2,5 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivärytmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivärytmi

Vieras
Minkälaisia päivärytmejä on teidän 2,5- 3 kuukautisilla vauvoillanne (jos ylipäätään mitään rytmejä vielä on)? Minua ihmetyttää suuresti oman 2,5 kuukautisen tyttöni vähäunisuus. Rytmi on ollut nyt pari viikkoa seuraavanlainen: herää 8-8.30, välitirsat 10.30-11, päikkärit 12-14, toiset päikkärit 17-18, nukutus ja illan viimeinen syönti 21 ja nukahtaa 22-23. Yöllä herää 1-2 kertaa, useimmiten 2 (03 ja 06). Yöunta ei ehdi kertyä kuin noin 8-9 tuntia, kun ottaa huomioon, että yöllä syöntiin vierähtää 1 h. Päiväunillekin saa oikein nukuttamalla nukuttaa, parhaiten se tapahtuu lähtemällä vaunujen kanssa kävelylle. Parvekkeella kopassa ei suostu nukkumaan, tarvitsee nukkuakseen päivälle sen vaunujen tärinän. Mikäli on joskus nukkunut päiväunia putkeen huikeat 3 h, ei se ole parantanut yöunta mitenkään.

Toinen seikka mikä kummastuttaa, on neidin tieheä syömisväli. Laskin, että syö edelleen 10 kertaa vuorokaudessa. Lisäksi syötöt kestävät 1/2- 1 h. Käytän edelleen rintakumia (olen käyttänyt matalien rinnanpäiden takia heti ensi-imetyksestä synnytyksen jälkeen). Voisiko olla, että saa sitä kautta heikommin maitoa ja joutuu sen vuoksi imemään kauemmin? Varsinkin yöllä väsyttää, kun syöttöihin menee vähintään se tunti nukutuksineen. Ja vauvani todella syö, ei vain käytä minua huvitutina. Vauvani on muuten rintamaidolla, mutta yötä vasten annan korviketta, jota menee 50-70 ml. Toisaalta olen onnellinen, että tyttö on ylipäätään löytänyt jonkinlaisen päivärytmin, tätä ennen olikin 2 kuukautta niin, että nukuttiin päivät ja valvottiin yöt...

Meillä 4,5kk tyttö ja syö myös 10-12 kertaa/pvä. Mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä enemmän syö... Tarttee enemmän ruokaa. Meillä kyllä ei syödä ku 5-10min kerralla.

Ja nukkumisesta, niin ihan vaihtelee, et paljonko tyttö hereillä / vrk. Yleensä on n.9tuntia hereillä, mutta joskus on jopa 12tuntia josta seuraa, että seuraavana pvänä nukkuu ihan hirveesti!!

Meillä 3,5kk vauva nukkuu yöunet n. klo 00.30-09.30, päiväunet n. 12-15 ja 22-22.30, saattaa torkahtaa lisäksi iltapäivällä klo 18:n paikkeilla n. 15min. Sekä päivällä että yöllä syö n. 1,5-3 tunnin välein. Päiväunet nukkuu ulkona, sisällä ei nuku kuin lyhyitä pätkiä. Vatsavaivojen takia tottunut siihen, että kanniskellaan ja nukutetaan syliin/viereen, herää jos yrittää siirtää omaan sänkyyn. Yöunille nukahtaminen kestää pari tuntia...

Moi!

Meillä kyllä nukutaan huomattavasti enemmän. Poika on nyt kolme kuukautta ja pitkään ollut samanlainen rytmi. Aamulla herätään n. klo 9. Päiväunille n. klo 11, nukkuu nelisen tuntia eli heräilee n. klo 15. Hereillä pari tuntia ja illan suussa unille klo 17, nukkuu pari-kolme tuntia eli heräilee klo 19 ja klo 20 välillä. Yöunille klo 22 ja klo 23 välillä. Molemmat päiväunet nukutaan parvekkeella, sisälle ei päivällä tahdo nukkua kunnolla. Nukahtaa itsekseen vaunuihin. Illalla nukahtaa yleensä melko hyvin, tosin kylläkin äitin viereen.

Minä olen välillä miettinyt, että nukutaanko meillä liikaa, mutta poika on erittäin tyytyväinen vauva, joten tarvitsee ilmeisesti vain paljon unta.

Meillä syödään aina ennen päiväunia ja päiväunien jälkeen, joten päivän aikana syöttökertoja tulee 6. Nyt on viikon ajan syönyt yöllä pari kolme kertaa, aikaisemmin söi kerran. Tällä hetkellä vuorokaudessa syödään siis 8-9 kertaa. Ilmeisesti menossa tämmöinen tiheän imemisen kausi. Syöttäkerta kestää 15-30 minuuttia. Yleensä pitkien unien jälkeen syö pidempään, mikä tietysti täysin luonnollista.

