2,5 v. oppi käyttämään tietokonetta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Taitaa olla vähän nuori meidän neiti vielä datailemaan, mutta ihan kiva kun pystyy ite pelaamaan esim. seesam streetin pelejä ja ylen lasten pelejä (noi on ihan kehittäviä pelejä: värejä, numeroita, eläimiä, muotoja jne...). Tietysti valvottuna. Eikä pitkiä aikoja. No, mitä mieltä?

Idioottimaista opettaa noin pieni. Lasten kuuluu LEIKKIÄ ja olla lapsia.

Onhan se tosi "kiva" kun muksu joko istutetaan tv:n eteen tai koneelle ja mamma saa vetää elbaa..
Säälittävää touhua!

[QUOTE="vieras";24591505]Idioottimaista opettaa noin pieni. Lasten kuuluu LEIKKIÄ ja olla lapsia.

Onhan se tosi "kiva" kun muksu joko istutetaan tv:n eteen tai koneelle ja mamma saa vetää elbaa..
Säälittävää touhua![/QUOTE]

Lasten juttujahan sieltä tv:stä ja koneelta katellaan. Ja kyllä me leikitäänkin ja ulkoillaan, usko pois, suurimman osan päivästä. Se, että vartin verran saa harjoitella värien käyttöä tai numeroita tuskin on paljoakaan pois tytön lapsuudesta.

[QUOTE="a.p";24591523]Lasten juttujahan sieltä tv:stä ja koneelta katellaan. Ja kyllä me leikitäänkin ja ulkoillaan, usko pois, suurimman osan päivästä. Se, että vartin verran saa harjoitella värien käyttöä tai numeroita tuskin on paljoakaan pois tytön lapsuudesta.[/QUOTE]

Niimpä joo..

Värejä ja numeroitahan ei pysty opettamaan kirjoista. Mikä todellakin olisi huomattavasti fiksumpaa ton ikäselle.

Mun minkäs sille voi jos äiti on laiska p....

[QUOTE="vieras";24591528]Niimpä joo..

Värejä ja numeroitahan ei pysty opettamaan kirjoista. Mikä todellakin olisi huomattavasti fiksumpaa ton ikäselle.

Mun minkäs sille voi jos äiti on laiska p....[/QUOTE]

Selvä. Kiitos mielipiteestäsi :)

[QUOTE="vieras";24591528]Niimpä joo..

Mun minkäs sille voi jos äiti on laiska p....[/QUOTE]
Kylläpä jotain nyt ahdistaa. Meillä on lapset aloittaneet tietokoneet 2-vuotiaina. Tai no, kuopus on 3 ja vasta nyt aloittelee.

Ja ai niin, meillä on lapsilla omat tietokoneet joten hajoa siihen :D

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24591543:
Kylläpä jotain nyt ahdistaa. Meillä on lapset aloittaneet tietokoneet 2-vuotiaina. Tai no, kuopus on 3 ja vasta nyt aloittelee.

Ja ai niin, meillä on lapsilla omat tietokoneet joten hajoa siihen :D

Ahdistaa on aika oikea sana.

Miksi ne lapset tarvii istuttaa koneelle? En tajua. Meillä lapset saa olla lapsia.

[QUOTE="vieras";24591552]Ahdistaa on aika oikea sana.

Miksi ne lapset tarvii istuttaa koneelle? En tajua. Meillä lapset saa olla lapsia.[/QUOTE]
Istuvat kuules ihan itse koska ovat kiinnostuneita ja haluavat oppia. Onko se mielestäsi jotenkin pois lapsuudesta jos osaa legoilla rakentelun lisäksi käyttää tietokonetta?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24591560:
Istuvat kuules ihan itse koska ovat kiinnostuneita ja haluavat oppia. Onko se mielestäsi jotenkin pois lapsuudesta jos osaa legoilla rakentelun lisäksi käyttää tietokonetta?

No mun mielestä sen tietokoneenkäytön voi todellakin opetella myöhemminkin! Ja se tietokoneella istuminen todellakin on pois vapaasta leikistä ja ulkoilusta ja askartelusta.

Minkähän takia noin pienet on tietokoneesta kiinnostuneita, istuuko mamma ja isukki kaiket päivät sen edessä??

No ei mulla mitään sitä vastaan ole, jos jonkun muun lapsi käyttää tietokonetta alle 3-vuotiaana. Mun lapset sai ekan kerran käyttää tietokonetta 4- ja 5-vuotiaina, ja nytkin käyttö on hyvin minimaalista, ei edes joka viikkoista. Huolehdin omien lapsieni kohdalla kovasti tietokoneen jatkuvan käytön vaikutuksista aivoihin. On varmaan ihan hienoa oppia käyttämään tietokonetta alle 3-vuotiaana, mutta uskon kuitenkin, että sen käytön ehtii ihan hyvin oppimaan paljon myöhemmnkin, itse olen saanut ekan oman koneeni joskus 27+ vuotiaana, ja osaan käyttää koneita oikein hyvin. Tunnistan ja tunnustan kuitenkin sekä itsessäni, että tietokoneita käyttävissä muissa aikuisissa ja lapsissakin sen addiktoivan ja mielikuvitusta vähentävän vaikutuksen, ja siksi pyrin omien lapsieni kohdalla kannustamaan ennen kaikkea muuhun leikkiin ja oppimiseen.

