E
eroon vaipasta
Vieras
Tilanne siis se, että 2,5-vuotias tyttö olisi nyt oppimassa kuivaksi (päivällä), eli vaippa on lähes aina kuiva, ja tyttö pissaa pottaan kun muistetaan säännöllisesti hänet sinne istuttaa. Itse ei aina osaa/muista sanoa jos on pissahätä, joten täytyy viedä. Ongelma on se, ettei hän suostu millään kakkaamaan pottaan. Aina kun alkaa "vääntämään" kakkaa, haluaa mennä rauhassa omaan huoneeseensa tai muualle, ja sanookin itse että "haluan rauhassa kakata". Kun sitten yritämme ehdottaa, että mentäisiin potalle, ja voi että kun se olisi hienoa kun kakkaisit pottaan jne. niin ei sitten millään! Jos vien potalle, tyttö lopettaa kakkaamisen eikä tee sitä ennen kuin on taas vaipat jalassa. En halua hänelle ummetusta, joten en häntä ala pakottamaankaan potalle, kun hän ei sinne kertakaikkiaan suostu kakkaamaan. Lahjomistakin ollaan yritetty, mutta ei hän ota sitä kuuleviin korviinsakaan. Esim. yritin, että "saat liimata hienon tarran jos kakka tulee pottaan", ja tyttö kyllä kerran jo istui potalle, mutta ei sitten kuitenkaan kakannut, ja sanoikin itse että "en halua tarraa". Täällä on varmasti muitakin joilla on samanlaista ongelmaa esiintynyt, eli miten olette toimineet ja missä vaiheessa kakka on vihdoin suostuttu pottaan/pyttyyn tekemään? (Meillä ei siis pyttyynkään suostu, vaikka on pyttyrengas.) Olisi kiva alkaa käyttämään pikkuhousuja jo tytöllä, mutta en viitsi kun hän kakkaa kyllä pikkuhousuihinkin mieluummin pottaan...