1vuotiaan paino/pituus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pommeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pommeli

Vieras
Meillä neuvola vasta ensi viiikolla, mutta puolikauhuissani ajattelin täällä kysellä etukäteen...meidän tyttö on nimittäin huimat 12kg painava ja mun mittaukseni mukaan vain 75cm pitkä. saattaa olla, että pituus menee montakin senttiä pieleen; hänellä kun on aika hmm väärät sääret; pituutta saattaa olla siis vaikka 78cm, mutta puntari ei valitettavsti valehtele..

Hän EI ole ns"michelin"-tyyppinen paksuliini, vaan jäpäkkää tekoa. Se, mistä olen huolissani, on hänen mahansa, joka lähtee kohoamaan jo tosta pallean kohdalta ja se ON ISO! iso ja aika kova, sellanen "ruokamaha", mitä näkee joillain miehillä.
Oon huolissani!? Meillä on 3.5v esikoinen, joka on aina ollut täysin keskikäyrillä. Syömme terveellisesti, ei liikarasvoja, ei juuri ollenkaan "herkkuja", ei mehuja. Rasvatonta hyla-maitoa tämä yksivuotiaani juo päivässä n. 4-6dl.
( Nyt, jos joku kysyy, miksi rasvatonta ja miksi hylaa - vastaus on, että mielestäni sai ilmavaivoja "tavallisesta" maidosta, kokoeilen sitä taas tässä jonkin ajan kuluttua )

Lapseni syö varmaan aika paljon, kommentoikaa?

7.30: Puuroa ( 1dl 4viljanhiutaleita, 2 vettä )+ marjoja. Yleensä vielä huutaa ja vaattii palan ruisleipää päälle. Juo vettä.
n.8.30: Maitoa 130ml

11.00: Ruokaa ( kaikkia hyvässä suhteessa ); jos mittaisi lastenruokapurkeissa, niin söisi varmaan 1.5 sellasta isoa purkkia ( kakkoskoko )ja palan ruisleipää + vettä. Saattaisi syödä jonkin verran enemmänkin, jos antaisin, mutta yritän vähän säännöstellä...

14.00: Välipala: jugurttia, päärynää, porkkanaa, vettä...maitoa n.100-130ml.

16.30: Ruokaa ( kuten edellä )

19.30: Puuroa ja iltamaito n.150ml

Syntyissään lapsi oli 3700g ja 50cm. Itse olen 175cm, hoikka ja isä 183cm ja hoikka hänkin, eli mitään "perimää ei paksuuteen pitäisi olla.

Mites hän on edennyt käyrillä noin kokonaisuudessaan? Ja toiseksi miten paljon hän liikkuu? Käveleekö jo? Kohta alkaa liikkua varmasti enemmän. meidän tyttöön verrattuna kyllä syö paljon... Mutta en mä kyllä ajattele, että tuon ikäistä vielä voi laihakarillekaan laittaa, kun kerran syötte ihan normaalisti. ja aika isokokoisiahan te olette, siis pitkiä. Kyllä se paino ehtii tippua.

Mitäs jos odottelisit sitä neuvolaa nyt ihan rauhassa:-) Näet itsekin ruokalistasta, että lapsi syö normaalisti. Tuon ikäisen ruokamääriä ei ole todennäköisesti mitään syytä pienentää "laihdutus" mielessä. Itsekin vielä toteat, ettei ole michelin vaan jäpäkkä. Jäitä hattuun:-)

Meillä nyt ollut viimeinen keskosena ( 1960 g ja 42 cm ) "syynissä "vuoden ikäisenä. Vaivaiset 8480 g ja 74 cm. Syö todella hyvin. No, kontrollissa lääkärin kommentti, että vähän vie aikaa, että pääsee normaaliin. Kaikki olleet erilaisia. Toiseksin vanhin painoi 11 500 g. Yksilöitä ovat. Huoli pois !

Eikös sitä niin sanota, että vanhemmat päättävät ruuan laadusta ja lapsi annoskoosta. Eli kun ruokavalio teillä on ihan monipuolinen ja ok (ja samalla ruualla isompi lapsi kasvanut keskikäyrää), niin huoli pois. Jokainen kasvaa omassa tahdissaan. Ota toki huolesi puheeksi neuvolassa - siellä ollaan varmasti samoilla linjoilla. Terve lapsi syö kyllä sopivasti oli se sitten enemmän tai vähemmän.