Että tämmöinen rytmi meillä!

Jaksamista sulle!

Meidän 2,5-kuukautisella vauvallamme ei ole vielä varsinaista vakiorytmiä. Yöunille menee joskus puolenyön tienoissa, syö kerran-pari yössä ja herää 7:n ja 9:n välillä.

Imetin myös aluksi rintakumin kanssa. Silloin imetykset kestivät noin tunnin ja joskus yöllä meni parikin tuntia. Vauva joko torkahteli koko ajan eikä jaksanut imeä tai sitten heräsi liikaa ja sai nukutella pidemmän aikaa. Yhtäkkiä vauva sai otteen ilman kumiakin ja nyt imetykset sujuvat todella nopeasti, 10 - 20 minuutissa.

Itse ihmettelin, nukutaanko meillä liian vähän, mutta neuvolassa sanoivat, että lapsi kyllä nukkuu niin paljon kuin itse tarvitsee. Kaikkihan olemme erilaisia ja jotkut vain tarvitsevat vähemmän unta, ei toista voi pakottaa nukkumaan, jos ei nukuta. Kiinnostaisi silti tietää, onko muita samanikäisiä, jotka nukkuvat vain noin 12h/vrk? 9-10 tunnin yöuni sinänsä lienee riittävä, mutta herää syömään 3-8 kertaa yössä. Äidin yöuni ei aina tunnu riittävän... No, ilmeisesti tilanne korjautuu ajan myötä itsestään. Jos jollakin on vinkkejä, kertokaa!

Täällä kanssa yksi 2,5 kk ikäinen poika. Mitään varsinaista rytmiä meillä ei ole, heti kun luulee, että kaverilla on jonkinlainen rytmi, niin se muuttuu taas erilaiseksi...

Mutta jotain kuitenkin voin meidän päivistä sanoa. Eli herää aamulla 8 ja 10 välissä. Ekat päiväunet nukutan ulkona vaunuja työnnellen. Joskus simahtaa jo tunnin päästä aamuheräämisestä, joskus menee kolmekin tuntia ennenkuin päästään ulos. Nukkuu 1-3 tuntia ja iltapäivän ja illan aikana yleensä sitten vain pieniä hetkiä muutamasta minuutista vajaaseen tuntiin. Tosin joinakin iltoina yllättää ja nukkuu parinkin tunnin päikkärit. Yöunille mennään klo 22-01 päivästä riippuen. Ja illan tunnit on jatkuvaa kitinää ja tissittelyä. Yöllä nukkuu ihan hyvin, joskus jopa 7 tuntia putkeen (auts äidin tissejä sellaisena yönä...), yleisemmin 3-4 tunnin pätkiä.

Imetyksestä vielä, täysimetyksellä on ja hyvin on kasvanut, mutta syö kyllä aika tiheästi, koskaan ei alle 10 imetyksen päiviä ole, yleensä noin 15 kertaa syö, tiheän imun päivinä yli 20 kertaa. Onneksi yks imetys kestää aina vaan 10 minuuttia.

hei ruska! Olitko meidän lokakuu-ketjussa?

Me ollaan perustettu ryhmä yahoogroupiin.

Anteeksi, ei liittynyt mitenkään aiheeseen mutta oli pakko laittaa kommenttia kun huomasin tutun nimen.
Liity siis seuraan, jos.:)

Heippa Ainolle!

Juu, kirjottelin raskausaikana lokakuulaisten ketjussa, mutta pojun synnyttyä en oo jaksanut enkä ehtinyt juuri netissä käydä. Mukava ois kuulumisia vaihdella lokakuisten kanssa, mutta saas nähdä osaanko ja ehdinkö tohon yahoogroupiin liittyä. Pitäis jaksaa lukea ajatuksella tuo lokakuunketju siitä asiasta.

Meilläkin muuten 1. marraskuuta syntynyt poika kuten sullakin tais olla :)

Meidän on syntynyt 2.11 mutta lähellä kumminkin:)

No, ryhmä on nimellä lokaihmeet joten tervetuloa jos ennätät.. aika monet on jääny matkan varrella pois kyydistä mutta meitä taitaa olla siellä 14 jäsentä..
Kuvia esillä vauvoista ja muuta kivaa:)

Mun kuukauden ikäisellä tytöllä on juurikin samanlainen rytmi. Ja syöpöttelyyn menee tuon verran aikaa, joskus puolitoista tuntiakin, ilman rintakumia...ja maitoa kyllä tulee ihan suht hyvin.

Yhteistyössä