P
Päivärytmi
Vieras
Minkälaisia päivärytmejä on teidän 2,5- 3 kuukautisilla vauvoillanne (jos ylipäätään mitään rytmejä vielä on)? Minua ihmetyttää suuresti oman 2,5 kuukautisen tyttöni vähäunisuus. Rytmi on ollut nyt pari viikkoa seuraavanlainen: herää 8-8.30, välitirsat 10.30-11, päikkärit 12-14, toiset päikkärit 17-18, nukutus ja illan viimeinen syönti 21 ja nukahtaa 22-23. Yöllä herää 1-2 kertaa, useimmiten 2 (03 ja 06). Yöunta ei ehdi kertyä kuin noin 8-9 tuntia, kun ottaa huomioon, että yöllä syöntiin vierähtää 1 h. Päiväunillekin saa oikein nukuttamalla nukuttaa, parhaiten se tapahtuu lähtemällä vaunujen kanssa kävelylle. Parvekkeella kopassa ei suostu nukkumaan, tarvitsee nukkuakseen päivälle sen vaunujen tärinän. Mikäli on joskus nukkunut päiväunia putkeen huikeat 3 h, ei se ole parantanut yöunta mitenkään.
Toinen seikka mikä kummastuttaa, on neidin tieheä syömisväli. Laskin, että syö edelleen 10 kertaa vuorokaudessa. Lisäksi syötöt kestävät 1/2- 1 h. Käytän edelleen rintakumia (olen käyttänyt matalien rinnanpäiden takia heti ensi-imetyksestä synnytyksen jälkeen). Voisiko olla, että saa sitä kautta heikommin maitoa ja joutuu sen vuoksi imemään kauemmin? Varsinkin yöllä väsyttää, kun syöttöihin menee vähintään se tunti nukutuksineen. Ja vauvani todella syö, ei vain käytä minua huvitutina. Vauvani on muuten rintamaidolla, mutta yötä vasten annan korviketta, jota menee 50-70 ml. Toisaalta olen onnellinen, että tyttö on ylipäätään löytänyt jonkinlaisen päivärytmin, tätä ennen olikin 2 kuukautta niin, että nukuttiin päivät ja valvottiin yöt...
Toinen seikka mikä kummastuttaa, on neidin tieheä syömisväli. Laskin, että syö edelleen 10 kertaa vuorokaudessa. Lisäksi syötöt kestävät 1/2- 1 h. Käytän edelleen rintakumia (olen käyttänyt matalien rinnanpäiden takia heti ensi-imetyksestä synnytyksen jälkeen). Voisiko olla, että saa sitä kautta heikommin maitoa ja joutuu sen vuoksi imemään kauemmin? Varsinkin yöllä väsyttää, kun syöttöihin menee vähintään se tunti nukutuksineen. Ja vauvani todella syö, ei vain käytä minua huvitutina. Vauvani on muuten rintamaidolla, mutta yötä vasten annan korviketta, jota menee 50-70 ml. Toisaalta olen onnellinen, että tyttö on ylipäätään löytänyt jonkinlaisen päivärytmin, tätä ennen olikin 2 kuukautta niin, että nukuttiin päivät ja valvottiin yöt...