Meidän paria päivää vaille yksivuotias on samaa "kaliperia" kuin edellisen kirjoittajan eli 8500g/75,5cm. Eikä ollut edes keskonen syntyissään (3300g) Kukaan ei ole ollut huolissaan, eikä "syynännyt" (meitä on kyllä onnistanut mukavan "maalaisjärkisen" neuvolantädin muodossa), kun paino on edennyt koko ajan tasaisesti samaa miinuslinjaa. Plussalinjan kanssa lienee sama juttu. Jos pituuteen nähden paino ei ole koko ajan noususuunnassa vaan tyttö on ollut pullukka koko ajan, niin eipä hätää. Sukulaislapsissa ja ystävien lapsissa on parikin pikkukaveria, jotka ovat painaneet 10 kiloa ja ylikin jo puolivuotiaana. Ja kummasti ovat kasvun ja liikkumisen myötä soukistuneet ilman sen kummempia toimenpiteitä. Ruokahalusta on kyllä huomannut selvän eron eri lasten välillä. Nuo kookkaammat kaverit ovat aina hyvällä halulla pistelleet ruokansa, oli se mitä vaan. Oma pikkuneitini taas on hyvin määrätietoinen ruokansa suhteen. Syö kyllä kun on nälkä, mutta ei lusikallistakaan ihan vain huvikseen eli jollain aterialla stoppi tulee kahden lusikallisen jälkeen, mutta toisella saattaa sitten syödä vaikka sen ison purkillisen.

Voihan lapsillasi olla eri sorttinen ruumiinrakenne myös perimässään, vaikka vanhemmat samat ovatkin. Yhdistelmiä kun teidän kahden ominaisuuksista (ja vielä suvunkin ominaisuuksista) on lukuisia. Itse olen ollut aina pyöreyteen taipuvainen (ja "syynissä" ylipainon suhteen ollut lapsuudesta asti), kun taas laiheliini siskoni kohdalta neuvolassa kysyttiin "saako tämä lapsi ollenkaan lihaa?".

Iloisia hetkiä reippaan 1-vuotiaasi kanssa (=

Voi KIITOS teille vastanneille!
Oli ihanaa avata kone ja huomata, että joku on viitsinyt ajatella meitä. Kiitos siitä, ihan meinasin itkun tirauttaa :)

Joku teistä tuumiskeli yksivuotiaamme liikkumista - sen unohdinkin mainita; hän otti ensi askeleensa 8kk ikäisenä ja siitä saakka onkin sitten kävellyt...van ei ole kävely häntä "laihduttanut" kuitenkaan...Tuon ikäinen kun tietenkin on koko ajan liikkeessä.

Toinen huolen aiheeni on se, ettei ko. lapsi puhu vielä MITÄÄN!? Lapsi on yrittänyt sanoa pari kuukautta LAMPPU, mutta ei ole vieläkään oppinut, ts. puheen tuottaminen ei ole yhtään mennyt eteenpäin. Outoa? Hän on nyt 1v 3viikon ikäinen. Tosin esikoiseme oli hyvin varhainen puhuja, että ehkä mulla on tosta puheen kehityksestä aivan erityinen käsitys, joka ei millään lailla ole "keskimääräinen".
mutta kyllähän nyt 1vuotiaan pitäisi sanoa EDES YKSI SANA kunnolla?
Vai mitä?

Lapsien kokoasioista vielä; esikoisemme on ulkoisesti kuten isänsä ja pikkuinen onkin tullut minuun. Jos mieheni ei olisi urheillut itseään "isommaksi", hän todennäköisesti olisi melkoinen hoikkeliini. Minulla taas hartiat ovat leveämmät, kuin monella pituisellani, hoikalla miehellä. Jotkut ovat kysyneetkin minulta, että "olet varmaan uimari" tai todenneet, että " sinä varmaan uimarina tiedät, että.."...en siis ole harrastanut mitään lajia ikinä, niin että voisin sanoa, olevani "joku".

Seisahduin äsken peilin eteen, oikein katselemaan itseäni. Tuli mieleen, että varmaan on joskus joku mies, jossain, katsonut minua ja ajatellut, että "hitto, kun sais tollaset hartiat, kuin tuolla akalla..." ;DDD

Meidän reilun vuoden ja yhden kuukauden ikäinen poitsu ei vielä sano yhtään selvää sanaa:) Sitä lamppua meilläkin kai yritetään sanoa, mutta ei vielä oikein onnistu.

