se mistä ilmeisesti meidän tapauksessa vaikein päästä eroon. Lapsi ei suostu juomaan korviketta tai oikeaa maitoa (sekoittelen niitä kyllä ruokiin.)

Nyt kysynkin miten lopettaa imetys ilman huutoa? En kannata lapsen minkäänlaista huudattamista, ja siksi olen tavallaan odottanut että lapsi lopettaisi imemisen itse. Mutta kuinkakohan kauan sitä odotellessa menisi?

Ei lopettamisen suhteen mikään paniikki ole...mutta ois vaan kiva tietää jo hyviä vinkkejä?

Eikö nykysuositus ole imettää 1-vuotiaaksi? Miksi kuitenkin tuntuu silti että mua pidetään jo outona?

Ystäväni kertoi, että ei halunnut lopettaa juuri tuota aamuyön imetystä, koska ajatteli sen olevan tytölle tärkeä. 1v 2kk iässä päätti yrittää luopua siitä omeien yöuniensa vuoksi, vaikka päivisin vielä imetti. Ihmetyksekseen huomasi tytön rauhoittuvan täysin ilman aamuyön tissittelyä ja itse asiassa alkavan nukkua yönsä kokonaan. Tähän asti oli herännyt aina aamuöisin tissiä varten, mutta nyt alkoi nukkkua koko yön lävitse. Tämä vain yötisiittelykokemuksista.

Sitä vain yritän sanoa, että lopettaminen ei välttämättä vaadi edes huutoa, vaan saattaa mennä aivan ilman sitä :) Vaatii vain rohkeutta kokeilla, jos oikeasti haluat sen lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 1veen äiti:
En kannata lapsen minkäänlaista huudattamista, ja siksi olen tavallaan odottanut että lapsi lopettaisi imemisen itse. Mutta kuinkakohan kauan sitä odotellessa menisi?
--

Ihmisen luonnollinen vieroittumisikä on 2 - 7 v. Hyvin usein lapset vieroittuvat 2 - 4-vuotiaina itsestään. Tai uuden raskauden myötä.

Suomessa on suositus imettää 1 v tai niin kauan kuin äiti ja lapsi haluavat. Who suosittelee 2 v tai pitempään. Ei siis mitään tarvetta vieroittaa 1-vuotiasta, jos ei siltä tunnu. Kannattaa luottaa itseensä ja lapseensa.

http://www.imetys.fi/itu/taapero.php

Mä imetin 1 v 6 kk saakka, poika oli tissillä jatkuvasti, ei tosin yöllä, mutta heti aamuyöllä tai aamulla kyllä. Ajattelin, etten ikinä pääse siitä eroon, kun vähentäminen ei onnistunut ollenkaan. Sitten eräänä aamuyönä olin vähän vahingossa imettänyt kolmesti putkeen, kun luulin, että kello oli jo enemmän. Ärsytti, ahdisti ja rasitti. Ja lopetin seinään!! Poika kerjäsi jonkun verran mutta nukkumaan käydessäkin itki vain minuutin verran hissukseen ja vähän murjotti. Sanoin vaan, että äiti ei enää voi antaa. Minua kylläkin itketti paljon eka yönä jolle nukahti ilman tissiä. Mutta siihen se jäi, ei mitään itkuja, vähän murjotusta. Kannattaa siis kokeilla, voi mennä helpostikin. Tilalle silitystä jos lapselle kelpaa.

Misuli: Tuo tilanteesi kuulostaa ihanteelliselta... voi kun meilläkin menisi niin. Oon vaan nyt ollut niin väsynyt ja stressaantunut muista asioista, että en ole jaksanut aamuyöstä yrittää mitään muita keinoja uudelleen nukuttamiseen, vaan olen kaapannut lapsen kainaloon. Muutamia kertoja meillä on kyllä nukuttu aamuun asti ilman imetystä... en tiedä mikä sen on aikaan saanut, ja miksi niin ei tapahdu useammin?

