1vuotiaan lääkärireissu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä ihmeissään

Vieras
Tuo meidän vuosikas on ollut jo useamman viikon flunssainen ja nyt viikonloppuna tuli sit itkuisemmaksi. Tänään sitten vein sen tuohon terveyskeskukseen ja siellä oli nuori mieslääkäri joka yritti ensiksi katsoa korvaan, mutta ei nähnyt, kun oli vaikkua. Puhdisti korvan ja katsoi sitten uudestaan. Sanoi jotain, että punainen on ja kävi hakemassa tympanometrin (vai mikä se laite onkaan).
Siinä vaiheessa tämä meidän pieni ei ollut enää ollenkaan yhteistyökykyinen kaiken korvan kaivelun jälkeen. Näki selvästi miten lääkärillä rupes pinna kiristymään, kun lapsi vain sai päätänsä heilutettua vaikka kuin yritin pitää kiinni. Lopulta lääkäri potkaisi tuolinsa kauemmaksi ja sanoi, että ei tästä nyt tule mitään tulkaa kahden päivän päästä uudestaan!! Minä olin ihan hoo... ja kyselin, että eikö heillä olisi hoitjaa, joka voisi tulla kaveriksi ja että en lähde pois ennenkuin korva on katsottu. Lääkäri taas rupesi katsomaan korvaa ja puhdisti lisää vaikkua pois ja sitten vilkaisi lampulla, että joo kunnossa tämä on ja jotenkin olin siinä sitten niin hämmentynyt itsekin kaiken keskellä, että en huomannut, että se tympanometrillä katsominen jäi...
Vähän jäi outo maku suuhun tuosta reissusta. Saa nähdä pitääkö nyt sitten huomenna tai ylihuomenna taas lähteä käymään uudelleen lääkärissä, jos tuo itkuisuus ei helpota. Tunnostaa, että lääkäri vaan tokaisi tuon kunnossa on, jotta saa minut poistumaan vastaanotolta.

no ei se joka tapauksessa olisi tiennyt onko siellä tulehdus vai ei. Terveyskeskuslääkärit ei osaa katsoa korvatulehdusta. Meillä on kaksi kertaa annettu lapselle antibiootit korvatulehdukseen terveyskeskuksesta, vaikka mitään tulehdusta ei ole edes ollut.

Ekalla kerralla oltiin päivällä terv.keskuksessa hakemassa mulle lappu töihin, oli kuulemma korvatulehdus, yöllä jouduttiin kurkunpääntulehduksen takia lähtemään Lastenklinikalle, jossa tietty myös korvat katottiin, lastenlääkäri totesi että mitään korvatulehdusta ei ole. Tokalla kerralla sama homma, lappua töihin haettiin, taas kuulemma korvatulehdus, sillä kertaa en uskonut vaan menin suoraan korvalääkärille, joka totesi että ei tulehdusta.

Että korvia ei mennä enää koskaan tarkistamaan terv.keskukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ei se joka tapauksessa olisi tiennyt onko siellä tulehdus vai ei. Terveyskeskuslääkärit ei osaa katsoa korvatulehdusta. Meillä on kaksi kertaa annettu lapselle antibiootit korvatulehdukseen terveyskeskuksesta, vaikka mitään tulehdusta ei ole edes ollut.

Ekalla kerralla oltiin päivällä terv.keskuksessa hakemassa mulle lappu töihin, oli kuulemma korvatulehdus, yöllä jouduttiin kurkunpääntulehduksen takia lähtemään Lastenklinikalle, jossa tietty myös korvat katottiin, lastenlääkäri totesi että mitään korvatulehdusta ei ole. Tokalla kerralla sama homma, lappua töihin haettiin, taas kuulemma korvatulehdus, sillä kertaa en uskonut vaan menin suoraan korvalääkärille, joka totesi että ei tulehdusta.

Että korvia ei mennä enää koskaan tarkistamaan terv.keskukseen.

Jaa, kyl vaan pojalta löytyi ihan tk-lääkärin toimesta. Ei se nyt niin ole etteivät ollenkaan osaa. Itsellänikin on ollut pari kertaa, samoin oirein kun lapsena jollloin korvalääkäri totesi.

Jos teillä on vakuutus niin ehdottomasti yksityiselle lastenlääkärille näytille. Ainakin meidän kylässä pääsee lähes 100%:sti samana päivänä ja osaavat varmasti katsoa pienen korvat ja muun kunnon. Ei se ilman vakuutustakaan niin kallis ole, etteikö kannattaisi mennä. Me ei käydä terveyskeskuksessa koskaan, kun siellä ei ikinä tiedä, mikä harjoittelija sattuu lääkärinä olemaan.

meillä ei meinannut edes lastenlääkäri osata katsoa onko tulehdus vaiko ei. Sanoi ensin että on, mutta onneksi vähän ajan kuluttua sanoi että ei ole ihan varma, kun lasten korvista on niin vaikea sanoa, ja pyysi toisen lastenlääkärin katsomaan, joka totesi että ei ole tulehdusta. Onneksi myönsi ettei ole varma, muuten ois turhat antibiootit syöty. En koskaan menisi terveyskeskuslääkärille näyttämään jollen itse omista tai lapsen oireista tietäisi, että tulehdus on.

Kyllä ajattelinkin, että jos tuo itkuisuus jatkuu, niin vien sitten suosiolla yksityiselle, enkä terveyskeskukseen arvattavaksi. No jos jotain positiivista pitää sanoa, niin sentään puhdisti korvista vaikkua pois. Olen kuullut sellaisiakin tarinoita, että kun on terveyskeskuskeen viety lapsi, niin on sanottu, että ei tänne nää kun on niin paljon vaikkua ja lähetetty lapsi kotiin vaikut korvissa.

On tosiaan lääkärikohtaista, osaako tutkia lapsipotilaan ja tehdä oikean diagnoosin. Lastenlääkärille itse vien, jos epäilen , että olis antibiootin tarvetta tms. Jos lääkäri joutuu harvoin töissä tutkimaan lapsia, niin ei varmasti ole helppoa käsitellä itkevää 1-vuotiasta. Onhan se joka ammatissa sama, että taito pysyy hyvänä, jos on kunnon kokemus asiasta. Pienen flunssapotilaan hengitysäänet, vinkunat / rahinat jne. vaatii ammattitaitoa...

Yhteistyössä