1vee-neuvolassa mitat oli kutakuinkin 8,5kg ja n. 72cm. Kasvukontrolli oli kuukauden päästä, jolloin tulokset olivat 9kg ja 75cm. Poikamme päätti alkaa syömään kunnolla ja syökin nyt ehkä suurinpiirtein saman verran päivässä kuin ap:n muksu (paitsi maidot tulee puuron kautta ja vettä menee todella vähän...)

Mun 10kk taas on pituuden suhteen +1sd, painon about 0-käyrällä, mutta ON Michelin-tyyppinen läski! Siis ranteissa ja nilkoissa "kuminauhat", reisissä laardipoimut, kaulaa ei juuri näy. En ole huolissani, mutta käyriin on turha ap:nkään tuijottaa, lapset ovat niin erilaista tekoa.
Kävelee, sanavarasto kiitos, hei, äiti, isi ja brmm, brmmm (=auto).
Mutta 1-vuotiaan ei todellakaan tarvitse vielä tuottaa puhetta, ymmärtää kyllä. Esim "missä on tutti", "ota ruokalappu pois" jne.
Ai niin esikoiseni painoi 1-v. 11kg, oli kai 78,5cm pitkä. Älä luota kotimittaukseen, on tosi vaikeaa venyttää samalla tavoin kuin neuvolassa.

Tulipa mieleesni, että tuttavamme, joka muutti suomesta englantiin, sanoi, että tod. monet hämmästelevät heidän lapsoensa kokoa, että "omapas pitkiä likkoja.." ja tämä äiti ostaa 3v lapselleen SIELLÄ 4-5vuotiaan kokoisia vaatteita---------Nämä tytöt ovat suomen käyrien mukaan olleet aina MIINUSKÄYRÄLLÄ, sekä paino, että pituus!!
Ko. 3v painaa nimittäin varmaan nyt saman, kuin oma keijukaiseni, yksivuotiaani, eli n. 12kg.
Eli suomessa pieni, englannissa kookas?
Mitähän sanois sikäläiset meidän yksivuotiaasta...neuvolatäti varmaan pyörtyis...

Tavallaan hupaisaa oli sekin, kun Bangkokissa juttelin jonkun miehen kanssa, joka kertoi sisarensa laspen syntyneen VALTAVAN KOKOISENA, 3500grammaisena!!!!!!!
Ja lisäsi " niin suuri lapsi, vaikka äiti on aivan normaalikokoinen, ei ollenkan niinkuin Te.." heh heh

Syntyessään 2620g, 48 cm. Täytti juuri vuoden ja mitat on 8400g, 74cm ja ihan on normaali. Omalla käyrällään on kasvanut tasaisesti koko ajan. Syö kyllä huomattavasti vähemmän kuin ap:n lapsi, sillä iso purkillinen on ihan maksimi , jonka pystyy kerralla syömään, ja vähän leipää ja hedelmiä. Välipalalla syö hedelmiä ja jukurttia ja leipää. Illalla ja aamulla syö desin puuroa ja sosetta. Joka ruualla juo nokkiksesta n. desin maitoa. Ilalla maito juodaan tuttipullosta ja sitä menee puuron päälle 1,5dl. Yöllä syö useimmiten kerran. Nyt ei ole pariin yöhön syönyt ollenkaan. Mitään herkkujatai mehuja meillä ei kotona syödä. Jos ollaan juhlissa niin siellä saa pullaa tms.

Mielenkiinnolla luen näitä 1-vuotiaiden mittoja. Itsellä vasta vajaa 3kk vanha poika, mutta potra sellainen :).Milloin painonkasvu on tasaantunut? Meillä poika oli syntyessään 51cm pitkä ja painoi 4200g, 2kk neuvolassa pitutta 59cm ja painoa 7300g!! siis ihan rintamaidolla mennään, mutta toivottavasti paino jossain vaiheessa tasaantuu tai tämä poika taitaa olla jättiläinen yks vuotiaana :)

Jos sinä moisesta painosta huolehdit, mitähän minun pitäisi tehdäkään... Nimittäin kasikuinen lapseni painaa jo 12,2 kg ja on 73cm pitkä. Neuvolassa ei ole asiasta kuitenkaan huolta kannettu. Painokäyrät ovat aina huidelleet omissa sfääreissään. Paino alkoi nousta heti alusta alkaen, vaikka lähtöpaino oli 3,8kg. Puolivuotiaaksi hän oli täysimetyksellä ja terveellistä ruokaa järjellisiä määriä on syöty senkin jälkeen. Liikkuminen ja muu kehitys on ollut ajan tasalla eikä massa ole hidastanut menoa lainkaan.