Vähän asian vierestä:
miten teillä jotka olette imettäneet pitkään, on lopettaminen vaikuttanut esim menkkoihin - onko muuttuneet pahemmiksi, entä kuinka kauan herumista on silti jatkunut? Oletteko lopettamisen jälkeen tulleet pirteämmiksi, hiukset paksuuntuneet jne?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
miten teillä jotka olette imettäneet pitkään, on lopettaminen vaikuttanut esim menkkoihin - onko muuttuneet pahemmiksi, entä kuinka kauan herumista on silti jatkunut? Oletteko lopettamisen jälkeen tulleet pirteämmiksi, hiukset paksuuntuneet jne?

Minulla menkat ovat vakiintuneet jo ennen imetyksen lopettamista, eivätkä ole siitä muuttuneet. Ovat kyllä helpommat kuin ennen raskautta. Ovat alkaneet imetettävän ollessa 1 - 1,5 v.

Maitoa on tullut puristaessa monta kuukautta, mutta ei häiritsevästi. Liivinsuojia pidin kai noin pari viikkoa.

Hiuksiin ei ole vaikuttanut mitään. Imetyshän ei vaikuta hiuksiin kuin jos äiti on todella aliravittu, niin meneehän energiaa imetykseenkin ja siis sitäkin vähemmän hiuksiin. Hiustenlähtö johtuu raskauden loppumisesta ja takaisinkasvu kestää yksilöllisen ajan. Raskauden aikanahan ei lähde tavallista määrää hiuksia, joten ne kaikki silloin yliaikaa päässä pysyneet lähtevät muutaman kuukauden päästä synnytyksestä ja kasvavat sitten hiljalleen takaisin, imetti tai ei. Jotkut ovat kokeneet, että imetys vaikuttaa permanentin pysymiseen kylläkin.

Pirteämmäksi en myöskään ole tullut ;). Lapsihan voi heräillä imetti tai ei. Imettäessä hänet sai kivuttomasti uudestaan uneen ja itsekin nukahti nopeasti, imetyksen loputtua ei aina niin helposti nukahdettu kumpikaan.

Mullakin menkat alkoivat ennen imetyksen lopetusta, kun lapsi oli noin 1 v 3 kk. Raskaaksi en kuitenkaan tullut imettäessä, mutta heti eka kierrosta imetyksen lopetettuani. Oliko sitten vain säkää, vai kiinni tosiaan imetyksestä, en tiedä. Tissit oli ikävän pinkeät pari viikkoa imetyksen lopusta, sitten normalisoituivat, en koitellut sen jälkeen tulisiko vielä maitoa. Ja ehdin olla vain 2 viikkoa ilman imetystä ennen uutta raskautta joten vaikea sanoa tosta piristymisestä tai hiusten paranemisesta tms. Tää uusi raskaus on saanut vedon pois aika täysin..

Mulla kylläkin menkat alkoi jo heti jälkivuodon loputtua (käsittämätöntä), ja ovat olleet siitä lähtien säännölliset - sentään vähän helpommat kuin ennen, ja pelkäänkin paheneeko ne taas kun imetyksen kokonaan lopettaa.

Liivinsuojia tai edes imetysliivejä en ole käyttänyt enää pitkään aikaan, siis sen verran vähäistä maidontuloni on, siksi ehkä on ollut hölmöä jatkaa, mutta kaipa se vähäinenkin on hyväksi lapselle, ja se läheisyys.

Mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe. Meillä poika täytti juuri vuoden ja imetän edelleen illalla, kerran aamuyöstä ja 1-2 kertaa päivän aikana. Meilläkään lopetuksen kanssa ei ole mikään kiire, mutta ajatuksena on kuitenkin pikku hiljaa alkaa vähennellä ja lopetella kun aika on siihen kypsä.