Meillä tyttö, joka täytti heinäkuussa kolme on nyt viikon ajan, ei joka päivä pelaillut Pikku Kakkosta. Eilen oli isi sanonut, että kato välillä lastenohjelmat tieskaamisen sijaan.
Minulle se sopii... Joko tv tai tietokone. Seiskalta tietokone kiinni (äidillä voi olla totuttelemista myös, tavoitteena face-riippuvuuden vähentäminen).

[QUOTE="vieras";24591574]No mun mielestä sen tietokoneenkäytön voi todellakin opetella myöhemminkin! Ja se tietokoneella istuminen todellakin on pois vapaasta leikistä ja ulkoilusta ja askartelusta.

[/QUOTE]
Meillä tuonikäinen lapsi jaksoi istua koneella korkeintaan kymmen minuuttia joten ei siinä jäänyt mitään ulkoilua ja leikkimistä pois :stick:

Minulla on nyt kovasti mietinnässä tytölle jokin oma harrastus, tai sitten odotellaan ensi kesään uimakouluun. Mutta mikä parasta, kuin Pikku Kakkosen sivut ja tyttö itse saa kiinnostua ja pyytää saada kokeilla. Kaaposta ollaan matkittu yhtä sun toista pikkupuuhaa. Keksejä pitäis tässä joskus leipoa.

Meillä 4v ja 6v pelailee sillon tällön koneella, nuorempi ehkä puol tuntia päivässä ja vanhempi 1-2 kertaa viikossa. Mun iänikuisen vanhaa nintendoo vääntää ehkä joka toinen päivä. Ja nämä kaksi samaista heppua aloitti tietokoneella pelaamisen 3v kieppeillä.
En nä e siis mitään pahaa hommassa, tuon ikänen ei jaksa kauaa keskittyä, eikä pidä antaakkaan tuntitolkulla koneen eessä olla. Kannattaa vaan vahtia ettei näppäimet lähde, se oli oikein mieluista puuhaa prkl.
Kolmonen, kohta 3v, ei oo päässyt vielä pelailemaan koneella.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;24591644:
Meillä tuonikäinen lapsi jaksoi istua koneella korkeintaan kymmen minuuttia joten ei siinä jäänyt mitään ulkoilua ja leikkimistä pois :stick:

Ja sen perusteella kaikki lapsetko istuu sen 10min..

Lapsethan tunnetusti on kaikki samanlaisia..

[QUOTE="vieras";24591654]Ja sen perusteella kaikki lapsetko istuu sen 10min..

Lapsethan tunnetusti on kaikki samanlaisia..[/QUOTE]

Harvemmin näkee 2,5 vuotiasta istumassa kauaa yhdessä paikassa... Ja ainahan sen voi komentaa liikkeelle :saint:

[QUOTE="vieras";24591654]Ja sen perusteella kaikki lapsetko istuu sen 10min..[/QUOTE]
Onko joku täällä sanonut lasten istuvan koneella tuntitolkulla?
Ja nyt vähän lisää tökkimistä :stick:

Kyllä meilläkin 3 vuotiaalla on oma tietokone. Mielestämme tietokoneen hallinnan oppiminen on nykyään aivn sama asia mitä haarukalla syöminen. Keskittymistä ja motoriikkaa opettavaa. :)

Lapset tuntuu nykyään oppivan juttuja tosi aikasin. Niin ja eikai tietokoneessa mitään pahaa, jos 2v silloin tällöin katselee sieltä lastenjuttuja valvotusti. Ei siinä mitään, ehtiihän se muutakin tehdä.

[QUOTE="vieras";24591613]Toki on. Mutta kaikkeen niitä ei mun mielestäni tarvitse totuttaa liian aikaisin. [/QUOTE]

Ja mun mielestä taas on jopa vähän tyhmää jättää "herkkyyskausi" jonkun asian oppimiseen käyttämättä. Mikä siitä tietokoneesta tekee niin suuren peikon kun monissa perheissä telkkaria saa katsoa mutta tietokoneella ei saa pelata? Tietokoneen käyttöä on itseasiassa helpompi valvoa, telkkarista saattaa tulla mitä tahansa sopaa. Se nyt vaan on nykyaikaa että konetta täytyy oppia käyttämään jo melko varhaisessa vaiheessa, eskarin vanhempainillassakin juuri sanoivat että tulevat käyttämään hyväksi koulun ATK-luokkaa. Toki tietokoneilussakin täytyy rajat olla mutta niin meillä ainakin on muissakin asioissa. Lapset eivät istu tuntikausia minkään elektroniikkahärpäkkeen ruutua tuijottaen, oli se sitten tietokone, pleikkari tai telkkari. Ja juu, meillä on ne kaikki käytössä jopa alle kouluikäisillä mutta silti ihan luontaisesti leikkivät illat kavereiden kanssa pihalla, kumma juttu...