Tässä vastausta ap:lle.

Lapseni on aina mennyt hieman pluskäyrillä neuvolassa.Vuoden ikäisenä painoi noin 12,3 kg ja 79 cm pitkä. Mikä hauskinta on lapseni ollut jo kovin pienestä melkoinen michelin-ukko ja neuvolassa vain sanottu, että saakin olla, kunnes menimme 10 kk neuvolaan.

Siitä alkoi marmatus lapsen liikkumattomuudesta ja painosta. Kävimme silloin läpi päivän ruokailut ja määrät ja ihan vertailun vuoksi lapsemme söi melko samalla tavalla kuin lapsesi. Neuvolatäti tuumasi, että jostain piti vähentää ja se oli tuo puuron määrä eli se puolitettiin. Kauhistelin sitä mielessäni ja vähensin sitä asteittain, en kerralla. Maitoa meni vastaavasti enemmän. Ja tämä toimi meillä hyvin, vaikka sitä aluksi epäilin. Painonnusu hieman tasaantui ja silti lapsi ei ollut sen nälkäisempi. Meillä tuo liikkumattomuus (johtuen isosta koosta) oli se motiivi tähän kokeiluun, ei pelkästään lapseni paino. Jos olisi kärsinyt nälkäänsä, olisin varmasti toiminut toisin. Edelleen lapseni on hieman "pyöreämpi" (ihana pyöreä pallukka :)) moneen muuhun verrattuna (nyt ikää 1 1/2 v.), mutta näin saakin olla.

Puheeseen sen verran, että meillä on sanottu sanoja jo 8 kk asti, mutta sukulaiseni lapsi ei puhunut juurikaan mitään ennen kolmea ikävuotta. Hän on saanut myös melkoista "arvostelua" ja ihmetystä osakseen neuvolassa ja muualla tuosta puhumattomuudesta.

Onneksi kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.

Meidän neiti on ollut aina taas pitkä ja hoikka, tosin vatsa on kans sellainen pallomainen, mun isä sanoikin, et onks toi normaalia kun on tollanen pallomaha ? mut musta kaikilla lapsilla on sellainen maha :) neiti painoi 1 v 4 kk neuvolassa 10.6 kg ja pituutta 83 cm. Nyt neiti on 1 v 7 kk ja pituutta 86 ja painoa 12 kg. Meillä syödään aamupuuro, lounas, päikkärieden jälkeen välipalaksi hedelmiä, jugurttia, leipää ja toinen lämminruoka ja iltapuuro. Tyttö ei juo maitoa ollenkaan, hörppii piimää jos laitan pillin lasiin, puuron teen maitoon. Annan tytölle myös silloin tällöin kalkkitabletin, jos sellaisen suostuu syömään. Vettä juo ihan mielellään.

Mutta siitä puheesta, tämä tyttö ei vaan puhu, muutama sanaa tulee: kukka, kakka, kukkuu, kiikkuu ja isi. Äitiä ei osaa sanoa, siinä on meidän sanavarasto. Joskus epäilen tota ymmärtämistäkin, voi olla että tyttö on niin itsepäinen ettei halua tehdä mitä sanon, tai sitten ei vaan ymmärrä. Tuntuu että muiden samanikäiset ymmärtää jo paljon ja tekee pikkujuttuja mitä äiti pyytää mut ei meidän tyttö. Jos pyydän antamaan äidille tutin niin antaa kyllä ja joskus hakee pallon jos pyydän. Mut muuten ei tottele ei ole kuulevinakaan mitä sanon, tosi turhauttavaa. Itse kyllä olen sitä mieltä , että on vaan itsepäinen ja ei halua kuunnella jne. Puhuu kyllä kamalasti sitä omaa kieltään, katsoo minua ja höpöttää jotain ihan käsittämätöntä ei edes yritä sanoa mitään ymmärettävää. Jos pyydän kirjasta näyttämäään missä kukka missä pallo jne, niin ei näytä, kattoo vaan ja lopuksi yleensä heittää kirjan menemään. En saa tyttöä esim. rauhoittumaan kirjankatseluun, ei tykkää istua paikoillaan ja katsoa kirjoja, yleensä kääntelee sivut vauhdilla ja heittää kirjan pois.

Olen kyllä ajatellut, että toi puhe tulee sitten kun jotain asiaa, mut pitäiskö huolestua ? Miten voisin tukea tytön puheenkehitystä ?