Päivällä poika ei ole mitenkään tissin perään, illalla ja yöllä imetys on ehkä oleellisempi juttu ja juurikin helppo rauhoituskeino, joskin osaa illalla nukahtaa itsekseenkin ja tassuttelukin välillä toimii, jos yöllä herää . Eli sen puolesta luulen että imetys olisi helppokin lopettaa.

Meillä ongelmana tuntuu ainakin tällä hetkellä olevan se, miten saada lapsi juomaan muuta maitoa tai yleensäkin nestettä tarpeeksi. Hän syö ihan hyvin ja hapanmaitotuotteet maistuvat. Pitkään on jo ruokajuomana tarjottu vettä nokkamukista tai mukista ja sitä juo ihan mielellään, muttei kokonaisuudessaan kovin suuria määriä. Nyt viikon-pari on tarjottu aterioilla myös maitoa tai piimää, jotka lähinnä valuttaa suustaan pois tai lopulta työntää koko mukin kädellään pois, ei siis tunnu pitävän niistä. Tänä iltana kokeilin juottaa velliä ennen nukkumista, mutta menekki ei ollut juuri parempi. Äidinmaitoa olen päivällä antanut aina aterian päätteksi, silloin kun olen antanut.

Toki sitkeästi jatketaan tarjoamista, jos tämä on vain tottumiskysymys, mutta vähän utopistiselta tuntuu, että sitä pitäisi saada päivässä joku puolikin litraa uppoamaan, kun nyt ne määrät ovat niin minimaalisia. Vai alkaako se sitten vaan upota kun ei muuta enää tarjota. Muutama tuolla aiemmin keskutelussa mainitsi, ettei lapsi edelleenkään juo muuta maitoa... mitä sitten juotatte ja kuinka kalsiumin tarve tulee teillä täytettyä? Ehdotuksia tähän tilanteeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Liivinsuojia tai edes imetysliivejä en ole käyttänyt enää pitkään aikaan, siis sen verran vähäistä maidontuloni on, siksi ehkä on ollut hölmöä jatkaa, mutta kaipa se vähäinenkin on hyväksi lapselle, ja se läheisyys.

Eihän se liivinsuojattomuus tarkoita ettei sinulla maitoa tulisi. Maidontulo vaan yleensä tasaantuu, niin ettei sitä valu enää miten sattuu. Harva niitä käyttää koko imetysaikaa...

Mulla esikoinen ei juonut vieroitusvaiheessa maitoa ja tosi huonosti muutakaan, pullosta ei mitään. Mä sain kalsiummäärät täytettyä nipinnapin päivässä keittämällä aamu- ja iltapuurot maitoon ja antamalla välipalaksi jugurttia/viiliä ja ruokiin annoin lisukkeeksi raejuustoa. Jossain vaiheessa annoin kyllä sit kalsiumlisää hetken varmistaakseni asian. Kesä oli tuolloin vieroituksessa kyseessä ja tarjosin tarjoamasta päästyänikin sit muita juomia, myös mehuja vaik tiesin et hammaslääkäri olis pillastunu mut mun mielestä oli tärkeempää et lapsi sai riittävästi nestettä.

Nyt tää toinen on saanu maistella tuota korviketta ruuan yhteydessä alusta asti ja on lisänny korvikkeen juomista nyt kun oon pikkuhiljaa tehny vierotusta. Eli nyt kun on enää iltatissi jäljellä, korviketta menee 4dl päivässä max.

Olenkin miettinyt tuota rauhoittelua yöllä,kun se tissi on niin helppo keino saada lapsi rauhoittumaan siihen hän nukahtaa heti,mutta jos ei saa tissiä niin huutoa voi sitten jatkua 3 tuntia joten oman jaksamiseni takia olenkin sitten rauhoitellut lapsen siihen tisulle....nyt voivat monet sanoa,että ei kannata,mutta lukekaahan loppuun pliis!!! Meillä vauveli nukkui n.3kk ikäisestä n8kk asti läpi yöt ihan kokonaan,mutta sitten alkoi heräillä jokusen kerran yössä ja nyt välillä jokunen yö on sitä että on heräillyt 1-2h välein ja päivällä on itsellä olo ettei juuri ole nukkunut ja zombina herää sitten taas uuteen päivään ja tuntuu et just ehti nukhataa vasta...Olimme juuri vuokratulla mökillä viikon ja lapsi heräsi vain yhtenä yönä useamman kerran,en tiedä mistä johtui,mutta olisin onnellinen jos pääsisin lapsen pään sisälle hetkeksi ja selvittäisin sen miksi hän kotona herää usean kerran yössä.Mökillä hän nukkui siis 6 yötä heräämällä vasta aamuyöstä 4-6 aikaan ja jatkamalla sitten unia 9-10.Olisiko jollain tuollaisesta kokemusta että lapsi jossain muualla nukkuu paremmin kun kotona:)??? Tottahan toki se imetys pitää joskus lopettaa,mutta itse teen sen kyllä lapsen "ehdoilla" en nyt suinkaan anna lapsen pompottaa,mutta hellästi ja omalla tavalla myös selkeästi ja tiukasti.Meillä nimittäin tyttö ei tykkää yhtään silittämisestä nukkumaan mennessä joten olenkin miettinyt miten annan lapselle sen hellyyden ja läheoisyyden kun lapsi hakee sen tietysti minulta rinnallta:)Ja juu niistä menkoista mulla ne eivät ole alkaneet synnytyksen jälkeen ,mutta syynä lienee pillerit jotka pitävät menkat pois,koska monilla imettäjillä menkat ovat silti alkaneet. Liivin suojia en ole käyttänyt sitten alkuimetyksen siis en nyt muista kuinka monta kuukautta niitä käytin,mutta ei sitä maitoa sillai sit enää valunut,vaikka tänäkin päivänä saan kevyesti yhdestä rinnasta 2,5dl maitoa.Maitoa on tullut kokoajan runsaasti jo synntyssairaalassa kätilö ihmetteli maitomäärää jonka pumppasin siellä...sanoi että tällä määrällä ruokkisit koko osaston vauvat:),mutta ei se vaan valu liiveihin,vaikka vieläkin sitä paljon on.Jokainen omalla tyylillään kyllähän sitä itsekkin koittaa keinoja keksiä kuinka ja mitenn sen imetyksen lopettaa:)))sori vaan taas meni vähän aiheesta sivuun!!

Vähän asian vierestä, mutta minustakin tuntuu, että 1-vuotiaan imetystä ihmetellään kovasti. Omani on 10 kk ja hänen ikätoveriensa äidit tuntuvat lähes poikkeuksetta lopettaneen imetyksen jo muutama kuukausi sitten. Itse aion imettää ainakin vuoden ikään, mahdollisesti pidempäänkin.

Meillä tosin osaltaan vaikuttaa se, että lapsi on maitoallergikko ja en ole lähtenyt korvikerumbaan mukaan lainkaan. Ainoa maito, jota toistaiseksi on saanut on aitoa äidinmaitoa, nyttemmin melkeistään enää vain aamulla ja illalla. Lisäksi lääkäri on mun taustan takia antanut kehoituksen jatkaa imetystä mahdollisimman kauan. Luultavasti ilman noitakin syitä imettäisin edelleen.

Nostelinpa tätä esiin. Eli jos oikeasti haluaisin lopettaa imetyksen, miten se tapahtuisi parhaiten? Pitääkö se iltainen ja aamuöinen tissittely tavallaan korvata jollakin muulla? Kannattaako ensin lopettaa iltainen ja syöttää siten vaan kerran vuorokaudesta? Onko siinä järkeä? Myös huolestuttaa, pitääkö sitten vielä pumpata harvakseltaan, ja milloin sen sitten voi lopettaa. Pelkään että lopetus aiheuttaa öisin huutoa, ja siksi työnnän asiaa koko ajan eteenpäin, enkä edes jaksa asiaa aina miettiä.

Nyt jo 1,2veen äiti.