Meillä poika oli 1vee jotain 78cm ja päälle 11kg. Potra poika, vaikka syntyessään oli alle kolmekiloinen. Hyvän kokoinen on edelleen, kun nyt tällä vkolla täyttää 2vee, sellainen kunnon isäntä maha pystyssä =).

Ensimmäiset sanansa poika sanoi "vasta" 1v9kk ja nyt puhua pulpettaa koko ajan. Toistaa hienosti sanoja ja muutama parin sanan lausekin tulee. Eli jos 1 vuotias ei vielä sano mitään, niin kyllä sitä vielä kerkiää...

Meillä olleet 1-vuotiaina 79 cm/12,8 kg, 81 cm/15,6 kg ja 78 cm/11,6 kg. Eli aika erilaisia, vaikka samat lähtökohdat (perimä, imetys, muu ruokailu). Syntymämitatkin lähes samat, pituus kaikilla ihan sama, painoissa alle 200 g erot. Kaikki ovat alkaneet hoikistua opittuaan kunnolla kävelemään ja ovat nyt leikki-ikäisinä 0 - +1-käyrllä.

juu älä todellakaan huolestu oma poika oli 1v neuvolassa 9850g ja 76cm mutta tuttavani poika painoi jo 7kk ikäisenä 13kg (pelkkä rintamaito)nyt reilu vuoden ikäisenä painaa 14kg ja pituutta huimat 86cm ja ikinä eivät ole neuvolassa sanoneet että olisi liian lihava tms: ) kaikki on vaan erilaisia

Meillä tyttö 8,3kg ja 74 cm. Normaali on, ainakin päällisin puolin =)Syöminen takkuillut ensi hetkistä alkaen. Syö kyllä monipuolisesti ja tykkää kaikesta, mutta annoskoot ovat todella pienet, jonka vuoksi ruokaa täytyy antaa parin tunnin välein. Syö myös yöllä. Ei kävele. Ei edes yritä. Osaa sanoa peiliin katsoessaan oman nimensä ja lisäksi äiti, iskä, kukka, sukka, vaippa,mummi, pappa,ankka, osaa käsillään pari laululeikkiä. Tietää miten koira, kissa, lehmä ja possu sanoo. Ymmärtää puhetta tosi hyvin, osaa viedä roskan esim. vaipan roskikseen ja tuoda pyynnöstä leluja, kirjoja yms. osaa näyttä missä nenä, silmä, korva, tukka, varvas ja napa. Osaa näyttää nämä myös muilta henkilöiltä..

ei huolta. itse kanssa olin kauhuissani esikoisen painosta,joka 1vee neuvolassa oli myös ton 12kg. syöminen on jatkunut samalla tavalla kuin ennenkin ja nyt 1v10kk,painaa 14kg,eli kyllä se painon kehitys hidastuu ja kasvu nopeentuu,kunhan alkaa enemmän liikkua. ja vaikken ikinä olisi tuolloin vajaa vuosi sitten osannut edes kuvitella,että poikani voisi jättää jotain syömättä,niin nykyään leikkiminen on tullut niin tärkeäksi,että lähes joka päivä jää yksi ruokailu väliin,kun pojalle ei kelpaa ruoka,tai sitten kerta kaikkiaan aikaa syömiselle ei ole.

minulla huolen aiheena tytön tippuva paino.. konttaamaan alkoi 10 kk:n ikäisenä jouluaattona 08, 11kk iässä tammikuussa 09 painoa 9270g,
oppi vuoden ikäsenä kävelemään,vauhti on kylläkin päätä huimaava,juoksee jokapaikkaan ja kokoajan ja paino tippuu tasaisesti: maaliskuussa 09 paino oli 9 160g ja nyt toissapäivänä 11.5.09 oli painoa enää 8850g....tänään 8830g,huomenna sit labroihin..en tiiä mitä tekisin ..imetän vielä, mutta saa ruokia isoja pilttipurkkeja +1v 2 per päivä ja velliä,vettä ja puuroa aamuisin. välillä purkkien syöminen ei maita,välillä uppoo vajaa iso purkillinen..oon niin huolesta soikeena,neuvolan tähden,en lapseni koska hän ei näytä väsymyksen tai puutosten merkkejä..: leikkii,liikkuu,hymyilee,nauraa ja sopertaa vieraita ja omia sanoja ;)neuvola sai mut huolestumaan ,ei lapseni terveydentila..vastaavanlaisia tapauksia?

Yhteistyössä