Meillä imetettiin 1,5 v. Lopetus johtui siitä, että lapsi joi jo tavallista maitoa myös hyvin lasista, joten emme kokeneet enää tarvetta jatkaa. Minä ja mieheni olimme väsyneitä yöllisiin tissinkerjäämisheräilyihin. Kaksi viikkoa lapsi pyysi välillä rintaa, mutta ei huutanut juurikaan. Ymmärsi, kun sanottiin, että ei enää -olet jo iso. Joi sitten mukista. Joo ja nyt kun vitamiinit tulee vain itselle, eikä mene maitoon, tukka on tuuheutunut ja muutenkin olen terveemmän näköinen. N. 1 viikko imetyksen loputtua heräilevä lapsemme alkoi yllättäen NUKKUA koko yön!!! Iltaisin juo nokkamukista 1,5 dl ja syö puuroa. En ole lihonut yhtään imetyksen loputtua, päin vastoin maidon loputtua laihduin pari kiloa ja siinä ollaan pysytty. Halusin lopettaa viim. 1,5 v. vaikka olikin haikeaa. 2-vuotiaalle tulee uhmaikä, jolloin imetyksen lopetus on erittäin vaikeaa ja menee kovaksi tappeluksi. Kannattaa ehdottomasti lopettaa viim. 1,5 v, jos ei aio jatkaa 3-4 v.

Mua hämmästyttää tässä keskustelussa nää yöimetykset. Vaikka täysimetin 5kk ja nyt vauva on 6.5 kk niin ei meillä kyllä tissiä ole enää pariin kuukauteen öisin syöty. Eihän yli 6kk vauva tarvitse fysiologisesti ruokaa yöllä, ellei sitten ole kovin pikkunen/alipainoinen.
Itselle yöimetyksen lopetus oli hieman hankalaa aluksi, kun rinnat täyttyivät. Mutta sekin asia tasaantui.
Itse ajattelin imettää niin kauan kun vauva haluaa, mutta viimeistään vuoden iässä lopetan. Imetys on hieno asia kun se onnistuu. Mutta täytyy se osata lopettaakin. Yli vuoden ikäinen ei hyödy mitenkään enää äidinmaidosta.

Yöimetyksen syy meillä ainakin oli se, että vauvan saa nukahtamaan helposti imettämällä. Muuten molemmat meidän lapsista kukkuivat pari tuntia hereillä, mutta imettämällä sai heti nukahtamaan. Ei niillä erityisen nälkä ollutkaan, ja yöimetykset loppui kun heräilyt loppui.

Ei kai se meidän 1-vuotias siitä imetyksestä niin hirveästi hyödy noin niinkuin mahan täyttymisen kannalta, mutta tietysti se tykkää läheisyydestä. Eiköhän se siitä jää pikkuhiljaa pois itsekseen. Meilläkään ei vauva juo paljoa, ei vettä eikä maitoa, joten siksikin imetän sen pari kertaa päivässä.

Niin, okei ymmärrän pointin. Mun lapsi herää aniharvoin yöllä. Mutta SE HERÄÄ en anna sille heti tissiä, vaan isä katsoo tilanteen, jotta laps ei sitten tottuisi saamaan yöllä ruokaa ja heräisi ihan siks, että tottuu siihen -että saa ruokaa yöllä, mikä on omanlaisensa kierre.
Viimeks kun poika heräs yöllä pari viikkoo sitten se sai 4 hammasta samana yönä, eikä siis ollut nälkäinen -vaan kipeä -ja nukahti sitten kipulääkkeellä.
Ymmärrän toki -että on tylsää valvoa yöllä, varsinkin jos perheessä on muita lapsia ja vauva ehkä valvottaa heitäkin ja jos maito toimii nk vauvan unilääkkeenä. Mutta sitten jos parit kerrat olis sitkee väsymyksestä huolimatta, ei antaiskaan maitoa, -vauva ehkä lopettaisi tissiheräämiset kokonaan.
Mutta tietty voi tehdä niinkun tuntuu itestä hyvältä. Oikeeta tapaa ei ole. Itelle se vaan on ollut niin ihana asia -että koko perhe on saanut nukkua jo pitkään täysiä öitä.

Alkuperäinen kirjoittaja 6kk pojan äiti;11045868:
Mua hämmästyttää tässä keskustelussa nää yöimetykset. Vaikka täysimetin 5kk ja nyt vauva on 6.5 kk niin ei meillä kyllä tissiä ole enää pariin kuukauteen öisin syöty. Eihän yli 6kk vauva tarvitse fysiologisesti ruokaa yöllä, ellei sitten ole kovin pikkunen/alipainoinen.
Itselle yöimetyksen lopetus oli hieman hankalaa aluksi, kun rinnat täyttyivät. Mutta sekin asia tasaantui.
Itse ajattelin imettää niin kauan kun vauva haluaa, mutta viimeistään vuoden iässä lopetan. Imetys on hieno asia kun se onnistuu. Mutta täytyy se osata lopettaakin. Yli vuoden ikäinen ei hyödy mitenkään enää äidinmaidosta.

Miksi WHO suosittelee imetystä 2v. tai pidempään jos siitä ei olisi hyötyä yli 1-vuotiaille? Siitä on läheisyyden lisäksi muutakin hyötyä niin pitkään kuin imettää. Äidinmaidosta saa vasta-aineita ja ravinteita taaperokin. Äidinmaidon rasvapitoisuuskin nousee jos imettää yli 1v.

Itse lopetin imetyksen melko tarkalleen 1v. iässä. Seuraavaa lasta imettäisin mieluusti suunnilleen puolitoistavuotiaaksi. Mutta katsotaan sitten.

WHO | Breastfeeding

Totta WHO suosittelee. Mutta tokihan ymmärrät, että maailmanlaajuiset järjetöt antavat ohjeet maailman laajuisesti. Suomessa neuvoloissa imetyssuositus on yksi vuosi. Sen jälkeen ravitsemuksellisesti länsimaissa lapsi ei äidinmaitoa tarvitse. Jos nyt luet vaikka Nestlen lehtisen se kehottaa myös keittämään vauvan tai pikkulapsen juomaveden. Joka toki on tarpeen varmasti Kambodiassa, miksi ei vuelä Isossa-Britaniassakin, mutta tarpeetonta Suomessa.
Läheisyyttä lapsi tarvitsee aina, -se toteutuu imetyksessä, se toteutuu yhtähyvin sylitellessä.
On jokaisen henkilökohtainen oma-asia on jos haluaa taaperoimettää, mutta mitään korvaamatonta hyötyä siitä tuskin enää on.

Totta WHO suosittelee. Mutta tokihan ymmärrät, että maailmanlaajuiset järjetöt antavat ohjeet maailman laajuisesti. Suomessa neuvoloissa imetyssuositus on yksi vuosi. Sen jälkeen ravitsemuksellisesti länsimaissa lapsi ei äidinmaitoa tarvitse. Jos nyt luet vaikka Nestlen lehtisen se kehottaa myös keittämään vauvan tai pikkulapsen juomaveden. Joka toki on tarpeen varmasti Kambodiassa, miksi ei vuelä Isossa-Britaniassakin, mutta tarpeetonta Suomessa.
Läheisyyttä lapsi tarvitsee aina, -se toteutuu imetyksessä, se toteutuu yhtähyvin sylitellessä.
On jokaisen henkilökohtainen oma-asia on jos haluaa taaperoimettää, mutta mitään korvaamatonta hyötyä siitä tuskin enää on.

Katsopa tuolta pitkän imetyksen hyötyjä: Imetyksen tuki ry

Tuo tutkimus ei rajoitu mihinkään maanosaan, vaan koskee ihan myös suomalaisia. Varmasti vauva pärjää ilmankin rintamaitoa, mutta jos haluaa lapselleen parhaan mahdollisen suojan niin kyllä se imettäminen pitempään kannattaa. On turhaa väittää muuta kun asiasta on faktaa tutkittu. Lyhytkin imetys on aina lapselle plussaa, mutta puutuin tuohon pitkän imetyksen vähättelyyn. :)

Meille myös on neuvottu kahdessa eri neuvolassa keittämään vauvan juomavesi, ihan Suomessa.

Viimeksi muokattu:
Katsopa tuolta pitkän imetyksen hyötyjä: Imetyksen tuki ry

Tuo tutkimus ei rajoitu mihinkään maanosaan, vaan koskee ihan myös suomalaisia. Varmasti vauva pärjää ilmankin rintamaitoa, mutta jos haluaa lapselleen parhaan mahdollisen suojan niin kyllä se imettäminen pitempään kannattaa. On turhaa väittää muuta kun asiasta on faktaa tutkittu. Lyhytkin imetys on aina lapselle plussaa, mutta puutuin tuohon pitkän imetyksen vähättelyyn. :)

Meille myös on neuvottu kahdessa eri neuvolassa keittämään vauvan juomavesi, ihan Suomessa.

Tuon "tutkimuksen" lähdetietoja en löytänyt, joten enemmän se taitaa olla mielipidekirjoitus? Ja kuinka puolueetonta tutkimustietoa aiheesta voi ko. instanssin sivuilta löytyä... Kaiken kaikkiaan imettäminen on jokaisen henkilökohtainen asia - imetti sitten 2kk tai 3 vuotta. Ja meille on neuvolassa, tosin vain yhdessä, annettu julkaisu jossa sanottiin että nykytiedon mukaan vauvan juomavettä ei tarvitse Suomessa keittää.

Viimeksi muokattu:
Tuon "tutkimuksen" lähdetietoja en löytänyt, joten enemmän se taitaa olla mielipidekirjoitus? Ja kuinka puolueetonta tutkimustietoa aiheesta voi ko. instanssin sivuilta löytyä... Kaiken kaikkiaan imettäminen on jokaisen henkilökohtainen asia - imetti sitten 2kk tai 3 vuotta. Ja meille on neuvolassa, tosin vain yhdessä, annettu julkaisu jossa sanottiin että nykytiedon mukaan vauvan juomavettä ei tarvitse Suomessa keittää.

Meillä on vähän yli vuoden vanha lapsi ja olin aivan äimänä kun nyt vasta lapsen ollessa tyyliin vuoden vanha kuulin ensimmäistä kertaa tuostakin, että jotkut keittävät vauvan juomaveden Suomessa. Tosin meillä se ei ollut varmaan mielessä, koska en tainnut edes ajatella, että vauvalle pitäisi rintamaidon rinnalle koskaan vettä juottaakaan.

Minä lopetin imetyksen asteittain. Ensin 9 kuukauden iässä lopetin yöimetykset, koska olin menossa muutama viikko myöhemmin töihin ja tarvitsin yöunia siinä vaiheessa. Kaksi yötä oli vähän levotonta, mutta kolmantena lapsi jo nukkui 7 tuntia. Jatkoin sen jälkeen vielä nelisen kuukautta siten, että imetin kuuden aikaan aamulla ennen töihin lähtöä ja sitten tietysti aina kotona ollessa pitkin päivää ihan tiheästikin. Vuoden ja kahden kuukauden iässä lopetin päiväimetykset ja sen jälkeen jatkoin vielä pari viikkoa sitä aamukuuden imetystä, kunnes se jäi itsestään pois.

En olisi välttämättä kiirehtinyt imettämisen lopettamista, mutta toiveissa on toinen lapsi ja uskon kyllä lääkäriäni siinä, kun hän neuvoi oman kropan kestämisen takia lopettamaan imettämisen ennen uutta raskautta. Jotkuthan eivät näe siinä mitään ongelmaa, mutta minä halusin antaa elimistölleni hengähdystauon.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä